Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 09 jul 2008, 23:11

Det var ju tur att jag puffade tråden så att du började at jobba igen

Ser fram emot att se dina staket.

Du kan få ett bergbyggartips.

Jag bygger bergen på frigolit med gipsbindor. Därefter smetar jag på
snickerispackel utblandat med vatten.

Och här det bästa:

Om du smetar på tjockt med spackel så får du sprickor i bergväggen
helt utan att behöva göra något eget arbete.


Jo...lite puffar behövs...men framförallt sä frigjordes tid från arbete med omkring 150 resdagar över norra Europa....huga...många hotellnätter blire ju,....;-) semester gör gott....

Tack för bergstipsen....har bra moduler från woodlands som jag redan har gjort gjutklara berg av
Bild
Bild


Bild
Denan fick Nico, Jensa o Janne med sig sist o kanske står på TRS eller nånstans....;-)
Hönsnät,,,,gipsbindor...gips...tålamod....woodlands...whisky....färg....tålamod...smack! 2 timmar senare klar.... :cuckoo: :beer:

Bild
Så här är ett parti av banan gjort......

....allt har inte stått helt stilla...mycket pill pågår i bakgrunden som tar tid men inte är idé att visa upp förrän det är på plats....målar massa gubbar lite då o då...kletar ihop några woodlands trä lite hit i dit....men allt lagras i delar o sen ska det varsamt placeras på sin rätta plats....här ska det bli så väl avvägt det går....klurar fortfarande på om jag ska ha nån lyktstople grej på nån del av banan...

Tja ..staketen ja....har idag kopparmålat en smal bräda som blir själva räcket...oc hsen kapat 3 cms höga små träbitar i 8x15 mm..som jag sen har dremlat av o rundat....gjort dem lite stenslitna o sen doppat i en väggfärg med svag vitgrå nyans....toppat på dem med en liten rå pensel för att skapa struktur som lite vitmålad sten.... :thumb: :thumb:

Jaja...bilder kommer när det är på plats.....hehe...

Nico skrev;GO-GO POWER RANGERS!!! eller hur var det? Staket är grymt pill men det blir skitsnyggt när man tar sig tid o gör'at!


GO GO:::::-)...jo staket är pill...men lyfter helt klart....se på STefan_Ks bana bara...dr har du förebilden lika som Brad Korando...nåt åt det hållet mellan deras varianter blir det.....

Bild
Mästarens arbete....hua...dit når man aldrig....men en fot på väg vore gott nog....
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav pryzze 10 jul 2008, 08:53

Ser väldigt bra ut. Nu blir det spännande att följa bygget.

Det verkar som om du har ungefär samma slutmål som jag har på min bana,
gällande detaljrikedom m.m.

Skall du måla skenorna?

Skall bli kul att se dina träd och hur du har gjort dem.


Använder du Woodlands gräs. En sak retar jag mig på att deras
ljusaste gräs är alldeles för mörkt i mitt tycke.
Fine Turf - Greeb Blend , det borde finnas någon som är ljusare. . .
Har du någon koll Calle?

Men annars så har Woodlands många bra produkter.

Lycka till med bygget.

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 10 jul 2008, 23:07

pryzze skrev:Ser väldigt bra ut. Nu blir det spännande att följa bygget.

Det verkar som om du har ungefär samma slutmål som jag har på min bana,
gällande detaljrikedom m.m.

Skall du måla skenorna?

Skall bli kul att se dina träd och hur du har gjort dem.


Använder du Woodlands gräs. En sak retar jag mig på att deras
ljusaste gräs är alldeles för mörkt i mitt tycke.
Fine Turf - Greeb Blend , det borde finnas någon som är ljusare. . .
Har du någon koll Calle?

Men annars så har Woodlands många bra produkter.

Lycka till med bygget.

//Pryzze


Tackar Pryzze! .-)

Skenorna är redan målade och klara....som sagt...gör en hel del smått i bakgrunden som jag inte visar upp ännu....just för att jag förbereder allt del för del...vevar sen ner banan...bygger i etapper från ett hörn kors till det andra...dels pga att kunna nå fysiskt...kort som man är.....dels för att om jag först bygger i framkanten (vägg hängd konstruktion) så kommer jag för att nå åt bakre kanten behöva hänga över redan färdigt gjort med risk att förstöra en hel del fina detaljer o måste då göra om flera timmars arbete....hua..


jorå..du kan både blanda ljusare eller mörkare....blanda in earth eller soildark i ditt fineturf green...så får du mörkare...vill du ha ljusare...använd light green med deras yellow fine turf....bara att mixa o testa.... :thumb:

Jag målar även botten först i en bas förg av antingen dark soil eller green.....sen har jag även använt concrete färg för bakgrunds bas för att lätta upp vissa partier innan jag strör gräs eller växtlighet...

Mitt tips är ...köp hem Woodlands guide....

Hade inte du köpt den från MJ Hobby??

http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... &pid=C1207

Finns om jag minns rätt med i din tråd Pryzze´s bana om just den länken ovan också...

Om du inte har den...väl värd sin investering... :thumb: :thumb:

Angående träden så ser du 2 av 5 varianter på bilderna ovan...en långsmal pine (tall ) o en lite mer "spretig" typ olivträd uppe på en bergsplatå....den på platån har ett annat material än pine som grenar...båda från Woodlands...tja...allt material är från woodlands....ska även anlägga vatten från woodlands på banan o fick ju fina tips från Björnens miniskala bygge...;-)

Tjing

ZIIJÄJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 02 aug 2008, 12:10

Skenorna är redan målade och klara....som sagt...gör en hel del smått i bakgrunden som jag inte visar upp ännu....just för att jag förbereder allt del för del...vevar sen ner banan...bygger i etapper från ett hörn kors till det andra...dels pga att kunna nå fysiskt...kort som man är.....dels för att om jag först bygger i framkanten (vägg hängd konstruktion) så kommer jag för att nå åt bakre kanten behöva hänga över redan färdigt gjort med risk att förstöra en hel del fina detaljer o måste då göra om flera timmars arbete....hua..


Visst var dom det....MEN..... >:-S ..det visar sig nu då skenorna i väntan på annat bygge av berg o tunnlar o broar har legat fint förvarade o allt..dock de färger jag använde på Sportbanan visade sig vara KASS!! :down: :down:
Dvs de krackelerar loss vid minsta böjning av skenorna o har inte fäst i den feta plasten som Sport är... :sceptic:

Så...kära forumvänner.....HJÄLP....med tips om BRA färg...lätt att applicera gärna sprayburk...och som ger ett bra grepp...både i bana men även sen för däcken (gummidäck främst)....gärna i nyanser av svagt beige/grå så som asfalten ser ut efter 30 år i starkt solsken i södra Europa...;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav Nico 02 aug 2008, 12:50

Alltså... jag vet inte men om det är en sak som bara stör mitt öga, men på 9/10 målade banor så det ser löjligt slätt ut. När jag kommer till den fasen att jag ska måla min bana så kommer jag nog att använda mig av någon matt färg för golv/vägg och sedan PENSLA ut skiten. Då blir det kanske liiite struktur i det. En spegelblank slät yta är ganska ointressant för mig.

Tjacka provburkar, 3 stycken gråa matta färger. Kansk esuger dom med tiden ner lite gummi i banan så du får såna där läckra spår runtom banan =)

Den feta plasten vette sjutton vad man ska göra åt... tejpa alla spår och köra lite lätt med grovt sandpapper kanske?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav pryzze 02 aug 2008, 13:32

JAg använder sprayfärg av märket Plasti-Kote

Den på bilen använder jag för att simulera grusvägar.
Resultatet blir sjukt bra.

Tiöö grått använder jag super primer nr 148

Bild

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 02 aug 2008, 16:05

pryzze skrev:JAg använder sprayfärg av märket Plasti-Kote

Den på bilen använder jag för att simulera grusvägar.
Resultatet blir sjukt bra.

Tiöö grått använder jag super primer nr 148

Bild

//Pryzze


Har sett din färg och hur du har gjort i din byggtråd och det verkar kanon...var får du tag i färgen samt hur väl sitter den på banan om du böjer en bandel lite lätt...ungefär som att du ska över ett krön med bandelen...??

Alltså... jag vet inte men om det är en sak som bara stör mitt öga, men på 9/10 målade banor så det ser löjligt slätt ut. När jag kommer till den fasen att jag ska måla min bana så kommer jag nog att använda mig av någon matt färg för golv/vägg och sedan PENSLA ut skiten. Då blir det kanske liiite struktur i det. En spegelblank slät yta är ganska ointressant för mig.


Håller inte riktigt med Dig där Nico...spegelblankt...njae det ska det inte vara....men om du får din yta lite för strukturerad så kommer du ju att få bilar som kanske "studsar" lite ofrivilligt....ruggad yta men ändå slät...det är vad jag försöker hitta fram till.... :sceptic: %-p :-; hehe....int´ska re va lätt int´.... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav Mr.Tray 02 aug 2008, 17:46

Hej !

Jag har använt en spray från biltema...och det var ca:7 år sedan, har desutom haft skenorna i diskmaskinen
efteråt.

Den lacken sitter fortfarande fast, och har inte åldrats ännu ! :)

Kan kanske fungera...pröva den.

Bild

/ Mr.Tray
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 07 nov 2007, 14:04
Ort: Göteborg / Partille

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav Nico 02 aug 2008, 18:28

ZeeJay skrev:Håller inte riktigt med Dig där Nico...spegelblankt...njae det ska det inte vara....men om du får din yta lite för strukturerad så kommer du ju att få bilar som kanske "studsar" lite ofrivilligt....ruggad yta men ändå slät...det är vad jag försöker hitta fram till.... :sceptic: %-p :-; hehe....int´ska re va lätt int´.... ;-)


Det är det jag menar ... :)
Börjar bilarna studsa har du förmodligen byggt en raid bana. Och det är inte alls vad jag menar, utan tänk dig kort o gott ett penseldrag med flödigt med färg. När det har torkat så kan du ana ränder eller vad man ska kalla det, i "asfalten" men inget som bilarna studsar på. Då har det gått käpprätt åt helvete!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav pryzze 03 aug 2008, 07:46

Har sett din färg och hur du har gjort i din byggtråd och det verkar kanon...var får du tag i färgen samt hur väl sitter den på banan om du böjer en bandel lite lätt...ungefär som att du ska över ett krön med bandelen...??


