Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 26 jan 2009, 01:42

Tjena alla!

Jag och min Far har en 4-spårig Scalextric i en källarlokal, men när man är hemma o sugen på att köra lite så är det 30 min buss/cykelväg till lokalen så nu tänkte jag bygga en lite rallybana här hemma som man kan leka av sig på närsom.

Banan kommer troligtvis bli runt 100-120 x 60-70 x 70 cm, och ska vara så lätt som möjligt (Man får ju inte ha den framme jämt för grevinnan) då den ska stå på vinden när den inte används. Idag när jag var nere i lokalen så börja jag bygga ett "gupp". Jag och Lala (Largasso) snacka om att det hade varit fräckt o ha ett vattenhinder så troligtvis blir det ett sådant oxå.

Så här kommer den troligtvis se ut.

Rallybana.jpg
Banan
Rallybana.jpg (31.32 KB) Visad 18411 gånger


Nedan, några bilder på ett halvfärdigt gupp som gör sitt jobb. :D

PICT0016 - Kopia.JPG
Peugeot 205 Rallye
PICT0016 - Kopia.JPG (72.8 KB) Visad 18412 gånger


Även Ferraris kan flyga.

PICT0012 - Kopia.JPG
Ferrari 355
PICT0012 - Kopia.JPG (70.92 KB) Visad 18408 gånger


Fortsättning följer.. /Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 27 jan 2009, 00:06

Sådär ja, då har man kommit hem efter nån timmes jobb med banan. Köpte lite virke och annat bra som kan behövas idag. Banan komer inte bli lika hög som jag tänkt men vad gör det, blir nog bra ändå.

Måtten är BxHxD 120x50x70cm, har byggt ihop stommen och börjat skissa lite på hur jag ska dra spåret, blir tajt på så liten yta o visst hade det varit kul med lite större, men man kan ju inte få allt.

Guppet som jag börjat bygga får nog dålit plats och om det får det så lär det ju inte bli några längre flygturer utan snarare en kulle. Vattenhinder kommer att finnas på banan, testa lite snabbt i dag och det kommer bli hur häftigt som helst, blir en liten försänkning på 2mm typ o lite vatten där i.

Bilderna är tagna med mobilen, där av den fantastiska kvalitén. S-E 5mp :down: :down: :down: :down: :down:

DSC03676.JPG
Byggmaterial
DSC03676.JPG (42.88 KB) Visad 18277 gånger


DSC03684.JPG
DSC03684.JPG (39.8 KB) Visad 18318 gånger


DSC03688.JPG
DSC03688.JPG (51.4 KB) Visad 18267 gånger
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Farsan 27 jan 2009, 00:32

Fräckt, när du skriver vattenhinder/2 mm vad avser du då, menar du verkligen VATTEN, går det?

...får ju en tanke på att bilar som ibland finns som weathered verkligen skulle kunna bli weathered...med smutsigt vatten...har inte tänkt tanken mer än en film från YouTube jag har i åminne då dom körde ute med en Scalextricbana och den fungerade bra - tills dom kom i första pölen, sedan var det en neverendingstory...färdigkört!

Skall bli kul att följa, håller själv på att lära mig allt vad gäller mitt kommande scenery!
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Borgis 27 jan 2009, 00:33

Destillerat vatten ska funka. Det leder ingen ström. :)

Farsan skrev:Fräckt, när du skriver vattenhinder/2 mm vad avser du då, menar du verkligen VATTEN, går det?

...får ju en tanke på att bilar som ibland finns som weathered verkligen skulle kunna bli weathered...med smutsigt vatten...har inte tänkt tanken mer än en film från YouTube jag har i åminne då dom körde ute med en Scalextricbana och den fungerade bra - tills dom kom i första pölen, sedan var det en neverendingstory...färdigkört!

Skall bli kul att följa, håller själv på att lära mig allt vad gäller mitt kommande scenery!
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Farsan 27 jan 2009, 00:38

...å här sitter jag med min dumstrut eftersom jag inte tänkte på det...fräckt!

Men har en känsla av att man får fylla på ofta...breda ställ in i pölen rensar väl rätt gôtt....filmer på dé?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 27 jan 2009, 01:07

Farsan skrev:Fräckt, när du skriver vattenhinder/2 mm vad avser du då, menar du verkligen VATTEN, går det?


Man tackar. Ja som Borgis säger så funkar det kanon med destilerat vatten, 34.90 för 4 liter på Biltema lär ju ta ett tag o göra slut på. Tanken är väl att lägga vattenhindret precis innan en kurva så farten är hyffsat låg, sen behöver man ju inte ha vatten där varenda gång man kör utan bara när man e sugen på att torka parketten efteråt. :-P

/ Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 27 jan 2009, 01:50

Tänkte höra med er som har ninco´s rallybilar, tex touareg och X5an där står att släpskon är fjädrande men hur är den fjädrad, som FLY´s truckar eller som min Spirit Peugeot i första inlägget?

