BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav ZeeJay 16 jan 2009, 03:57

Då var det dags igen..

Som tidigare noterat i min nya bil tråden så var jag med några andra Froggers och besökte GO-69 där vi testade på slotracingens sköna fart och jösses va kul det är....som med all spårstyrd banracing....;-)

Kunde inte låta bli att skaffa en egen bil för nog kommer jag att köra även detta vid fler tillfällen....fick skapligt bra varvtider redan på första tillfällena man provade så nåt ligger väl i blodet...;-)

Då det fanns lite bilar och annat till salu så inköpte jag en "standardklass" bil som det körs med i Västcupen och vid tillfälle kanske man ger sig ut i nån tävling...denna bil Ready To Run hade ett gul vitt Porsche skal och eftersom det även fanns omålade lexankarosser så slog jag till på en Ferrari 330P4 kaross...

Sen efter massa varv på banan så var det hem och planera målning...
Nu är det ju så att dessa bilar målas på insidan...just det..insidan av karossen, så när det skall göras linjer och allt annat som lyktor, siffror, fönster o annat så måste det planeras noga hur och vad man målar först.

Så fram med datorn...finn en bra bild på Ferrari 330 och sätt igång...

Lade först på ett par lager med FASMASK...

Bild

Fram med frugans hårtork och speeda upp processen tills Fasmasken var nästan helt transparent klar...
Därefter ritade jag upp linjer för siffror och annat så jag hade nåt att gå efter när jag skulle skära ut fasmask allt eftersom måkningen fortskred..

Sen tejpade jag upp där den gula linjen skulle gå tvärs över karossen....

Bild

Bilden ovan syns att jag har lagt på det första lagret av färg som är svart...för när man målar lexankarosser så fann jag på nån hemsida info om att man skall tänka tvärtom.. :-; ..logiskt...man målar ju på "fel" sida...
Så jag skar ut de svarta sifforna och andra markeringar och började airbrusha på...

Efter en kort stunds torktid så var det dags för sivler färgen till lyktor fönster ramen och lite annat...

Därefter var det bara till att skära ut detlajerna och dra, pilla bort fasmasken på större delen av karossen då det var dags för den tredje mörkaste färgen...rött....
Bild

Bild

Sen var det bara att fortsätta i samma takt och strategi så nästa färg blev ju så klart den gula randen som jag hade tejpat upp....

Och efter den gula var klar och torr så kunde jag sen pilla bort cirklarna vid numren för att där måla på den vita färgen som sista moment i målningen...
Bild

Bild

Bild

Så tog jag sen en svart markeringspenna och fyllde i lite linjer på utsidan av karossen och markerade även upp lyktorna lite mer...
Sen var det dags att måtta in var på chassit som karossen skulle sitta...skära ut för hjulhusen och därefter mäta in var nålarna i karossen skulle petas in i chassit....

Lätt som en plätt!!! :beer: :beer:

Blev själv helt klart nöjd med slutresultatet av min första invändigt lackade lexankaross och som alltid med mig så lär det komma mera...... :D :D

Bild

Nu är det bara en sak kvar...ut på banan och testa den för fullt...
Måste ju beta ner varvtiderna från bästa varv på GO-69 som jag har på 6.225 sek....men sen skåpade Matsan ut min tid direkt och satte 5.998 som jag härmed skall knäcka .....hehe.... ;-) :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav Svänn 16 jan 2009, 09:46

Kul att du testar detta! :)
Inte för att jag vill sno din tråd, men här är iaf min.... :beer:

BildBild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav God is Back! 16 jan 2009, 09:50

Snyggt jobbat ZEEJEJJ!

Kul att se lite good ol´lexan igen :beer:
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav Svänn 16 jan 2009, 10:14

Det var minsann inget dåligt förstabygge!! :thumb: Har läst din tråd lite mer noga nu....
Sån där fasmask har jag faktiskt aldrig provat. :o men det verkar ju bra. Kan man skära ut mönster o pilla bort utan att det lossnar o fnasar sig runt omkring alltså?
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav Burström 16 jan 2009, 10:26

Mycket snyggt jobb Calle,att måla lexan är inte det lättaste att få till bra resultat.

Nu finns det bra maskerings verktyg att tillgå som fastmasken " till skillnad mot när vi lackade
på 70 till 90 tal".

Jag tror Calle kommer bli västkustens nya Myrberg på paint brush när man ser den första
lexan karossen han har lackat.

Väldig snyggt Calle.

mvh
Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav ZeeJay 16 jan 2009, 14:34

God is Back! skrev:Snyggt jobbat ZEEJEJJ!

Kul att se lite good ol´lexan igen :beer:


Tackar tackar Gud....kanske man får komma till himlen nu... ;-)

Svänn skrev:Det var minsann inget dåligt förstabygge!! :thumb: Har läst din tråd lite mer noga nu....
Sån där fasmask har jag faktiskt aldrig provat. :o men det verkar ju bra. Kan man skära ut mönster o pilla bort utan att det lossnar o fnasar sig runt omkring alltså?


