Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav JensaPson 06 jan 2009, 22:27

Jag skulle välja en fyrspårig bana framför nästan alla tvåspåriga alternativ.. :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Svänn 07 jan 2009, 00:34

Det där är en layout-typ som iaf jag gillar... :thumb:
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 11 jan 2009, 00:54

Hej
Har fördrivit en del av dagen med att förbereda för tidtagning via dator och UR30. Läste en del om det här på forumet och tyckte att det var värt ett försök. Beställde dom läsgafflar och motstånd som rekomenderades i Tråden viewtopic.php?f=22&t=2326&p=21511&hilit=+tidtagning#p21511 Började med att montera läsgafflarna i två halvrakor, busenkelt bara att skära bort lite precis efter första pressningen av el-skenorna och limma fast med smältlim. Besökte sedan en stor secondhand butik och köpte en skrivarkabel och en telefonladare på 5V till det fasila priset av 30:-. Hem och löda och fixa lite enligt kopplingsschemat i tråden. Kollade faktiskt innan vilka stift UR30 var inställt för. Efter någon timmes elfixande var det dax att prova. Tror ni det funka :down: Det vart och kolla alla inkopplingar ytterligare en gång men allt verkade rätt. Kollade med hjälp av digitalkameran att dioderna lyste och det funkade. Grubblade en stund :-? satt mig och lusläste tråden en gång till. Det var flera som hade haft bekymer av olika slag men inget verkade stämma med mitt problem. jag fick inga gröna blippar att blinka. Läste en gång till och såg något om att vissa hade haft kablarna omkastade på lässidan av läsgaffeln. Kollade mot schemat ännu en gång men det stämmde. Då kom tanken ÄR SCHEMAT RÄTT? Provade att koppla om en läsgaffel och vips så funkade den :) Kopplade snabbt om dom andra (behöver inte löda då vissa skarvar är sockerbitar). Bana 1 & 2 började funka direkt men inte 3 & 4. Felsöker säkert i en trettio minuter innan jag upptäcker att jag inte bockat för enabled rutan på dom två banorna :cuckoo: . Men skulle man för in en rättels i tråden om tidtagning? detta med tanke på att schemat inte stämmer fullt ut, kan bero på vilken dator man har kanske? Sedan behövs det nog ett tillägg om att det tar några sekunder innan den gröna pluppen börja blinka när man prov-aktiverar. Men nu skall bli kul att testa grejorna på banan när dom är helt klara. Efter som jag inte var säker på att få igång grejorna till dotterns fest så köpte jag ytterligare en elektronisk varv räknar till Scalextric classic. Så nu har jag två som jag förmodligen inte behöver :D

Mvh Royboy 773
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Re: Bana - Scalex Classic - Downstairs Raceway

Inläggav Royboy 773 18 jan 2009, 12:47

Givetvis är det fortsatt strul med att få till tidtagningen. Läsgafflarna satt lite för lågt så dom registrerade inte alla varv. Demonterade dom och slippade av plasthöljet och skar bort ännu mer ur banbitarna och limmade fast igen. Och nu funkar ingenting. Pratade med en kompis som är släng på elektronik. Han tror att att läsgafflarn gick sönder för att jag slipade ner dom med en så kallad fingerslip, för mycket värme i kombination med vibrationer :Oops: Har beställt nya. Däremot har det hänt en del på pappslöjdsfronten. Det har blivit en ölkiosk och ett kontrolltorn. Skall saxa lite mera samt modifiera ölkiosken med tonade rutor av OH-film.
Bilagor
IMG_1121k.jpg
Stängt för dagen
IMG_1121k.jpg (64.53 KB) Visad 2928 gånger
IMG_1119k.jpg
Full koll?
IMG_1119k.jpg (73.99 KB) Visad 2907 gånger
Vinden är fri OM MAN LIGGER FÖRST.
Användarvisningsbild
Royboy 773
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2008, 22:37
Ort: Nyköping

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 86 gäster

cron