Sida 70 av 74

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 06 feb 2015, 13:54
av Nico
hehe, det som möjligtvis skulle locka med digitalt är att racecontrol kan köra ut med pacecar så måste alla andra hålla sig bakom medans bilen som ligger illa till under bron räddas.

Men i överlag är det lockande att flytta närmare big1/mancave no 1 ... behöver ni en golvgross där nere ;-)

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 06 feb 2015, 15:01
av largasso
Kul med så mycket input ! :thumb:

Kristian:

Antalet växlar är en kompromiss !
De gamla uvarna (mej inräknat) är lite avoga till digitalt och jag har testat banor
med mycket växlar, jag hinner inte med, samtidigt är jag en av dem som vurmar för
lägre hastigheter och det tror jag digitalt kan innebära !
Det går inte att "hästa" på med full gas när det finns bilar både framför och bakom,
jag tror digitalt innebär ett lite annat tänk med mer strategi och taktik.
Tänk dej lagtävling med två eller tre teambilar i varje lag !
En eller två i laget kan försöka jobba för att den tredje skall kunna köra undan och plocka poäng.
En avkörning kostar kanske att "laget" inte kan genomföra sin taktik fullt ut,
och bränslepåfyllning och eventuella förarbyte måste planeras noga så att strategin följs.
Mer intressant snack i laget, inte bara att förarna kör så fort dom kan i ett par minuter !

Inga heat där man kanske inte möter vissa förare utan alla kör längre heat på en gång.

Aramis :

Så invecklat är det faktiskt inte ! Och du har många att fråga till råds.
Eventuellt begränsas man lite i ideutveckling när man inte är insatt i ett ämne,
men bara "let it flow" och ställ frågor!

Konstigt! jag tycker att jag bara sett positivt om Scorpius, dock tycker jag att systemet är
för dyrt och för avancerat för mina behov och ideer.
När programutvecklarna börjar få koll på QXIGEN tror jag att det kan bli riktigt intressant!
Jag har många ideer på det, tyvärr är jag ingen programerare (fast jag håller på att lära mej)

Som sagt spänningen tror jag inte blir något problem så länge man har
hyffsad strömförsörjning med kapacitet. Och tejpen lär hålla för det !

Nico:

Du är välkommen !
Helsingborg är under intensiv utveckling, och med tanke på byggandet kommer det att behövas
en jäkla massa golv ! ! ! Staden ska dubblas (invånarmässigt) inom en snar framtid .

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 07 feb 2015, 01:45
av Kristian
Nu tror jag det är dags att ta tag i elläran igen...
Det spelar ingen roll hur många ampere ditt aggregat är på om du har spänningsfall så får du inte fram strömmen ändå...
För spänningen reglerar du ju i aggregatet, resistansen regleras genom handtag, bana och motorlindning. Strömmen blir resultatet av dom två. Så det spelar ingen roll om du har 100A eller 1A om du har ett spänningsfall som gör att inte strömmen kommer fram.

Men täta strömanslutningspunkter på banan gör ju att färre bilar kör på samma matning.
Om man gör det enkelt för sig och tänker i klassiska plastdelar så är det ju så att strömmen kommer in bakifrån och framifrån på den delen. Mängden ström som kan gå genom skenan är konstant.
Säg för enkelhetens skull att varje banskarv klarar att leverera 1A utan spänningsfall.
Då har man totalt 2A tillgänglig ström på den bandelen. Om en bil drar 1A så är det ju inga problem att köra 2 bilar på den bandelen. Ställer man däremot på 3 bilar så kommer det bli ett spänningsfall i banskarven, så i teorin kommer spänningen sjunka i bandelen så att varje bil får 0.666A.
Men dom vill ju fortfarande ha sina 1A och då kommer det bli ett spänningsfall över skarvarna vilket resulterar att det blir någon volt mindre på den bandelen (eller i ditt fall, mellan dom två strömtapparna)

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 07 feb 2015, 02:01
av Kristian
Ja just det, Scorpius... Det sugiga var ju att babyking motorn var så jävla smutsig så att den störde ut radiosändaren i bilen...

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 18 mar 2015, 00:24
av largasso
Handtag uppdaterade och testade:

Bild

Bilar under programmering :

Bild

Ett par nytillskott under fixning (kommer dock ej att gå digitalt ) :

Bild

Largassos test och planeringshörna för tankar och smygrökning :

Bild

Och till slut Musikhörnan för lite avslappning och diggning ( rullar hela tiden) :

Bild


Som sagt, inne i slutfasen ( :suspect: ) hoppas på testkörning mycket snart.

Allt byggt som Hybrid, så både Digitalt och Analogt kan avnjutas.

Sen startar Dragracingfräsningen ! ! !

Mer kommer mycket snart...............................................

stay tuned !

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 18 mar 2015, 00:25
av largasso
Just nu jobbas det frenetiskt på Largasso Raceway i Skåneland ! ! !

Hela placet är förvandlat till en enda byggarbetsplats.
Det grävs, läggs om, byts ut och byggs till så det står härliga till.

Digitaliseringen av banan är inne i slutfasen.

Banan har begåvats med 6 st strömanslutningar (+ 2 för Pitlane )
5 växlar har tillverkats och monterats ( + 2 manuella för autoåtergång till racet efter avkörning )
2 st Lanebrains Arduino Uno, har programerats och är under montering.
2 st reläkort har byggts och monterats

10 st Slotit handtag har uppdaterats
10 st bilar är under montering och programering

Det målas, slipas, tejpas och allt SAMTIDIGT i gammal god largassoanda ! 8-)

Här följer en bildkavalkad på hela konkaronget :beer:

Byggarbetsplats var det ja :

Bild

Bild

Bild


Programmering och testning :

Bild

Sista 4 strömtillförslarna :

Bild

Växlar på plats och tejpade :

Bild

Bild

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 18 mar 2015, 14:14
av BeO
Imponerande Lala! Du är verkligen en mångsysslare av sällan skådat slag! Eftersom jag själv har haft förmånen att se din kreativitet IRL kan jag bara konstatera att en bild, i ditt fall, inte säger i närheten av "tusen" ord!

BeO

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 18 mar 2015, 16:50
av Lasse1930
largasso skrev:Largassos test och planeringshörna för tankar och smygrökning :

Ser lite Rizzla-papper, en Zippotändare, ett stulet askfat från HH-Ferries och löstobak från John Silver; många viktiga ingredienser för kreatörens tankar och arbete.

Storartat! Keep up the good work!

Lasse

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 18 mar 2015, 23:13
av largasso
Sorry Lasse, inget HHaskfat dock annan nostalgia, men ack så viktigt för tankearbetet :thumb:

Tack Beo, du ska få en fin present nästa gång du kommer ! :thumb:

Bild

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 19 mar 2015, 11:28
av Lasse1930
Stentufft askfat; en Champis går ju inte av för hackor....

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 20 mar 2015, 23:08
av largasso
Nu är alla strömatningarna inkopplade och testade - fungerar perfekt !
Ingen större skillnad med gasen eftersom jag tycker att jag haft bra ström hela tiden,
men BROMSEN 8-o !
OJojoj vad mycket bättre det blev !
Nu fungerar den perfekt över hela banan på alla spåren, tidigare har jag tyckt att bromsverkan blev en
aning sämre mot/från mitten av banan, men nu är den "perfetto" över hela ! ! !
REKOMMENDERAS STARKT.

Strömmatningarna ligger med ca 4 meters avstånd, och att 6-8 bilar skulle köra med full gas på samma spår
på just de 4 metrarna samtidigt tycker jag är ett högt "worst case"......................eller ?

Just nu väldigt nöjd, på söndag kopplas alla växlarna in och sen.................................. :w00t: ! ! !

More to be..................................

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 04 apr 2015, 03:31
av largasso
Äntligen är Pitlane körbar !

Består av 4 st "bandelar" med separat strömatningmatning och två spår för tankning.
Från början var det tänkt att en mekanisk växel (presenterad på annan plats här i forumet och väldigt smart)
skulle tillverkas men efter moget övervägande beslutades att det blir en likadan växel som de andra på banan.
Denna kommer dock att fungera automagiskt på så vis att den styrs av en läsgaffel som genom
en Arduino (samma som till inåtväxlarna) och en lite loop kopplar växelvis mellan pitlanespår 1 och 2.

Har testat Hej vilt idag med tre Ghostbilar och en egenstyrd som kört som en galning och gjort
icke helt rumsrena omkörningar samt pitlanebesök - Skitkul ! ! !

Lite mer fix och justeringar (bland annat skall växlarnas hålltider justeras ner)
samt 10st batterihållare till handtagen skall tillverkas ( med 3D printern ).

Testracet är mycket nära nu ! ! !

Lite bilder från dagens Pitlanefix:

Infart :

Bild

Hela :

Bild

Samt en nära förestående racestart 8-)

Bild


Nu öser vi på så vi får testa spektaklet.........................................mer snart !

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 05 apr 2015, 00:08
av largasso
Där satt den ! ! !


Bild

:thumb: B-|

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 14 apr 2015, 01:20
av largasso
Sista växeln monterad ! !

Den läsgaffelstyrda växeln i Pitlane är framställd och monterad !

Håller som bäst på med programmering av Arduinon för att få den önskade funktionen.
Men nu går det bra att köra och TANKA !

Några i HBG Har varit nere och testkört och hittills har vi varit nöjda.
Skitkul att sätta upp 3-4 Ghostbilar och sen ligga och kryssa mellan filerna för att försöka
köra om och lära sig olika taktiker.

Det här bådar gott ! ! !

Slutsnackat ! Lite bilder på bygget :

Bild


Saknas en Toyota och två Nissan (kanske) för att göra startfältet komplett !
InCarchips beställda (kommer i veckan) testrace nästa helg !!!

Observera Pacecar, vid gulflagg (Trackcall) kör den ut och Pace:ar tills allt är återställt
varvid den återgår till Pit ! ! ! ! (den du Nico !) 8-)

Bild


Återkommer !....................................

Re: Skånefräsning på "G"

InläggPostat: 14 apr 2015, 08:00
av Gulf Persson
Wow, djupt imponerad av ditt arbete och ditt kunnande och energi inom allt man kan tänka sig med bilbana. Hoppas att ni får många roliga race på banan. :thumb: