Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav JTarnstrom 17 jul 2008, 11:15

Sisådär, tillbaka från semestern. Den ständigt återkommande vaggvisan på kvällarna har varit tanken på det kommande banbygget. Idéerna flödar. Ramarna är som följer: 120x320 cm står till förfogande. Banan ska kunna vikas upp mot vägg. Från början tänkte jag använda Scalextric Sport, möjligen gå över till Ninco (som jag hade tidigare och gillade), med möjligheten att köra digitalt, beroende på om Scalextrics nya powerbase är något att ha. Så tillkom funderingarna på att fräsa en bana och med det beslutsvåndan. Men problem är till för att lösas och nu leker tanken med en vändbar konstruktion, det vill säga med bana på bägge sidor av skivan (med reglar mellan). Det kommer naturligtvis att bygga ut hela konstruktionen en bit från väggen men det borde vara fullt görbart och då finns det plats både för en plastbana och en fräst dito. Dock innebär en sådan lösning att eventuella höjdskillnader i banorna kommer att bli små. Nåväl, några spårförslag att grunna över har jag tagit fram:

Bild
Bild
Bild

Tärnström
JTarnstrom
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jun 2008, 13:31

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav Nico 17 jul 2008, 11:28

Den tredje ser skönast ut o köra! :up:
Tänk på att lämna några centimeter till kerb's ut ur kurvorna!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav Pucko Camaro 69 17 jul 2008, 13:03

hmmmm vill med ha en bana att köra ifrån Scarlett1.
bana 3 ser härlig ut med svepande svängar :thumb:
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav Trampled_Underfoot 17 jul 2008, 13:33

Röstar helt klart för alternativ tre. Härligt med svepande svängar med varierande radie. :thumb:

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav JTarnstrom 17 jul 2008, 15:11

Ja, trean är väl den som jag känner mest för. Den ger också lite utrymme för landskap (dock inte på höjden om det nu blir en vändbar skiva.

Förresten, om någon har några rekommendationer på en bra överhandsfräs vore jag tacksam. Håller just nu på och översätter en snickeribok - kan jag ta fräsen på firman?

Tärnström
JTarnstrom
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jun 2008, 13:31

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav Kristian 17 jul 2008, 16:00

Festool! kanske kostar lite mycke för hobby bruk... men dom är bra!
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav snugged 17 jul 2008, 17:18

kommer osökt att tänka på "vilse i pannkakan" när jag läser det här...
ska storpotäten komma å puttra på i sin traktor när du vänder på skivan? :D

röstar som alla andra oxå på bana 3.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav ZeeJay 18 jul 2008, 00:05

Kul med fler kommande projekt...och dessutom ett där både plast o trä kan komma ifråga på en o samma gång... :thumb: Thumbs up för det!!

Dock ska jag går mot strömmen o säga att på den ytan av 120bredd o 320cm längd....ignet av förslagen är riktigt bra....lite trist att det inte finns en go svår inbromsning inför en hårnål efter en lång raka...sen på den ytan om nu höjden inte är byggbar så skulle jag om jag hade den ytan satsat på att göra nåt mer i stil med en F1 bana med design lite åt Spanska Catalunya.

Njae..ett sånt projekt som är rejält gött borde nog få lite mer skissande på layouten...hoppas du ser det som en rak o schysst knuff för det finns ju en go potential i att göra en kul bana på den ytan...långa svepande kurvor kommer du att tröttna på....så är det bara...har själv fått lära mig den erfarenheten (eller hur Borgis ;-) )

Har en bild på en bana som jag ska ta fram åt dig men behäver gräva lite i arkiven...där man visserligen har använt Sport bana men han som har gjort den har ungefär samma yta som du...och han har gjort ett görfräckt scenery a la F1 / GT....dock utan att bygga mer än ca 15 cm på höjden inklusive pitgarage o annat fräckt.

Keep the ideas flowing!! :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav ZeeJay 18 jul 2008, 00:30

Tjena igen JT!

Kristian hittade en sak på slotforum som om du vill kan ha som en bra ide bas till varienreande bana...dock kanske det är ett stort steg att göra denna BLST men kolla in layouten...är väl ungefär samma yta som du har tror jag...

http://www.youtube.com/watch?v=slEuI0z2Lnc&NR=1

Catalunya Barcelona....

En favorit som jag har som du förstår...hehe... ;-) :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav JTarnstrom 18 jul 2008, 01:26

Jag har kollat in den där videon med BLST tidigare men jag tröttnar aldrig på att se om den. Om det nu är samma som jag har sett, förstås. Ser ju himla läckert ut när bilarna ligger i idealspår så där. Dock har jag ingen aning om vad ett sådant bygge ställer för krav. Ska man bygga växlar ökar ju svårighetsgraden en aning...

Åsså det där med svepande svängar kontra hårnålar - jag gillar snabba svepande böjar. Hårnålar blir för mycket stop and go för min del och jag gillar när man får balansera med gasen och hänga ut bakvagnen lite snyggt :) Men som sagt, med två banor så kan man ju göra två varianter.

Tärnström
JTarnstrom
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jun 2008, 13:31

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav Selis 18 jul 2008, 15:22

Jag tycker tvåan verkar intressantast. Men skillnaden att jag skulle lägga den stora kurvan längst ut och knixen innanför, och lägga till någon extra svårighet i någon av de två ändarna till höger. Annars tycker jag om både tvåan och trean, kul med banor med långa mjuka svängar.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav ZeeJay 19 jul 2008, 02:25

Åsså det där med svepande svängar kontra hårnålar - jag gillar snabba svepande böjar. Hårnålar blir för mycket stop and go för min del och jag gillar när man får balansera med gasen och hänga ut bakvagnen lite snyggt Men som sagt, med två banor så kan man ju göra två varianter.


gott....man ska bygga det man vill köra o gillar....då hakar jag på de flesta med 3;an som ett kanonförslag....
Som Nico skrev..gläm inte plats för sladdande bilar i kurvorna...gjorde själv den missen på min första (läs förra ) pemanenta bana och det misstaget gjorde det tråkigt i längden att bara kana mot staketen... ;-) ;-)...till det har jag en NAscar trioval istället...;-)¨

Ska bli kul att få se hur du gör dina lösningar med 2 banor i ETT med upphängning osv....klart spännande projektidé-- :thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav JTarnstrom 19 jul 2008, 10:53

ZeeJay skrev:
Åsså det där med svepande svängar kontra hårnålar - jag gillar snabba svepande böjar. Hårnålar blir för mycket stop and go för min del och jag gillar när man får balansera med gasen och hänga ut bakvagnen lite snyggt Men som sagt, med två banor så kan man ju göra två varianter.


gott....man ska bygga det man vill köra o gillar....då hakar jag på de flesta med 3;an som ett kanonförslag....
Som Nico skrev..gläm inte plats för sladdande bilar i kurvorna...gjorde själv den missen på min första (läs förra ) pemanenta bana och det misstaget gjorde det tråkigt i längden att bara kana mot staketen... ;-) ;-)...till det har jag en NAscar trioval istället...;-)¨

Ska bli kul att få se hur du gör dina lösningar med 2 banor i ETT med upphängning osv....klart spännande projektidé-- :thumb: :thumb: :thumb:


Ja, det får bli en tvåstegsraket. Ena sidan klar först, så att jag har något att åka på. Tricket är att göra skivan vändbar, vilket inte borde bli så svårt, men det gäller ju att hantera tyngden också. Sedan måste det ju fogas också, med tanke på måtten...

Tog en titt på ditt banbygge och då blev jag lite inspirerad av de lite tvärare kurvorna. Jag gillar egentligen det lilla formatet. En bana behöver inte vara så förbaskat stor för att det ska bli roligt och ibland kan det till och med bli för stort eftersom man knappt ser bilarna längre. Jag ska testa hur det är att köra med lite tvärare krökar redan till helgen. Vi har fest och tanken är att alla gäster ska få brassa på lite. Bästa varvtid vinner en vinare. Fast jag är inte orolig för att behöva ge bort något :)

Tärnström
JTarnstrom
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jun 2008, 13:31

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav ZeeJay 19 jul 2008, 16:16

JTarnstom skrev;
Vi har fest och tanken är att alla gäster ska få brassa på lite. Bästa varvtid vinner en vinare. Fast jag är inte orolig för att behöva ge bort något


:beer: :beer: :beer: :beer:

Me like!!

Du...jag hade vid ett tillfälle mian golfpolare på gubbsweekend o vi körde då på en 4 spårs om ca 12-13 meter som ajg ahde byggt upp...hade en go o vass hårnål o den fällde de tuffaste...annars inte så mycket mer än en 45 graders r2r3 kurva....en parabolica med s utgång också den i r2r3...sen ett s parti....en tvär r1r2 vänster 45gradare..en 5 dels raka in i hårnålen...sen en lååång start målraka.....
Vi körde med mina NAscars bilar o JÖSSES va skoj vi hade....alla 12 polare var nybörjare men efter en stunds körning o ett antal pilsner...sen ville ingen sluta köra..... :beer: :beer: :beer:

Tror om du har liknande upplägg så lär du nog behålla vinaren...;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Planering - Balingsnäs Motorbana

Inläggav JTarnstrom 08 aug 2008, 10:12

Kanonfest men utan bilbana... Tiden sprang iväg och efter det inträffade en liten vattenläcka (samtidigt som jag renoverade ett annat rum) så banbygget har legat på hyllan. Jag har i alla fall kommit på det klara med hur fästet för banan ska byggas mot väggen. Jag räknar med att jag har två veckors arbete kvar på rumsrenoveringen och vattenskadan innan jag kan börja med banbygget. Sådant är livet som husägare...

Tärnström
JTarnstrom
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jun 2008, 13:31


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster