CIRCUIT DE JLS

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 14 okt 2014, 10:33

Tack själv Dawid, kul att du gillar både bana och de mekaniska förutsättningarna i bilarna.
Just det, vad var det sprayen kallades?

Jag får väl gå in med tunga artilleriet och boostra, spraya och peta ner koppartejp överallt!

:beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Kristian 14 okt 2014, 11:55

Jag skulle köra med dubbla boosterkablar till räkan, en från varje håll till varje spår. Då har du lite marginaler på vart du sätter dom.

Det blir väl framför allt rakan som är känslig eftersom den är längs hela bordet.
En tanke skulle ju kunna vara att lägga ett halt material under rakan så att den kan glida i längsled så blir det inte samma stress på banskarvarna.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 14 okt 2014, 14:58

Kristian skrev:En tanke skulle ju kunna vara att lägga ett halt material under rakan så att den kan glida i längsled så blir det inte samma stress på banskarvarna.

Jag har funderat på det och konstaterat att det får bli den dagen man bygger om banan - och där är jag inte riktigt ännu. Ska snart boka lite krafs från pendle och efterfrågar väl flera boosterkablar till dess.

Som alltid, tack för tips och stöd!
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Aramis 14 okt 2014, 15:04

Spänningen är ju fel att mäta, den påverkas ju enbart av handtaget. Resistansen är ju vad som ska mätas för att hitta kontaktfel. 0,04 tror jag vi brukar anse som bra när vi kollar våran bana emellanåt. (Eller var det 0,4??)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Lempa 14 okt 2014, 22:50

Med risk för att säga en dröse saker som kan vara självklara och uppenbara för vissa så kommer i alla fall här ett försök till hur man kan hitta elproblem i skarvar, vilket är vad banan tycks lida av:

Aramis har helt rätt; att mäta spänningen över banan blir lätt fel. Om man inte belastar spåren (kör med bil) så kommer mätningen alltid att visa full spänning (Volt) överallt så länge det inte är dött lopp på två ställen i samma spår utan extra matning emellan. När man väl sen kör så kommer resistansen (elektriskt motstånd) i banskarvar att reducera spänningen till bilen då den börjar dra ström (Amper), vilket gör att den går långsammare. Detta faktum gör att det är svårt att mäta Volt som indikator på problemen. Nog med teori!

Så, prova i stället att mäta resistansen (Ω Ohm) i skarvarna precis som Aramis och Axel föreslår. Mät då banan utan ström. Vill bara tillägga att det kan vara ok att acceptera något högre resistans än 0,4Ω. Riktigt kännbara problem hittar man oftast när mätinstrumentet visar några hundra Ohm eller mer. Ju närmare noll man sen kommer efter åtgärd desto bättre. "Boosterkablar" (jädra kass benämning på matningskablage!) är alltid bra, men mät upp och identifiera problemställena INNAN du monterar dit fler. En gammal tumregel sen är att mata var tredje meter, men det är egentligen antal skarvar det handlar om. En Scalextricbana på 30m=10 matningar, typ. Nu handlar det ju om en Ninco som är bättre i detta avseende, så då kan det räcka med färre per meter. Vet inte hur just Ninco boosters ser ut, men allt kablage ska absolut vara "direktkopplade" till nätaggregatet om möjligt, inte från banbit till banbit. Skarv=motstånd! Ju fler matningar desto jämnare flöde (mindre resistans). Alltså kan det aldrig bli för många.

Angående vinschen och att du upplever att det blir kasst pga att banan rör sig så måste det bero på att det är dålig kontakt i vissa skarvar redan från början. Vi hade ju den gamla Scalextric klassikbanan vinschad på liknande sätt i Hjärup under många år, och vi hade mycket få kontaktproblem pga rörelse i plattan. Detta trots att det sviktade en del. Tror absolut du kan få till det utan fortsatta problem om du bara hittar de svarta fåren i banan!

Jag håller mina :up: :up: för att du får rätt på strulet.
Kör hårt!
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Kristian 14 okt 2014, 23:14

Jag skulle vilja påstå att resistansmätning inte ger så mycket om man inte har belastning på spåret. Resistansen kan ju skena iväg när belastningen kommer om anlighningsytan är liten.
Spänningsmätning med belastning borde ge bäst resultat.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Lempa 14 okt 2014, 23:49

Kristian,
Jag hyser största respekt för ditt kunnande i ämnet och tror mig förstå vad du menar ang anläggningsyta. Jag anser dock att resistansmätning funkar mycket bra rent praktiskt. Har löst en mängd elproblem på bilbanor mycket enkelt på detta sätt. Att mäta spänning under belastning som du föreslår är givetvis inte fel, men att det skulle vara en enklare lösning för att hitta problem i skarvar känns mer teoretisk än en rent praktisk. Resultatet blir tex beroende av vilken belastning du använder, dvs vilken typ av bil du sätter på banan. Ju mer ström den drar, desto större differens.

Har du själv testat denna metod för att hitta problem i skarvar? Om du anser den bättre praktiskt sett anammar jag den gärna!
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 15 okt 2014, 09:15

Axel hjälpte mig att mäta lite just runt det utsatta gröna spåret. Och det var mellan 0,2-1,2 men sedan hade vi en zon där det stack iväg till 7,4 eller vad det var. Där kommer jag nu att testa att förse hela den zonen med vikta kopparband mellan banskarvarna. Och utöver detta kommer matningskablage (bättre ord Lempa) :up: att placeras ut.
Jag kommer med största sannolikhet inte att köra flera kopplingar direkt på nätagget eftersom att detta just nu kopplas ur och ställs åt sidan innan jag hissar upp banan.

Jag ska alltså börja med att bättra på antalet matningspunkter, direkt från den skena som får strömmen från nätagget så får vi se hur det går...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Lasp 15 okt 2014, 09:21

Att fördela matningen är ett mycket bra sätt att få ordning på strömleverans.
Matningskablage, man kanhända vanlig vit tvåledare, till början på en raka är rätt. Så sprids det ju därifrån åt båda hållen.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 01 dec 2014, 10:26

Koppartejp i banskarvar, boosterkablar och lite annat krimskrams så diffar det bara 0,3s mellan de fyra spåren!
:w00t:

Shakedown med glada kunder och öl nu på torsdag, och tävling på söndag!
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Aramis 01 dec 2014, 13:02

Nico skrev:Koppartejp i banskarvar, boosterkablar och lite annat krimskrams så diffar det bara 0,3s mellan de fyra spåren!
:w00t:

Shakedown med glada kunder och öl nu på torsdag, och tävling på söndag!
:up:


Riktigt sköna nyheter!! Då finns äntligen förutsättningar för vilda fighter oavsett spår. Vad hade du för bil som referens?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 01 dec 2014, 13:57

Slot.it GrC, blått drev och supergrips. Utan fokus på att köra kvalvarv utan att bara nöta av 20 varv i varje spår utan att åka av och försiktigt öka takten så skiljde det inte mer än 0,3s.

Den enda reservationen jag har var att det gick lite väl hoppigt. Men jag hade bara handtag och bil med mig, ingen depå s a s. Inga justeringar m a o. jag tyckte t ex att gult spår blev väldigt stötigt, en väl inställd bil kan lätt sänk avarvtiden där i alla fall.

Gången efter denna (ej bestämt) blir det nog Grupp C på JLS.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster

cron