Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav jomol22 13 mar 2008, 11:24

Formel Pritt skrev:Mycket intressant med ofräst bana, precis som i gamla tider, som den gamle raven har lärt mig.
Va? Vem?
Formel Pritt skrev:Jag ser många fördelar med detta, slippa fräsen!, aldrig skit i spåret etc, B-|
Kanske finns ej oförutsedda problem, instabilitet?,tungt?, ojämnt? berätta när ni vet!!, :-D=
ser ut som skivan är 16mm MDF, rätt? :-?

bscc1 skrev:utan såga som här:
http://www.srsowo.se/banor3.htm

Skit i spåren kan det bli ändå: kolla bilderna på länken!
Problem finns förstås. Men då vi nu har fräst en massa vid om- och återbyggandet av vår bana, har vi ändå konstaterat (igen) att det på många sätt är bra att såga. Det går fortare, man kan göra det på frihand och det är billigt. Enda nackdelen är väl att det blir en del merarbete att justera spåren. Så mycket för tidsbesparingen. :rolleyes: Spårens kanter blir också snyggare med fräsen. Fast då jämför vi med spånskiva förstås.
Säkert är i alla fall att det blir snyggare spår om man fräser i MDF än om man sågar i spånskiva. Hur jämförelsen utfaller vid fräst spånskiva kontra sågad MDF kan jag inte svara på. Än. B-| Men det kanske vi får svar på snart! :-D=
Det är himla kul att ni kommit igång med detta! Buss på och lycka till säger hela j-a SRSoWÖ!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav bscc1 13 mar 2008, 11:53

Ja, äntligen är vi igång med detta. Egentligen fanns planerna redan för två år sedan men då kom vattnet...
Vi kom ner i lokalen och, klafs, så blev vi våta om fötterna. Vi slet ett tag med att få bukt med detta och under tiden så blev vi mer tveksamma till att bygga träbana i en lokal med fuktproblem så vi byggde ut den befintliga plastbanan i stället. Nu visade det sig att vattenproblemet berodde på att det trängde upp grundvatten i källarlokalen, två pumpar som försänktes i golvet har gjort susen så nu är det alltid torrt och fint. Och därmed blev det fart på planerna på träbana igen
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav Formel Pritt 13 mar 2008, 21:47

jomol22 skrev:Formel Pritt skrev:
Mycket intressant med ofräst bana, precis som i gamla tider, som den gamle raven har lärt mig. Va? Vem?


I en tidigare tråd "hur gjorde man innan mdf" beskrev ravajack väldigt ingående hur livet tedde sig på bilbanan innan fräs, när man helt enkelt sågade i masonit ! -Remember! :D ett stor masonitdiskussion utbröt, men där någonstans insåg jag att gammal är äldst och sågning inte är bortkastad teknik

jomol22 skrev:bscc1 skrev:
utan såga som här:
http://www.srsowo.se/banor3.htm
Skit i spåren kan det bli ändå: kolla bilderna på länken!


Hur kan det bli skit i spåret om det inte har någon botten att lägga sig på??, som att tro att kakorna ska vara kvar när man vänt kakburken upp och ner.
framgår det av länken? då är det nog min utrikiska som inte räcker till för jag ser det inte. :drunk: snälla förklara för en mindre förstående. - klart, är gruskornen större än kakburken (-Ähh :-? :-? ) kan de ju fastna på sidorna men vem har sådana stenkastare vid sin bilbana?
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav bscc1 14 mar 2008, 09:53

Spåren kommer att sågas med en cirkelsåg, sågen kommer att vara inställd det djup vi önskar att våra spår ska vara, så det kommer att inte att sågas genom hela skivan. I princip fungerar det som en fräs kan man väl säga. Utom vid dom skarpaste kurvorna och dess spår där cirkelsågens "vändradie" sätter stopp. Där kommer vi att såga med sticksåg och förstärka skivorna med reglar på undersidan. Hänger du med nu, Formel Pritt?
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav bscc1 14 mar 2008, 10:05

Jobb satte käppar i hjulet för flera medlemmar igår kväll så det var ganska ensamt, det var jag och gubben med fårskinnsjackan. Men honom hade jag inte mycket hjälp av, han satt och rökte pipa hela tiden istället för att jobba...
Bild

