Semitemporär bana på landet

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Kristian 18 jul 2008, 15:53

släng upp dom på photobucket, då blir dom skalade automatiskt och det blir plättlätt att slänga in en bild eftersom all kod finns färdig och bara är att klistra in direkt i inlägget (visserligen bör man ha 2 fönster eller flikar öppna men det vetifan om det kvalificerar sej för att vara besvärligt :thumb: )
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 18 jul 2008, 15:56

Photobucket?
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Kristian 18 jul 2008, 16:56

.com
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav pryzze 18 jul 2008, 17:57

bilstörningar


HA HA


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 31 jul 2008, 22:15

Så hur fungerar detta Photobucket. Ser folk något så är det den lilla banan jag satte upp, så jag kunde greja med det andra.

Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 31 jul 2008, 22:25

Det fungerade ju bra!

Den ni såg innan körde vi lite med 9 volt, vilket fungerade bra, men som kanske inte var så spännande. Utrymmet jag hade till förfogande var det här:

Bild
Bild

Jag hittade en halogenlampa på biltema för mek och allmänljus, och som gav ifrån sig ett väldig hetta. Inte bra uppe på vinden den här sommaren ... Förutom 70-tals-stålrören har vi kvalitetsmöbler från 70-talet, en radio, en Blå Lotus, en Mad och en Kalle Anka som underhållning. Alldeles till höger vid kartongerna finns ännu den lilla banan. Det knepiga här är den stora träplankan i mitten, som man måste över åtminstone två gånger. Jag hittade gamla böcker att använda som broar. Annars kunde jag se min intellektuella utveckling från Kalle Anka, över Mad till min svåra period då jag läste tidningen Schlager, innan jag insåg att jag inte behöver läsa eller imitera pretton (eller vad hette det på 80-talet).
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 31 jul 2008, 22:44

Jag provade fram och tillbaka litegrann, och det här var ju exempelvis inte så lyckat:

Bild

Men vem säger nej till en god bok under semesterveckorna?

Bild

Efter lite experimenterade blev den södra delen av banan så här:

Bild

Och den norra:

Bild

Inbromsningen med parabel fick jag ta bort tyvärr, då jag är barnsligt förtjust i det, även om det inte fungerar på samma sätt som i fullskalevarianten. Den har inte så många svårigheter, men det viktiga där var att få några långa rakor att maxa på, och jag prövade lite annat med längre rakor. Längst bort ligger R4, och i mitten på södra delen R3.

Jag kunde förstås inte låta bli och köpte mera bana på Tradera, men fick inte med några sladdzoner. Jag byggde ihop dessa med R3-orna som ytterkurva, vilket var ganska svårt då jag hade brist på smårakor. Men fick lite extra över till lite knixigheter på norrsidan. För enkelhets skull lät jag krönen vara kvar längst bort, annars trampade folk på uppbyggnaden när bilar skulle upp på banan igen. Sen saboterades dessutom min ingenjörskonst av min 4-åring som tyckte det var roligare att läsa mina Kalle-Anka än att göra bil.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Nico 31 jul 2008, 22:52

Selis skrev:...Jag kunde förstås inte låta bli och köpte mera bana på Tradera...


Någon som känner igen sig @-) ??? Hand upp nu pojkar....

Kul att se vad du pysslar med. Bara o testa sig fram. Sen kan du alltid lägga ett par skivor som skapar en mjukare övergång i mitten. :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav Selis 31 jul 2008, 22:59

Den sista versionen tog jag av någon anledning inget kort på. Och inte finns den längre. Det som är kvar på vinden i stugan är en mängd bana, inklusive den misslyckade doserade R3-an ni ser på bilden ovan. När jag beställde tänkte jag mig något hårt doserat som det såg ut när jag var liten, (det var bättre förr), ungefär som en svängd raka där det bara är att gasa, men nu var jag tvungen att finlira igenom den. Instabilt bygge med stöttorna ingen säkerhetsinspektör skulle gådkänna. I varje fall plockade jag med mig några delar hem, så att jag kan sätta upp en liknande bana som den lilla jag tog foto på. Fast lite större förstås. Så nu vilar ett anta utspridda ensamma delar på vinden och längtar efter mig. Nästa sommar?
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Semitemporär bana på landet

Inläggav ZeeJay 31 jul 2008, 23:20

BIGBOI207 skrev:
Selis skrev:...Jag kunde förstås inte låta bli och köpte mera bana på Tradera...


Någon som känner igen sig @-) ??? Hand upp nu pojkar....

Kul att se vad du pysslar med. Bara o testa sig fram. Sen kan du alltid lägga ett par skivor som skapar en mjukare övergång i mitten. :up:

Hand up från ZJ....jösses vad man känner igen sig.....o det har bara gått 2 1/2 år sen dess.....så Selis....se upp.....nåt gott väntar på ännu mer.....hehe....
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster

cron