Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 30 dec 2007, 21:10

Måste ju testa denna nya forumkategori.. :)
Om inte annat så kan det ju vara en anledning till att försöka ta tag i något av det som ligger till sig i någon av lådorna.. Denna Cox Ford GT40 1/24 från sextiotalet har nog väntat ett par år nu.

Dessa bilar har chassi och fälgar av magnesium som oxiderar ganska rejält. De ser ofta ut som om de är beväxta med nån vit svamp eller nåt. Här har jag demonterat vagnen och tvättat rent chassit och fälgarna. En del brukar klarlacka grejorna efter tvätt för att hindra ny oxidering. Man kanske borde göra det...
Rovan, en 36D, fick vara med på ett hörn också.

Bild

Äkta magnesiumfägar alltså.
Bild

Fortsättning följer, framöver, antagligen.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Storabjörnen 03 jan 2008, 01:56

Det här ser jag fram emot att följa!! En "vintage racer", alltid lika härligt. :up:

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Ravajack 03 jan 2008, 02:03

Svänn skrev:Här har jag ... tvättat rent chassit och fälgarna.

Snyggt! Men hurdå?
Alltså, vilken tvättmetod? Kemi, tumlare eller – "elbow grease"?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 06 jan 2008, 15:14

Rava skrev:
vilken tvättmetod? Kemi, tumlare eller – "elbow grease"?

Inget så avancerat... ljummet vatten, diskmedel, tandborste o sköljning.

Här nedan är chassit klarlackat så det inte ska oxidera igen och hopsatt på prov. Däcken är nya Ortmann Goodyear-replikor. De är ganska snygga o har bra grepp men oxå en del skavanker, iaf på insidan. Ett av framdäcken är ganska orunt. Får väl försöka slipa till detta sedan, eller så får originaldäcken sitta på fram.
Knock-off muttrarna är äkta. Bakaxeln är dessutom konisk så fälgarna ska sitta ordentligt när man drar åt muttern. Det finns ett speciellt verktyg för dessa muttrar.

GT40_124_2.JPG
GT40_124_2.JPG (128.55 KB) Visad 18527 gånger


Lite löst hopsatt Revell för att visa bilen i sitt rätta element:
GT40_124_1.JPG
GT40_124_1.JPG (133.79 KB) Visad 18636 gånger
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Ravajack 07 jan 2008, 11:49

Tack för tvättinfo. Själv överväger jag att testa en tvättmaskin med
ultraljud på alla skitiga gamla prylar man dragit på sig genom åren.
Kjell&Co har en modell för 699:- som ser intressant ut:
CD4800.jpg
CD4800.jpg (18.93 KB) Visad 18537 gånger

Och apropå trådämnet:
Svänn skrev:Ett av framdäcken är ganska orunt. Får väl försöka slipa till detta sedan...

Senaste förvärvet var utrustat med dessa baksulor: :D :D :D
Mc0.jpg
Mc0.jpg (54.23 KB) Visad 18530 gånger

Satt på denna rara skönhet som jag aldrig sett tidigare, visste faktiskt inte ens att den existerade:
Monogram McLaren M1A.
Mc1.jpg
Mc1.jpg (47.12 KB) Visad 18536 gånger

Karossen är helt i nyskick, inga repor, sprickor eller skevheter någonstans. Ooootroligt! :w00t: :-P :thumb:
Lär vara den allra sista bil som Monogram gjorde innan man drog sig tillbaka från bilbanebranschen, cirkus 1967. Underredet är detsamma som i fantasibilarna Snake, Vampire och Assassin, d v s hardbody Chaparral 2D-chassit med integrerade karossfästen.
Mc2.jpg
Mc2.jpg (62.12 KB) Visad 18533 gånger

Dock knappast lönt att försöka slipa bakdäcken runda, tror att jag har passande Mila Miglia liggande i något hörn. Men framdäcken är faktiskt runda... :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 07 jan 2008, 18:09

Härlig careta Monogrammen! Jag gillar verkligen de där djupa candyfärgerna bilarna brukade målas med på den tiden. Undrar om det finns sådana färger för hobbybruk till överkomligt pris idag?

Snacka om Morgonsula på bakdäcken!! T.o.m. snäppet värre en de gånger jag backar ut gammelchevan ur garaget. :D

Hur funkar ultraljudstvätten? Försvinner skräpet helt ut i tomma intet eller ramlar det ned i nån uppsamlingsåda undertill som man får tömma? (vet nada om detta)

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Ravajack 08 jan 2008, 01:27

Svänn skrev:Hur funkar ultraljudstvätten? Försvinner skräpet helt ut i tomma intet eller ramlar det ned i nån uppsamlingsåda undertill som man får tömma? (vet nada om detta)
Vet inte mycket mera själv, då jag ännu ej skaffat maskin. Men vad jag förstår så ramlar väl skiten ner på botten av tvättbaljan under tvättprocessen. När det hela är klart och prylen är ren så tömmer man ut skiten tillsammans med vätskan (normalt bara vanligt vatten, ev. spetsat med rengöringsmedel vid svårare tvättuppgifter).