Bild
Men lite fick jag gjort i alla fall, fick dit fortsättningen på dom blivande "S"-kurvorna, provade ut stigningen på just den delen, byggde ben och konstaterade att vi mätt fel vid pelaren... :Oops:
Men felet fixas lätt med nästa bit som sågas till

Bild
Så här såg det ut när jag lämnade lokalen
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav Formel Pritt 14 mar 2008, 12:52

:oh_my: så jävla korkat av mig?! Jag tyckte det såg klöddigt ut med cirkelsåg och satt och undrade varför inte bandsågen rullats fram, men nu är även Formel Pritt med.
Jag tror jag sätter mig bredvid "fårskinnsmannen" och delar en pipa och begrundar ert framskridande :thumb:
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav bscc1 14 mar 2008, 15:01

Formel Pritt skrev::oh_my: så jävla korkat av mig?! Jag tyckte det såg klöddigt ut med cirkelsåg och satt och undrade varför inte bandsågen rullats fram, men nu är även Formel Pritt med.
Jag tror jag sätter mig bredvid "fårskinnsmannen" och delar en pipa och begrundar ert framskridande :thumb:


Visst, tror han har gott om röka så han delar säkert med sig... :D
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav bscc1 16 apr 2008, 11:44

Dags för en uppdatering av bygget...
Snart har vi "knutit" ihop hela banan, ett sista kurvparti återstår. Förhoppningsvis är det klart inom kort så vi kan börja med justeringar, spackla skarvar, rita spår, såga spår, köra...

Bild
Stefan och Mikael mäter, eller gör nåt...

Bild
Stefan och Mikael mäter igen...

Bild
Test/skiss på spårbredd

Bild
Översikt på hur det såg ut igår kväll i lokalen
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav jomol22 16 apr 2008, 15:33

Stiligt! Det blir lite kuperat? Bergslandskap?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav bscc1 16 apr 2008, 16:18

jomol22 skrev:Stiligt! Det blir lite kuperat? Bergslandskap?


Ja, det är tanken att det ska bli en del byggt runt omkring banan också, om det sen blir bergslandskap eller böljande gröna kullar återstår att se...
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav Formel Pritt 16 apr 2008, 20:05

8-o Jädrans vad mycket kurvor och grejor. Det blir en bana där det händer mycket. Ser kul ut men svårt, ska nog glidas försiktigt om inte kurvvakterna kommer från friskis&svettis.
Ser kanon ut :up: :up:
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav Mura 16 apr 2008, 20:40

Jag tror oxxå att detta blir en spännande bana, men en sak som jag inte fattar. Såga spåren med cirkelsåg så länge det är rakt tror jag också på (om klingan är ca. 4mm bred). Men kurvorna??? På de bilder som publicerats måste väl klingan max ha en diameter på sådär 15 mm om det ska gå att komma runt de kurvradier som används. Dessutom undrar man hur det går med sticksågen, om man med sticksågen sågar en U-formad kurva och sedan drar isär bitarna för att få ett spår på ca 4 mm i botten på U ét, hur brett blir spåret uppe i ändarna då? Sågbladsbrett... eller??
Vad är det för fel på en överhandsfräs? + en böjbar plastlinjal.
/Björn
Mura
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 apr 2006, 19:13

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav Niak 16 apr 2008, 21:19

Dessa träbanor!!!!

Faan!!!

Jag blir nästan sugen att bygga en egen :)

:cuckoo: Men då vet jag en som kommer att totalsåga en,
redan nu tycker hon därhemma att jag är jättetöntig som håller på med bilbana.
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav BBB 16 apr 2008, 21:26

Niak du får börja öva på sågningen. Den itusågade damen är ett bra trolleritrick för att få tyst på negativa kommentarer. :D
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Träbana-Total ombyggnad-Del 2: stora banan-Wadstena SCC

Inläggav Niak 16 apr 2008, 22:16

BBB skrev:Niak du får börja öva på sågningen. Den itusågade damen är ett bra trolleritrick för att få tyst på negativa kommentarer. :D


Hon vet hur jag är. Hon brukar kalla mig för teflonet (precis som svennis)
Allt negativt rinner bara av mig :D

Skull det förtsätta så har jag en nyinköpt sticksåg att öva med. Det vet hon om :-P
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 132 gäster

cron