Envy Speedway - DagaZ träflis 2

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav ZeeJay 23 okt 2007, 20:42

Sedär sedär...kunde inte hålal sig från ett par varv,,,,hehe....så är det...bilbaneholics..

Hur kändes skönheten att smeka runt på....?? :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav DagaZ 23 okt 2007, 20:54

ZeeJay skrev:Sedär sedär...kunde inte hålal sig från ett par varv,,,,hehe....så är det...bilbaneholics..

Hur kändes skönheten att smeka runt på....?? :beer: :beer:


Jo det kändes klart lovande. Kommer med ett utlåtande så snart jag fått dit ett handtag att gasa med. Att köra med 9 volts batteri är som att köra med Scalex Sport-handtag. :taunt:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Kristian 23 okt 2007, 21:49

Jag vet inte om du har skrivit det tidigare men vad använder du för teknik för att ansluta tejpen, jag har försökt på min lilla test bana men får inte till det ordentligt. Metoden jag använde va väll min egen variant av largassos variant men jag det blev väll sådär minst sagt.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Inläggav DagaZ 24 okt 2007, 08:19

Kristian skrev:Jag vet inte om du har skrivit det tidigare men vad använder du för teknik för att ansluta tejpen, jag har försökt på min lilla test bana men får inte till det ordentligt. Metoden jag använde va väll min egen variant av largassos variant men jag det blev väll sådär minst sagt.


Brukar borra hål rakt ner där tejpen skall ligga. Tar sedan Dremeln och skapar ett dike i längsgående riktning. Klipper en smalare tunga på tejpen som jag lägger i diket och där börjar jag tejpningen. Tar en ordentligt varm lödkolv och smälter ut lod på tejpen i diket och petar sedan ner kabel som jag bockat till lite och löder fast den med. Säkrar undersidan med smältlim så att inte kabeln kan skjuta upp koppartejpen.

Bild
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav jomol22 24 okt 2007, 09:14

Vi kör med vanliga kabelskor.

Bild
Här är det en skarv som går att plocka isär.
Hmmm, jag ser nu tydligt att det behövs en bild till. Jag får leta upp den sen. :rolleyes:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav largasso 26 okt 2007, 12:15

Mitt 500:ade inlägg hamnar på din sida eftersom det var den som inspirerade mej till fräsningen. :beer: :beer: :beer:

Jag tänker göra om alla mina anslutningar nu när jag tejpar om. Skall också köra med
dikesvarianten eftersom vissa bilar är känsliga för minsta lilla upphöjning (bl.a SCX och
Carrera)
Har provat en variant med en tunnare bit koppartråd genom MDF:n och sockerbitsanslutning på undersidan (kolla min Pitstop), detta har funkat väldigt bra.

:thumb: :thumb: :thumb:
Banan ser GRYM ut, gillar dina "småknäckar" har själv sådana på två ställen på banan,
gäller att ha tungan rätt i mun å släppa lite lagom på gasen.

Keep it coming !!!!!!!!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Alfon (Ghost) 26 okt 2007, 12:54

ser otroligt fint ut
gratulerar och lycka till
Alfon (Ghost)
Avstängd
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 okt 2007, 09:34
Ort: Kungälv

Inläggav DagaZ 26 okt 2007, 13:12

largasso skrev:Mitt 500:ade inlägg hamnar på din sida eftersom det var den som inspirerade mej till fräsningen. :beer: :beer: :beer:

Jag tänker göra om alla mina anslutningar nu när jag tejpar om. Skall också köra med
dikesvarianten eftersom vissa bilar är känsliga för minsta lilla upphöjning (bl.a SCX och
Carrera)
Har provat en variant med en tunnare bit koppartråd genom MDF:n och sockerbitsanslutning på undersidan (kolla min Pitstop), detta har funkat väldigt bra.

:thumb: :thumb: :thumb:
Banan ser GRYM ut, gillar dina "småknäckar" har själv sådana på två ställen på banan,
gäller att ha tungan rätt i mun å släppa lite lagom på gasen.

Keep it coming !!!!!!!!


Tack Lala och Alfon!

Dikesvarianten är den bästa jag testat hittills. Var inne lite grann på den lösningen du har i pitstopen för den verkar vettig, men så gjorde jag som jag tänkt i alla fall. :-) Måste ta mig ner till Skaune vid tillfälle och testa banan.

Nästa del, d v s efter att jag dragit klart allt som ska dras i elväg, förarstationer m m, så tänkte jag ge mig på läsgafflar. Måste ju ha någon form av tidtagning nu när det är tre spår. En person kan man övertyga om att man vann, men två då kan det bli bråk. :-D
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Nico 26 okt 2007, 13:35

Roland,

Skitläckert. Jag gillar det jag ser skarpt. Speciellt att bron är "rak" om du förstår. Och sen går banan under. Riktigt läckert!

Usch vad det rycker i frästarmen!!! M-å-s-t-e h-å-l-l-a m-i-g u-n-d-a-n . . . .
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav DagaZ 26 okt 2007, 14:05

BIGBOI207 skrev:Usch vad det rycker i frästarmen!!! M-å-s-t-e h-å-l-l-a m-i-g u-n-d-a-n . . . .


Du måste utveckla ditt beroende ett steg till.. det är bara att börja fräsa. :-)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Nico 26 okt 2007, 14:11

DagaZ skrev:Du måste utveckla ditt beroende ett steg till.. det är bara att börja fräsa. :-)


Mitt "nya" skrivbord... det står och väntar på en liten fräs bara!!!

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Färgundran

Inläggav lefty 27 okt 2007, 21:57

Ett mycket snyggt bygge. Har smygit runt på forumet en längre tid för att få lite tips. Jag har nämligen tröttnat på allt vad strömtapp heter, och går därför i "fräsartankar".
En liten undran: Vilken färg ska man använda för bäst grepp och lagom släpp i kurvorna. Kör just nu på orginaldäck, mest Fly. Måste man ha silicondäck när man kör på träbana?

/Lefty
lefty
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2006, 22:24

Re: Färgundran

Inläggav DagaZ 27 okt 2007, 23:13

lefty skrev:Ett mycket snyggt bygge. Har smygit runt på forumet en längre tid för att få lite tips. Jag har nämligen tröttnat på allt vad strömtapp heter, och går därför i "fräsartankar".
En liten undran: Vilken färg ska man använda för bäst grepp och lagom släpp i kurvorna. Kör just nu på orginaldäck, mest Fly. Måste man ha silicondäck när man kör på träbana?

/Lefty


Jag kör latexfärg på min nya bana, en halvmatt färg. Vad jag kan döma av det lilla jag hunnit med att köra så har jag ganska bra grepp med de flesta däcktyper. De som funkar allra bäst är slot.it, Fly direkt ur kartong om man säger så. Jag kör även Ortmannsulor på en del bilar och då är greppet riktigt gött.

Har inga bilar med silikondäck i dagsläget, men till veckan har jag ett paket som kommer med ett testexemplar. Jag får återkomma med resultat.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav lefty3 28 okt 2007, 20:19

Bra. Tack för tipset.

/Lefty
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 05 apr 2007, 13:08
Ort: Mariestad

Inläggav DagaZ 08 nov 2007, 17:15

Hännä ha ni.. som vi säger där jag bor. En liten filmsnutt från banan. Hastigt hopklippt.

http://www.youtube.com/watch?v=K4JPJQ4fRBE
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron