Efter att ha tillämpat olika sätt att ta bort färg så inser man alltid, f_n vilket helsikes jobb det är! Därmed inte sagt att det inte är värt det, tvärtom! Bra grundarbete = bättre resultat.
Men nu var det dags o testa lite nya grepp. Testet utfördes på den första bilen jag köpte. Nämligen en Citroën Saxo från Ninco. Ett klassiskt felköp, dvs; såg ball ut inför inköpet, men sen när man testar bilen gick inget som man önskade. Så den har stått ganska länge faktiskt och vädrad ytterst sällan. Så på denna modell har jag labbat med följande:
1. Strippa färg från Ninco bil med K-sprit (innehållande Etanol och Isopropanol.
2. Grundning av färg.
3. Penselmåla jobbiga kulörer.
4. Biltema lack
Hur gick det då?
1. Jag hade läst i "min nya bil tråden" om att strippa färg från just Ninco bilar med k-sprit innehållande Isopropanol. Då jag har 3 stycken Ninco bilar att måla om kan man lungt säga att det är värt att testa. Först ut en liten Cittra.
Strippad o klar för djupdykning. I med skiten o på med locket *plums*
Hmmm, 30 minuter och inget händer.
PM'ar Borgis och frågar hur länge man behöver låta bilen ligga i innan det händer något?
5 minuter efter jag skickat PM't till Borgis händer det!!!
Jag satt som ett barn på julafton och stirrade in i burken och såg hur lacken liksom släppte från karossen.
Woohoo...
Nu jäklar, upp med bilen och fram med den gamla tandborsten... gnuuuugga! Helt otroligt hur allt bara faller av.
Körde ett tio minuters bad extra för att nöta bort det sista.
I min iver glömde jag dra en plåt efteråt. Men jag kom alltså ner till bara plasten på ett mycket enkelt sätt.
Kort o gott, det funkade skitbra!!!
2+3. Rött och gult är trevliga färger. Men inte särskilt trevliga att jobba med. Hur man än gör så brukar kanterna i bilarnas linjer och skarvar lysa igenom med en mörkare nyans när man brukar dessa två färger. I vanlig ordning prime'de jag bilen med Tamiyas ljusa primer. Klockrent resultat som alltid!
Om jag nu skulle gå på direkt med gult eller rött så kommer kanterna att bli mörka. Så jag tänkte att jag skulle testa att grunda en gång till fast med motsvarande färg. Så jag maskar kärran och målar skarvarna med matt gul färg. Sprayar på den vanliga mängden färg. Pensel målar de röda detaljerna men kan snabbt konstatera att det här funkade inte heller. Jag har hört om att prime'a med rosa till röd färg. Jag ska testa det nästa gång men jag måste säga att jag är tveksam. Nog om detta, nu var inte detta ett mästerverk i görningen så jag bättrade på och gick till nästa steg.
4. Först en tunn dusch över bilen innan dekalerna sätts på plats. När det är klart är det dags att testa lacken. Biltemas lack är billig och glanstalet är högt. Har sett fina topplackeringar med den lacken. Dags för mig o testa. Jag monterar fönster och förbereder för "försegling".
Här lärde jag mig en sak till. Det som funkar med Tamiya funkar INTE med Biltema+Ninco. Man kan inte dra lacken över glasrutorna då blir dom suddiga och helt nedtonade. Störde inte på just denna bil då rutorna knappt gick att se genom från början. Men ett varningens finger, testa försiktigt på glasen. Tamiya har hittills funkat på alla glas jag har målat på oavsett fabrikat, även Ninco!
Ja det var väl det, delar med mig av lite erfarenheter helt enkelt.
Just det bilen... Basic! 15" prorace fälgar från Ninco med "sturdy" caps och röd färg.
Zeejay, du borde vara stolt... 3 dgr tog detta!