Jag har köpt den på Bauhaus och K-Rauta.

Den sitter bra efter det attt den får härda i nästan en vecka.
Det går hur bra som helst att böja skenorna.

//Pryzzee
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav Nico 03 aug 2008, 12:31

Observera det Henke skriver, att låta det torka i en vecka är ingen överdrift. Scalex sport plasten är glattig och fet s a s. Därför är vidhäftningen dålig och viss tålamod krävs medans färgen får torka in.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav KolvGubben 04 aug 2008, 13:34

Appråpå att banan inte ska se för slät ut.


Glöm inte bort Orange-peel-effekten när man sprutar, ger ju alltid en slags ojämnhet. Torde vara ganska "skalenlig "på asfalt.
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 04 aug 2008, 13:44

KolvGubben skrev:Appråpå att banan inte ska se för slät ut.


Glöm inte bort Orange-peel-effekten när man sprutar, ger ju alltid en slags ojämnhet. Torde vara ganska "skalenlig "på asfalt.


Orange Peel....???? Låter som en SPA behandling...;-) :-)=

Tack för alla goa tips gubbs and gums....jag spraylackade/målade ju mina bandelar för ca 3 månader sedan....så de hade tid på sig att "härda"...problemet är nog att färgen jag använde är en färg från OKQ8 som säljs som matt billack för renoveringsytor...klart då fäste är på metall.... :oh_my:

Plastic Kote verkar ju vara mer gjort för ändamålet...ska ta hem några gråa nyanser o testa på ett par banbitar innan jag går vidare på resten...har suttit o skrapat färg en halv dag från hälften av banbitarna. >:-S ...hua..

Vill gärna få fram nåt som efterliknar mästaren Brad Korandos fina "asfaltsfärg"....fast han har väl specialknep som en annan inte ger sig på men det ska ligga åt det hållet....sen får vi se vad det blir....

:beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav ZeeJay 28 aug 2008, 01:24

Uppdatering 20080828

Tja vad händer på Pineswamp Targa Miglia.....inte mycket på just själva bygget men det pillas o fejas med en hel del detaljsaker som senare skall ta plats på banan....

Staketstolpar har sågats o slipats till samt fått en lite ådrad målning...
Räcke har bronserats samt lite rundstolpar ligger på tork....

Inköp och anskaffning av massa material som en hög med gipsbindor, fogskum o annat käckt...gamla motorcyklar i skala 1:32, lite mer figurer som målas....osv...
Träden tar ju sin tid att göra och nu finns det ett ca 20-30 tal helt klara i olika varianter.... :thumb:

Tyvärr hackade det till lite i progressen då färgen som först användes mer eller mindre flagnade av...så nu har de flesta banbitar borstats rena från färg och har gjort test med ett par nya färger....grå rostskyddsfärg verkar vara det som sitter bäst o ger den mer realistiska effekt jag söker....;-)

Lite "gamla" bilder som nog inte har publicerats tidigare.....

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mycket återstår förstås men som sagt...denna ska få den tid den behöver för den dagen barren säljs...då ingår banan o köparen ska vilja bjuda minst 50 papp extra....hehe... ;-) :D

Just nu idé spånar jag på att kunna switcha delar till digitalt on andan faller på...samt att göra nåt bra mot väggen...planerar även en bro/tunnelövergång...ett vattendrag på ett ställe med nån liten italianos som sitter o fiskar...kanske nån huskuliss...häckar....delen som är vid väggen och just göra nåt på själva väggen för att förstärka intrycket och djupet....

Skänt att man itne har bråttom denna gången för det är helt kalrt att saker växer fram med tiden mer o mer samt finjusteras så det helst inte behöver göras om igen liknande med banbitarna... :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Pineswamp - Ombyggnadsprojekt till Targa Florio/Mille Miglia

Inläggav Nico 28 aug 2008, 10:30

ZeeJay skrev:Skänt att man itne har bråttom denna gången för det är helt kalrt att saker växer fram med tiden mer o mer samt finjusteras...


Och det ser riktigt bra ut min vän. Jag gillar att se the dirtywork på bild. Då förstår man bättre hur folk lyckas med sina fina resultat. Top notch Calle! Och tålamod är som bekant nyckeln till framgång.

Digitalt på en sådan liten bana är väl perfekt. Det är väl liksom "what it's all about", mera bilar på liten yta. Någon måste ju stå på verandan o jocka grillen o sticka in huvet o köra samtidigt :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster