Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 28 jan 2008, 00:27

Äntligen har jag nu fått tummen ur... och börjat skissa på ett... förmodligen låååångt bilbaneprojekt. Är totalt nybörjare som har fått förlita mig på att läsa mil av kunniga bilbanerejsers erfarenheter både här på Bilbaneforumet och Slotforum... Hursomhelst:

Efter diverse kompletteringar på ebay.co.uk så sitter jag nu på ett ganska hyfsat lager av delar... Har byggt upp banan enligt förslag nr 1 nedan, som känns ganska go att köra (även 3-åringen o 5-åringen bemästrade denna konstellation fint...). Men kommer förmodligen bygga alla 5 st spårplaner för att testa vilken som känns bäst.

Är väldigt inspirerad av... just det.. professorn i USA (Targa Florio http://youtube.com/watch?v=Th5uiHN75F8). Är väl förmodligen inte ensam om detta, eller ;-) Har tänkt mig en kurvig bana som klättrar uppåt o nedåt i bergslandskap med mycket scenery.

Har bifogat alla spårplaner som ni proffs gärna får tycka till om!

Spårplan nr 1 (testad av undertecknad o barnen, känns go—lagom trixig med sladdkurvor o sköna raksträckor)
Bild

Spårplan nr 2 (ej testad)
Bild

Spårplan nr 3 (ej testad)
Bild

Spårplan nr 4 (ej testad)
Bild

Spårplan nr 5 (ej testad)
Bild

/Henke
Senast redigerad av Heureux 28 jan 2008, 16:03, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Ändrade rubriken.
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Björkudden - La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 28 jan 2008, 00:51

glömde ju mina koncentrerade supporters... måste nog installera värme nere i gruvan ;-)

Bild

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Björkudden - La Bella Italia

Inläggav Manley 28 jan 2008, 08:02

:D

Ja, den som ändå kunde bygga nå't liknande..
Håller med om att förslag nummer ett ser helt klart bäst ut för ändamålet.

Värme: Motionscykel kopplad till oljeradiator? Snacka om att kombinera nytta med nöje..?
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Björkudden - La Bella Italia

Inläggav ZeeJay 28 jan 2008, 10:39

Tjena Björkudden!

Kul att du börjar komma igång!! :thumb: :thumb:
Har kollat in om o om igen dina ideér på layout och visst...ettan är den som tilltalar mest...men ser att du i vänstra hörnet på samtliga designer har fastnat för samma kurvparti?
Men samtidigt skulle man vilja rita om vissa delar en del för att få till lite mer slingrande i vissa partier.

Sen gillar jag spårplan 4 om man ser till ur ett Targa Florio perspektiv...dock saknar jag bor övergång/tunnlar...

Fick du tag på gjutformar till berg förresten??

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Björkudden - La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 28 jan 2008, 12:23

ZeeJay skrev:...ser att du i vänstra hörnet på samtliga designer har fastnat för samma kurvparti?

Stämmer bra det, jag har varit lite lat och kopierat första designen till de andra spårplanerna...

ZeeJay skrev:Men samtidigt skulle man vilja rita om vissa delar en del för att få till lite mer slingrande i vissa partier.

Skulle gärna göra det mer slingrigt, men problemet med detta är helt enkelt att jag saknar spåren... Har köpt en hel del på eBay, men fått lugna mig lite efter lite beska kommentarer från frun :D. Sen vill jag ju ha plats för en del scenery oxå! Men helt klart är att det blir mycket testande med olika designer innan jag sågar ut spårplanen i plywood. Det är väl det smidigaste eller???

ZeeJay skrev:Fick du tag på gjutformar till berg förresten??

Finns en hel del där, men frakten blir oftast dyr i längden när man köper lite här och lite där... Lutar åt att göra en stor beställning på MJ-hobby, eftersom de endast tar 50:- i frakt oavsett storlek på order :)

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 28 jan 2008, 19:35

Här kommer en design som jag ska sätta ihop o testa så snart jag får tid... Vad tror ni om den? Tänk slingrande bergvägar...

Bild
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav Manley 28 jan 2008, 19:57

Man ska helst kunna se hela banan från minst 2 platser längst bordet..?

Tänker bara på att Targa banan är jefligt backig..


Men den ser skön ut, helt klart.. :)
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 28 jan 2008, 22:01

Manley skrev:Man ska helst kunna se hela banan från minst 2 platser längst bordet..?

Tänker bara på att Targa banan är jefligt backig..


Japp, det är iaf målsättningen. Det blir till att testa fram o tillbaka med höjdskillnader etc. innan man gör slag i saken o bestämmer sig... Tack för dina synpunkter!

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav ZeeJay 29 jan 2008, 00:05

Man ska helst kunna se hela banan från minst 2 platser längst bordet..?

Tänker bara på att Targa banan är jefligt backig..


Men den ser skön ut, helt klart..


Klart bra tanke!! :thumb: :thumb:
Just det höll jag på att missa med min bana....

Som Manley skriver....jefligt backigt.... :D ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 29 jan 2008, 09:55

ZeeJay skrev:Just det höll jag på att missa med min bana....

Apropå det, när skickar du upp lite nya bilder på ditt egna projekt? Behöver inspiration :-P
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav ZeeJay 29 jan 2008, 11:54

Apropå det, när skickar du upp lite nya bilder på ditt egna projekt? Behöver inspiration

Aaarggg...varför skulle du fråga om det...hehe....har bara gjort småjobb...dvs lite trän som jag sätter samman och lite pill med hur jag ska göra min tunnel o min bro....belysningsprojekt...så jag har stoppat viss byggnation innan jag har bestämt mig....vill ju kunna dra kablar osynligt...

Men visst har det hänt lite....ska ta några bilder o skicka upp ....testar även lite varianter på att göra vatten/bäck som rinner ner genom landskapet...det kan bli ett kul litet tillskott... :-$ ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav Storabjörnen 29 jan 2008, 12:01

Hej Björkudden,

Inte behöver du köpa gjutformar för klippor, de är ju ganska jättedyra tycker jag. (har varit på MJ-Hobby och kollat).

Du kan ju köpa frigolit och göra dem av. Köp såndär blå eller rosa isoleringsfrigolit, räcker till massa klippor och är kul och smidigt att jobba med. Jag gjorde t.ex. klippor till en av mina modeller i det:

Bild

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 29 jan 2008, 14:42

storabjörnen skrev:Inte behöver du köpa gjutformar för klippor, de är ju ganska jättedyra tycker jag. (har varit på MJ-Hobby och kollat).

Du kan ju köpa frigolit och göra dem av. Köp såndär blå eller rosa isoleringsfrigolit, räcker till massa klippor och är kul och smidigt att jobba med. Jag gjorde t.ex. klippor till en av mina modeller i det:

Bild

/sb.


Japp, har sett din fina diorama innan :thumb: Har även läst om tekniken i Håkan Davidssons bok "Modelljärnväg från grunden", som är en bra bok som går igenom grundtankarna bakom landskapsbyggande. Har för mig att det t.o.m var du som rekommenderade den... Men jag tänkte vänta o se hur ZeeJay's gjutna bergsformer blir innan jag bestämmer mig :D Tror inte heller jag har dina skillz i dioramabyggande ;-)

Tack för tipset!
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav ZeeJay 29 jan 2008, 16:22

Men jag tänkte vänta o se hur ZeeJay's gjutna bergsformer blir innan jag bestämmer mig


Ehum??? :-? :sceptic:

Väntar du på mig....??

Vad kan jag göra för dig Mr Bella Italia....;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Uppbyggnad - Björkudden La Bella Italia

Inläggav bjorkudden 29 jan 2008, 17:11

ZeeJay skrev:
Men jag tänkte vänta o se hur ZeeJay's gjutna bergsformer blir innan jag bestämmer mig


Ehum??? :-? :sceptic:

Väntar du på mig....??

Vad kan jag göra för dig Mr Bella Italia....;-)


Hehe, nej det var inte meningen att stressa dig på något sätt... Det dröjer länge innan jag kommer att gjuta några bergsformar... Det jag menade var egentligen att jag var nyfiken på att se hur dina berg blev... och det är jag förmodligen inte ensam om här på forumet att tycka :)
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster

cron