Porsche 962 Bilbygge - Hidden Project by ZeeJay

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav ZeeJay 09 aug 2007, 23:58

Progress 2007-08-09

Väldigt ltien progress sen sist pga familjära saker som gör att allt annat får stå åt sidan.
Dock har dekaler landat på Lakritsbilen och det har skett lite små lackeringar.

Tyvärr-----blev inte dekalerna till den grad av belåtenhet osm önskades och eftersom den gamla laptopen kraschade mitt i bygget så gör det att ny dekaltryck sker om först nån vecka eller två...

Men den blir RÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!

Tjing!

8) 8) 8) 8)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 04 okt 2007, 10:03

Update

Crap...det här projektet fick ett abrupt stopp vilket har sina förklarliga skäl då jag gick miste om en nära familjemedlem :( men nu börjar vardagen sakta komma tillbaks och då passar det att börja nysta i sådana här dammiga projekt.

Vill ha lite råd från Er som kör med Testors dekalark och printar eget:

Har tryckt med hjälp av DEcalgear och Testorspapper (transparent) dekaler till denna Lakritsbil men när jag häromsist skulle applicera dem då "försvinner" dekalerna mot den svarta färgen?? är det pga av att det är transparent förmodligen och vad använder Ni?

Ex. Nico - kör du med vitt papper och sen finklipper till tusan???
Har alltid varit impregnerad över dina dekaler (och andras) men får inte till samma färgåtergivning då jag klistrar på dem på bilen???

Arrrgh...måste jag ha vitt papper??

(saknar alla logo´s då den dator det var lagrat på numera har en ny hårddisk...gamla totalkraschade så bilderna/logos är borta)

Tjing!

:)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav largasso 04 okt 2007, 13:36

Har själv tabbat till det med Testors transparanta ark, en gul logga på en blå bil !!!!!!!
Blev såklart grön och syntes väldigt dåligt.
Det gäller tydligen att planera väl och gärna testa vad som händer i ett program
där man kan använda sig av transparenta lager så man ser vad som händer
när man blandar färger.
Annars är vitt dekalpapper ett bättre val förutom när man INTE vill ha vitt med i dekalen
men det går ju att lösa genom att lägga samma färg som bilens där.

Har skrivit till Tamya för att få RGBkoderna på deras färger, de håller på att kolla detta.

:beer: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Nico 04 okt 2007, 15:09

ZeeJay skrev:Arrrgh...måste jag ha vitt papper??


JAPPS! ... mer eller mindre!

ZeeJay skrev:Ex. Nico - kör du med vitt papper och sen finklipper till tusan???
Har alltid varit impregnerad över dina dekaler (och andras) men får inte till samma färgåtergivning då jag klistrar på dem på bilen???


Tricket är som följer:
Skriv ut alla dina dekaler på vitt papper. Snitsla fin-fint runt dekalen med sax eller skalpell. Applicera dekalen. Sen målar du över kanten och så nära texten du kan utan att klanta till det med ett penseldrag över självaste logon/texten!
F.Y.I jag har inte använt transparanta dekaler till någon av mina projekt.
Men för dekaler som de på Kronenbourg Audi'n så krävs det ett enkelt förarbete i datorn. Man måste lägga karossens färg som bakgrund i alla vita/"genomskinliga" fält. Är du med, tänk dig att Kronen-texten hade vit bakgrund, sen lade jag röd färg runt texten!
Bäst är att jobba i eps-format då allt blir så förbannat mycket enklare då!

Bild

Lala har lagt in en kanonbra stöt på Tamiya, släpper dom sina rgb koder är det klart!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav ZeeJay 04 okt 2007, 18:46

Lala skrev:
Annars är vitt dekalpapper ett bättre val förutom när man INTE vill ha vitt med i dekalen
men det går ju att lösa genom att lägga samma färg som bilens där.

Tack Lala för tipsen!! :thumb: :thumb:
Hmm...förstod att det var nåt åt det hållet....aarrgg....måste göra om allt med andra ord....puh..men men ,,,,pilla är kul och lärorikt.
SSD har landat!! Tack!! ska skicka ner nåt litet kul till din bana nu när jag har addressen. :wink: 8)
Nico skrev:
Men för dekaler som de på Kronenbourg Audi'n så krävs det ett enkelt förarbete i datorn. Man måste lägga karossens färg som bakgrund i alla vita/"genomskinliga" fält. Är du med, tänk dig att Kronen-texten hade vit bakgrund, sen lade jag röd färg runt texten!
Bäst är att jobba i eps-format då allt blir så förbannat mycket enklare då!


Tack Nico. Utmärkt svar. Jag inser nu att det jag hoppades skulle bli en "enkel" match inte var fallet. Bara att ta och sätta igång att använda den tekniken. Just som du har gjort med vitt / rött under kronenburg - har du lagt likadant med röd bakgrund och då matchat in så att det passar in med hur din linjering i färg/design skall vara?

Fixade igår till min kraschade laptop så nu har jag en laptop enbart som jag ska dedikera till slotracingprogram, logos, bilder och sånt som Decalgear m.m. så nu ska det nog snart bli ordning på torpet igen och att Lakritsbilen blir färdigställd före Jul ... .-) ;-)

Tjing
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 04 okt 2007, 20:37

BIGBOI207 skrev:Lala har lagt in en kanonbra stöt på Tamiya, släpper dom sina rgb koder är det klart!


Nästan, i alla fall. Man får en bra utgångspunkt för färgmatchning åtminstone. Olika skrivare tolkar färger olika, men det kanske är lättare att få det tillräckligt bra. :)
Funkar det så är det ju super!
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 04 okt 2007, 20:55

Nico skrev:
Bäst är att jobba i eps-format då allt blir så förbannat mycket enklare då!


Det var just det ...eps program...hmm..får skaka liv i nåt liggande o peta i det i denna dedikerade slotrace dator...

Tjing!

SiiJäj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Nico 05 okt 2007, 08:35

ZeeJay skrev: Just som du har gjort med vitt / rött under kronenburg - har du lagt likadant med röd bakgrund och då matchat in så att det passar in med hur din linjering i färg/design skall vara?


Exakt, jag har matchat in mittpunkten bland bokstäverna, sen har jag lagt en röd yta med färg bakom. Skriv ut dekalerna, spraya, applicera och sedan måla utmed kanterna.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav jomol22 05 okt 2007, 09:31

Jag kom just på att färghandlare har en mojäng att mäta färgvärden med! Då kan man ju göra dekaler, och ta med till färgaffären och få en färg bruten i en kulör som ligger väldigt nära. Fast det blir ju en liter förstås...
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav largasso 05 okt 2007, 14:13

Kom på att för de som använder Photoshop eller PSP kan man läsa in de
bilder man vil "dekala" och sedan göra allt vitt till transparant istället, och spara,
när man sedan skall dekala gör man en bakgrund i bilens färg kopierar in bilden
och printar ut - KLAAAATTT.

LÄTTTT SOM ENA PLÄÄÄTTTT
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Nico 05 okt 2007, 15:22

Jag har efter en lättare inskolning lärt mig att använda adobe illustrator. När man jobbar i *.eps- eller *.ai format. Där kan man enkelt göra precis det du säger. Man väljer vad som skall tas bort. Sen lägger man ett fält med den färg man vill ha i bakgrunden.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav ZeeJay 05 okt 2007, 19:31

Låter so om jag måste investera ett antal timmar i nåt av de program ni nämner....puuhh...varför kan inte skaer vara enkalre ibland.....


Fast att lära är att få mer kunskap och den är tuff att skaffa men lätt att bära.....

:thumb: :thumb: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 108 gäster

cron