Pineswamp Raceway by ZeeJay

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Pineswamp Raceway by ZeeJay

Inläggav ZeeJay 06 apr 2007, 21:56

Tja, alla kära rejsingvänner här på forumet....att varje dag kika in här och bli stum av beundran....drägglandes av avund till alla banbyggen.....sur för att man inte har mer utrymme trots 125 kvm barre.....

Så fort en ny bil landar hemma ( vilket der gör säkert nån/några varje vecka) och att enda testkörningen blir 3 rakor på skrivbordet då orken att bygga upp o samma dag riva ner en liten bana för körning är för dålig.......

Hmmmmmmm......

Förrådet som sagt..... kan man få till nån liten lösning på permanent testbana tro.....

Racinggolv....check
Plywoodskiva.....check
Balkonggräs.....check

Dags att göra nåt åt saken......

HÄR SKA BYGGAS BANA!!!
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav pryzze 06 apr 2007, 22:13

Lycka till!! :banana:

Vi kommer med stor nyfikenhet att följa bygget.

Nu finns det väl ingen återvändo, nu när du har startat en egen byggtråd.



//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav ZeeJay 06 apr 2007, 22:28

Nå....

Vad har då hänt???

Jo, fram med plywoodskivan på altanen...
Plocka upp lämpliga bandelar....bygg ihop nåt som känns gött....

AND GO FOR IT

Bild
Lilltösen agerar arbetsledare / byggherre så att farsan gör rätt.
Bild
Layouten känns ganska bra....lite småändringar men det går att göra i efterhand...
Efter några varvs testkörning bestämde Lillan o jag oss för att det blir grymt bra så här..

Fram med gräset o sätt igång med kniven.....
Bild
Bild

Kan nog bli riktigt gött ändå....

Va....ska det fräsas spår i denna skivan eller???
Bild

Bild
Sådär..då var hela banan på plats igen...
Nog fär att det var några skenor som fick ta lite törnar av kniven men med golvläggar erfarenhet så vet man hur man ska få till tätpassning....hihi :wink:

Lite ögongodis i Aprils solsken.....

Bild
Bild
Bild

Mmm...man får en liten känsla av hur det kan komma att bli......

Ok...då var det just det här med förrådet....
In med skivan o börja fundera....
Bild

Hur ska detta lösas...totala förrådsytan är 265cmx185cm så det är inte mycket att vinka på.....4 spårigt är att glömma om inte 2 ska hänga i taket som hos Stora Björnen.. ;-)
Efter lite klurandes så ner till Clas Ohlsson o Jula för att köpa in lite seglarprylar o annat....
Bild

Han hade en låda på väggen,,,,,,, hehe....
Vad kan detta vara???
Bild
Bild
Tjohoooooo.......... :-) :-)

Bild
Bild

Då är man äntligen en i gänget med permanent bana....om inte den största men dock en PERMANENT bana......

Nu är det en hel del som ska till i detaljer o annat som stödben...sarg...höjning av vissa partier...o framförallt....figurer..träd...scenery....Jaaaaaaa.....

Tja Boys....Hoppas ni gillar lattjolajban lådan....själv känner jag mig nöjd efter en dags arbete för att åtminstone få till nåt att kunna köra på då man vill testa lite nya bilar o bara leka av sig....

:thumb: :thumb: :D :D :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav pryzze 06 apr 2007, 22:34

Vilket tempo jag är verkligen imponerad.

:up: :up: :up: :up: :up:

Ett tips från en fotonörd: Måla svart under banan så blir blixtbilderna
snyggare, du slipper se underlaget mellan spåren.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav ZeeJay 06 apr 2007, 22:39

TAck Pryzze...jo jag gillar att jobba snabbt..gäller allt jag gör...Grabbarna på GRK blir åksjuka ibland...hehe...

Tack för tipset...är ju vanlig amatör fotograf...så glad för goa tips!!
Ska vad det lider byta ut balkonggräset mot riktigt strögräs och då kommer hela sikvan att målas grön i botten....sen ska jag göra sandfällor...lite bergspartier...m.m.m.m...

Kommer att göra vissa partier i svart för att dölja undan vissa "glipor" övergångar så vi får se vad det blir framöver....

Tjingeling
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 06 apr 2007, 23:19

ZeeJay skrev:Grabbarna på GRK blir åksjuka ibland...hehe...

:drunk: :drunk: :drunk:
Harrejavvlar... nu får man ju ännu mer komplex. Snyggt jobbat kompis!!! :thumb: :beer:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 07 apr 2007, 00:11

Borgis skrev:
Snyggt jobbat kompis!!!

TACK Borgis!

Det är ju långt kvar till min 4-spårs som vi har rejsat på men en god start för att lalla runt o njuta av de små Ninco Classic bilarna.... ;-)
Gott att jag äntligen har tagit tag i att fixa till en liten förrådsbana iallfall.

Sen vet du hur jag är...detta är bara början...ska bli kul o få dit byggnader...gubbsen..scenery...landskap....lite kullar o träd....annat gräs....
Tja nu har den börjat....lärdomen i att bygga bana permanent....

DAG 1 som sagt......

Vänta tills vi är på DAG 100..... :beer: :beer: :drunk: :drunk: :drunk:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Nico 07 apr 2007, 00:21

Men du kompis.... Sladdzonerna då :?

Bra piskat på arbetarna där! Jisses, fick du allt gjort på en dag? Det som gör mig så imponerad är att du har lyckats med en "vika-upp-mot-vägg" anordning som ser ut att funka på en dags arbete. Härligt att se svetten lacka i Götet :up:
Om jag kollar in den här tråden om 24h så har du väl fått en fällbar depå på plats :P

Biggie Up maaan :thumb:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav largasso 07 apr 2007, 01:00

:o :o :o
Där gick det undan i svängarna.
Vilken kanongrund för scenery du fick på så kort tid, å fasen vad snyggt det blir så fort
spårbitarna får en gräsram omkring sig.
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Lelle 07 apr 2007, 10:10

Det var en lite väl äckligt snabb byggtråd. Startad och avslutad i första posten. Det finns många här på forumet som har nåt att lära :D

Men vad det låter på dig så kommer saker att bytas ut och läggas till allt eftersom du tycker dig ha tid?
//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Inläggav ZeeJay 07 apr 2007, 13:13

Nico skrev
Men du kompis.... Sladdzonerna då

Bra piskat på arbetarna där! Jisses, fick du allt gjort på en dag? Det som gör mig så imponerad är att du har lyckats med en "vika-upp-mot-vägg" anordning som ser ut att funka på en dags arbete. Härligt att se svetten lacka i Götet
Om jag kollar in den här tråden om 24h så har du väl fått en fällbar depå på plats


Tack Nico....
Sladdzoner kommer att byggas till allt eftersom jag "känner" var jag ska ha dem...gräset kommer sen att bytas ut mot strövara..
Vika upp anordningen gjordes klar på 2 timmar men idén har varit i hövvet länge så det mesta var bara ne fråga om utförande praktiskt. lite mer ska till som stödben, 2 extra block o en knape att fästa tampen.


Depån kommer att byggas under den bakersta raksträckan och då döljer den även regeln....hihi...en liten kluring på G....

Largasso skrev:
Där gick det undan i svängarna.
Vilken kanongrund för scenery du fick på så kort tid, å fasen vad snyggt det blir så fort
spårbitarna får en gräsram omkring sig.


Tack Lala....önksar att jag hade samma möjligheter som du....just som du bygger gillar jag starkt....enkelt , rent och sitlfullt....
Tanken är ju att detta ska bli en liten permanent testbana så det kommer inte att läggas en massa krut på runtomkring...men tillräckligt för att det en dag ska bli lite småfränt... :-)

Lelle skrev:
Det var en lite väl äckligt snabb byggtråd. Startad och avslutad i första posten. Det finns många här på forumet som har nåt att lära

Men vad det låter på dig så kommer saker att bytas ut och läggas till allt eftersom du tycker dig ha tid?

Tja..startad på en dag och körklar på samma dag men låååååångt från färdig....
För att kunna meka o bygga på scenery o annat så måste jag haka ner banan för at tkomam åt så det kommer att bli luckor mellan gångerna men sen varje gång den är nere lär det hända mycket på en gång....så rätt tänkt...skaer o ting kommer att ändras o fixas i mån av tid....
:thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 07 apr 2007, 13:27

Depå byggnadens ursprungsidé kommer från denna banan....en liten vink om hur jag har tänkt....

Bild

Hela den banan som denna upphovsman har gjort är ett helt supercoolt bygge med alla goa detaljer....
Depån är klart en smart lösning för utnyttjande av utrymmet och samma konstruktion är jga inne på...
:) 8)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 08 apr 2007, 22:27

Byggdag 2[b]

Tja...det var ju det här med att ha ltie scenery o anant som förgyller layouten och gör banan lite roligare....

Kommentarer under varje bildruta.....håll till godo...

Bild
Startrakan med lite reklamskyltar på höger sida från RobbiesHobbies.uk


Bild
Svängen efter att ha kört genom hela hårnålen och efter vänstersväng i dne raka som går parallellt med det som blir pitstoprakan....
Bild
Efter rakan ovan så kommer en vänstersväng som skymtar i bakgrunden...det är härifrån man ser när bilarna kommer ut ur den kurvan...
Bild

Samma kurva fast liten annan vinkel.....hmm...lite gubbs o annat på G...

Bild
Översiktsbild av den ände på banan som först har fått scenery...borders...staket...träd...o lite annat....


Bild
Banan uppställd mot vägg under pågående arbete för att enklare nå alla ställen där scenery o annat skall på.....


Tja boys....ytterligare en dag närmare RaceStart för Pineswamp Raceway....
Förhoppningsvis kommer det hem lite nya gubbs såsom publik o annat som ska vara i denna del av banan....den andra delen ska innehålla lite mer krasch tema...sen vad det lider ska ju pitlane byggas...funderingar på belysning till banan....

Grundtanken är att hålla den ganska "ren" från en massa blaffiga reklamskyltar o annat....ska kännas som ett mellanting mellan en Mille Miglia sträcka och en mindre banracing bana på okänd ort....

Just det...hur fick jag dit grejerna och vad var själva progressen...
Eftersom banan hänger mot vägg så mste ju skenorna fixeras mot skivan vilket har gjorts först idag....
Sen ihopplck av lämpliga grejer som utsmyckning...lite målning av figurer...
Fram med smältlimspistolen o köööööörrrr.....
Rättt mycket smältlim har gått åt men det sitter kanon och är supersmidigt att jobba med....
Tänk på att banan lutat nästan i 90 grader.....

Jaja....då är det bara att fundera vidare på material för Pitlane.....

Tjingeling...

8) :D :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav JensaPson 08 apr 2007, 22:37

Riktigt snyggt!

Är det konstigt ibland att man ångrar att man bor i lägenhet?

Jensa

Full gas spar tid
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav ZeeJay 08 apr 2007, 23:00

Riktigt snyggt!

Är det konstigt ibland att man ångrar att man bor i lägenhet?

Jensa

Full gas spar tid


Tack Jensa....

Tyvärr...om jag nu kan få säga så...men verkligheten är klart goare än på bild...svårt att återge känslan det ger när man står o liksom...tja ...gött enna dåva....
:) :D

Hmmmm------En bild till............

Vad ska det bli härnere....????
Marshals är ute o vinkar.....vad har hänt???
Bild


FORTSÄTTNING FÖLJER............................
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster

cron