Sida 2 av 2

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 20 feb 2008, 22:16
av Kristian
på NSR´s hemsida står det att det är gummi i deras ultragrip däck.

angående silicon däck så har jag hört att siliconet tar med sej gummiresterna som ligger på banan och därmed tar dom med sej en del av greppet som man har byggt upp över en längre tid, altså lämnar dom inte eftersej något men däremot tar dom med sej allt som redan ligger där.

skulle vara intressant att göra 2st identiska banor och köra den ena först med gummi däck för att "byggaupp" grepp och sen köra med silicon för att ta bort det, för att sen köra båda banorna med gummi däck igen och kolla om det är någon skillnad på varvtider (eller snarare genomsnittet på typ 1000varv eller något liknande) då borde man kunna bestämma om silicon lämnar eftersej något.

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 20 feb 2008, 23:04
av ZeeJay
på NSR´s hemsida står det att det är gummi i deras ultragrip däck.


Verkar stämma bra...kollade runt lite och överallt står det Ultragrip Rubber Tyres...så nog bör det vara NSR gummidäck... :)

Nåväl...hos oss kommer silikon att gälla som första val men vill nån köra på gummi eller inte råkar ha silikon så ok med det....är vi 8 med sillisar får väl vi plocka upp gummiskräået för de andra på vägen.... :D ;-)

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 20 feb 2008, 23:46
av Burström
Hej
Men om vi återgår till Wiesel däcken och ortman är dom ett större problem
än silikondäcken.
Vi tappar omkring 1sec per varv när vi ska åka med foam däck efter körning
med wiesel 1/24 eller ortman 1/32.

Lite historia ang däcken.

Stephan Wiesel är grundare till dom hära däcken,han började att tillverka dom
för modell bilar i resin inte för slotracing.
Halkade in i slotracing svängen och det visade sig att dom däckena passade mycket
bra att åka slotracing med 1/24 scala bilar.
Ortman var med i samma klubb som wiesel och fick lära sig hur tillverkning och
vad för hemligt innehåll dom däckena har.
Ortman startade senare upp en egen tillverkning av samma innehåll som wiesel
men körde mer åt 1/32 klasserna.

Silikon däck och wiesel däck har inte samma innehåll i blandningen,som jag skrev
tidigare är wiesel och ortman mycket farligt att andas in när man svarvar däcken.
En annan sak som ochså skiljer mycket mellan silikon och wiesel är fästet i däcken.

Du kan åka varv på varv med wiesel och inte tappa greppet på 200g bil i 1/24
prova det med ett par silikon däck får vi se hur länge dom håller.

mvh
Christer

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 20 feb 2008, 23:49
av Kristian
Hittade denhär tråden om Ortmans nya blandning

http://www.slotforum.com/forums/index.p ... opic=31159

kanske kan vara intressant i denhär debatten...

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 21 feb 2008, 00:17
av Burström
Jo det är ett annat problem vi fick i dec i fjol när dom gammla däcken
hade tagit slut och grabbarna i klubben började köra på dom nya ortman.
Vips en halv sec på våran bana "långsamare"per varv i slotit klassen vi
kör.
Vi kör ju utan magneter och då blir ju greppet ganska viktigt i en 1/32
på en carrera bana.
Det var som ett möte om man körde dom old ortman samtidigt med dom
new one i samma bil modell.

christer

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 21 feb 2008, 02:24
av bastumannen
Snyggt bygge Svänn! :thumb: Kul att det byggs lite riktiga skalabilar i Sverige. Det körs ju mycket av denna vara över sundet här i söder, men hos oss är det tyvärr helt dött vad gäller dessa bilar. Jag kör mycket så kallade "skala"bilar, men det är ISRA's reglemente och de bilarna är ju inte alls skala i vårt tycke, men de ser lite mer ut som bilar än vad vingbilar gör, därför fick de detta namn... De är fantastiskt kul att köra och i och med ISRA finns tydliga klassindelningar och internationella regler vilket gör att racingen är väldigt skoj och det finns många race i södra halvan av Sverige i alla fall.

Tråden har ju glidit in på ett annat spår angående däck, så för att besvara Kristians fråga angående sillikondäck så testade jag på min bana http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=720 får ett par år sedan. Normalt kör jag Ortmann och orginal gummidäck och har inte märkt några problem där, men efter att ha hört en del vara helt förtjusta i sillikondäck, så ville jag ge dem en chans. Det tog minst 100 varv med mycket täta stopp för rengöring av däcken innan de började ge någorlunda jämnt grepp. Efter kanske 200 varv började de gå längre mellan rengöringen av däcken, men de tappade dock ändå lite redan efter 10-15 varv. Så jag fortsatte några 100 varv till men de tappade alltid det bästa greppet efter 10-15 varv. Tiderna var nästan lika bra som Ortmann de första 5 varven sedan tappade de alltid lite grepp. Så jag hade bestämmt mig att de inte var något för min bana i alla fall. Sen kom den stora chocken! Allt gött grepp var nu borta för gummidäcken och även delvis för Ortmann, det tog kanske 1000 varv innan banan var i normalt skick igen... PUH :-\
Det goa med Ortmanndäcken (gamla sorten) och även de gummidäck som vi kör normalt är att de inte tappar greppet, precis som Burström säger. Tjena förresten, det var ett tag sedan! :beer:
Det finns en annan sorts däck som jag testat och tyckt fungerade bra. Det är AB-slot Ultrathane framförallt den mjukare varianten, de har varit väldigt nära de gamla Ortmanndäcken i grepp, men lite trevligare att köra då bilen har en mjukare övergång från totalt grepp till sladd än vad Ortmanndäcken har. AB-slot säljer även en vätska de kallar Truing spirits som man ska polera däcken med då man slipat dem, gör man det är de riktigt bra!
Intressant det Burstöm säger om Ortmanndäckens förstörande skikt på banan, jag har också hört detta från annat håll, men aldrig upplevt det själv då jag inte kört foam däck här hemma. Jag har dock hört vissa som lyckats minska detta grepptapp genom att torka banan med microfiberdukar (typ swiffer eller annat) efter Ortmannkörning. Tydligen ska detta samla upp de gråa micropartiklarna som Ortmanndäcken kan lämna efter sig. Kunde vara värt ett försök kanske. Hoppas det funkar.
Synd för övrigt att de nya Ortmanndäcken verkar så mycket sämre, jag kommer inte att köpa nya om de inte åtgärdar det. NSR's ultragrip ska ju vara bra, jag har bara testat NSR's supergrip och de blir rätt bra om man behandlar dem med wd40 eller dylikt.
Nä nu var det mycke däcksnack... ursäkta Svänn! Blev bara inspirerad av Kristians fråga ;-)

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 21 feb 2008, 09:29
av Svänn
Nä nu var det mycke däcksnack... ursäkta Svänn! Blev bara inspirerad av Kristians fråga


Det är lugnt!! Däcksnacket härhör ju ursprungligen från funderingarna om vilka däck jag ska ha på Lotusen.. :)
och det gör det fortfarande. :D Mycket bra diskussion detta!
Alla vi som testat Ortmann här i denna tråd verkar överens om att de gamla vit-dammande (jag har de gamla) Ortmann har ett mycket bra grepp i jämförelse och att de heller inte tappar grepp över tid på samma sätt som många andra. Övergången från totalt grepp till sladd var för mig märkbar, men inte speciellt häftig. Det kanske kan bero på att Lotusen är så tung?
För min egen del, och sett enskilt till den bil jag testade dem på, tycker jag som summasummarum att det var himla bra däck. Enda nackdelen jag kan komma på beträffande själva körningen är att jag tycker de gick lite hårt. Lite som nåt rumänskt däck jag hade på en 1/1-bil en gång.. :red:
Föraren klagade dock aldrig på komforten... ;-) Jag kan inte riktigt förstå att ett däck som verkar så stelt o hårt kan ge sånt grepp. Men det är väl nåt kemiskt...

MEN, det verkar ju vara "ganska mycke" med dessa däck. Farligt damm, lämnar beläggningar, den nya blå-dammande däcken sämre/krångligare etc. Detta gör att jag nu bestämmer att inte köra mer med dom. De får hamna på den Cox 1/24 GT40 som jag håller på att renovera så sakteliga. Det blir ändå mest en shelfqueen, och det var egentligen till denna bil jag köpte dem för flera månader sedan.

Det får bli foamdäck istället. Jag har testat WP foam tidigare och de går bra på vår bana med rengörning då o då. Ska testa ut nåt lämpligt fabrikat/dimension som vi kan ha till dessa klubbrace.

/Sven

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 21 feb 2008, 11:02
av jomol22
Vi har kört med Slot.Its silikondäck i flera år, och visst lämnar de nåt efter sig på banan! Vi körde i en massa år gummi (eg plast va?), och då blev det snygga svarta spår i banan med tiden. Efter ett par år med sillisar var det istället nåt blankt på banan, det såg ut ungefär som om åtta sniglar släpat sig runt banan. Alla gamla gummidäck hade blivit odugliga. Man halkade runt banan som... om man körde i snigelslem!
Men våra erfarenheter är generellt att silikondäcken, till skillnad från vad som sagts ovan, håller ett jämnt grepp över fler varv, jämfört med gummidäcken. Fast vi har bara kört med Slot.It. Något annat har köpts in på sistone, men har använts alldeles för lite för att jag ska kunna redovisa några skillnader.

Nu när vi målat banan med vattenbaserad matt färg verkar det faktiskt bli riktigt snygga mörka spår även efter silikondäcken. :thumb:

F.ö. en j-a trevlig Lotus! :thumb:

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 21 feb 2008, 15:29
av KolvGubben
Jag undrar, är inte det som man pysslar med här http://www.lattermann.com/raceplace/ , alltså 1/24 skala-racing?
Det finns länkar till någon klubb och berättelser om tävlingar att leta upp på sidan. Verkar ju vara en del inblandade.
Eller är det på en annan "nivå" än ni tänker er?

Tilläggas måste att jag inte alls vet något om detta, har bara varit på sidan och dregglat då jag gillar Nascar/
Trans Am.

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

InläggPostat: 21 feb 2008, 16:14
av Burström
Jo i stockholm kör dom några st, men jag tror att latte har slutat.
Har inte pratat med honom på länge.
Det är väl bara Nic och några till som kör nascar i sverige?
Men visst är nascar bilarna trevliga modeller och mycket
populära i norra tyskland som race klass...

Christer