Bil - Audi R8C - RedBull Theme

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Audi R8C - RedBull Theme

Inläggav ZeeJay 10 aug 2008, 23:01

Tjena forumracers!

Som en glad lax i en älv är jag när det vankas modeller för lackering och dekalering....ibland så är det svårt att finna på teman som Nico beskrev med sina fina Zondas men sen i "rookie" stadiet som man själv är....det tar ju år att lära sig riktigt fin lackering och att kunna dekalsätta en bil snyggt.

Hur som helst....för ett bra tag sedan,,,,,närmare i Oktober förra året 07 så passerade jag Helsingborg och Tomas på Hobbycenter där jag gärna gör ett stop på mina resor till o från Köpenhamn...dock har jag inte varit på passering förbi på senare tid men hoppas snart då det också infogas ett stop hos Largasso...men vid detta stopp så inköpte jag en vit kaross för lackering...en Audi R8C slot.it....
Bild

Nu skulle tema funderas fram och finnas på....surfade runt en hel del för att hitta nåt passande för slot.it Audin men det var inte lätt....klar inspiration fanns ju från Nico´s Kronenburg bil men att göra nåt liknande...nja...njae...nä...det får bli nåt annat.... :-; :-;

Kollade igenom mitt dekalarkiv om vad som kunde passa och vid denna tidpunkt fanns det mest Nascar Ark med hooters, Home depot o annat tjafs som inte hör hemma på en AudiR8C..... @-)

Så en dag när vi i FROG rejsade hemma hos Danno så hade ju han gjort sin fina Ferrari Redbull...... :thumb:

Japp...hem och kolla ...visst fanns det ett par ark med REdbull och samtidigt hade jag funnit en sida som jag gillar skarpt när det gäller en suverän på att lacka o dekala bilar....

Pintando a la Sombrita som alltid gör en massa fräcka och schyssta livery´s varianter på olika kända teman....

Why not...?? Testa att köra på ett koncept som är gjort för att då mer kunna koncentrera mig på själva färglackeringens finish, dekalernas placering och utförande samt toplackeringens dammfri finish som mål....

Japp ...det får det bli...varför uppfinna hjulet och istället för att kopiera Nico´s fina bil...ta nån annan man inte känner...hehe....
Körde på i lugn o fin takt och målade med Tamiya´s spraylacker...och ett sånt resultat... 8-o 8-o kanoners....

Men...sen hände nåt.....nåt fruktansvärt....
En morgon när jag kom ut in raceboden så såg jag till min förskräckelse att den blåa lackfärgen (metallic Tamiya) hade på nåt konstigt och oförklarligt sätt krypit ihop...bubblat sig lite lätt...samt att jag hade misslyckats med att få maskering tät i vissa skarvar...
Visst..det sistnämnda går att ordna...men va fasen ska jag göra med dessa bubblor...????? :oh_my: :oh_my: >:-S :-((

Smått förbannad på mig själv så fann jag bara en lösning till slut...försiktigt försiktigt dremla/slipa ner den blåa lackfärgen...(detta var på fronten) och sen fint fint spackla till det och kanske kunna återskapa den finfina yta jag först fick.....men se det sket sig......REJÄLT....

Vad fasen göra nu??? Tja bara att skrota och beställa hem en ny kaross och börja om...så fick det bli...
Men innan jag hade hunnit få hem den nya karossen så snackade jag en dag på klubben med MATSAN som är en suverän modellbyggare med flertalet vunna priser i modellbyggande och han säger till mig att kasta inte karossen...ta med den till mig så ska jag se vad jag kan göra....

Tvivlande och skeptisk så svarade jag ...okejdå.... :sceptic: :rolleyes: ..visst får du ta en titt ...

Matsan fick karossen och säger att detta fixar jag !!....Va?? Kan du?? öh...öh...aa..gärna....
Sagt o gjort,,,Matsan får med sig karossen...bilder på färgschema..dekalark med full frihet att laborera med dekalsättning efter en grundtanke som jag hade och sen önskade jag honom lycka till.....

Efter ett par veckor så säger Matsan att nu har jag fixat bilen åt dig...lackat och dekalat den...

Jaha...vad bra och suveränt schysst av Dig....men tänker innan jag sett bilen att kan alltid ha den som en liten krasch race bil för inte kan väl han få till den bra igen....

MEN.....fy satan i gatan vad jag fick skita i det blå skåpet!!!!! :red: :red: :red:

MATSAN ÄR FANTASTISK!!

Kollade in karossen och kunde inte fatta mina ögon.... :w00t: :w00t: 8-o 8-o 8-o
En sån bil!!!! Helt unforgettable belivable not....???
Detta är ett mirakel för det syntes inte minsta spår av mina karossdremlande gropar..inte ett spår av mina misslyckande försök till bättra på saker....utan en helt omgjord och suveränt lackerad bil med en toppfinish som man blir blind av....

Så nu till vad resultatet blev....(bilderna är tyvärr tagna med en svag mobilkamera men bättre kommer....)

AUDI R8C by MATSAN

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hur snygg som helst även om det är ett RedBull livery...för jag måste säga att är det något företag som med ett färgschema som grundide och som har satt sig så starkt på varumärkes kartan som Redbull...tja..kanske ett visst Cola märke isåfall.....(..kanske ligger till grund för nästa schema...;-) )

Lite BBS fälgar o småsaker har jag själv pillat med men framförallt har Matsan skapat en bil som jag knappt vet när att använda....;-) ...den är ju så fin..... :beer: :beer:

TACK MATSAN för all din hjälp!!
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :beer: :beer: :beer:

Jag är dig evigt skyldig...;-)

/

En lycklig ZJ..ägare till en grymme snygg Audi R8C - RedBull
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Audi R8C - RedBull Theme

Inläggav Nico 10 aug 2008, 23:25

Najs, ännu en gräslig Audi R8C med lite fason på.
Jag kände till denna historia sen tidigare och började faktiskt undra om det blev klart någon gång. Jag fick t o m en sneak-peek innan lacken var lagd på bilen.

Dessa Audis är som sagt riktigt skumma och snudd på fula i karossen. Och det i sig blir genast en utmaning man gärna tar när man ska försöka få en sån här bil snygg.
Silver är läckert på bilar. Allt för sällan (läs; aldrig) använder jag denna färg. Efter att ha sett Matsan och Lasse i våran klubb använda silverfärger med framgång blir jag mer o mer sugen.
Här finns det saker att hata och älska... Den gula färgklicken är ju en alldeles brutal eye-catcher. Eyecatchers gillar jag, men den är fööör stor. Rätt placerad, men för stor. Det gula svämmar över, jag saknar rött!! Kanske rött som en linje runt det gula eller något.
Något som jag diggar skarpt, och den komplimangen fick Matsan nästan direkt när jag höll i karossen... oregelbunden spridning av färgerna. Kolla bild 3, att vänstra framskärmen har silverfärg som ligger annorlunda mot hur det ser ut på högersidan som är helt blå. Sen sitter det en sträng/strimma med stjärnor där (bara på höger sida) som verkligen är pricken över i'et.
Smakfull dekalering, det är inte många dekaler som gör en Red Bull bil utan det är grundfärgerna! Lite som Marlboro, rött o vitt och sedan en liten textremsa på varje sida av bilen så är det klart.

Ett mästerverk i skala 1:32 helt enkelt. Mycket snyggt Matsan... :thumb:

Och Calle... tveka inte ens, RUN THAT SHIT! Bare o'åk
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Audi R8C - RedBull Theme

Inläggav ZeeJay 11 aug 2008, 19:39

Najs, ännu en gräslig Audi R8C med lite fason på.
Jag kände till denna historia sen tidigare och började faktiskt undra om det blev klart någon gång. Jag fick t o m en sneak-peek innan lacken var lagd på bilen.

Jo...du vet hur det är med tidstillgång för en annan....med 5 kids blir det inte mer...hehe...men ville ha tid att i lugn o ro en natt sitta o limma dit rutor o annat utan att få på minsta lilla limkladd från nåt finger....hua det gick....annars hade nog Matsan grinat illa på mig...;-)

Dessa Audis är som sagt riktigt skumma och snudd på fula i karossen. Och det i sig blir genast en utmaning man gärna tar när man ska försöka få en sån här bil snygg.

Jupp ännu en sådan...svåra är de också att få till med tejpning o annat för att markera upp....men har sin charm dessa bilar även på banan....

Silver är läckert på bilar. Allt för sällan (läs; aldrig) använder jag denna färg. Efter att ha sett Matsan och Lasse i våran klubb använda silverfärger med framgång blir jag mer o mer sugen.
Här finns det saker att hata och älska... Den gula färgklicken är ju en alldeles brutal eye-catcher. Eyecatchers gillar jag, men den är fööör stor. Rätt placerad, men för stor. Det gula svämmar över, jag saknar rött!! Kanske rött som en linje runt det gula eller något.


Jo silver o metallic är fräck...men ska blandas upp med nåt...som den Sauber BP jag gjorde med Silver o gränt...den är jag rätt nöjd med o det lär komma fler projekt med den..annars har jag märkt att McLAren är fina att leka med linjerna på ....tyvärr sopa jag till min senaste men har fått tips om renovering för itne kan jag lämna även den till Matsan...näe..nu ska jag fixa till min klantighet för andra gången.... :-(( :D

Och visst...rött saknas...men ugtck från förgrunds förlagan som ett rakt av planka på projekt...men du har rätt ...ett par röda lines på taket eller liknande kunde tonat ner den gula klicken...samtidigt som den syns fint på banan jämfört med på bild.


Något som jag diggar skarpt, och den komplimangen fick Matsan nästan direkt när jag höll i karossen... oregelbunden spridning av färgerna. Kolla bild 3, att vänstra framskärmen har silverfärg som ligger annorlunda mot hur det ser ut på högersidan som är helt blå. Sen sitter det en sträng/strimma med stjärnor där (bara på höger sida) som verkligen är pricken över i'et.
Smakfull dekalering, det är inte många dekaler som gör en Red Bull bil utan det är grundfärgerna! Lite som Marlboro, rött o vitt och sedan en liten textremsa på varje sida av bilen så är det klart.


PRECIS!! Det är det som gör att sådana som Matsan och andra duktiga hobby modell byggare skiljer sig från oss rookies in da hood....de gör saker som ska vara där men som vi andra inte ser....stjärnorna strimmade han upp till en linje och det gör sååååå mycket för helheten....grymt fränt tänk!

Mats jobbade ju fram bilen för att INTE ha smäcke mycket dekaler utan gjorde den snyggt till ett minimum..det som inte framgår på dessa bilder pga bildkvaliten är just hur fint dekalerna sitter.....inte en kant.....
Sen lackade han även lufintagen i svart vilket förstärket insugen mer än att ha låtit blått eller silver gå in i dessa...

Matsan är suverän..så enkelt är det!!

Tack Nico och framförallt....DEN SKA FÅ REJSA!!! 8-) 8-) 8-)
Väntar bara på slot.it rejsen sätter igång på FROG eller andra håll där man kan ha tid att vara med.... :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Audi R8C - RedBull Theme

Inläggav Nico 11 aug 2008, 22:36

ZeeJay skrev:Sen lackade han även lufintagen i svart vilket förstärket insugen...


hehe, kan man göra på något annat sätt? Det gör jag samtidigt som jag målar hela insidan svart på mina bilar. ;-) :D 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 121 gäster

cron