Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 11 nov 2007, 21:08

Tjaba forumrejsers!!

Tänker riva upp nuvarande Pineswamp Raceway till förmån för att ge mig på ett rejält bygge a la det som ni kan se på denna film:

http://www.youtube.com/watch?v=S9tteG2KszA

Då jag klart inspireras av 2 saker - Ren enkel racingbana som Catalunya, Estoril, Silverstone med flera F1 banor och banro som körs på allmäna vägar a la 50-60 talens racing som Targa Florio :

http://www.targaflorio.info/
http://nuke.targa-florio.net/GalleriaFo ... fault.aspx


Och som Mille Miglia loppen körs idag och på den gamla tiden:

http://www.rally1000miglia.it/

En dag ska jag till museet och köra på deras bana... ;-)
http://www.museomillemiglia.it/pista/m_pista.asp

Nåväl...har tänkt mig nåt i denna stil som en digital rallybana för både gamla Nicno Classics likvä´l som för nya rallybilar. Det viktiga är att få testa gränserna med att bygga en bana i nivåer med scenery, belysning o lite annat elektroniskt och samtidigt få en körbar bana som känns kul att slajda runt på...

Allt detta på den fina begränsade utrymmet av en normal byggskiva i plywood (befintlig) 120x240 cm..........

Den ni....fundera på den..hehe...

Detta är fullt möjligt om man tänker till ordentligt och planerar det hela väl...skaen är den att jag fortsatt har ett enda sätt att förvara banan...med vägg fällningsmetoden....
Men envis som jag är så ska detta gå....(har inget anant val...hehehe.)

Skulle därför mer än gärna ta emot idéer synpunkter och kritik samt tips på utformning och lösningar...

Så här ser första banskissen ut...

Bild
Bild
Bild


Då det tyvärr inte finns med SSD kurvor singel R3 och en del annat i det progam jag ahr skissat banan så kommer jag att använda precis som Targa Florio banan på YouTube filmen är använda...som singelspår mitt i allt och som singelkurvor...blandar med 2 spårigt av vanliga R3, R2 och R1....kolla gärna in YouTube Targa och sen mina skisser så får ni kanske bilden klar för hur jag har tänkt...

Men framförallt....kan den bli go o köra? Är det bra nivåer?
Förslag på ändringar och alternativ mottages med glädje......


ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav pryzze 11 nov 2007, 22:25

Ooh shit ZeeJay :o

Här snackar vi om att spänna bågen hårt !

Din förebild är väl kanske en av de häftigaste banorna world wide.

Ser fram emot att se framskridandet av bygget.
Och förhoppningsvis se banan LIVE framöver.


LYCKA TILL ! :thumb:


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav marr 11 nov 2007, 23:30

Lycka till :=)
marr
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 dec 2004, 22:28
Ort: Hörby

Inläggav Nico 12 nov 2007, 12:45

Det finns en H0 bana som heter LE MONZACO (Monaco). Förmodligen världens snyggaste bana. Sen finns även, Estoril i skala H0. Båda två är så kallade jaw-droppers! Snyggare banor finns inte. Finns mycket inspiration och lika mycket att stirra sig blind på.
Helt klart en fördel med H0... ytan!


Le Monzaco [img](svår%20att%20hitta%20bra%20bilder%20på)[/img]
Bild
Bild
Bild

Estoril/Normbergring
Karusellen
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så, nu kan ni andas ut igen *S*

Näe, men självklart är det en smaksak. Men Targa Florio temat är väldigt unikt. Gillar man att lägga energi på skog och berg så är det d ultimata bygget. Archer har väl byggt Florio i 2-3 olika versioner?!?
Ramcharger, även du kan andas ut nu...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav pryzze 12 nov 2007, 13:37

Jag är inte så förtjust i din banskiss. Jag ser framför mig vägar som slingrar sig
fram längst bergssidororna. Tycker du har få många svepande kurvor,


Med inspiration från din skiss slängde jag ihop denna.

Bild


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav ZeeJay 12 nov 2007, 14:37

Pryzze skrev:
Ooh shit ZeeJay

Här snackar vi om att spänna bågen hårt !

Din förebild är väl kanske en av de häftigaste banorna world wide.

Ser fram emot att se framskridandet av bygget.
Och förhoppningsvis se banan LIVE framöver.


LYCKA TILL !


