Banbygge - Evighetsprojekt

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav deademeat 16 nov 2008, 20:01

Tjosan

Snart kanske jag får tummen ur att bygga ihop ett hissbart bord till en permanet källarbana.
Jag har funderat länge på hur hissanordningen ska se ut, och efter mycket surfande på en del olika forum
så tror jag att jag har hittat något som kan funka.
Observera att bordet skall hissas med handkraft, tur att jag är ohyggligt stark.
Nu vill jag bara ha era åsikter innan jag sätter Hiltin i taket.

Bild

Bordet blir 3,70 X 1,20 och av OSB-skivor
Dom vita fyrkanterna ska föreställa skivblock och kryssen fästpunkter för lyftöglor.

Och nej, layouten som syns i bild kommer inte vara den slutgiltiga.

mspaint r00lz
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav JensaPson 16 nov 2008, 20:51

Va coolt med en ritad bana!
Får man rita vilken bil man vill å köra med? :beer:

*retas lite bara*
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav deademeat 17 nov 2008, 00:02

Då går det käpprätt å helvete, det ska du ha klart för dig.
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav SlotRacer 17 nov 2008, 00:15

Smart lösning "dökött".
Blir det tungt är det ju bara att lägga till fler rullar i varje punkt.
Men man får nog tänka både en och två gånger till hur man löser punkten där alla linorna går ihop.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav Kristian 17 nov 2008, 00:22

i värsta fall kan man ju alltid sätta en vinch så slipper man anstränga sej...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav Lempa 17 nov 2008, 01:04

Sure looks like a plan to me!
Några frågor bara: Antar att du har blocken i hörnen av skivan för att få utväxling för hissandet? Hade det inte varit enklare att ha en sådan utväxling från sista blocket och ner mot angöringspunkten (rosetten/vinschen) i stället? Då blir det mindre vajer/lina som skall åka genom alla block, och du kan skippa x-punkterna i taket och fästa direkt i skivan (eller avhakningsbara karbinhakar tex så du få väck linorna vid körning).

Hur gör du med block i den punkt alla vajrarna möts? Om alla 4 skall förbi block och sedan fästas ihop efter denna och övergå i enkelvajer är det ju viktigt att avståndet mellan den och nästa brytpunkt (sista blocket) är lika stort som den mängd lina som måste passera däremellan. Har man utväxling som du själv planerat går det alltså åt det dubbla avståndet. Kanske hade du tänkt ha 4 tåtar hela vägen till angöringspunkten/vinschen? Kan ev bli besvärligt att i så fall dra jämnt. Men visst hade du tänkt montera en vinsch med bara en lina ut?

Vad är OSB-skivor? Funderar på styvhet etc. Själv hade jag nog inte placerat vajerfästen i hörnen med tanke på längden 3,70 utan snarare ca 1m in från varje hörn för att fördela vikten och minska belastningen på skivan som annars gärna sviktar.

Sen e de bara å gasa Hiltin...

/Lempo
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav deademeat 17 nov 2008, 10:07

Lempa skrev:Sure looks like a plan to me!
Några frågor bara: Antar att du har blocken i hörnen av skivan för att få utväxling för hissandet? Hade det inte varit enklare att ha en sådan utväxling från sista blocket och ner mot angöringspunkten (rosetten/vinschen) i stället? Då blir det mindre vajer/lina som skall åka genom alla block, och du kan skippa x-punkterna i taket och fästa direkt i skivan (eller avhakningsbara karbinhakar tex så du få väck linorna vid körning)./Lempo


Jag antar att du menar i stil med denna lösning Bild Det vet jag inte, men det tåls att tänka på.

Hur gör du med block i den punkt alla vajrarna möts? Om alla 4 skall förbi block och sedan fästas ihop efter denna och övergå i enkelvajer är det ju viktigt att avståndet mellan den och nästa brytpunkt (sista blocket) är lika stort som den mängd lina som måste passera däremellan. Har man utväxling som du själv planerat går det alltså åt det dubbla avståndet. Kanske hade du tänkt ha 4 tåtar hela vägen till angöringspunkten/vinschen? Kan ev bli besvärligt att i så fall dra jämnt. Men visst hade du tänkt montera en vinsch med bara en lina ut?


Tanken var väll att alla fyra skulle kopplas samman för att bli till en, eller så får det bli 2 dubbla skivblock,
det ligger fortfarande på ritbordet.

Vad är OSB-skivor? Funderar på styvhet etc. Själv hade jag nog inte placerat vajerfästen i hörnen med tanke på längden 3,70 utan snarare ca 1m in från varje hörn för att fördela vikten och minska belastningen på skivan som annars gärna sviktar.


OSB, mina skivor och dock inte lika tjocka, men skall givetvis reglas upp med 45X45 eller liknande.
Fästpunkterna kommer inte att sitta där dom är ritade.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=31871
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav JensaPson 17 nov 2008, 16:59

Har för mig att det finns ett antal olika lösningar här på forumet med banor som hissas upp i taket.
Och helt klart är det en vettig lösning.
MEN!
Om banan / bordet blir stor / stort så väger det en del.
Dels kanske det blir ett måste med en kraftigare vinsch eller så?
Och inte att förglömma någon bra balk i taket att förankra det hela i.
För om det sviktar så kan ytskickt som gips eller färg spricka och falla ner.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav deademeat 17 nov 2008, 18:06

jag drar M10 expander i betongtaket så hålla ska det nog göra

Bild

klarar jag inta av tyngden själv så Bildar jag till det :D
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav deademeat 06 dec 2008, 22:51

Jag har suttit och pysslat med UR3.0 tills jag trodde jag skulle bli tokig, men till slut släppte det.

Bild

Båda Spåren 14.22m

Nästa vecka skall förhoppningsvis resterande prylar till upphängningen inhandlas sen är det bara att samla på sig
bandelar, känns som om det kommer ta längst tid.
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle

Re: Banbygge - Evighetsprojekt

Inläggav deademeat 14 dec 2008, 17:04

Jahapp


Handlade ihop alla grejer jag behövde, lånade hem Hiltin från jobbet och åkte hem.
Väl hemma hittade jag och frugan en lägenhen som skullle passa oss perfa.

Så med andra ord ligger projektet på is i väntan på om vi får lägenheten.

>:-S
deademeat
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 okt 2007, 13:32
Ort: Gävle


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 67 gäster