Sida 69 av 74

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 16 sep 2014, 20:47
av Niclas
Ah.., tack! :)

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 21 sep 2014, 01:02
av largasso
Har nu lagt upp en första klick av tävlingar under hösten 2014.
Ni hittar dem under Kalender på http://www.big1.se
Mer info/reglementen kommer löpande.

Tävlingsledare kommer Lasse P att vara så ofta som möjligt.

Öppet för körning har jag Torsdagar 17-21 samt Söndagar 14-18.
Även Simstolarna (nu 6 stycken i ett eget rum) är då igång, speciellt på torsdagar då vi även
har en tävling i dessa.

Önskemål, synpunkter och ideer är alltid välkomna

Välkomna ! ! !

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 15 okt 2014, 17:00
av largasso
Med risk för att bli nackad måste jag lägga upp en bild på Simrummet
som har utökats lite ! 8-)

Bild

Kan tala om att Sim är ett bra alternativ till Bilbanerejsing, reaktion och banförståelse
går hand i hand och det ena bäddar lite för det andra eftersom dessa två hör ihop i båda "sporterna".

Kan också slå ett slag för F1 tävlingen den 21/10 på Big1
Kolla http://www.big1.se under kalender finns reglemente och annat.

:thumb: :thumb: :thumb:

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 22 jan 2015, 04:05
av largasso
Jahapp !
Nu är han på gång ("G") igen ! ! ! :w00t:

Bild

Efter ett uppehåll i banfixandet är det dax att sätta planerna i verket.

DIGITALISERING av LRW !

Det blir alltså OXIGEN digital med upp till 20bilar - "YES"

Så här ser förslaget ut:

Bild

Ytterspåret 1 används av banvakterna till att sätta på urspårade bilar i.
(mindre stress hoppas jag !)
på två ställe på banan går spår 1 automagiskt in till spår 2.

På ett ställe växlar man in (2 till 3 och 3 till 4)

Bild

på ett ställe växlar man ut (4 till 3 och 3 till 2)

Bild

och på ett ställe växlar man in till Pitlane

Blir väl enkelt och bra ?

Och så här ser växlarna ut:

Bild

De kommer att bli styrda av en Arduino UNO och är testade och klara.
Utprintade i 3d printern och hopsatta med ett kullager för action !
Skall finjusteras så att endast den växlande bilen byter spår och inte den
efterföljande, även om den ligger tätt intill.


Pitlaneväxeln frästes ut idag och verkar fungera bra:

Bild

Bild

Bild

Bild


Resten skall fräsas i veckan och sen blir det intrimmning och test.


Efter detta påbörjar jag Dragstrippen ! 12meter ÖS och 4 meter bromsträcka är tänkt.
Allt i ett mobilt utförande så att den kan köras även på andra ställen.

Förresten kan HBG Bilbana som vi numera heter även fira att vi har blivit en förening !

Vi finns förutom här även på:
http://www.big1.se
samt givetvis på Facebook:
Sök på : Helsingborgs Bilbana

Stay tuned !................................det finns fortfarande mycket ideer kvar att realisera. B-|

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 22 jan 2015, 11:04
av Lasp
Bravo!

En vettig lösning på digitalisering av en flerspårsbana.
Skall bli mycket spännande att kolla in de första testerna.
Borde kunna jämna ut körförhållande. :thumb:

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 26 jan 2015, 04:05
av largasso
Tre st växlar monterade !
Två till i veckan sen blir det test och intrimmning !


Pitlanelaneväxel:

Bild

och de två inåtväxlarna:

Bild


Även Pitlanespåret blev färdigfräst och fastskruvat så hoppas på koppartejpning i veckan


mer kommer .......................

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 04 feb 2015, 17:27
av Proffessor kalkyl
Ser fint ut :)
Men hur har man tidtagning med digitalt?

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 04 feb 2015, 19:15
av largasso
Hej fessor!

Bilarnas chip står i radiokontakt med handtag/dator.
På vänstra sidan av bilen sitter en magnetläsare som känner av magneter i banan.
En magnet triggar bilen att lämna senaste varvtiden,
två magneter efter varandra (ca 5-8 cm avstånd),
skickar en annan trigg till handtaget/datorn som markerar att bilen är i Pitlane.
Sedan fixar programmet resten.
Funkar väldigt bra.........faktiskt.
Systemet är också kompatibelt med Scalextrix digitala system.

Skall bli skit kul att kunna köra race med bla. tvåbilars team bränsleförbrukning oxh att
inte vara begränsad till ett visst antal förare. mm.mm.mm
Samtidigt kommer jag att även i fortsättningen kunna köra fyrpårigt analog om jag vill.

Spännande ! ! !

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 04 feb 2015, 22:10
av Pyspunka
Tummen upp!
Ser fram emot att göra bort mig i något lopp framöver.
Tänkte passa på att nämna att jag, på mitt bygge märkte av lite "byrålådseffekt" i den typ av solenoider du monterat.
De blev dessutom oroväckande varma ganska fort... Ämnade inte ge dig mer bekymmer, du märker väl om du får samma problem. Jag bytte i alla fall till "raka" solenoider.

Ha det gött!

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 04 feb 2015, 23:38
av largasso
Pyspunka skrev:
Ser fram emot att göra bort mig i något lopp framöver.


Hade verkligen varit kul om du kom ner ! ! ! ( så vi kan platta till dej ordentligt 8-) )

Vet inte hur du kopplade dina solenoider, men jag har ju haft dem igång på gamla banan
och det funkade kanon !
De är bara aktiva de ~2 sekunderna när växling sker, sen har jag ett gummiband
som drar dem till "rakt fram läge" så de hinner aldrig bli varma !
Dessutom blir de ju då aktiva i båda lägena (antingen elektroniskt eller gummibandoniskt )
så byrålådseffekten uteblir.
Skulle det ski-a sej så har jag raka (och krokiga + lite till ) men jag är 100% säker
på att det kommer att funka bra.

Håller just nu på att lösa problemet med att få dem elektriskt aktiva i båda lägena
så att jag inte får problem med bilar som fastna i växeln !
Även detta är nästan helt klart, så med lite flyt blir det digitalkörning inom
den närmsta 14 dagarna.
Ni kommer garanterat att kunna läsa om det här när första bilen har körts...

Mer kommer .....................................snarligen B-|

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 05 feb 2015, 09:40
av Proffessor kalkyl
Sannerligen intressant läsning
Jag gillar tanken man att ha möjlighet till analogt, även om digitalt är teknik och teknik är :thumb:
Bara en undran, det finns inga risker för spänningsfall? då det kan bli många bilar på samma spår, kan ju belastningen bli rätt stor över tejpen :suspect:

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 05 feb 2015, 09:56
av largasso
Det där med spänningsfall tror jag inte skall bli något problem !
Har idag en 15v/7 amp till varje spår och tänker starta med
att prova dem, tror inte det blir något problem för bilarna att byta agg
när de byter spår.
Men skulle det korva till sej så har jag ett 0-30v/30Amp som jag får baxa fram (tungt).
Flera spänningsmatningar (3-4st) tror jag också hjälper till bra eftersom
ström likaväl som jag alltid tar närmsta vägen ! 8-)

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 05 feb 2015, 21:49
av Proffessor kalkyl
Ok, det låter som att du har koll på't :)

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 05 feb 2015, 23:29
av Kristian
Kul med digitalisering.
Det lilla digitala jag har kört har också varit Oxigen fast på 6spårig Ninco. Det enda jag reflekterade över var att du hade så få växlar (givetvis förstår jag att det ligger massa arbete bakom att få dom på plats). Nu tar det ju ett par varv att ta sig från spår 1 till spår 4... Är det fler planerade om första testet blir lyckat?

Angående strömmen så tror inte jag heller att det blir något problem, men det skulle ju vara intressant att veta hur mycket koppartejpen klarar innan det börjar bli spänningsfall. Vore ju tråkigt om det låg 3 bilar på rad inom ett par meter och sen susar dom andra förbi i övriga spår...

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 06 feb 2015, 00:58
av Aramis
Jag avundas er som kan så mycket om elektronik. Den dagen jag bygger bana kommer jag slita allt mitt hår och gråta för att jag aldrig hängde med på elläran i skolan... Sen ringer jag väl nån (typ dig Kristian) och ber om hjälp. Förresten om du syftar på att vi körde digitalt i England så var det faktiskt Scorpius vi körde och inte Oxigen. Numer har Graeme installerat Oxigen med hjälp av självaste Maurizio Ferrari i egen hög person så nu ska det väl tusan fungera bättre än när vi var där.

Jag lockas bara av digitalt utav en enda anledning och det är det där med depå-biten. Det är en så läcker detalj att jag skulle överväga att digitalisera bara för den sakens skull. Själva körningen upplever jag bara som extremt förvirrande och orytmisk. Som du är inne på Kristian så förefaller det att bli rejäla strömdippar när fler bilar ligger i samma spår. Minns att det gick mycket fortare att ligga själv i eget spår även om det inte var det snabbaste spåret på banan. Den biten kan ju bli svår att knäcka eller det kanske finns smarta lösningar för det också?