I övrigt om funktionsprincipen, saxat från Kjell & Co:
Ultraljudstvätt är en rengöringsform som bygger på snabba vibrationer i vätska. Vid >18000 svängningar per sekund bildas vacuumblåsor i vätskan, och när de imploderar skapas tryckstötar (kavation). Ju högre frekvenser desto mindre blåsor och skonsammare rengöring. Den mekaniska vibrationen går ned i de allra finaste repor och skrymslen på de föremål som sänkts ned, och det finns ingen möjlighet att nå en sådan renhetsgrad med andra metoder. Principen kan kallas för elektronisk borstning.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Dan J. 08 jan 2008, 11:54

Kolla med närmaste urmakare om ni kan få doppa ner i deras ultraljudsbad. De brukar nog göra rent metallarmband till klockor bl a.
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 11 jan 2008, 13:35

Jag återkommer till min GT40.

Nu är det dags för plåtverkstaden och sadelmakaren att ta över och försöka få till något vettigt.
Rutorna verkar ha råkat ut för grav limpest och är nog bortom all räddning, i alla fall vissa av dem, så där får vi tänka ut nåt.
Vad värre är att föraren, i numer klassisk Mr. Bean position, upptäckt att ratten saknas... :(
Visserligen har Revells banor djupa o fina styrspår, men ändå. Så alla ni som har en drygt 40 år gammal ratt till en Cox GT40 i skala 1/24 liggande, det är bara att skicka hit!

GT40_124_3.JPG
GT40_124_3.JPG (111.33 KB) Visad 18307 gånger
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 12 nov 2008, 13:57

Kanske dags att ta tag i detta igen... Har ju snarkat i snart ett år nu. :sceptic:

Funderade på vad jag ville göra med den, men kom fram till att lite tidsenligt och högst onaturligt flake/glow/djup borde passa mig. Primade, sprutade klarblå metallic och sedan någon sorts blå-grön-flake historia. Blev inte riktigt nöjd, hade velat ha lite mer av den klarblå jag hade på först. Den är lite för mörkmurrig nu tycker jag, men med dekaler o klarlack kanske det blir ok. Bilden gör den nog ännu lite mörkare än i verkligheten.
Inredningen blev svart. Funderade även på rutorna som alla har limklet runt kanterna. Det finns nya i tunn lexan, eller vad det är, att köpa från USA med det känns inte rätt på denna. Försöker istället att lura ögat lite genom att skrapa bort det värsta och sedan måla svarta lister runt kanterna. Får väl se hur det blir ihopsatt. Nu ska det inte dröja länge. 1 års projekttid är max. :D

/Sven

Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Kristian 13 nov 2008, 10:23

Slarvigt av föraren att inte skrapa sidorutan ordentligt nu när han ska ut å köra ;)

Bara att setill att köra på en bana med vinter tema så ser det ju fullt naturligt ut med lite "lim pest"
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav snugged 13 nov 2008, 16:59

det är inte möjligt att putsa fönstren med s.k. micro-mesh dukar. jag räddade till synes helt oräddbara fönster med hjälp av såna putsdukar från grovlek 3200 till 12000 + speciell vätska för puts. fast limmet kanske gått in och förstört för djupt?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 16 nov 2008, 19:14

Så blev då Fårrden färdig. Jag blev nöjd med lacken ändå till slut. Däremot skulle jag vilja varna lite för Professor Motors replika vattendekaler.... :( Till de senaste bilarna jag klarklackat har jag använt Biltemas klarlack på spräjjbörrk. Den lacken är tämligen vek o menlös och brukar inte ställa till någonting. Bortsett från att den inte tål att läggas på lite skarpare sprayburksfärger, den blir kletig då. Men dekaler brukar den aldrig förstöra. Med Professor Motors "fragment" var det annorlunda. För det första kunde man nästan inte stöta emot dekalerna efter att de torkat, då lossnade delar av dem direkt. Bäst att klarlacka detta medan det är något kvar tänkte jag. Jag tar Biltema, den är ju så försiktig... Men inte då. Det blev lite knotter av dekaliteterna i alla fall. Inte så mycket, men lite störande. Efter vad jag sett tidigare brukar skrynklet försvinna efter nåt år eller så, varför vet jag inte, så efter en försiktigt provkörning på SCSC Fleischmann Ring i morgon kväll åker den in i finbilslådan. Plockar väl fram den om ett år eller så och kollar läget då. :D
Hur chassit blev framgår av bilderna längre upp i tråden.

/Sven

Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav dybben 02 dec 2008, 23:27

Kul att se en sån fin gammal bil. Har sökt efter Cox miniracing bilar på nätet, och råkade på den här tråden. jag har sjäv en Cox Chaparall modell ? Den har vilat i många år, men kommit fram igen och körts några gånger per år de senaste 7 åren. Däcken är som att köra om kring på hockey puckar. Kan man få tag i nya?
Bild
Bild
dybben
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 dec 2008, 22:53

Re: Bil - Renovering - Cox GT40 1/24

Inläggav Svänn 03 dec 2008, 00:29

Detta är väl en Chaparral 2D. Fina saker! :thumb:
Skaffa Ortmann däck. De finns i storlekar som passar, ser tidsenliga ut och har bra grepp. De kan dock behöva lite inslipning, men det gör väl de flesta. Jag antar det är original bakaxel/hjul som ligger bredvid bilen?
Bakdäcken på min GT40 är Ortmann. Köpte dem från:

http://www.rsslotracing.com/

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 136 gäster

cron