"Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Storabjörnen 04 mar 2006, 22:57

Nu har gubbsen jobbat på själva brostycket. Det känns bra att det återigen fått upp lite ånga. Det här är en knivig bit, konstruera en formsågad yta som ska matcha brostöden.

Det bästa är att måtta upp en mall. Återigen har de använt smörpapper, tejp och sax.
Vad som står lutat mot väggen är en border för just denna kurva.

Bild

Och vilken soppa de lämnar efter sig...?!

Bild

Nu ska den sågade bro-biten släpas fram för lite slipning av kanter för att få en mjuk och fin sid-yta.

Bild

Hej och hå!! Slipdammet yr! Måste få en mjuk och fin övergång.

Bild

Den berömde fotografen är med för att dokumentera det hela.

Bild

I morgon ska de fästa brostöden mot plattan (underlaget), och därefter själva bro-ytan mot brostöden. Då börjar det verkligen likna något!!

/b.
Senast redigerad av Storabjörnen 25 mar 2007, 00:44, redigerad totalt 1 gång.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 05 mar 2006, 10:29

storabjörnen skrev:
Den berömde fotografen är med för att dokumentera det hela.

Bild

/b.


Vän av ordning undrar: VEM ÄR DET DÅ SOM TAR BILDERNA? Här förekommer det tydligen icke mindre än två mästerfotografer. Och en är ej namngiven, utan arbetar antingen självvalt i det tysta, eller ges inte möjlighet att göra sitt namn känt i racingvärlden. Jag tycker detta tarvar en förklaring, S.B. Har du fler konstnärer/genier som du håller gömda för allmänheten?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav ymigs 05 mar 2006, 12:26

srsowö skrev:Vän av ordning undrar: VEM ÄR DET DÅ SOM TAR BILDERNA? Här förekommer det tydligen icke mindre än två mästerfotografer. Och en är ej namngiven, utan arbetar antingen självvalt i det tysta, eller ges inte möjlighet att göra sitt namn känt i racingvärlden. Jag tycker detta tarvar en förklaring

Som f.d. fotoassistent så kan jag meddela att alla stora fotgrafer omger sig med någon eller några assistenter som sliter och släpar så "den store" kan komma in och trycka på knappen och casha in checken. :rolleyes:
Även så brukar man fotodokumentera jobbet så man vet hur ljus och vinklar var vid tillfället så att det går att återskapa om något gått snett...
Här har vi ett typexempel på ovanstående...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 05 mar 2006, 14:48

Det är förstås Wolfgangs kollega/rival...

NATHANIAL HÖRNBLOWÉR... (vem annars?)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 05 mar 2006, 23:15

Ja, alltihop är ju dokumenterat av "Natan" som vi kallar honom. Så BigBoi har så rätt så. ;)
Janne har också rätt angående det där med checkar, jag fick ju signera ett betydande belopp för att få ensamrätt till de bilder som Natan tagit. Gäller ju att få originalen direkt, annars dyker de omedelbart upp i fransk slask-press. ;)

Vi har en del skumma figurer i lådan kan jag säga. (de bor i en skokartong på nätterna när de inte bygger). Jag antar att Natan är en av dem. Varför han inte håller sig på hemmaplan och plåtar utåt de södra förorterna kan man undra... han vet väl var man kan göra pengar på fotojobben.. :sceptic:

Sen har vi tydligen nån annan typ i lådan som kallar sig Dieter och påstår att han flytt från en bergstrakt i USA, nånstans mellan San Fransisco och Los Angeles. Han påstår sig vara utsatt för en komplott och har tagit sin tillflykt till Grosse Bär. Övriga i kartongen har ifrågasatt det hela och det snack om "kraftig olycka i Ferrari" som han pratar högt om i sömnen.

The plot thickens.. Den som lever får se. :suspect:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav ZeeJay 06 mar 2006, 01:16

Stora Björn....

Säger bara en sak...Kolla in denna länk så kan smågubbarna klippa o klistra en fin dekor med massor av roliga byggnader m.m.

http://www.carrera4fun.de :thumb:

Kanske nåt du sett redan..om inte..många tips för gratis byggnationer

Eller vad tycks om denna

http://www.bb-computer.de/carrera/image ... urm_00.jpg
http://www.bb-computer.de/carrera/image ... lle_02.jpg
http://www.bb-computer.de/carrera/image ... ene_01.jpg

:) Lycka Till....följer med spänning GroSSe Bär...Har ett likadant rum när 16 åriga tösen flyttar ut...väntar...har hon ingen pojkvän att flytta hem till snart..... :)
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Storabjörnen 06 mar 2006, 10:10

ZeeJay, jättebra tips! Har varit inne på den sidan nån gång tidigare, men hunnit glömma bort den bland alla bilbanelänkar. Tack för påminnelsen!

Dessa två böcker som finns på sidan, är det ngn som har dem? Är det något att ha månne?


/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 06 mar 2006, 10:56

storabjörnen skrev:Dessa två böcker som finns på sidan, är det ngn som har dem? Är det något att ha månne?
/b.


Av princip uttalar jag mig inte om böcker på detta forum. :o :( Men enligt en annan princip anser jag att man inte kan få för mycket böcker. (Den som har mest böcker när den dör vinner)

Och nej, stoppa in nosen ett tag till, för i morse var det -18 grader ute!!! Det är nog varmare i boet. Om du inte hängt på det efter fyrkrafsaren och dragit söderut förstås.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav stefan_k 06 mar 2006, 10:57

Nämen Björnen, är det där Dieter gömmer sig? Kanske inte så dumt ändå av honom, gammla Sverige är väl ett ställe där tjocke-Steffe inte kommer att sätta in fot igen för att leta efter sin mystiske rejsing kompanjon. Ett tips bara: Lyssna inte för mycket på Dieter när han insisterar på att du måste bygga in små ojämnheter i vägbanan strax innan kurvor. Inte heller när han ännu envisare säger att du måste bygga upp telefonstolpar bredvid vägbanana i kurvan strax efter de där ojämnheterna...

Förresten, har Dieter börjat ha åsikter om att du borde uppgradera din sportbilsdel av din bilbanekollektion, ex genom att tipsa dig om vissa eBayauktioner som denna: http://cgi.ebay.co.uk/CARRERA-ENZO-FERR ... dZViewItem också? Med denna bil:
Bild

Har det börjat hända gäller det verkligen att vara stark och säga nej, detta kan bara leda till fördärv...

Ang, Carrera4fun, jag har precis använt mig av de verktygsbänkar etc som finns där för att göra inredning till min pitbuilding. Funkar bra tycker jag.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Storabjörnen 06 mar 2006, 11:34

srsowö - Okej! Men om du har nåt att säga om böckerna, eller har erfarenhet av dem, så PM:a gärna mig!

Nej, det är INTE vår än. Jag märkte det påväg till bussen/tåget i morse. :( Men fyrkrafsaren har jag hälsat på i helgen och torrkört <brumm brumm> lite. Han står varmt under jorden på annan ort denna säsong. Ställer på 1:a April och då SKA jag ha vår. Banne mig.

Stefan - Grosse Bär modelleras i ett fiktivt Tyskland. Och Tyskland, fiktivt eller ej, är en tillflyktsort så god som något för någon som har Uppsalas "Boys in Blue" hack i häl. Eller LAPD för den delen också. Om jag adderar den där bilen till samlingen kommer Tjock-Steffe som ett brev på posten! :o Det slår jag vad om. Huga.

Tack för input! För en som inte behärska vidare värst, är det så att den där CD'n innehåller en herrans massa färgbilder (att klippa/klistra med)?

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Storabjörnen 06 mar 2006, 11:36

För en som inte behärskar tyska vidare värst... lyder meningen ovan.

Men det finns ingen Edit-funktion. Som sagt.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav stefan_k 06 mar 2006, 11:46

Jag använde mig av pdf:erna som finns direkt på hemsidan.

Fiktivt Tyskland... det är inte Albert Speer Jr som varit arkitekt för banan? Såg i en artikel i Svenska Dagbladet Söndag igår att A.S. Jr gör succe som storslagen arkitekt i Kina. Fast hemma i Tyskland är man lite rädd att låta honom vinna arkitekttävlingar om stora byggen... Liiite rädd att förknippas med hans farsa verkar dom vara... med rätta skulle jag säga.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Nico 06 mar 2006, 12:07

Det är bara att konstatera att det går jääla' trögt på Södra fronten med byggandet. Så Nathanial är ute o frilansar som den playboy/paparazzi han är.
Men snart så, tydligen har någon byggherre ansökt om bygglov på söder för en bana så snart kanske han blir hemkallad till tjänst på söder-sidan. *äntligen*

/Nico, chefredaktör "Gazetto de Slot"

storabjörnen skrev:... Jag antar att Natan är en av dem. Varför han inte håller sig på hemmaplan och plåtar utåt de södra förorterna kan man undra... han vet väl var man kan göra pengar på fotojobben..
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav stefan_k 06 mar 2006, 12:08

"Edit" sa Bull...

"Jag använde mig av pdf:erna som finns direkt på hemsidan." Syftade så klart på din fråga om CD:n.

Under rubrikerna: Gebäude & Deko >> Kleinteile (Smarties) >> Boxeneinrichtung hittar man pdf:er för Werkzeugschrank och Boxeneinrichtung. Kolla på dessa pdf:er http://www.bb-computer.de/carrera/pdf/schrank1.pdf och http://www.bb-computer.de/carrera/pdf/boxfer.pdf för att se en princip för hur det funkar. Jag fick genast en flashback som påminnde mig hur jag som liten klipt och klistrat ihop en papeprsversion av Gripsholms slott efter ett besök där. Ett tips är att göra flikarna som skall limmas på lite större än de som är utritade på pdf:erna. Det syns ju ändå inte då de är på baksidan/insidan av de färdiga prylarna. För större bygnader funderade jag på att använda deras förlagor men klistra upp dem på kapa för att få mer stadga. För de mindre har jag kört med tredubbla klisterark för att få det stadigt, förmodligen lite overkill.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Storabjörnen 06 mar 2006, 12:12

Å fasen! Nu gapar iof Gita Serenys bok hemma i hyllan oläst för närvarande, men jag har en känsla av att AS Sr. kanske inte var mer än bara just arkitekt? (från början)

Sen beror det på vilka hemska män i mustasch som bestämmer vad som skall ritas på ritbordet liksom.. Man är ju t.ex. inte så rädd för Herr Porsche, även om den stackarn tvingades rita stridsvagnstorn och "krigsfolkor".

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 98 gäster

cron