Hmm...jo kanske spände upp den lite hårt...men hög ribba ger högre hopp....dock vet jag mina begränsningar i både tid och utrymme så jag förväntar mig inte att få till nåt som Targa Florio men vill försöka mig på att nå så långt jag kan med min förmåga och med mina möjligheter..då är Targa en god inspiration och idebank.
Jag är inte så förtjust i din banskiss. Jag ser framför mig vägar som slingrar sig
fram längst bergssidororna. Tycker du har få många svepande kurvor,


Med inspiration från din skiss slängde jag ihop denna.


TACK PryZZe...ska testa att bygga ihop din variant och känna mig för med bilarna...det svåra är just att med plastbitar (om man inte fräser vilket jag inte ska) att få till bra kurvor som snirklar och där man fortfarande har lite flyt i kötningen...den kan bli väldigt hackande på bilen när det skiftar mellan olika kurvradier direkt på varandra....svårt det där...att få till både snirklig bergsbana och i praktiken ett flyt på bilen genom banan...

Klart värt att prova din skiss IRL...ger en chans att testa nivåer som kan vara lättare om man har fler bitar som det ju blir med din skiss.

NICO skrev:
Det finns en H0 bana som heter LE MONZACO (Monaco). Förmodligen världens snyggaste bana. Sen finns även, Estoril i skala H0. Båda två är så kallade jaw-droppers! Snyggare banor finns inte. Finns mycket inspiration och lika mycket att stirra sig blind på.
Helt klart en fördel med H0... ytan!


Du mannen...den där Estoril banan var en av de första jag såg när jag skaffade banan på nytt för snart två år sedan när jag surfade runt på nätet innan jag fann bilbaneforumet...fattade då inte att det var H0 som jag senare blev varse om (kände bara till Scalextric /Tyco men inte skala på resp...)
Tänkte att hur i h-vete får man plats att bygga en så fin och rejäl banan....den är drömmen och tänk om man fick bygga den i 1:32!!!!! :beer: :beer: :beer: :beer: :thumb: :thumb:

Nu vet du vad mina båda inspirationstyper av banor är....Estoril H0 som du fann bilderna på samt Targa Florio och Mille Miglia banorna....Dagens Pineswam som jag drog ihop på en vecka har jag haft Estoril som lite "idebas" även om Pineswamp Raceway idag är långt från i närheten av Estoril H0 så är det den som satt i skallbasen när jag byggde...hehe....

Jobbigast blir att riva bort befintlig bana aoch att vara utan möjligheten att kunna gå ut i boden..sätta en bil på spåret och dra runt ett par repor när andan faller på....

När jag väl river den och sätter igång sen med Pineswamp Miglia...då kommer jag ju att vara utan testtrack i flera månader...hua....abstinens redan innan.... 8) 8) 8) :drunk: :thumb: :beer: :P
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 12 nov 2007, 14:47

Pryzze - kollade igen på din skiss....är den linje/ram runt och delvis genom banskissen du gjorde måttskiss för 120x240 skiva??

Har tight mes space eftersom konstrukltionen är densamma som tidigare på väggen....

Blir kul att läsa landskapsbiten..... :| :? :? :wink: [/b]
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav pryzze 12 nov 2007, 17:28

Stämmer att strecken visar var 12+0 x 240 är.
Med små justeringar kommer man innanför.
Det jag gillar bäst med denna bana är serpentinvägen till vänster.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav ZeeJay 12 nov 2007, 17:49

Det jag gillar bäst med denna bana är serpentinvägen till vänster


Precis....den ger på bild en känsla av bergsväg där smattret ekar upp längs serpentinvägen....:-)

Frågan är hur det känns rent körmässigt....??
Måste nog ta de skissförslag som komemr upp...testa att bygga upp dem o köra ett antal testvarv...(lite som jag tror Edelönn om jag minns rätt gör med sin bana)..sen fram med nästa fröslag skiss och testa av .....dvs ..ta fram de 3 testbanaor som verkar mest lovande...bygga upp dem med böcker eller nåt o sen köra o känna av vilken som ska bli slutliga bandesignen för att använda. (Sport som jag har delar av och det finns i tillräcklig mängd för massa varianter...annars ska det köpas hem om nåt mot förmodan saknas...

Pryzze - En detalj som inte man får fram genom de banbyggar program som är tillgängliga är den sektion som jag planerar att använda till singelspår som säljs till SSD system för pitlanebyggen....det är ju R3 innerformat på de singelspåren och med dem kan man nog göra lite mer serpentin...annars är det väl bara att kapa R2 på bredden så det blir singelspår...how hard could it be.....as the lady asked...;-) ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Nico 12 nov 2007, 20:29

Tja,

Ett litet bidrag. Jag har hållit mig väl innanför gränserna och tagit hänsyn till att ZJ ska få utlopp för sina nyfunna diorama-skills.
+ det faktum att du ska fälla upp banan mot väggen. Du kanske inte kan bygga för högt, men tänk att raksträckan som löper över banan ner mot högra hörnet (vi kör medsols här), skall vara en stenbro likt de man kan se på de slingriga vägarna i sydeuropa.

well well, mitt bidrag. Skulle vara kul att göra något liknande själv. Får se lite senare... i mars april kanske. Jag har en idé... W.A.F är dock för låg för det tilltaget. Men jag känner mig själv. Vill jag göra't så blir det av till slut. Och då hoppas jag att jag kan få falla tillbaka till den här tråden för inspiration :wink:

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 12 nov 2007, 20:31

Ja just det, om du inte tycker hängtasken (hårnålen mitt i serpentinvägen) kan gå längre in om du vill offra scenery för bana.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 12 nov 2007, 20:34

BIGBOI207 skrev:Ja just det, om du inte tycker hängtasken (hårnålen mitt i serpentinvägen) kan gå längre in om du vill offra scenery för bana.


*suck* jag spammar ner tråden, men såhär går det när man i stort sätt har en oanvänd back-space knapp.

Vad jag skulle säga, med korrekt Svenska var; Om du inte tycker att den korta hängstasken räcker så kan du låta banan gå lite längre in mot mitten innan du vänder ut mot hårnålen uppe i vänstra hörnet. Dvs offra scenery för att få mer bana. Jag tror denna skiss var 8,7meter. Räcker gott när magneterna är väck 8)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav ZeeJay 12 nov 2007, 22:02

BigBoing skrev:
Ett litet bidrag. Jag har hållit mig väl innanför gränserna och tagit hänsyn till att ZJ ska få utlopp för sina nyfunna diorama-skills.
+ det faktum att du ska fälla upp banan mot väggen. Du kanske inte kan bygga för högt, men tänk att raksträckan som löper över banan ner mot högra hörnet (vi kör medsols här), skall vara en stenbro likt de man kan se på de slingriga vägarna i sydeuropa


Hmm...tänkvärt.....för det största som brytt skallen..(har funderat på denna ändring sen ett par månader tillbaka) ...har varit just hur hängväggs modellen ska funka men ändå få lite nivå/scenery med....men jag tänker mig scenery med mest landskap..träd..publik..lite gamla skyltar...ett fint sydeuropeiskt garage som jag håller på med en diorama modell av ska med....nån liten antydning till alptopp som linbanan kan kabla upp mot....men har inte tänkt att ha klassisk racerbana i scenery delen...dvs inga kurbs eller kontrolltorn...lite små schysst placerade träplank med reklam på....sådana som fanns på 50-60 talet...

Det jag gillar med din skiss Nico är just hur du vågar lämna mycket öppet och inte trycker in en massa spår jsut för att man ofta vill köra mycket...bra vinkling att det räcker med ett par få bra meter istället för en massa meter som inte känns goa att köra på....sen just detta med en bro/tunnel...där kan det nya scenery skills behovet få lite extra utlopp... :wink:

Sen i och med att jag kommer att göra den digital så kan man så att säga växla runt i spåret och på så sätt få en varierad kör upplevelse...

Ska ta både din och Pryzzes fina skissbidrag och modellera lite i datorn med dem...
Sen provåka dem i skallen med scenerybilden som bakgrund...hehe....


tjing & TACK!!

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 12 nov 2007, 22:03

*suck* jag spammar ner tråden,


Spamma på du...det är ingen blogg utan fritt out of mind for everyone... :taunt: :taunt: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 12 nov 2007, 22:57

Hmm..gjorde några scenery..nivå bilder i Sportworld på Nicos förslag...sitter nu och editerar/ritar på Pryzzes....

Så här kan man visualisera lite enkelt hur nivåer och bana kan komma att te sig i en kommande verklighet med modifieringar förstå.....

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu över till BigBoing....hehe...

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 92 gäster

cron