Tjena alla...
Hade tänkt göra mitt bästa - bara för att testa vad som GÅR att göra av en bil (loppisfynd) på enklaste (!) och billigaste möjliga vis.
Tanken är att den åtminstone ska gå att ANVÄNDA utan att kännas sunkig, och att orädda "guest-gassers" ska kunna köra utan att jag (som kinkig banägare) behöver känna att jag "lånar ut" en klenod.
-Men alltså behöver bilen vara trevlig och BRA också, annars får man inga glada polare att "haka på" i hobbyn.
Knepigt att få ihop, men historien börjar HÄR...
En ARTIN MB SLK i "fynd-skick" inköpt för kaffe-pengar.
I see the light, allt måste tas isär, framaxeln kortas till minsta möjliga glapp i sidled.
-Och glapp var den - åt alla håll kan man säga.
Buntband + superlim - voila - ett perfekt stöd för en "hängig" framaxel, detta i kombination med justerat sidospel resulterade i stum axel med EXAKT motlägg mot banan (ungefär som scalextric´s corvetter) -bra betyg.
Inget att orda om egentligen, det gamla lim-tricket, för HÄR fanns glapp.
-Verkstadsdirektörn, jag önskar montera aluminiuminsug, holley dubbelpump & nya headers, går det bra?
-Näe gosse, nåt sånt har vi inte, prova våra nya "magnet-shims" istället...
Ja vad säger man? En isärplockad mabuchi - vad kan man göra där som är enkelt & billigt?
Jo, jag läste för länge sedan på någon sida att man kunde öka vridmomentet i el-motorer genom att placera magneterna så nära "ankaret" som möjligt.
Jag har tidigare gjort ett liknande experiment på min Scalextric Boxter och den ÄR faktiskt snabbare - tro det eller ej.
Sagt & gjort, shims tillklippta & utprovade, man får provmontera flera gånger & öka + minska tjocklek efter egen "våghalsighet" - ankaret måste löpa HELT fritt mellan magneterna, men ju närmare desto bättre.
Monterat & klart, inte särskilt svårt - syns troligen lite dåligt på bilden, men liten mägnd shims ger stor skillnad i avstånd mot ankaret. Jag har använt olika tjockt papper och provat mig fram.
Amerikaner jag läst om fixerar gärna med lim också, men jag avböjer där.
I med maskinen (otroligt bra passning - eloge till Artin där) "SNAP" sen nya fina tunna flätor, kolla nooooga, lägre än såhär kan jag inte lägga chassiet, snarare att jag får skaffa "högre profil" på bakdäcken om jag har otur.
Men är banan slät bör det gå.
Bakdäck idag: SCX PRO till Subaru Impreza.
Tilläggas kan, att motorfästet sticker ner en bit under bilen - det syns dåligt, men chassiet ligger - låååågt...
Nu är det dags att säga adjö till Natalie Portman - Adjö.
Sedan börjar det bli dags att se vad jag kan hitta på här under, en hel del skulle jag tro, men längre än såhär har jag inte hunnit även om en strikt plan har börjat forma sig och idéerna kommer en efter en...
-Pust...