Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Nico 14 apr 2008, 23:01

Efter att ha tillämpat olika sätt att ta bort färg så inser man alltid, f_n vilket helsikes jobb det är! Därmed inte sagt att det inte är värt det, tvärtom! Bra grundarbete = bättre resultat.
Men nu var det dags o testa lite nya grepp. Testet utfördes på den första bilen jag köpte. Nämligen en Citroën Saxo från Ninco. Ett klassiskt felköp, dvs; såg ball ut inför inköpet, men sen när man testar bilen gick inget som man önskade. Så den har stått ganska länge faktiskt och vädrad ytterst sällan. Så på denna modell har jag labbat med följande:

1. Strippa färg från Ninco bil med K-sprit (innehållande Etanol och Isopropanol.
2. Grundning av färg.
3. Penselmåla jobbiga kulörer.
4. Biltema lack

Hur gick det då?

1. Jag hade läst i "min nya bil tråden" om att strippa färg från just Ninco bilar med k-sprit innehållande Isopropanol. Då jag har 3 stycken Ninco bilar att måla om kan man lungt säga att det är värt att testa. Först ut en liten Cittra.

Bild
Strippad o klar för djupdykning. I med skiten o på med locket *plums*


Bild
Hmmm, 30 minuter och inget händer.
PM'ar Borgis och frågar hur länge man behöver låta bilen ligga i innan det händer något?


Bild
5 minuter efter jag skickat PM't till Borgis händer det!!! :w00t:


Bild
Jag satt som ett barn på julafton och stirrade in i burken och såg hur lacken liksom släppte från karossen.


Bild
Woohoo... :) :)


Bild
Nu jäklar, upp med bilen och fram med den gamla tandborsten... gnuuuugga! Helt otroligt hur allt bara faller av.
Körde ett tio minuters bad extra för att nöta bort det sista.

I min iver glömde jag dra en plåt efteråt. Men jag kom alltså ner till bara plasten på ett mycket enkelt sätt.
Kort o gott, det funkade skitbra!!! :up:


2+3. Rött och gult är trevliga färger. Men inte särskilt trevliga att jobba med. Hur man än gör så brukar kanterna i bilarnas linjer och skarvar lysa igenom med en mörkare nyans när man brukar dessa två färger. I vanlig ordning prime'de jag bilen med Tamiyas ljusa primer. Klockrent resultat som alltid! :up:
Om jag nu skulle gå på direkt med gult eller rött så kommer kanterna att bli mörka. Så jag tänkte att jag skulle testa att grunda en gång till fast med motsvarande färg. Så jag maskar kärran och målar skarvarna med matt gul färg. Sprayar på den vanliga mängden färg. Pensel målar de röda detaljerna men kan snabbt konstatera att det här funkade inte heller. Jag har hört om att prime'a med rosa till röd färg. Jag ska testa det nästa gång men jag måste säga att jag är tveksam. Nog om detta, nu var inte detta ett mästerverk i görningen så jag bättrade på och gick till nästa steg.

4. Först en tunn dusch över bilen innan dekalerna sätts på plats. När det är klart är det dags att testa lacken. Biltemas lack är billig och glanstalet är högt. Har sett fina topplackeringar med den lacken. Dags för mig o testa. Jag monterar fönster och förbereder för "försegling".
Här lärde jag mig en sak till. Det som funkar med Tamiya funkar INTE med Biltema+Ninco. Man kan inte dra lacken över glasrutorna då blir dom suddiga och helt nedtonade. Störde inte på just denna bil då rutorna knappt gick att se genom från början. Men ett varningens finger, testa försiktigt på glasen. Tamiya har hittills funkat på alla glas jag har målat på oavsett fabrikat, även Ninco!

Ja det var väl det, delar med mig av lite erfarenheter helt enkelt.
Just det bilen... Basic! 15" prorace fälgar från Ninco med "sturdy" caps och röd färg.

Bild

Zeejay, du borde vara stolt... 3 dgr tog detta! ;-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Svänn 14 apr 2008, 23:20

Bra tips, tackar!
Måste testas på något av mina misslyckanden. :red:
En samvetsfråga bara; var gjorde du av den färgblandade spriten när du var klar?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Nico 14 apr 2008, 23:28

Svänn skrev:En samvetsfråga bara; var gjorde du av den färgblandade spriten när du var klar?

/Sven


Såg ut som det kunde ha blivit en sjysst Daquiri drink, men jag lyckades hålla mig.
Sparade spriten i glasburken, sen häller jag ner det i plastflaskorna och frågar på macken vart jag ska göra av innehållet. Men först ska två bilar till få bada.

Om det var miljötänket du fiskade efter så är det ingen fara på den fronten. Men man får ju lust o skita i allt sådant när man ser hur Kina, Usa och Indien eldar på som f_n. Vad spelar det för roll om jag lever i en lägenhet neddimmad med trötta låg energi lampor medans Kineserna inte bryr sig ett skvatt och är värst av alla utan tecken på förändring?
Mmmrrghm... alla gör vad dom kan ... ja ja ja :) ;-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Doc-Z 15 apr 2008, 01:56

Sila spriten igenom ett kaffe filter och åter använd ända tills den inte funkar längre.
Det var ju ett bra tips o kunna använda K-sprit som lack borttagare. Undrar om det funkar på andra fabrikat också?
T-sprit till mini-z och K-sprit till bilbana.
Doc-z
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Nico 15 apr 2008, 07:13

Vad jag har förstått så ska man vara lite försiktig med vad man slänger ner i sprit-badet. Det som funkar med Ninco's plast fungerar nödvändigtvis inte med andra fabrikat.
Att sila spriten är precis vad jag tänkte göra. Men jag tror inte att det är nödvändigt.
Men när jag har tagit bort färgen från de två andra bilarna kanske jag ska sila det innan jag dricker upp det. :drunk: 8-o :o :D 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Svänn 15 apr 2008, 08:18

Hej,hej.

Hjärtligt välkomna ska ni vara till Hajk.
Idag ska vi prate mä två blinne pöjker som undrer hur än gör när än rener träsprit.

Tjipp.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Borgis 15 apr 2008, 08:41

Doc-Z skrev:Det var ju ett bra tips o kunna använda K-sprit som lack borttagare. Undrar om det funkar på andra fabrikat också?


Jag har i alla fall testat på en Carrera DTM-Audi och det gick precis lika bra på den. :up:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Storabjörnen 15 apr 2008, 09:57

BIGBOI207 skrev:Men man får ju lust o skita i allt sådant när man ser hur Kina, Usa och Indien eldar på som f_n. Vad spelar det för roll om jag lever i en lägenhet neddimmad med trötta låg energi lampor medans Kineserna inte bryr sig ett skvatt och är värst av alla utan tecken på förändring?


Förlåt OT-quote'n, men.... AMEN brother! Kunde inte sagt det bättre själv. :up:
Själv är jag hyfsad förbrukare av både sprit, lacknafta och lite diverse hälsovådligt, och jag går alltid ned till lokala macken, de har en container man går in i och lämnar förslutna burkar med skräpet i. Även sopanläggningen i grannkommunen brukar jag besöka, de har speciell "kem-avdelning" att lämna sådant. Mycket bra.

Nåväl, åter till topic, det här var som vanligt ett trevligt och snyggt Nico-projekt av högsta klass, såsom man blivit bortskämd med. Kul att du testar K-sprit med så lyckat resultat! Jag använder också K-sprit, men mitt går alltid åt i modellandskap tillsammans med vitlim och vatten. Det var förbluffande vad det släppte på din kaross måste jag säga. Verkligen coolt.

Sitter och funderar över dina bryderier över gul och röd kulör, och det är ju ingen nyhet direkt, jag känner väl igen fenomenet. Primer är såklart bra, och det gäller även att lacka insidan av karossen. Vissa veck i karossen/skärmkanter, där kan plasten vara tunnare och det kan lysa igenom. Då är det bra att ha primat även insidan. Faktum är att du skulle faktiskt testa svart matt grundfärg på spray för att döda allt eventuellt genomskinligt. Jga grundar ofta med mattsvart. Till exempel militärgubbar händer det att jag målar som sotarmurre själv innan jag börjar jobba med ljusare khaki-färger. Har även grundlackat 1:25-bilar med det. Blir en bra solid bas.

Vad gäller själva bilen så har jag inte så mycket att säga, jag vet att det var ett hastprojekt som du bara ville testa, det var väl utfört tycker jag, men saknar en stor slev av den klassiska Nico-känslan som brukar kännetecknas av smakfull i design och rikhaltig fantasi i vad beträffar både mönster och dekalering. Saxon var faktiskt vackrare i sin originalkulör, blå metallic. Dekalerna känns mest påslabbade utan större eftertanke och den gula färgen verkar ha skavt av på inre A-, såväl som B-stolpe. Färgvalet är visserligen 'Shell' men rött och gult är så skarpa att måste brytas upp i en lite egen lackdesign för att de skall gå från "leksaksbil-utseende" till läcker lack egentligen. Jag tror att en målning med airbrush där gult får fade:a in i rött eller vice versa skulle bli en bättre lösning egentligen. Eller nån annan slags kreativ mix mellan de båda kulörerna... (jag har själv flera Shell-sponsrade Porsche från FLY och det beror på att jag är förtjust i kulörerna generellt, men de är designmässigt ändå inte de mest spännande kostymerna i hyllan). Jag tycker dessutom att skärmbreddarna ser "tunga" ut på bilen. De är tokblanka och ser ut att bära tjockt med färg. Jag ska inte ge mig in på huruvida Saxon i skala 1:1 har breddare av plåt eller om det är nåt plastliknande som t.ex på en rallybil, men i det här fallet ser Saxon ut att ha föreställt en "Street Car" eller nån slags modifierad bil enligt rådande "Tuning-trend", och då är det nog meningen att breddarna skall vara enhetliga med resten av karossen (ifråga om montering och färg). På vissa racerbilar av äldre snitt kan man däremot som sagt se att skärmbreddare är påbankat i efterhand, då är de oftast i plast eller liknande och bör kontrastera i annan färg. I det här fallet frågar jag mig om inte kontrasteringen mellan gult och rött skulle skett högre upp på karossen och inte skett i skarven mellan breddare/kofångare och resten av karossen för att ge smakfullast design. Jag tror också att de väldigt mörktonade rutorna gör saken till att bilen blir lite mer "startsats"-liknande tyvärr. MEN, du har förklarat precis vad det handlar om, detta är ett testprojekt för att dra, och förmedla, erfarenheter så det är mycket viktigt. Alltså får detta inte tas som negativ kritik, utan bara som observationer och konstruktiv förmedling av mina tankar kring ämnet och objektet i fråga.

Vet du vad jag skulle vilja se dig göra? Jag vet att du älskar grönt och du har testat grönt och svart till förbannelse med mycket lyckat resultat, och eftersom jag också gillar grönt som fasen så skulle jag vilja se dig utföra ett bygge av en bil lackad i olika gröna kulörer! 8-) Vi snackar alltså att olika kulörer av grönt fade:ar in i varandra, eller användandet av verkligt olika eller udda gröna kulörer! Jag tänker mig nåt kul, som..... ja, t.ex. en bil där bakdelen är lackad sidenmatt olivgrön (typ militär, fast alltså med aningens blankmedel i) och fronten är lackad i annan kontrasterande grön kulör som istället är högblank och får glida in i den andra kulören på nåt intressant vis. Eller att du testar att jobba i metallicgrön och vitt, det vore ballt, lite vad ska vi säga.... 7Up-sponsrad bil kanske? Eller mörkare grönt och mörkare gult, eller orange-gult-grönt, eller nåt spännande baserat på "tråkiga" (och därmed udda) gröna kulörer - med dina skillz och fantasi kan det bli helt magiskt!

Avslutningsvis - jag hoppas VERKLIGEN att du inte missuppfattat min post. Du har inte gjort en dålig Saxo. Jag har fattat precis vad projektet primärt handlar om. Men jag är så förbannat bortskämd med din annars så höga ribba vad gäller kostymerna så det är därför jag käftar lite. ;-) Hoppas det går fram mellan raderna.

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav Nico 15 apr 2008, 10:44

storabjörnen skrev:Det var förbluffande vad det släppte på din kaross måste jag säga. Verkligen coolt.


Man kunde dra av flak med färg från karossen, coolt!

storabjörnen skrev:Då är det bra att ha primat även insidan. Faktum är att du skulle faktiskt testa svart matt grundfärg på spray för att döda allt eventuellt genomskinligt. Jga grundar ofta med mattsvart. Till exempel militärgubbar händer det att jag målar som sotarmurre själv innan jag börjar jobba med ljusare khaki-färger. Har även grundlackat 1:25-bilar med det. Blir en bra solid bas.


Jag använder faktiskt Humrol nr 85 på insidan av karosserna. Jag tycker den ger en perfekt nyans. Tar ett tag innan den torkar bara.
När jag målade figurer sprayade jag dom alltid svarta. :up:

storabjörnen skrev:Saxon var faktiskt vackrare i sin originalkulör, blå metallic.


Den blåa färgen var snygg, men gatbilar har jag verkligen ingen glädje av. Min Ninco Clio gick samma öde till mötes. Dock ej avslutat ännu.

storabjörnen skrev:Jag tror att en målning med airbrush där gult får fade:a in i rött eller vice versa skulle bli en bättre lösning egentligen. Eller nån annan slags kreativ mix mellan de båda kulörerna...


I regel är jag imot fade'ning på racebilar. Dels för att man sällan ser det på race-skodda kärror. Därmed inte sagt att det inte är snyggt. Jensa har använt sig av Fade på sin NSR Clio. Det blev riktigt snyggt. Men jag väljer skarpa markerande linjer på mina racer bilar.
Jag förstår att inget av det du skriver gällande arbetet är kritik utan mest tycke o tänk, bollplank kallas det visst. Men jag ska förklara mig ändå. Jag har en skitläcker plan för en Lister Storm med Shell sponsring där dekaler ska placeras mer smakfullt och mixas med andra anpassade dekaler. Jag fick i detta test projekt läge att inte bara testa färgborttagning o lack, utan även färgerna.

storabjörnen skrev:Vet du vad jag skulle vilja se dig göra? Jag vet att du älskar grönt och du har testat grönt och svart till förbannelse med mycket lyckat resultat, och eftersom jag också gillar grönt som fasen så skulle jag vilja se dig utföra ett bygge av en bil lackad i olika gröna kulörer! 8-) Vi snackar alltså att olika kulörer av grönt fade:ar in i varandra, eller användandet av verkligt olika eller udda gröna kulörer! Jag tänker mig nåt kul, som..... ja, t.ex. en bil där bakdelen är lackad sidenmatt olivgrön (typ militär, fast alltså med aningens blankmedel i) och fronten är lackad i annan kontrasterande grön kulör som istället är högblank och får glida in i den andra kulören på nåt intressant vis. Eller att du testar att jobba i metallicgrön och vitt, det vore ballt, lite vad ska vi säga.... 7Up-sponsrad bil kanske? Eller mörkare grönt och mörkare gult, eller orange-gult-grönt, eller nåt spännande baserat på "tråkiga" (och därmed udda) gröna kulörer - med dina skillz och fantasi kan det bli helt magiskt!


Jaha ja, du pratar om mitt vilande "Green Giant" projekt som väntar på lämpligt objekt! Min största huvudbry är att få till egna dekaler på ett snyggt sätt.
Och just det är mitt nästa steg mot förbättring, bättre dekalpapper. Kanske t o m beställa av DMC om det går(?)

storabjörnen skrev:Avslutningsvis - jag hoppas VERKLIGEN att du inte missuppfattat min post. Du har inte gjort en dålig Saxo. Jag har fattat precis vad projektet primärt handlar om. Men jag är så förbannat bortskämd med din annars så höga ribba vad gäller kostymerna så det är därför jag käftar lite. ;-) Hoppas det går fram mellan raderna.


Jag inmundigar allt du skrivit som matig information och feedback, the good shiet! 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Citroën Saxo - testprojekt

Inläggav ZeeJay 16 apr 2008, 00:33

Zeejay, du borde vara stolt... 3 dgr tog detta!

Jag är STOLT över DIg Mr Signorelli....mycket stolt....hehehe :-P :D :D :D

Now you´re talking and working as a man!! :beer: :beer: :beer: :beer:

Tja...vad att tillägga -----INGET-----

Du är helt enkelt SUVERÄN OCH GRYMT inspirerande att som SB skrev i sitt inlägg att ge oss andra great feedback och just ditt mod att göra det fler av oss borde....TRIAL AND ERROR...

Det är så vi tillsammans kan utveckla denna underbart annorlunda och roliga hobby!!


VivA Nico!!! :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster