Dagaz träflis

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav SlotRacer 03 maj 2006, 20:59

Ser lovande ut DagaZ, det är inte lätt att få till en vettig bana på 4"x8" (om det nu är det det är)

Din "Lexan Strip", var har du fått tag i den?

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav DagaZ 03 maj 2006, 21:00

Claes_L skrev:Snyggt OCH snabbt jobbat! :thumb: Det verkar bli en riktigt fin liten bana. Har du gjort den på en MDF-skiva av standardstorlek (2,44 × 1,22 m)? Vilken tjocklek har skivan?

/Claes


Jag har kapat ner det till 2,00 x 1,10 för att få den uppför trappen i huset. Tjockleken ligger på 12mm eftersom Coop råkade ha rea när jag handlade lite MDF till köket jag håller på att snickra på.
På 1800-talet så hade dom inte en tanke på att någon skulle vilja få upp en 120-säng eller en bilbana på platta.. taskigt med förutseende kan man tycka.
Jag ser det här lite grann som en liten testbana så man har något att rejsa på och testa lite hemgjort scenery på.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 05 maj 2006, 12:10

Ska iväg och fixa lite virke för byggande av ramverk till banan. Smidigt när man bor 500 meter från bondsågen. :-) Ska tigga lite sågspån när jag ändå är där.. det borde finnas en uppsjö blivande gräs och mossa.
Fixar lite bilder och uppdaterar med när det börja på att likna något. Just nu är tanten på rymmen med min kamera.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 06 maj 2006, 18:23

Lite mera bilder.. hunnit lite idag.. behöver lite mer skiva till kanten på ramen. Jag vill gärna förhindra att det blir fritt fall ner i trappen.
Bild
Bild
Bild
Bild
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 06 maj 2006, 18:26

Trippelpostat.. kan någon moderator fixa snälla! Och ta bort den här posten jag gör nu.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Borgis 06 maj 2006, 19:57

DagaZ skrev:Trippelpostat.. kan någon moderator fixa snälla! Och ta bort den här posten jag gör nu.


Alltihop är den där jädrans Asumtions fel. :P
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Storabjörnen 06 maj 2006, 23:19

Borgis skrev:
Alltihop är den där jädrans Asumtions fel. :P



Asumtion is the mother of all felstavat. :-)

Men det ser jefvulskt bra ut det där! Kul bana!!!

B.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Borgis 06 maj 2006, 23:22

Håller definitivt med. Mycket lovande. Det gör att jag saknar gamla Red Pine... Erik, är inte du också sugen på lite smooth rejsing? :wink:
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav DagaZ 08 maj 2006, 10:38

storabjörnen skrev:
Borgis skrev:
Alltihop är den där jädrans Asumtions fel. :P



Asumtion is the mother of all felstavat. :-)

Men det ser jefvulskt bra ut det där! Kul bana!!!

B.


I assumed wrong. ;-) Man ska alltid alltid lite på sin egen stavning och inte googla efter quotes.

Nåja. Tillbaka till ämnet. Har under veckan testat lite färg till banan. Efter några prov så föll valet på Skoltavelfärg som hade ett ganska trevligt grepp.
Ligger och kryper under bordet och drar "alla" sladdarna. ;-) Imorgon blir det koppartejp och en första provrunda förhoppningsvis.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav DagaZ 09 maj 2006, 13:51

Dagens hårda arbete har gett resultat.. har kört några varv med 9V batteri. Bifogar lite bilder.
Har beställt två 3.5mm honor för att fixa adapter till anslutningarna, så snart kommer jag att börja ställa dumma frågor om hur man kopplar riktigt. El är inte min starka sida.

Bild
Bild
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Padee 09 maj 2006, 14:44

Aer ju riktigt bra ut... :thumb: , Blir nog bra till slut.

Vad ska du använda för handtag?

\ Patrik
Jag har sansat mig lite nu i bilbaneriet så det blir inge nya bilar på ett tag pga mopedrenovering(crescent compact).
Padee
Braidsbytare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 mar 2006, 18:46
Ort: Varberg

Inläggav DagaZ 09 maj 2006, 15:28

Padee skrev:Aer ju riktigt bra ut... :thumb: , Blir nog bra till slut.

Vad ska du använda för handtag?

\ Patrik


Jag har ett Parma Economy som jag tänkte använda, det är med en propp för Scalextric Sport, men jag vill ha annan polaritet på träbanan så jag måste väl lista ut hur man kopplar krokodilklämmor i andra ändan så det blir rätt. Ska köpa ett till handtag när ekonomin hämtat sig lite. :-)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav SlotRacer 09 maj 2006, 21:40

Jag tänkte ge mig på att försöka beskriva hur man kan ansluta sina handtag till sin bilbana (så som jag har löst det ialla fall).

Parma till Scalextric Sport
(Har byggt en adapterlåda med bananer in och stereoplugg ut)
Parma Röd till Spetsen på stereopluggen
Parma Svart till Mittimellan
Parma Vit till Längst in närmast plasten på stereopluggen

Parma till Bana
Om vi kallar spåren för 1 och 2 och skenorna för V & H så om man tittar längs start och målrakan så ser man från vänster till höger ser man:

1V 1H 2V 2H

Kallar polerna på strömförsörjningen för (+) och (-)

Parma Vit till (+)
Parma Röd till (-)
Parma Svart till 1V
1H till (-)

* När avtryckaren (Parma Svart) är i sitt viloläge ligger den ihop med Parma Röd, då är alltså både 1V och 1H anslutna till samma pol, (-), vilket kortsluter motorn = broms.
* Om man sedan rör avtryckaren så lämnar den Parma Röd och börjar glida över resistorlindningen upp mot Parma Vit och förser spår 1V med spänning, men strömmen/spänningen till motorn begränsas pga resistansen.
* Trycker man in avtryckaren till max så får Parma Svart (1V) direktkontakt med Parma Röd (+) vilket innebär fullt blås.

Vill man sedan byta håll så räcker det med att skifta polerna vid strömkällan.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav DagaZ 10 maj 2006, 10:13

Tack! Ska testa det där. :thumb:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav SlotRacer 10 maj 2006, 13:23

ACHTUNG!
Fel i den förklarande texten:
SlotRacer skrev:* Trycker man in avtryckaren till max så får Parma Svart (1V) direktkontakt med Parma Röd (+) vilket innebär fullt blås.

Rättning:
* Trycker man in avtryckaren till max så får Parma Svart (1V) direktkontakt med Parma Vit (+) skall det vara.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster