Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav Norrhyttan 15 mar 2008, 21:48

micke70 skrev:lotus cortina från revell


Orättvist. :-(( >:-S :-$
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav micke70 03 apr 2008, 14:11

hej. nu är bana nästan färdig!gräs och reklamförsedda barriärer är på plats. nu skall det bara dit ett speakertorn + lite funktionärer ock lite buskar, anledningen till att banan är platt är att de två skivorna skall förvaras ovanpå varandra under sängen. ps vad gör man åt en för hal bana?
Bilagor
PICT0966.JPG
PICT0966.JPG (101.82 KB) Visad 7471 gånger
PICT0969.JPG
PICT0969.JPG (73.08 KB) Visad 7460 gånger
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav Kristian 03 apr 2008, 14:13

Skrovligare färg skrev jag i en annan tråd åt dej ;) blank färg = silikondäck som jag har förstått det. Ortman funkar säkert åxå, dom verkar ju funka på allt.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav largasso 03 apr 2008, 20:40

Kör av däcken mot ett 160 slippapper så de blir jämna och ligger an mot banan maximalt,
i fortsättningen räcker det med att köra av mot en "lätt" fuktad Wettextrasa.
Jag ser att du har lite gräsrester och damm på banan, det behövs inte mycket för att "vanliga" gummidäck
skall bli sliriga. Själv torkar jag av banan innan race med en microfiberduk ( torr, annars ärgar kopparn)
och dammsuger den ibland eftersom damm kommer upp ur spåren emellanåt.
Snygg färg, liknar min, är det halvblank vattenbaserad lackfärg? Isåfall blir den bättre och bättre med tiden.
Silicon har jag inte testat men Ortman är grymma (och dyra - 50:-paret - (håller förmodligen en evighet))

Ser kanon ut - skall bli ännu kanonare att se med lite scenery. :thumb:

Du skulle kunna göra 2 doseringar om du vill, kolla min tråd "Skånefräsning på "G" hur jag gjort.
Då pressar du upp doserna (med nåt fiffigt knep - tex nån form av kloss/träkil ) när du skall köra
och plattar till när du ska förvara.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav micke70 03 apr 2008, 21:54

färgen jag målat med är en vattenbaserad snickerilackfärg(beckers) som jag strök på med pensel, glans 20 om jag inte minns helt fel, så den är ju rätt matt ändå, men väldigt slät. ortman däck beställdes idag till de båda bilarna ovan! ska tydligen vara mjukare, mer gummiaktiga. idag när jag körde hade jag inte dammat av banan heller, så däcken var helt vita efter några varv, så det har ju säkert betydelse med. vad gäller ditt förslag med doserade kurvor: det projektet är redan på G! det blir en bandel till , som kommer att ligga mot den större av mina två skivor. den kommer att vara ca 900x1600 mm, och ligga med långsidan mot nuvarande skiva, så att banan blir L-formad , och där skall finnas en rejält doserad kurva , som det är nu är det lite för många hårnålskurvor, jag ville få in så mycket bana på den förutbestämda ytan som möjligt, så det blev lite väl krokigt kanske. scenery som ska till är lite flaggvakter/ funktionärer , lite buskar, ett löstagbart speakertorn, samt måla dit det röda fälten på curbsen( pill !!) det ser lite väl mycket ut som en "golfbana" nu, lite för fräscht, samt att jag får avlägsna en del gräs där bilarna sladdar lite bredare än vad jag tänkt!
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav micke70 03 apr 2008, 22:15

kikade på din sida largasso, jag har använt exakt den färgen du målat din bana med...fast det ser ut som du rollat din bana, lite mer struktur på ytan ser det ut som !? den färgen är inte den billigaste, jag gav 230 kr för 1 l . men jag har iofs 3-4 dl kvar till nya projektet. skulle vara kul å kika på din bana om man har vägarna förbi helsingborg, är ju inte så långt borta trots allt!
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav largasso 04 apr 2008, 01:22

PM:a mej om du har vägarna förbi så löser vi det !
Japp, jag har rollat med en snickeriroller så ytan är rätt så fin och slät.
Hade själv jätteproblem i början med att greppet var dåligt men efter att ha byggt
en däckslip och fixat till jämna däck löste det sig.
Om du kollar noga på däcken ser du att anliggningsytan oftast inte är mer än 1-2mm av hela däcket på
ett eller båda hjulen så detta är mycket viktigt.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav jomol22 04 apr 2008, 10:38

Överhuvudtaget är däcken oerhört viktiga när man kör på träbana. Du kommer upptäcka skillnader på nästan alla olika däck du kör med.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Banbygge - Fräst träbana - Mickes kompakta

Inläggav micke70 11 apr 2008, 21:58

har nu monterat ortman på mina 917 och B21, , samt rengjort banan riktigt. dessa däck har ett otroligt grepp jämfört med orginaldäcken. nu kan man köra riktigt fort , fast ändå med sladd i vissa av kurvorna. nu spinner det enbart på de ställen som jag gjort lite för korta sladdzoner, så att bilen i sluttet på kurvan går ut på gräset...gött! problemet är att jag redan tycker att banan är för liten, men att sambon tycker den tar för stor plats! :( ... men som sagt rekomenderar jag ortmandäcken till hala träbanor starkt.
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 94 gäster

cron