Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav Mr Way Cool 31 mar 2008, 22:08

Tjena alla...

Hade tänkt göra mitt bästa - bara för att testa vad som GÅR att göra av en bil (loppisfynd) på enklaste (!) och billigaste möjliga vis.
Tanken är att den åtminstone ska gå att ANVÄNDA utan att kännas sunkig, och att orädda "guest-gassers" ska kunna köra utan att jag (som kinkig banägare) behöver känna att jag "lånar ut" en klenod.
-Men alltså behöver bilen vara trevlig och BRA också, annars får man inga glada polare att "haka på" i hobbyn.

Knepigt att få ihop, men historien börjar HÄR...

Bild
En ARTIN MB SLK i "fynd-skick" inköpt för kaffe-pengar.

Bild
I see the light, allt måste tas isär, framaxeln kortas till minsta möjliga glapp i sidled.
-Och glapp var den - åt alla håll kan man säga.

Bild
Buntband + superlim - voila - ett perfekt stöd för en "hängig" framaxel, detta i kombination med justerat sidospel resulterade i stum axel med EXAKT motlägg mot banan (ungefär som scalextric´s corvetter) -bra betyg.

Bild
Inget att orda om egentligen, det gamla lim-tricket, för HÄR fanns glapp.

Bild
-Verkstadsdirektörn, jag önskar montera aluminiuminsug, holley dubbelpump & nya headers, går det bra?
-Näe gosse, nåt sånt har vi inte, prova våra nya "magnet-shims" istället...

Ja vad säger man? En isärplockad mabuchi - vad kan man göra där som är enkelt & billigt?
Jo, jag läste för länge sedan på någon sida att man kunde öka vridmomentet i el-motorer genom att placera magneterna så nära "ankaret" som möjligt.
Jag har tidigare gjort ett liknande experiment på min Scalextric Boxter och den ÄR faktiskt snabbare - tro det eller ej.

Bild
Sagt & gjort, shims tillklippta & utprovade, man får provmontera flera gånger & öka + minska tjocklek efter egen "våghalsighet" - ankaret måste löpa HELT fritt mellan magneterna, men ju närmare desto bättre.

Bild
Monterat & klart, inte särskilt svårt - syns troligen lite dåligt på bilden, men liten mägnd shims ger stor skillnad i avstånd mot ankaret. Jag har använt olika tjockt papper och provat mig fram.
Amerikaner jag läst om fixerar gärna med lim också, men jag avböjer där. :)

Bild
I med maskinen (otroligt bra passning - eloge till Artin där) "SNAP" sen nya fina tunna flätor, kolla nooooga, lägre än såhär kan jag inte lägga chassiet, snarare att jag får skaffa "högre profil" på bakdäcken om jag har otur.
Men är banan slät bör det gå.
Bakdäck idag: SCX PRO till Subaru Impreza.

Bild

Bild
Tilläggas kan, att motorfästet sticker ner en bit under bilen - det syns dåligt, men chassiet ligger - låååågt...

Bild
Nu är det dags att säga adjö till Natalie Portman - Adjö.

Bild
Sedan börjar det bli dags att se vad jag kan hitta på här under, en hel del skulle jag tro, men längre än såhär har jag inte hunnit även om en strikt plan har börjat forma sig och idéerna kommer en efter en...

-Pust...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Re: Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav largasso 31 mar 2008, 22:44

Grymt go läsning där ! :thumb: :thumb: :thumb:

Om bilen blir hälften så bra som din beskrivning så har vi en vinnare.

Ser fram emot del 2. ( Vem tar Portmans plats? )

SUPER !!!!!!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav Nico 31 mar 2008, 23:19

Sjysst arbetsbeskrivning Mr.Cool :up:

DIn lösning med framaxeln var mycket snillrik. Den gillade jag som f_n! :up: :up: :up: :up: :up:
Jag väntar förstås också med spänning på vad som ska hända med karossen!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav ZeeJay 31 mar 2008, 23:23

Häftig vägledning och spännande läsning!

Just delen med ankaret och att schimsa det bvar lite intressant läsning...även om jag själv inte är den som orkar pilal mig in i bilar sådär...men vi har ju en MrTray i FROG som är pillarnas mästare på att greja om motorer o allt....

Omlackering på G förstås.....hmm...kanske en ny babe på griden...grillen.... ;-) ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav Svänn 01 apr 2008, 22:34

Intressant det där magnetflyttestet. Provade du den ordentligt innan så du kan se om det blir någon skillnad sedan?
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav Mr Way Cool 02 apr 2008, 20:12

Svänn skrev: Provade du den ordentligt innan så du kan se om det blir någon skillnad sedan?
/Sven

Hallå.
Denna bil har jag INTE (korkat :cuckoo: ) testat mer än att den fungerade, och den fungerade bra.
Testerna på min Boxter var dock mera ingående, och den blev bättre - faktiskt.
Därför gör jag det - bara för att göra det - på denna, här räknar jag ENDAST efter hur slutresultatet blir, för minsta möjliga pengar + att vem som helst (-Me!) skulle kunna göra det.
-Och föressten, när ska vi "träffas" och göra Stroembeckeraffärer???

ZeeJay skrev:Omlackering på G förstås.....hmm...kanske en ny babe på griden...grillen.... ;-) ;-)

Omlackering eller liknande kommer :thumb: letar bra "objekt" för fullt. Britney - någon ??? :drunk:

BIGBOI207 skrev:Jag väntar förstås också med spänning på vad som ska hända med karossen!

Arbete pågår :D - och jag är lika spänd själv (asg.) Bilder kommer.

largasso skrev:Om bilen blir hälften så bra som din beskrivning så har vi en vinnare.

Förhoppningen - FÖRHOPPNINGEN - är att den ska gå att köra jämnt upp med en normal scalextric-bil, sen får vi naturligtvis se vad det blir i slutändan...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Re: Bilprojekt - göra "nånting" av "ingenting"

Inläggav Mura 03 apr 2008, 21:08

Hej.
Om du ändå shimsar har du kollat detta?
http://www.cargel.se/shop/product_info. ... cts_id=570

/Björn
Mura
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 apr 2006, 19:13


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

cron