Semitemporär bana på landet

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 03 jul 2008, 08:05

Semester nästa vecka och jag kommer att få ha kul. På vinden har jag ungefär 3 gånger 4 meter att bygga bana på. Som stockholmare är ju annars utrymmet det stora problemet, när jag fick inte bygga bana över vardagsrumsgolvet.

Tyvärr är det snetak så den måste vara på golvet, vilket i och för sig gör det lite enklare att bygga, men som gör att man måste huka sig. Det blir Scalextric 1:32 utan några scenerier, men möjligen får jag snickra lite därför att det finns en tjock planka som går längs golvet och som banan måste över.

Förslag mottages tacksamt då jag är nybörjare. Bilder kommer naturligtvis lite senare.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav pryzze 03 jul 2008, 08:16

HEJ och välkommen till forumet.

Hur mycker bandelar har du?
På 3 x 4 meter får man plats med en hyffsat stor bana. Att använda
boosterkablar kan nog vara en bra idé. Strömkablar till fler ställen på banan.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 03 jul 2008, 12:14

Jag gissar att jag kommer att ha plats och delar för någonstans mellan tio och femton meter. Så kanske det kan vara bra med såna där extrakablar.

När jag tittar runt så verkar det vara viktigt vilket handtag man använder. Är det skillnad eller är det bara seriösa proffsåkare som behöver såna?
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Nico 03 jul 2008, 14:28

Merde Alors... karl'n bor i Gröndal! Jag vet en störtskön bilbaneklubb alldeles i närheten ... Du har PM Selis... ;-)

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav ZeeJay 03 jul 2008, 20:31

Selis skrev:Jag gissar att jag kommer att ha plats och delar för någonstans mellan tio och femton meter. Så kanske det kan vara bra med såna där extrakablar.

När jag tittar runt så verkar det vara viktigt vilket handtag man använder. Är det skillnad eller är det bara seriösa proffsåkare som behöver såna?



Välkommen till forumet Selis!!! :beer:

Tja ..10-15 meter med 2 spårigt kommer nog inte att behöva booster kablar...men det ger alltid ltie hjälp om banna byggs i nivåer...mao ....aldrig fel med extra kräm / booster.... :thumb:
Har ett litet get ongoing never ending projekt som i sommar kommer att få massor med byggtid och den banan är ca 11 meter i olika nivåer o höjdskillnader som kan kröka till ett par anslutningar...kommer eventuellt att istället löda ihop ett par spår så man har jämn o fin kräm.... :thumb: :thumb:

Handtag...en smaksak helt klart men visst gör de skillnad...har själv kört med allt från scalextrics 60 talare....carrera tumgreppare...ninco N-tronic....slot.it SCP-1...Carsten Håndspeeder...Scalextric Sport....Hemmabyggda av Ghost...Parma 25 / 45 Ohms...m.m.m.m.....och det är roligare med ett bra handtag men ABSOLUT inget nödvändigt för att ha kul.... :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Nico 03 jul 2008, 22:34

ZeeJay skrev:...och det är roligare med ett bra handtag men ABSOLUT inget nödvändigt för att ha kul.... :beer: :beer: :beer:


Bra avslutat, I like it!
Man kan hålla på med handtag till förbannelse. Bara o skaffa ett o se till o ha skoj med bilarna. Sök lite på forumet så får du massa info om handtag. Diskussionerna har ju varit uppe ett par gånger.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav pryzze 03 jul 2008, 22:57

BIGBOI207 skrev:
ZeeJay skrev:...och det är roligare med ett bra handtag men ABSOLUT inget nödvändigt för att ha kul.... :beer: :beer: :beer:


Bra avslutat, I like it!
Man kan hålla på med handtag till förbannelse. Bara o skaffa ett o se till o ha skoj med bilarna. Sök lite på forumet så får du massa info om handtag. Diskussionerna har ju varit uppe ett par gånger.


Håller ej med. Du måste ha ett handtag som passar till bilen. Annars kan bilen kännas slö
och orkeslös eller att den bara far iväg så fort du nuddar handtaget.

Grundregel:

Bilar med magnet : Handtag med få Ohm t.ex. Parma 15 eller 25 Ohm
Bilar utanmagnet : T.ex. Ninco 55 ohm.

Mitt favoruthandtag gällande ergonomin är Nincos 55 Ohm.
Scalextrichandtagen tycker jag är rena rama katastrofen.
Men just på den biten tycker väl de flesta olika.




//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav ZeeJay 03 jul 2008, 23:59

Pryzze.....trodde du var såld till tänderna på slot.it SCP-1.... ;-)

Återigen...handtag har klart en skillnad mellan körkänslan men sen är känslan som arschlet....delad...tihi...

Selis....om du vill ut o köra på klubb banor...skaffa ett handtag...vilket som helst...koppla det enligt Parma föreskirfter...(banankontakter brukar funka på flest ställen) sen ut o rejsa....om du efter ett tags rejsande känner att...asch...kommer inte fram som jag vill med X bilen...uppgradera då till kanske ett Parma, Ninco 55 Ohms, slot.it SCP-1..osv....

Oavsett sen om du kör magnetlöst eller ej så beror Ohmtalet mer på den kräm som kommer ut per spår....visst...en magnetlöst bil far lättare fram men om du har en stark motor o högt Ohm (tex. 45 Ohm Parma eller 55 Ohm Ninco) så får du en så kallad ketchup effekt vid gaspådrag...inget..inget...ALLT...hehe....

På FROG banan har vi klubbhandtag (lånehandtag) med Parma och i de har vi ändrat till 25 Ohms resistorer frpn att ha varit 45 Ohms, för vi skickar ut 12.71 Volt utan belastning per spår...om vi sen drar ner till 12.53 Volt per spår utan belastning så schasar ett Parma segt efter med en bil på spår som har bra motor typ Ninco NC-5....
Kolla med MrTray tex om vad du ska ha som passar din bana o körstil o volt o annat trims...han mixar ihop det mesta till en god måltid... ;-)

Rock N Roll...hitta nåt DU gillar...kör med det...lär dig hur DIN körstil o bil o handtag rimmar ihop...sen hjälper inget annat än Rocket Science....;-)

Tjoff vad kul det är med bilbana.... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav pryzze 04 jul 2008, 00:11

ZeeJay skrev:Pryzze.....trodde du var såld till tänderna på slot.it SCP-1.... ;-)



Absolut, men jag håller på att övertala mina TRS-kompisar att det skall vara
tillåtet att köra med det på tävling.
Så jag har inte lagt ner så mycket krut på att använda det.

PLING

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 04 jul 2008, 05:44

Oj! Tack för alla svar! Tydligen måste jag skaffa ett Ninco-handtag och prova.

Jag tänkte lägga upp lite utkast till design också, men jag fick inte till något från SnapTrack som jag använder. Kanske blir det klippa och klistra med skärmdumpar. Jag provade den fria versionen av Scalextric designer, men den fungerade ju inte! Och om nu den för pengar är bättre tyckte jag inte om den. SnapTrack kändes bättre. Fast, jag får inte ut några bilder från den. Några tips?
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Kristian 04 jul 2008, 06:53

UR3 (ultimate racing 3) funkar kanon, bör finnas länkar här på forumet.

ang handtag så tycker jag att Parmahandtagen är överlägsna Ninco handtagen, det är altså en fråga om tycke och smak, om du har möjlighet så kan du komma ner till TRS där har vi Ninco som klubbhandtag och många av oss har Parmahandtag när vi kör själva, det finns även några Proffesor Motor och nått enstaka Slot.it SCP1.
Då kan du testa vad du själv föredrar innan du springer iväg och köper :thumb:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Borgis 04 jul 2008, 07:28

Den sistnämnda rekommendationen tycker jag är den allra bästa. Ta chansen att testa. Sätt lite filter på öronen och känn efter själv vad du gillar. (Tänk bara på att jämför med den drivspänning som du själv tänker använda hemma)
Det är ändå det sista som är viktigast, dvs att DU blir nöjd med det du kör med. Sen kan alla andra rekommendera vad de vill. :D

Välkommen hit förresten. Nu är det igång. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Nico 04 jul 2008, 07:41

pryzze skrev:Absolut, men jag håller på att övertala mina TRS-kompisar att det skall vara
tillåtet att köra med det på tävling.


Jag är inte svårövertalad eftersom mitt absoluta favorithandtag inte ens funkar till banan. :( (inte utan förbannat pill!)
Men jag fick testa ZJ's slot.it handtag. Så nu står det mellan ett SCP1 eller ett Yatronic handtag.
Hos Frog's fick vi se skillnanden mellan ett SCP1 och ett Parma med likadana bilar. Med rätt inställningar på SCP1 handtaget hänger du av vad som helst om man kör med likadana bilar.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav pryzze 04 jul 2008, 08:23

En stor fördel med Slot.it SCP1 är att det är ställbart. Det gör att ett och samma
handtag ersätter minst 2 - 3 andra utan inställninger . På så sätt är det är det lätt
att motivera priset på knappt 1.000 kr.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 18 jul 2008, 15:38

Jag har tagit några bilder av banan nu, och den drar sig uppåt femton meter och inte tio som jag trodde först. Det bara damp ner några delar i brevlådan, så jag var väl tvungen att använda dem ... Det är riktigt roligt att köra, så roligt att min pappa ansåg att den gav bilstörningar på teven i rummet under.

Fast först gjorde jag en liten bana, mest för att tillfredställa småfolk, men den var rätt effektiv den också.

Men, som sagt, bilder har jag, men inte mjukvara nog att få in en bild på mindre än 150 kb som krävs för det här forumet. Men jag återkommer.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 114 gäster

cron