Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 29 dec 2008, 01:25

Äntligen är bygget av bilbana i källarn igång. För att skapa plats för bilbanan fick ett par förråd byggas om, källartrappen och rummet där bilbanan skulle vara snyggas till med lite ny färg.
Men på annandagjul så byggdes underedet till bordet. Och idag (eller igår då klockan passerat midnatt) kom bordsskivorna på plats och första test-layouten är byggd och klar för provkörning. Bannan är Scalextric-classic. Testrundorna kördes med ett par amerikanska järn. Kom med kommentarer och synpunkter på layouten. Motages med största tacksamhet då jag är ny på det här med bilbana. :)
Bilagor
IMG_1096 k.jpg
Benställning
IMG_1096 k.jpg (23.63 KB) Visad 12147 gånger
IMG_1104 k.jpg
Bord
IMG_1104 k.jpg (22.45 KB) Visad 12196 gånger
IMG_1106 k.jpg
Bana
IMG_1106 k.jpg (30.62 KB) Visad 12159 gånger
IMG_1110 k.jpg
Bilar
IMG_1110 k.jpg (32.45 KB) Visad 12200 gånger
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Storabjörnen 29 dec 2008, 11:19

Tja! Ser bra ut det där.
Jag tog mig friheten att ända rubriken lite grann, så att den följer forumets regler.

Liten men effektiv bana - kul! :up:

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav JensaPson 29 dec 2008, 17:03

Den banan gillade jag!
Blandat med rakor, stora svepande kurvor och knixiga partier.

Och allt på en liten yta! :w00t:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Danno 29 dec 2008, 20:02

Ja den där banan ser helt okej ut.. :thumb:

Blir det lite gräs och sånt runt omkring? eller är den klar nu? :)
Användarvisningsbild
Danno
Mekaniker
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 27 okt 2006, 23:26
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 29 dec 2008, 21:49

Hej
Tack för kommentarerna. Det känns som jag dels vill prova att modifiera den byggda layouten lite då jag inte gillar att ha radie 1 kurvor som avslutar radie 2 kurvor i utgång mot rakorna. Dessutom skulle jag vila testa några andra varianter innan man börjar med trädgårds och byggnadsarbeten. Är inte helt nöjd med att ha broar men det är tvunget om man inte använder krysspår. Funkar det med krysspår om man lägger dom nära en hårnål där farten är låg? Men tanken är att det skall bli en fulllödig bana med byggnader och gräs. Tyvärr gick en av leksakerna i skala 1/1 sönder idag. (Ramen till lastarn på traktorn sprack) Tro faktiskt jag har Sveriges största trädgårds traktor 75 hk och 3,5 ton för en tomt på 1250 kvadratmeter :cuckoo: Det kommer att ta lite tid att fixa. Fortsätte kylan så lär det bli issegling istället för bilbana på helgerna :thumb:

Mvh Royboy
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Farsan 29 dec 2008, 22:51

Tjena!

Kul layout, sitter med samma målsättning som du; mycket innehåll och kul layout som får plats på begränsad yta!

Jag tror inte du skall fokusera på att ha samma radie i alla bitar i en och samma kurva för om jag förstått saken rätt bland råden här inne (och börjar hålla med om nu :w00t: ) så blir det skönt drag ut ur en kurva om man har en ökad radie ut ur kurvan jämfört med ingången i kurvan, exempelvis R2, R2, R3, R3 och sedan rakor efter det!

Eftersom min bana skall vara vägghängd fokuserar jag på att slippa nivåer (med broar) och några korsningar vill jag inte ha heller (eftersom det inte känns så verklighetstroget) så det blir platt bana för mig och jag håller med dig; stor banlängd med variation på liten ytan kräver sitt trixande med layouten!!

Skall bli kul att följa ditt bygge!
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Borgis 29 dec 2008, 22:57

Det är jättekul med kurvor med olika radier. Var inte rädd för R1orna de bits inte.
En personlig favorit är en hårnål med R2-R1-R1-R2. Det blir goa ställ där i utgången.
Nypande från större till mindre radie är inte lika kul som tvärt om. Håller med om att det
är skönt med ökande radier så att man kan blåsa på ut på rakan. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 29 dec 2008, 23:12

Satt och testade med en ny layout UR 3,0 utan broar men med krysspår, notera att den ena banans krysspår nästan helt följer kurvlinjen vid båda kryssen. Stör krysspår körningen mycket? Blir lite sugen på att testa :suspect:

Mvh Royboy 773
Bilagor
Banlayout 2.jpg
Banlayout 2.jpg (45.9 KB) Visad 11909 gånger
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Farsan 30 dec 2008, 00:32

Den banan var riktigt najs!

Ser att du slutar precis som jag med många av mina alster där jag inte heller får ihop det på slutet...provade faktiskt idag med att provlägga en bana på grabbens golv som inte gick ihop för att se hur det blev när man utnyttjade den flexibilitet som finns i banan när man inte bygger så statiskt som ett program vill utan "tänjer" lite på läggningen för att få ihop det. Visst finns det lite att göra där som kanske är den lösning många utnyttjar, men hur bra är det...?

Sedan frågar jag mig vän av ordning (och med modelljärnvägsbakgrunden jag har) varför man förlitar sig på integrerade gjutna delar i plasten när det gäller de saker som slits vid sammanfogning av banbitarna jämfört med hos modelljärnvägen där detta normalt utgörs av lösa metallbleck som är utbytbara...är tillverkarna så lyckosamma i sin slitochsläng-förhoppning vilket kunderna har "köpt" rakt av i 50 år?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav HurvaKurva 03 jan 2009, 15:38

hej!
Härlig layout den sista där....
HurvaKurva
Depåman
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 01 aug 2008, 11:08
Ort: Södra sandby
Klubb: Himmabana

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav largasso 03 jan 2009, 16:50

Riktigt cool den där banan, tänker låna layouten till min digitala och byta ut krysspåren till raka växlar,
gillar verkligen linjen du fått till, återkommer med utlåtande.

:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Mecha666 03 jan 2009, 21:47

Royboy 773 skrev:Äntligen är bygget av bilbana i källarn igång. För att skapa plats för bilbanan fick ett par förråd byggas om, källartrappen och rummet där bilbanan skulle vara snyggas till med lite ny färg.
Men på annandagjul så byggdes underedet till bordet. Och idag (eller igår då klockan passerat midnatt) kom bordsskivorna på plats och första test-layouten är byggd och klar för provkörning. Bannan är Scalextric-classic. Testrundorna kördes med ett par amerikanska järn. Kom med kommentarer och synpunkter på layouten. Motages med största tacksamhet då jag är ny på det här med bilbana. :)


Väldigt fin bana må ja säga :thumb: Får man fråga om motten eller är det Top secret? :suspect: Är nämligen sugen på att bygga basen i liknande konstruktion :)
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 04 jan 2009, 20:24

Hej
Måtten på bordet är den ram som syns på banlayouten, måtten 1,6m och 2,8m är dock 4 cm längre i verkligheten. (gjorde ramen innan jag byggde bordet :cuckoo: ) Dom som syns lite dåligt är längsta sträckan som är 2,8 m, den korta kortsidan på långa delen 1,2m (skivbredden), måttet som syns dåligt i L-delen är också 1,2m, samt kortadelen på L som är 0,7m. Bordet är i princip två skivor 2,40X1,20 som passats in runt hörnet och överskjutande delar har sågats bort. samt att det enda hörn på bordet som är fritt har rundats med en radie motsvarande en R2-kurva med sladdzon.
Har inte hunnit bygga den nya layouten än. Bifogar en ny variant som är modifierad i en av hårnålarna enligt ett av tipsen jag har fått (R2- R1-R1-R2). Tack Borgis :thumb:
Bilagor
Banlayout 3.jpg
Banlayout 3.jpg (46.19 KB) Visad 11558 gånger
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Borgis 04 jan 2009, 20:51

Royboy 773 skrev:Bifogar en ny variant som är modifierad i en av hårnålarna enligt ett av tipsen jag har fått (R2- R1-R1-R2). Tack Borgis :thumb:


:thumb: Vi har en sån på F.R.O.G.banan också och i den kurvan händer mycket intressant. Check it out.

Bild

Den där knicken som blir med de R1liga småbitarna ställer till det för en del och andra älskar dem. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 06 jan 2009, 22:21

Det var meningen att jag skulle bygga och testa den tidigare nämda layouten, men det blev inte den här gången. Fick för mig att bygga en fyrspårsbana istället. Den blev givetvis inte så lång med tanke på utrymmet jag har till förfogand, strax över 8m. Funderar på att bygga tidtagningssystem :-? finns det någon bra lathund här på forumet med ritning och materiallista? Kolla layoutskissen och bilden på banan och tyck till. Skickar även med en bild startfältet :)

Mvh Royboy 773
Bilagor
4 Spårig.jpg
4 Spårig.jpg (31.71 KB) Visad 11394 gånger
IMG_1112.JPG
IMG_1112.JPG (76.67 KB) Visad 11473 gånger
IMG_1117.JPG
IMG_1117.JPG (92.41 KB) Visad 11395 gånger
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster