Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Dan J. 31 mar 2008, 19:02

Hej!

Parallellt med Forden pågår ett annat projekt, en Cheva 57, har också varit inne i lackverksta'n:

Bild

Bild

/ Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Nico 31 mar 2008, 22:53

wowza, massor med klassiker på G i depån på Slick Rock! :up: :up: :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Storabjörnen 01 apr 2008, 23:10

Bästa lacken hittills från verkstan söder om stan? :up:
Ser ut att kunna bli förbaskat bra. "Tråk-snygg" blå kulör på nåt sätt, me like! :-D=

Detta påminner mig........ :sceptic: jag har ju för sjutton en halvbyggd Monogram-modell (1:24) liggandes, just en Cheva 57! Fick den i present för sådär 11 år sedan av nån arbetsgivare som visste att jag gillade jänkebilar, och projektet ligger o damma sedan dess. Minns att jag jobbade på en sänkning av bilen men inte riktigt fick rätt "drop" på den.


Ja, lycka till Dan, det här vill vi se mer av!

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Dan J. 02 apr 2008, 08:01

Påminner mig om att jag har Cheva 57 cab i 1:16 (står det möjligen AMT/Matchbox på lådan?) som har väntat sisådär 25 år på en flaska svart sprayfärg :cuckoo: , men nu har jag ju svart färg över efter att jag lackat Forden! Hade en Cheva 55 i samma serie 1:16 också som jag målade röd/vit där för 25 år sedan, men undrar vart den bilen tagit vägen, det var ett par år sedan jag såg den senast... :cuckoo:

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav ymigs 02 apr 2008, 08:40

Jag har samma Cheva från Gunze som Dan J och inspirerad av honom plockade jag fram den för att sätta igång ett eget projekt.
Tog fram karossen och tvättade av den med vad som fanns tillhands, vilket i detta fall var diskmedel, och blåste torrt. In i "målarboxen" (återanvänd flyttkartong) och på med en silverfärg från Graupner jag brukar grunda med...
PANIK!! Hela karossen blev knottrig! Ytan påminner om den på en metallnagelfil ungefär... :-((

Så tipset är att ALLTID testlacka en del av gjutstammen om du skall bygga en modell. Jag har använt den färgen till ett flertal byggsatser, bla Airfix, MRRC och de vita modellerna från Slot.it med utmärkt resultat så i min iver gjorde jag ingen testlackering först. :bitter: :blackflag:

I övrigt kan jag rekommendera att grunda bilbanebilar med en bra silverfärg för om (när) man skaver av ytlacken när man kör så lyser silverfärgen igenom som metall = mer realism.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Dan J. 02 apr 2008, 09:34

Kul tips om att grunda med silver, men det tar väl ett tag innan man skaver av dit ner, ett par lager lack och klarlack ovanpå det? Själv är jag väl inte helt nöjd med lackeringen: huv, bagage, tak blev OK, men sidorna är lite knottriga, pga för tunt lager..., men som sagt, i 386 km/h märks det inte...

Ska se när jag kan rapportera mer om detta bygge. Men kan väl ge lite kort info nu: Den ska sättas ovanpå ett Nascar-chassi (slaktade en sådan där bil i kamoflage-/flagg-målning som det finns i överflöd av på ebay). Hjulbasen stämde bra, slipade lite på hjulhuset bak bara, men på bredden blev det värre: Som framaxel har jag därför tagit Gunze-byggsatsens bakaxel med byggsatsens däck och fälgar som är smalare, och det fick plats.

Bakaxeln har jag tagit Scalextric-bilens och kortat av ca 2 mm, sedan krängde jag av Scalextric-däcken och på med Gunze-byggsatsens däck, då fick det plats innanför hjulhusen. Bilen är provkörd på Classic-bana med dessa däck och går kanonfint!

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Dan J. 29 maj 2008, 21:35

Den här hade jag nästan glömt bort/förträngt, men nu när jag varit hemma och sjuk några dagar samlade jag mod och tänkte den skulle bli klar sista dagen innan jag skulle börja jobba, och det blev den nästan.

Inredningen blev grosse katastrofe, ett enda kladd med pensel, när jag skulle limma ihop så visade det sig att jag karvat bort för lite av baksätet för att det skulle gå ned över motorn. Satte igång att skära bort, och skar bort för mycket, dessutom lite av fingret så jag sölade ned inredningen med blod, fick måla igen.. osv osv...

Jag hade varit lite för optimistisk i mina första mätningar i hur allt skulle passa ovanpå Scalex-Nascar-chassit. Gjorde försiktigt lite hål baktill innanför där stötfångaren ska sitta, där skulle jag skruva en skruv genom, men karossen sprack... Har fått karva i det mesta för att få det att gå ihop.

Missförstå nu inte, det är absolut inget fel på byggmodellen, den är kanon jämfört med de båda tidigare Fordarna från Lindberg där det inte fanns tillstymmelse till passform, det var snarare mig det var fel på som var lite för optimistisk, eller så ska man inte hålla på med sådant här när man inte är pigg och alert?

Hursomhelst, det mesta är nu tillrättat, och utifrån syns inte mycket av fadäserna, den har fått lite sparsamt med dekaler och klarlack utanpå allt så blev det riktigt bra igen. Återstår att få ihop kaross och chassi, men det ska väl lösa sig.

Här är två bilder som visar lite lagom! / Dan J.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Borgis 29 maj 2008, 21:38

Ah, den är grym Dan!! Snyggt jobbat. Jag skulle själv vilja ha en sån -57a.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Storabjörnen 29 maj 2008, 22:32

Ja den var grym Dan! Det löste du snyggt trots de problem du beskriver.
Vad jag avskyr med många bilbyggsatser är när det kommer till målning av rutramar. De ska ju målas med silverfärg (eller så tar man Bare-Metal-Foil om man är petig) och det tycker jag är både svårt och rätt trist att få dem raka och prydligt målade, men dina rutramar ser ju jättebra ut - Kul!

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Nico 29 maj 2008, 23:15

haha, grymt härligt att läsa om hur du har "köttat" dig till slutresultatet *nääästan*

Riktigt läcker färg, klar och fin.. man vill nästan.... äta upp bilen. Och självklart har en Chevy 57 start nr 57 :up:
Snyggt jobbat Danne!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav snugged 30 maj 2008, 00:46

oooh, jag tycker den blev asball!!! 8-) :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav DagaZ 30 maj 2008, 01:10

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Mitt betyg! Riktigt snyggt!
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav Dan J. 31 maj 2008, 20:52

Tack alla!

Runt rutorna och på övriga lister är det penselmålat på fri hand med "natural steel" från Vallejo, det är väl inte det mest kromliknande, men jag har återigen bara återanvänt sönernas tennsoldatsfärger. Gillar Vallejo-färgerna. Tror det var i förra numret av Allt om Hobby som det var något figurmålande par som också använde färgerna, så antagligen är de "bra" (finns hos Wentzels, och länkar här: http://www.acrylicosvallejo.com/ http://www.ttfxmedia.com/vallejo/cgi-bin/_modelis_princip.asp?p1=ing&p2=modelcolor&p3= ). Snabbtorkande, vattebaserade, luktar inte.

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Bil - japansk byggmodell - Cheva 57

Inläggav ZeeJay 31 maj 2008, 23:27

DAN dA Man!!! :beer: :beer:

Grymt FETT med den 57:an!!!!
ME LIKE!!

NASCAR Yiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaa
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster