Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav ZeeJay 12 apr 2008, 00:14

Tjena Racers!

Gött att vara hemma så man kan meka och lacka igen.
Fick ju köpt med mig min första 1:24 bil ifrån Oslo i veckan då jag var där o jobba. Åkte upp till Badet Raceway på kvällen o körde lite 1:24 med plastkaross igen och lika grymt kul igen... :thumb:

Men som sagt...bilen som fick följa med hem vart en Tamiya 1:24 Xanavi Nismo GT-R (artikel nr 24268) med ett komplett kit chassi med motor o allt. (Tack till Glenn på Badet som plockade ihop ett snyggt paket)
Bild


Väl hemma packades grejerna upp fort o sen vart det till att stirra sig blind...... :rolleyes: %-p %-p
Skruvar, skruvar, muttrar, brickor o konstiga metalldelar som skulle bli ett chassi???
Inte 2-4 skruv som i en Ninco bil precis.... ;-)
Bild


Vad har jag gett mig in på??? :oh_my:

Tja..bara att börja.....sökte på internet o fann en bra översikt av hur ett chassi skulle sitta ihop....
sen var det bara till att börja skruva o meka....sketsköj!!

Bild
Bild

Börjar sakta men säkert att likna nåt innan det var dags för paus o lite middag......

Bild
Bild

Hmm...det tar sig som han sa som hllde bensin på brasan....

På med lite mer grejer så kanske vi snart är på G med nåt som ska bli bra....

Bild

Sådär...mesta av grejerna på plats...dock upptäckte jag att Glenn inte hade informerat ej heller skickat med distanser som behövs på axlarna.....så in på nätet och beställde lite delar o grejer från Umpfi.de

Men man vill ju få till det NU.....hmm...hade jag inte 4 mm alu rör som skall bli lyktstolpar på Targa Miglia....??
Jupp...fick in i boden o röjt fram alurör som jag kapa till i rätt längder så nu har jag distanser o bil samt drev rullar på fint....

PÅ väg hem så passade jag givetvis på att shoppa färg till bilen som idag har lackats röd till halva delen men fick även köpt mig ytterligare en tuff modell i 1:24 för HÄR SKA BYGGAS!!

Bild

Så..nu är det bara att bygga klart...lacka...dekala....sen dra ner till GO-69 eller til FROG o köra mittspår....hehe... :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Nico 12 apr 2008, 10:04

Kul projekt ZJ!

1:24 är livsfarligt för mig... jag måste verkligen hålla tillbaka där. Min ekonomi skulle gå i kras, all fritid skulle gå till mek och modellbygge. Det finns så förbannat mycket bilar man saknar i 1:32 som man kan bygga i 1:24. Och bygga och måla är en kär gammal hobby som jag i enkla former utövar på 1:32 bilar.

Men det är mycket inspirerande att se bygget. Lexus kärran är jäkla frän. Så pass att jag funderat på o köpa en för omlackering (Nincos kommande 1:32'a). Är det inte den Lexus kärran som Björne körde senaste säsongen?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav ZeeJay 12 apr 2008, 10:18

1:24 är livsfarligt för mig... jag måste verkligen hålla tillbaka där. Min ekonomi skulle gå i kras, all fritid skulle gå till mek och modellbygge. Det finns så förbannat mycket bilar man saknar i 1:32 som man kan bygga i 1:24. Och bygga och måla är en kär gammal hobby som jag i enkla former utövar på 1:32 bilar.


Amen Brother!!

Just det som jag gillar bäst själv...att få meka lite...lacka...dekala....där allt inte r så förbenat smått....just 1:24 är på så sätt en mycket tacksam storlek...fortfarande litet nog att få plats på bord o bana...samtidigt stort nog att man slipper lite fispillande smådetaljer....hehe...

Har nu lackat halva bilen och stod på tork i natt....tog en metallicröd istället för originalfärg så det kommer att skära sig lite mot dekalerna men tycker att röda metallicen ger goare effekt på bilens former...
Nu ska jag in i lackboxen o lacka resten i silver aluminium..... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Nico 12 apr 2008, 13:00

I dagsläget så kan man undra vad man tänkte när man langade iväg massa sjyssta 1:24 byggen som stod i vitrinskåpen?!?!
Hade byggt en Pontiac Firebird i "destruction derby" stuk. Feta F1 däck bak o grejer. Såg helt sjuk ut. Hade massor med modeller. Någon jäkla stans har jag dock sparat Alain Prost's Renault F1:a. Jag byggde tonvis med 1:24 bilar förut.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav ZeeJay 12 apr 2008, 14:11

Hade massor med modeller. Någon jäkla stans har jag dock sparat Alain Prost's Renault F1:a. Jag byggde tonvis med 1:24 bilar förut.


Nå---vad väntar du på??

Sätt igång o bygg!! :thumb: :thumb:

Var ivg just nu till HobbyCenter i Götet....skulle köpa hem ca 10-15 färger för att kunna lacka vidare på bilarna...frugan sa innan....*Men du...jag åker ner till affren o köper lite mjölk o annat till maten....*

Lite annat....3 timmar senare kom hon hem med bilen full av kassar....int fan hann jag till Hobbycenter innan de stängde... :-((
Så nu får man vänta en vecka till innan progressen kan fortskrida.... :-(( >:-S >:-S
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Svänn 12 apr 2008, 14:32

Jättekul ZeeJay!! :beer:

Du berkar ju ha fått en riktig motor oxå, Proslot Euro? Är det 26k?
Lycka till!!

/Zwen
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav ZeeJay 12 apr 2008, 14:44

Kul o kul....bygget r kul...men frugans krokben,,,,,,hua....

Tja...inte en aning,,,,,det är den motor som Badet gänget har som standard motor.....

:-? :sceptic: :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Nico 12 apr 2008, 15:05

ZeeJay skrev:Så nu får man vänta en vecka till innan progressen kan fortskrida.... :-(( >:-S >:-S


Själv väntar jag på färg till mitt dubbel-projekt. Vi pratar om en vanlig kritvit färg... 2 veckor sen jag beställde. Jag har blivit lovad nästa vecka. Jag kan inte ens påbörja projektet utan min vita färg FFS >:-S :-(( >:-S :-((

Så nu har jag påbörjat ett snabbt sido-projekt för att testa färg strippning! :-$
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav ZeeJay 12 apr 2008, 21:32

Tjoho.....nu har det hänt lite här under dagen.....

Satte igång igår med lackering och fick till det himla bra....

Bild
Bild

Sen var det dags att plocka fram kitet samt att detaljmåla lite som skall vara svart.
Bild
Bild
Bild
Bild

På med första omgången med dekaler.......hua sicket pill....
Bild

Bild

Dekaler som skulle pillas ner i flänsar o skit...hihi.... ;-)


Men men....själv känner jag mig väldigt nöjd med resultatet.....

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

Nu ska den in i lackboxen för ett lager topplack......

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav JensaPson 12 apr 2008, 21:34

Riktigt fräsigt!
8-o
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Claes_L 12 apr 2008, 22:01

Supersnyggt Calle!!! 8-) Det ser mycket proffsigt ut! Själv har jag idag sågat, borrat, slipat och målat en del plywoodbitar. Inget "finsnickeri" precis som det du har gjort.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav ZeeJay 13 apr 2008, 11:07

Riktigt fräsigt!

Tackar...viist är det...känns faktiskt både fräsigt o rejsigt när man mekar med både plafitchassi o 1:24 kaross...lite mer gediget på nåt vis....

Supersnyggt Calle!!! Det ser mycket proffsigt ut! Själv har jag idag sågat, borrat, slipat och målat en del plywoodbitar. Inget "finsnickeri" precis som det du har gjort.


Thanks Claes! ...jag r ingen pilleperson men ibland stts koncentrationen igång om intresse finns....jobbigast var de små små små dekalerna som skulle ner i luftflnsarna i huven...hua va smått...annars ett himla roligt projekt..
Nu står bilen o torkar i lackboxen efter ett andra lager lack o än så länge ser det bra ut...vingen ska färdigmålas samt att jag jobbar med interiören vid sidan av....

Har och ska beställa lite delar för att byta ut originaldelar mot bättre i interiören.
Fick en hel del vägledning och goda tips av Burström-.
TACK BURSTRÖM för tipsen o ett gott samtal. :thumb: :thumb:

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Nico 13 apr 2008, 11:36

Progressen är i vanlig ordning snabb! :up:
Det ser riktigt bra ut, intressant var det att se hur lackeringen slutligen tog form med hjälp av dekalerna. Först trodde jag att du hade ett eget livery på gång %-p
Plåta och beskriv gärna hur du gör när du ska ha dit navkapslarna. Jag ska ev. göra liknande ingrepp snart så det skulle vara kul o lära sig något där. Jag har läst och sett bilder där man fäster nav/fälg på en dremel och kör mot sandpapper tills den passar in i soptunnan/fälgen.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Burström 13 apr 2008, 13:26

ZeeJay skrev:
Riktigt fräsigt!

Tackar...viist är det...känns faktiskt både fräsigt o rejsigt när man mekar med både plafitchassi o 1:24 kaross...lite mer gediget på nåt vis....

Supersnyggt Calle!!! Det ser mycket proffsigt ut! Själv har jag idag sågat, borrat, slipat och målat en del plywoodbitar. Inget "finsnickeri" precis som det du har gjort.


Thanks Claes! ...jag r ingen pilleperson men ibland stts koncentrationen igång om intresse finns....jobbigast var de små små små dekalerna som skulle ner i luftflnsarna i huven...hua va smått...annars ett himla roligt projekt..
Nu står bilen o torkar i lackboxen efter ett andra lager lack o än så länge ser det bra ut...vingen ska färdigmålas samt att jag jobbar med interiören vid sidan av....

Har och ska beställa lite delar för att byta ut originaldelar mot bättre i interiören.
Fick en hel del vägledning och goda tips av Burström-.
TACK BURSTRÖM för tipsen o ett gott samtal. :thumb: :thumb:

Tjing

ZJ


Mycket snyggt bygge du gör,vilket djup i röda färgen du har på bilen.
Det passade mycket bra på modellen.

Det är kanske den hära klassen vi skulle köra i sverige längre fram
i 1/24 scala racingen???
Eller vad säjer ni grabbar,åka något liknande som Glenn o co i norge
kör.

Från det ena till det andra,fick ett info i går ang nyheter från Parke
http://www.slotracing-werk.de dom nya Porsche 917lh i1/24 glasfiber har
släpts.
Modellerna finns i 1970 års och 1971års Le mans utförande.

Lite längre fram kommer ochså Ferrari 512 cuda lunga ochså.

mvh
Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Bil - Xanavi Nismo 1:24 - Plafit chassi, Tamiya kaross

Inläggav Nico 13 apr 2008, 13:34

Burström skrev:Det är kanske den hära klassen vi skulle köra i sverige längre fram
i 1/24 scala racingen???
Eller vad säjer ni grabbar,åka något liknande som Glenn o co i norge
kör.


Det skulle vara ballt som satan. Jag skulle vara intresserad, helt klart!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron