Dagaz träflis

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Ghost 07 jun 2006, 14:51

Om vi förutsätter att du kopplat banan och aggregatet och honorna rätt så skall...
Vit - toppen
Svart - mitten
Röd - basen
...på hanen.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Stirling Moss 07 jun 2006, 15:00

DagaZ kan du inte ge oss ett utlåtande om de plastbitar du köpte från USAför att fräsa banan
Lättjobbade ?
är de " bäst i test " eller ... ?


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav DagaZ 07 jun 2006, 16:21

Stirling Moss skrev:DagaZ kan du inte ge oss ett utlåtande om de plastbitar du köpte från USAför att fräsa banan
Lättjobbade ?
är de " bäst i test " eller ... ?


Moss


Ja de gjorde att jobbet blev lätt som en plätt. Routerplattan får man borra hål för skruvarna till basen på själva fräsen, men är man bara noga med centreringen så har man mycket gratis senare.
Det kändes lite dyrt för lite plast, men de glasmästare häromkring jag hörde med tog väldigt bra betalt när man sa ordet lexan. Om man även räknar in att alla hål är borrade i linjalen så är det värt varenda öre. Har man inte möjlighet till egen tillverkning så får det här setet 10/10 av mig. Eller för att köra lite mer lokalprägel på det.. 10 Dalahästar!
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 07 jun 2006, 17:14

Ghost skrev:Om vi förutsätter att du kopplat banan och aggregatet och honorna rätt så skall...
Vit - toppen
Svart - mitten
Röd - basen
...på hanen.


Enklast kanske är att skippa pluggen och löda på krokodilerna direkt på Parmahandtaget. Jag har ingen aning om jag kopplat rätt i honan. Som jag skrev tidigare så mätte jag vit till vit, svart till svart och rött till rött.
Vill helst slippa löda om i hanen eftersom jag använder den på plastbanan också.

Om man håller honan och ser den uppifrån, där anslutningarna sitter, så är det kopplat så här:

Jordbleck uppåt: till vit krokodil
vänster plåt: till svart krokodil
höger plåt: till röd krokodil

PS. Tack för all hjälp. Jag är hopplös. DS.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 07 jun 2006, 17:50

Det är inte bra att använda omkopplare, inte om man inte är helt hundra.
Och det är för många olika småsteg på vägen för att kunna vägleda mitt-uppe-i.
Mitt råd är att använda Sport-handtagen till Sportbanan och Parma till träbanan.
(Så kopplas dessutom bra till bra och dåligt till dåligt på ett moraliskt tillfredställande vis... ) :beer:

Och i det läget så kan det bli bra med krokodilklämmor (även om jag skulle föredra banankontakter...)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 07 jun 2006, 17:53

Krokodil direkt på ledningarna i original från Parma då alltså...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 12 jun 2006, 20:43

Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt nätaggregat. Jag tror att boven ligger där. Det jag använder nu är ganska gammalt och byggt som byggsats för 20 år sedan.

Nu behöver jag lite tips på ett bra som pallar för två spår. Jag har sneglat på Mascot 9320 och ett som heter AL370/S som båda finns hos Clas Ohlson för samma pengar.
Mascot har stabil ut på 13,2V och AL370/S kör med ställbart från 3-15V. Det som i mitt tycke ligger AL370/S i fatet är att det är ringkärna och att det kan lämna betydligt mindre ström i de områden som jag kommer att använda den till.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Ghost 12 jun 2006, 22:17

Ett switchande är inte fullt lämpligt för "hoppande" belastning.
Det vi kör på är på 13.8volt & 10A och kostade mindre än det däringa Mascot.
För övrigt tror jag nog att det du har räcker fullständigt, som det är.
Det du vill ha tillagt på det är dels diod, och inte kisel, för likriktningen samt en REJÄL kondensator, för strömstabilisering (tar bort den resulterande fyrkantvågen vid "rakt av likriktning").

Annars kan du med stor framgång ta en slaktad gammal PC's kraftaggregat, det lämnar 12 volt och helt ok med amperé (5 eller 8, typ).

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 19 jun 2006, 15:22

Alles klar! Eller inte allt, men nu har jag två fungerande spår med två handtag från Parma. Tack till Janne för snabb leverans. Har börjat klistra lite dekaler längs kanterna, i all värme och elände, samt några träd i produktion. Bilder kommer senare. Antagligen efter midsommar eftersom styvdottern fyller 18 på midsommarafton så det finns en massa annat att fixa med före.. fast det är klart.. man har ju nätter på sig också, när hondjuret sover sött och jag får något gjort för egen del. :-)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Storabjörnen 19 jun 2006, 15:50

Daga, hur gör du schyssta träd?
Jag är i stadiet där jag tänkte addera åtminstone buskar till Grosse Bär. Men ett par träd vore trevligt. Finns ju mer eller mindre omsorgsfulla/komplicerade sätt att göra träd på, hur är din metod?

/b. (nyfiken)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 19 jun 2006, 15:54

Här hoppas jag raskt in med två tips.. :o

Sandmoarna runt Stockholm har väl ljung?
Perfekta minityrträd, som dessutom tål att torka.
Spraya å trössla. Violá, ett träd!

Åsså mina egna synnerligen specialla Red Pines, blom- och fröställningen från ett träd som heter femfingrigt någonting.
En rödbrun (mest röd) "kotte", som blir hur fräcka "enebuskar" som helst.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 19 jun 2006, 16:17

storabjörnen skrev:Daga, hur gör du schyssta träd?
Jag är i stadiet där jag tänkte addera åtminstone buskar till Grosse Bär. Men ett par träd vore trevligt. Finns ju mer eller mindre omsorgsfulla/komplicerade sätt att göra träd på, hur är din metod?

/b. (nyfiken)


Ghost kom med bra tips. Själv ska jag vira ståltråd och köra maskerings-/målartejp som jag sedan penslar med utspädd bredplasta. Fast egentligen är alla sätt bra. Bara man får ett slutresultat som känns OK så är det bara att testa allt.

Länken nedan är den metod jag tänker testa först.

http://www.finescale.com/FSM/CS/forums/286417/ShowPost.aspx
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 21 jun 2006, 18:11

Konsten att få något gjort trots att man har en trädgård och en gårdsplan som ser ut som skräp...

Bild

Bild

Bild

Sista uppdateringen den här sidan sommarsolståndet.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 23 jun 2006, 21:21

Fixat lite träd med hjälp av något billigt prydnadsgräs jag hittade på Dollarstore för 20:- knippan. Resultat duger bra tycker jag.

Bild

Bild

Bild
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav SlotRacer 24 jun 2006, 09:34

DagaZ skrev:Fixat lite träd med hjälp av något billigt prydnadsgräs jag hittade på Dollarstore för 20:- knippan. Resultat duger bra tycker jag.

Instämmer!
Men vad i hela friden är Dollarstore?
/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster