BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav ZeeJay 08 jan 2009, 03:53

Tjena forumvänner!

Vi på den västra sidan av landet gillar även vi att lacka om och fixa till bilar som från början inte har "rätt" stuk...
Inför det vi i våras hoppades på skulle bli ett Ninco World Cup med 2 manna lag från olika klubbar runt i landet (som sen blev individuella tävlingar som korade ett totallag) så började Matsan och jag spåna på om att köra en Porsche 997 från Ninco...

Just vid början av maj var den bland de snabbaste SuperGt bilar (Porsche 997) på FROG banan så det verkade ett bra val...detta före Manley blev så vass och även innan Lamborghini, Lexus o en del andra bilar hade skäppts och testats..

Sagt och gjort..jag införskaffade en vit Porsche med tonade rutor dvs den så kallade gatbils versionen Ninco hade innan de kom med vita chassin...

Beställde sen hem från Pendle DMC dekaler och spånade med Matsan om lackering o delar..
Matsan tog sen med bilen hem för att göra den han kan bäst av oss...lacka o dekala...

Sen visade det sig att Ninco World Cup ju inte skulle köras som lagtävling så bilen blev stående ett par månader...
Men så kom en dag för ett par veckor sen strax före Jul då Matsan ringde och frågade om vi kunde ses före Jul för han hade en julklapp till mig..

Jag hade då vid denna tidpunkt redan glömt av Porschen som Matsan hade och tyvärr hann vi inte ses före Jul men i förra veckan fick jag så den.....

Bilen..............med den läckraste lack finish jag nånsin skådat... :w00t: :w00t:

Hade inte ord att ge Matsan för det enormt fina jobb han hade lagt ner på bilen...och den skulle vi tävlat med???!!!??

Jösses..jag säger då det...hade nån kört in i oss på tävling hade jag strypt den f-n....hehe.... ;-)

Kolla in bilen på bilderna och jag hoppas ni kan se den fina finishen som lackeringen har och lägg gärna märke till att Matsan har skapat egna luftintag med metallgaller i motorhuven och även framför framhjulen.... 8-o
Så grymt snyggt gjort att man blir mållös........nästan att jag blir mållös...tjötröv som man är så fick Matsan tyst på mig med denna...

Kolla gärna även in hur han har tillverkat fästen för framrutan samt även satt på hörlurar på föraren med riktiga sladdar som han har gjort....om det går att se...helt unfrickin believable....

Bild

Bild

Bild
kolla in det egentillverkade headsetet....!!

Bild
Luftintag framför framhjulen...Matsan har öppnat upp i karossen och satt in metallfilter helt sjukt snyggt!!

Bild

Bild
Luftintag på motorhuven...återigen så kapade Matsan upp i karossen o fixa till en snygg detalj....

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan inte annat att säga än TACK MATSAN!!

Denna bilen lär nog bli en shelfqueen helt klart...för fin och för bra gjord samt en så fin present från en kanonkompis så den ska få pryda bästa platsen i hyllan!!!

Tjing

Calle
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Mecha666 08 jan 2009, 08:34

Cool idé de där med metallfiltret :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Borgis 08 jan 2009, 09:09

Ja jisses jäklar! Vilken vidunderlig vinnare! Matsan, moddnings- och målningsmästaren!
:checkeredflag: :Yg: :banana: :klappa: :klappa: :klappa: :beer: :beer: %-p
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav ZeeJay 08 jan 2009, 23:56

Mecha666 skrev:Cool idé de där med metallfiltret :thumb:


Visst är det!! Man blir häpen att se vad den modellbyggaren kan hitta på...helt klart en detalj som förhöjer bilen men utan att den är något man direkt lägger märke till....
Just också luftintagen på motorhuven är så grymt coola för om man tittar noga på bilderna så kan man se hur Matsan har "böjt" in plasten så att det verkligen är formade som motor/luft intag....helfränt...

Lackens ytfinish är så extremt fin så man finner inte ett minsta lilla dammkorn..... :thumb: :thumb: :thumb:

Helt galet bra gjort.....och mer kommer det framöver.... :-$ :-$
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Borgis 09 jan 2009, 00:24

ZeeJay skrev:Just också luftintagen på motorhuven är så grymt coola för om man tittar noga på bilderna så kan man se hur Matsan har "böjt" in plasten så att det verkligen är formade som motor/luft intag....helfränt...


Jag ska helt ärligt säga att jag inte kan se det på bilderna. Jag ser att han har tagit upp hål i bagageluckan
och framskärmarna och det är gjort hur snyggt som helst. Men moturhuven (luckan) syns dåligt tycker jag. >:-D :-D= :D

(Hoppas Zeejay är på gott humör och tar det här på rätt sätt. Bilen är ju fantastiskt snygg och jag bara retas lite för att jag är avundsjuk ;) )
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav ZeeJay 09 jan 2009, 12:35

Borgis skrev:
ZeeJay skrev:Just också luftintagen på motorhuven är så grymt coola för om man tittar noga på bilderna så kan man se hur Matsan har "böjt" in plasten så att det verkligen är formade som motor/luft intag....helfränt...


Jag ska helt ärligt säga att jag inte kan se det på bilderna. Jag ser att han har tagit upp hål i bagageluckan
och framskärmarna och det är gjort hur snyggt som helst. Men moturhuven (luckan) syns dåligt tycker jag. >:-D :-D= :D

(Hoppas Zeejay är på gott humör och tar det här på rätt sätt. Bilen är ju fantastiskt snygg och jag bara retas lite för att jag är avundsjuk ;) )

:D :D

Spoilern är framåt...just precis...tänkte inte på det..... :cuckoo: :cuckoo:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Borgis 09 jan 2009, 12:47

Ahaa... det sitter galler i motorluckan också?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Farsan 09 jan 2009, 13:04

Hehe...inte lätt när man pratat motorhuv på en bil med svansmotor... :thumb:
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Nico 09 jan 2009, 14:40

Tjo,

Det var en snygg sak! Av alla enkla liverys (enfärgade) som finns så håller jag nog RedBull Metallic blå som en liten favorit. Detta gör denna bil behaglig att titta på från första början. :up:
Själv känner jag ytterst sällan att jag vill göra, om ni ursäktar uttrycket "enkla" liverys. Det är inget elakt menat med det. Snarare en sak som leder till det jag säger nu. Jag kan tänka mig att någonstans i Matsans huvud bankade liknande tankar. Som gjorde att han istället blingande till bilen riktigt fint eftersom grunden kändes enkel, prime'a, grunda lacka dekala lacka klart...
Massa fina detaljer alltihop, på en bil med ett enklare/cleanare livery lyfts sådana detaljer fram mer. Skulle man göra detaljerna på en annan kärra med massa fräcka linjer o sponsordekaler på så skulle man nog inte ens uppmärksamma dom.

Favoritdetaljen är clipsen som "håller" framrutan på plats! :up:

Snygg kärra, min enda fråga är igentligen varför man har kylning på nosen, är det reservdäcket som blir varmt eller :D ;-) 8-) kanske kylning ner till bromsarna?!

SNYGGT MATSAN!! :thumb: :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav ZeeJay 09 jan 2009, 16:12

Farsan skrev:Hehe...inte lätt när man pratat motorhuv på en bil med svansmotor... :thumb:


Aj fasiken...nu först ramlade femman ner....:-)

Jo...denna är ju en liten specialbil som Porsche byggde med motorn fram sörru....hehe....eller bara helt enkelt för att få in lite frisk luft till fossingarna.... :D :D :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Farsan 10 jan 2009, 00:55

Tjena,

Har själv varit med och byggt en gammal 911T till långlopp och då placerade vi en kyl i främre skuffen (var inte direkt originalmotor i den...Mazda Wankel...!!!!) så helt omöjligt är det ju inte :thumb: men det är nog inte det som är det direkt självklara...själv byggde jag en VW1303S till "ljudbil" i slutet av 90-talet och då hade vi ventilation med FLÄKTAR i fronthuven och det berodde på slutstegen som var placerade där...(6 st Alpine 3545..som var "monster" på den tiden) - den bubblan hoppade bra på parkeringen...tur det var tjock plåt i hitlerkälkarna...
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav JensaPson 10 jan 2009, 01:00

Farsan skrev:6 st Alpine 3545..som var "monster" på den tiden...


Vilket var väst: 3545 eller 3544? Har drägglat över dom stegen i slutet av 80 talet hos den lokala stereo nasaren.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Farsan 10 jan 2009, 01:06

...3545... :-P :-P :-P

3544:

2 x 150W @ 4 ohms (0.08% THD)
2 x 200W @ 2 ohms (0.3% THD)
1 x 400W @ 4 ohms bridged (0.3% THD)
Fuse: 2 x 30A

3545:

2 x 250W @ 4 ohms (0.08% THD)
2 x 350W @ 2 ohms (0.8% THD)
1 x 700W @ 4 ohms bridged (0.8% THD)
Fuse: 3 x 30A

...skiljde mer i verkligheten än på specen kan jag lova - har rätt många år i den "stollebranschen"...så fråga på ifall du är lika skadad som jag...hjälper gärna till!!

Dessutom hade vi 4 stycken 3545 som vi inte fick in i skuffen på 1303:an så det var ju lite "surt" men å andra sidan var det inte lätt för den generatorn ändå...hehe
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav JensaPson 10 jan 2009, 01:09

Är lika skadad men har Coustic som bas.
Äger 4st AMP560.....Rätt bra spec på dom söta små sakerna med....


Nu tillbaka till Porschen!

Jag gillar bilen. :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: BIL - Ninco Porsche 997 RedBull by Matsan

Inläggav Farsan 10 jan 2009, 01:18

Helt rätt Jensa, tillbaka till Porschen!

...lätt att "snöa in" här...man har ju varit rätt frekvent både vad gäller ljud i bil, bilar och som nuvarande på bilar med "pinne" i plastvägen på mattanforum...sedan ett par veckor...men det blr lite inlägg ändå ser jag... :beer:

Dock kan jag ju berätta att vi fick ett projekt från Lasse Svantesson (Alpine) där det gällde en fantast (Porscheklubben) som ville ha lika bra ljud i "kärran" som i motorrummet...vad resulterade det i:

Bil:

Porsche 911 Turbo -94

Ljud:

2 st Alpine 3544 (slutsteg)
4 st Alpine 3545 (slutsteg)
2 st Alpine 3522 (slutsteg)
2 x Alpine 1" diskant (frontsystem)
2 x Alpine 6.5" midbas (frontsystem)
4 x MTX 10" basar (subbas)

...plus 2 x 1F kondensator...och 2 x Optima Gul....

..fasen; nu snöar jag in....igen! Gott att ni här inne är lika "friska" som en annan...."not!!!"
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster