Dagaz träflis

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Dagaz träflis

Inläggav DagaZ 25 apr 2006, 10:43

Håller på att planera och städa i garaget för att påbörja min lilla träbana. Har överfört skiss till ett stort papper för lite enklare överföring. Gjorde den här grovskissen med nåt freeware för windoze.
Kurvradierna är inte lika snäva på det uppritade exemplaret.
Uppdatering och bilder kommer senare, betydligt senare, eftersom jag tydlgen ska göra nytt badrum. INTE jag som kommit på den befängda idén!

Bild
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 25 apr 2006, 11:10

Liten detalj jag glömde i min första post. Banan kommer att landa på en skiva 12mm MDF. Standardstorlek.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 25 apr 2006, 12:01

Nu är det ju ritat i bitar, men ändå... ;)

Jag skulle förslå att du försöker få hela den vänstra "snoppen" att bli avrundad, utan minsta antydan till raka, inte ens 2 cm.
Dvs lång svepande in mot hårnålen, sedan svepande ut igen.

Samma sak med de två 90° på högra sidan, "skuldran".
Genom att ha en bakvänd kurva här så får du ett ändock bättre flyt än med två små 90°.
Dvs liten radie in resp ut, rejäl radie i mitten (tänk dig de två bitarna raka som en kurva med stOr radie.

Anledningen till dessa två förslag är att bil i kurva håller sig till ett uppförande, pressad. Minsta lilla raka får den att vilja räta upp sig, med brott på flyt som följd.
Att man växlar håll i kurvparti är bara fräckt, att ha raka för att fylla ut avståndet är bara trist.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 25 apr 2006, 12:25

Bra synpunkter Ghost! Långkurvan efter startrakan är ritad som en lång böljande kurva mot hårnålen på fullskaleritningen. Jag har tänkt mig en lätt uppförsbacke mot hårnålen om jag lyckas få till en bra brytning på banan utan att skapa ett deslotters corner.
Både de högra 90-gradiga är i själva verket R14.5" på fullskalan..
Ska fundera fler gånger innan jag sätter fräsen i skivan. Aldrig fel att rejsa banan i skallen ett tag.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 25 apr 2006, 15:06

Postar en taskigt moddad bild som är lite närmare fullskalan.. S:et i mitten är dock inte riktigt korrekt.

Bild
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 25 apr 2006, 15:11

Just så ja. ;)

Möjligen göra vänstra stora kurvan med aningen mindre ingång, som sedan öppnar upp. Det ger dig mer plats på insidan.
Av samma skäl de två till höger med mindre radie i in- resputgång. Och då redigt stor mellan dessa.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 25 apr 2006, 19:52

Under tiden jag rejsar runt på banan i huvudet så tittar jag på lite simpelt scenery. Var ute och städade i min lilla snickarbod och har lyckats rafsa ihop några kilo sågspån.
Är det någon som har bra tips för vad man kan färga sågspån med?
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Padee 25 apr 2006, 20:51

Jag är ingen expert men jag tror man kan färga det med vattenfärger kasnke, blanda färgen i vattnet och låt sedan sågspånet dra i vattnet några timmar kanske nåra dar.

Kolla i Stefan_k's tråd om sitt banbygge. Han gjorde något i sågspånsaktigt http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=902&start=15&postdays=0&postorder=asc&highlight=

// Patrik
Jag har sansat mig lite nu i bilbaneriet så det blir inge nya bilar på ett tag pga mopedrenovering(crescent compact).
Padee
Braidsbytare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 mar 2006, 18:46
Ort: Varberg

Inläggav stefan_k 25 apr 2006, 21:27

Stefan_k här...

Som sagt, kolla in en bit ner i tråden om mitt banbygge så finns en hyfsad steg för steg beskrivning av hur jag gjorde. Funkade alldeles utmärkt för grundmaterialfärgning. Är man petig, vilket man ju är, så är det trevligt att toppa med litet lager köpe-gräsmaterial för att få det att se snyggt ut. Fast det är dyrt att bara använda sådant...

Lycka till!
Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Re: Dagaz träflis

Inläggav Nico 25 apr 2006, 23:01

Mors då, hyggligt att någon annan (förmodligen hon-djuret) att ta det beslutet åt dig. Jag menar då slipper du att bekymra dig över vad du ska göra framöver...
Lycka till när du är klar med badrummet, ser fram mot bilder och inspiration!

DagaZ skrev:Uppdatering och bilder kommer senare, betydligt senare, eftersom jag tydlgen ska göra nytt badrum. INTE jag som kommit på den befängda idén!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Dagaz träflis

Inläggav Storabjörnen 25 apr 2006, 23:22

DagaZ skrev:Uppdatering och bilder kommer senare, betydligt senare, eftersom jag tydlgen ska göra nytt badrum.



Känner igen det där...
Min kropp bygger trädgård på helgerna. :|
Mitt huvud fick idén att föreslå att man i trädgårdsbyggandet kanske kunde bygga en modelljärnväg, modell större. Sån "trädgårdsjärnväg" ni vet. Men det föll inte i vidare god jord (oavsiktlig ordvits)

Men men, badrum måste man ju ha som sagt, o nog fasen är det trevligt att skåda ut över lite friserade blomster och prydliga stenar på ägorna. Inte kul med en enda rishög till trädgård men en sju-j**a bilbana. :)

Eller... :sceptic:

Tids nog så..

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 26 apr 2006, 00:19

*ti-hi* Lok och en vagn och ~10 meter räls finns redan...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 26 apr 2006, 07:59

stefan_k skrev:Stefan_k här...

Som sagt, kolla in en bit ner i tråden om mitt banbygge så finns en hyfsad steg för steg beskrivning av hur jag gjorde. Funkade alldeles utmärkt för grundmaterialfärgning. Är man petig, vilket man ju är, så är det trevligt att toppa med litet lager köpe-gräsmaterial för att få det att se snyggt ut. Fast det är dyrt att bara använda sådant...

Lycka till!
Stefan


Visste jag sett det någonstans. Tack för en bra beskrivning. :thumb:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Padee 26 apr 2006, 08:06

Odla eget dvärggräs :taunt: Det hade ju vart hur häftigt som helst med minigräs och bonsaiträd på bilbanan, tänk dig smågubbsen springa runt och klippa gräs :beer:
Jag har sansat mig lite nu i bilbaneriet så det blir inge nya bilar på ett tag pga mopedrenovering(crescent compact).
Padee
Braidsbytare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 mar 2006, 18:46
Ort: Varberg

Inläggav DagaZ 26 apr 2006, 08:25

Padee skrev:Odla eget dvärggräs :taunt: Det hade ju vart hur häftigt som helst med minigräs och bonsaiträd på bilbanan, tänk dig smågubbsen springa runt och klippa gräs :beer:

Gräs ska inte klippas. Däremot kan man skvätta lite diesel här och där och hoppas att mossan dödar resten. :D
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 101 gäster

cron