Testade Fasmask första gången på en Ninco Lambo ( Ninco Casco Oil finns i anan byggtåd) men måste säga att jobba med det på insidan av karossen var klart lättare....fråga inte varför.. ;-)

Att först lägga på 2-3 lager fasmask som sen torkar till nästan transparent yta gör det väldigt enkelt att sen rita ut det mönster du vill ha...skära försiktigt med skalpell och sen lätt som en plätt pillar man bort de ytor som först skall lackas...MÅSTE börja med de mörkaste färgerna när man kör på insidan...mendet visste du nog...

FAsmasken lossnar oerhört enkelt och för mig är det nu ett suveränt användings område som jag lär testa på fler gånger för att lacka en lexan kaross var pilligt men kul som bara den... :thumb: :thumb:

Lite svårt om det är skarpa konturer att där kunna skära ut snygga mönster så man får ta det lite piano med designen...

Burström skrev:Mycket snyggt jobb Calle,att måla lexan är inte det lättaste att få till bra resultat.

Nu finns det bra maskerings verktyg att tillgå som fastmasken " till skillnad mot när vi lackade
på 70 till 90 tal".

Jag tror Calle kommer bli västkustens nya Myrberg på paint brush när man ser den första
lexan karossen han har lackat.

Väldig snyggt Calle.

mvh
Christer


Tackar för de fina orden Christer...vet inte vem Myrberg är men får väl kolla upp det...verkar som man kanske kan få lite inspiration därifrån...;-)

Klart att jag kommer lacka / måla fler lexan karosser...de här va ju kul ju... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav Nico 16 jan 2009, 16:34

Satan vilken fin topplack du fick till, vad använde du för lack?

Jag tycker det var en bra beskrivning av ditt tillvägagångssätt. Alltid kul, speciellt med ett ovanligt typ av projekt att få se hur det går till. Det här fick du till bra. Det är säkert 17-18 år sen jag målade lexan sist. Typ när jag höll på med RC som "liten" grabb.

*ja jag vet att man inte lackar utsidan på karossen ffs*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav ZeeJay 16 jan 2009, 17:29

BIGBOI207 skrev:Satan vilken fin topplack du fick till, vad använde du för lack?

Jag tycker det var en bra beskrivning av ditt tillvägagångssätt. Alltid kul, speciellt med ett ovanligt typ av projekt att få se hur det går till. Det här fick du till bra. Det är säkert 17-18 år sen jag målade lexan sist. Typ när jag höll på med RC som "liten" grabb.

*ja jag vet att man inte lackar utsidan på karossen ffs*


Tjena Lillmannen!

Det är ingen topplack...den är lackad på insidan så det som du ser uppe från är ju själv lexankarossen...den är ju ytterst så därför skiner den lite extra... ;-)

Sketkul...du som gillar att kludda borde verkligen prova på att måla en lexakaross från insidan... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav ZeeJay 16 jan 2009, 17:30

Hmmm...

Såg inte din lilla blåa text första läget... :cuckoo: :cuckoo: :D :D :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav God is Back! 16 jan 2009, 17:42

Det skulle vara nice att få se några bilder på chassit..
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav ZeeJay 16 jan 2009, 20:41

God is Back! skrev:Det skulle vara nice att få se några bilder på chassit..


Skall plåta det åt dig....det är ett chassi som Go-69 och andra klubbar använder som ett "standard" chassi i Västcupen...tror det hette Champion...

Matsan som kör för Go-69 kan mer om detta än jag själv då det är nytt för mig.... :red:
:beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav Kristian 16 jan 2009, 22:18

Ser bra ut! Jag avskyr att lacka lexan, jag får det aldrig bra... Men det kan ju ha med mina helt obefintliga "konstnärliga" egenskaper...

Nico om du vill prova så har jag en S2000 kaross i 1:10 som ligger olackad :D så får du lite storlek på grejorna när du testar för första gången
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav Nico 17 jan 2009, 12:58

ZeeJay skrev:Hmmm...
Såg inte din lilla blåa text första läget... :cuckoo: :cuckoo: :D :D :D


HEHE, kunde inte låta bli o driva lite :D :hug:

Kristian skrev:Nico om du vill prova så har jag en S2000 kaross i 1:10 som ligger olackad :D så får du lite storlek på grejorna när du testar för första gången


Fresta mig inte kompis!!!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: BIL - Ferrari 330 P4 - slotracingbil

Inläggav ZeeJay 17 jan 2009, 19:39

Nico - Try it..you´ll like it!!

Men se då till att ha klart med airbrushen samt att du har fasmask hemma...sen ritar du upp lite schyssta flames!!
:beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster