Dagaz träflis

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav DagaZ 03 jun 2006, 21:00

Testat att koppla in det igen, men jag får ingen ordning på det. Det är aldrig försent att ge upp om man ska citera Ronny Eriksson. Jag ska testa lite mer i morgon om jag hinner. Har mätt igenom alla kablar så jag vet att det är som det ska på det planet i alla fall.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 03 jun 2006, 23:25

Tur man är tillräckligt dum för att inte ge upp.. funkar nu! :taunt:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav SlotRacer 03 jun 2006, 23:45

Grattis!
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav DagaZ 05 jun 2006, 17:52

Som sagts tidigare så funkar det nu, men något är inte riktigt som det ska när man kör med två bilar. Jag har ett nätaggregat som borde funka, men jag funderar på om det är det som "niger" eller om Scalextrichandtaget som jag har på bana1 är boven på något sätt. Jag ska försöka kidnappa någon som är mer elkunnig än jag och låta dom slå en kik. I övrigt så ska jag till att provrejsa min senaste lilla leksak: Scalextric Skoda Fabia McRae!
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Lempa 05 jun 2006, 23:35

Verkligen trevlig bana du fräst till. Grattis!

Och skönt att du hittat ditt elfel till slut.
Låter dock nu som ditt nätaggregat inte orkar belastningen av någon anledning. Kan ju fortfarande vara ett kopplingsproblem, men jag börjar ändå med att anta att detta är löst och frågar i stället angående det mest fundamentala:
Vad är det för typ av aggregat du har och vad har det för specar? Vad drar dina bilar, eller enklare uttryckt: Är det standardmotorer typ Scalex eller vassare?

Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Inläggav DagaZ 06 jun 2006, 00:39

Lempa skrev:Verkligen trevlig bana du fräst till. Grattis!

Och skönt att du hittat ditt elfel till slut.
Låter dock nu som ditt nätaggregat inte orkar belastningen av någon anledning. Kan ju fortfarande vara ett kopplingsproblem, men jag börjar ändå med att anta att detta är löst och frågar i stället angående det mest fundamentala:
Vad är det för typ av aggregat du har och vad har det för specar? Vad drar dina bilar, eller enklare uttryckt: Är det standardmotorer typ Scalex eller vassare?

Lemmy


Jag kör nästan bara Scalex standard, men har några Fly. Nätagget har några år på nacken och det ska fixa c:a 3A, Har mätt motorerna vid fullgas till c:a 0.8 A vilket ju borde göra att det ska räcka till. Problemet är halvlöst. :sceptic:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 06 jun 2006, 01:03

En fråga på vägen... Vadför handtag använder du?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 06 jun 2006, 02:38

Ghost skrev:En fråga på vägen... Vadför handtag använder du?

Ett stycke Parma Economy 45ohm och ett stycke Scalextric Sport, med 3.5mm plugg och hemgjorda adapters.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 06 jun 2006, 12:35

"...med hemmagjord adapter..."
Bra, då är det inte det som krånglar. Underförutsättning att då inte Parma't är draget för negativ polaritet alltså.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 06 jun 2006, 12:38

Men för att säkra... Har du sett till att koppla rätt inne i handtagen?
"broms" till minus och "topp" till plus och "trigger" till banans högra räl.

Jo, om du äändå inte ska köra annat än positiv polaritet är det bättre att skruva om inne i varje handtag. På Sport-handtaget byta plats på de fasta punkterna.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 06 jun 2006, 13:38

Ghost skrev:"...med hemmagjord adapter..."
Bra, då är det inte det som krånglar. Underförutsättning att då inte Parma't är draget för negativ polaritet alltså.

Parma't är försett med plugg för Scalex Sport det med. Jag lag isolator mellan triggern och motståndet och mätte så att vit går över i vit, svart till svart o s v.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 06 jun 2006, 13:58

Jaha ja, då har vi ju mycket bov hittat.
Schemat är för positiv polaritet, handtagen är dragna för negativ.
Har du gjort en egen mellanplugg så ska den, enkelt uttryckt, byta plats på proppens bas och topp. Mellanringen orörd.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 06 jun 2006, 16:37

Om jag fattar det rätt så ska vit byta plats med röd? Eller är jag ute och cyklar?
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 06 jun 2006, 18:46

Just för att undvika att sladdarna sitter olika redan från början... Och har lite vilka färger som helst...
Botten ska byta plats med toppen på stereo-pluggen.
Botten ska vara minus, toppen ska vara plus, mitten ska vara triggern.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 07 jun 2006, 13:55

Ghost skrev:Just för att undvika att sladdarna sitter olika redan från början... Och har lite vilka färger som helst...
Botten ska byta plats med toppen på stereo-pluggen.
Botten ska vara minus, toppen ska vara plus, mitten ska vara triggern.


När jag gör så så är det fullgas bara jag drar på aggregatet. Jag vet att banan är rätt kopplad, såvida jag inte är felkopplad i topplocket.
Vad gäller kopplingen, som för övrigt är från Vandås Raceway i Norge, så är mitt Parma precis som det på bilden med schemat, bortsett från proppen.
Jag lägger ner det här tills vidare. Får köpa två handtag till träbanan som är rätt polaritet vid senare tillfälle.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 148 gäster

cron