Tacksam för svar /Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav ZeeJay 27 jan 2009, 12:27

Som dn Spirit Peggot.....har en Ninco Hummer och armen går ner ca 15 mm under bilen plus att du har lite fädring på Hummern i själva axeln på 5 mm....det går även att loss på armen så att den fjädrar mer men då måste man karva av en klack på "hållaren"(armen till pickupen)..

Kul projekt Martin!! :thumb: :thumb:

Klart intressant att följa och just det med vatten ska jag nog börja spinna idé på till min lilla Targa Miglia bana....usch...måste damma av det projektet ordentligt.... :red:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 28 jan 2009, 02:25

ZeeJay skrev:Som dn Spirit Peggot.....har en Ninco Hummer och armen går ner ca 15 mm under bilen plus att du har lite fädring på Hummern i själva axeln på 5 mm....det går även att loss på armen så att den fjädrar mer men då måste man karva av en klack på "hållaren"(armen till pickupen)..


Det låter ju trevligt, då vet jag vilken nästa bil(ar) blir.

ZeeJay skrev:Kul projekt Martin!!


Ja, tack. Ska bli skoj o ha nått hemma o pyssla med också, det senaste är ju att den ska vara digital 8-) , men
V 1.0 kommer vara analog.


Idag har jag förstärkt och sågat till hela banytan, så nästa grej blir att fräsa ut spåret sen kan man börja montera ihop bitarna. Jag försöker hålla vikten nere så mycket som jag kan o det verka funka än så länge väger runt 5-6 kg.

Det blir ett riktigt budgetbygge lagt ut ca 250kr o då har jag ändå köpt allt virke 60kr (!!), hönsnät 69kr, väv o tapetlim till sceneryt (bergsgrunden) 39kr, en påse gräs (konstgräs o inget annat) 16kr och två ark bergsvägg 63kr. Gräset och bergsväggen är ändå Faller trodde det var bra mkt dyrare än så. Sen har jag ju fräs o alla andra verktyg man kan behöva sen innan.

26.JPG
Så här kommer banlayouten ungefär se ut
26.JPG (49.54 KB) Visad 18168 gånger


30.JPG
30.JPG (47.49 KB) Visad 18175 gånger
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav ZeeJay 28 jan 2009, 22:01

Påminner mycket i designen om en bana de har på Badet i Oslo....en liten rallybana i miniatyr...

Sök på Badet här på forumet så lär du finna några bilder jag tog...kanske kan ge lite extra inspiration, tips och ideér... :thumb:

Funderar på att ta hem en Touareg VW RedBull från Ninco för att testa mer av det med olika lösningar med långt fjädrande pickup a la Ninco Dakar bilar....rätt sköj med klättrande rally/dakar bana... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Mecha666 28 jan 2009, 23:52

Ska bli intressant att följa detta bygge :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 29 jan 2009, 01:06

ZeeJay skrev:Påminner mycket i designen om en bana de har på Badet i Oslo....en liten rallybana i miniatyr...


Ja den såg trevlig ut, men är nog bra mkt större än min. Det skulle va kul med en riktigt stor en. Hoppas Lala hittar nån bra lösning till The Big One så kanske vi har en REJÄLT STOR rallybana här nere i skåneland.
Ja, min nästa bil blir helt klart en Ninco rally-dakar bil.

Mecha666 skrev:Ska bli intressant att följa detta bygge


För mig också. ;-) Var nere o fräste idag, ska finslipa på den imorron så då kommer det lita bilder.

För drygt ett år sedan när man va nybliven slotoholic så byggde jag och min farsa en två spårig träbana som jag hade i sovrummet hemma i 2:an. Visst det är kanske inte så märkvärdigt med en bana i sovrummet bara det att den var/är (Den lever än men inte riktigt körduglig då jag fick kapa den i två bitar när vi flyttade + att det inte finns plats) 200 x 220 cm. Fälldes ner mot sängborden o två barstolar som stödben när den användes, annars stod den lutad mot väggen. Tung som f*n va den så därför siktar jag på att rallybanan ska va smidig att flytta rundor.

Lite bilder.

DSC01522.JPG
DSC01522.JPG (39.68 KB) Visad 18031 gånger


DSC01524.JPG
DSC01524.JPG (33.32 KB) Visad 18029 gånger


DSC01542.JPG
DSC01542.JPG (30.79 KB) Visad 18021 gånger


DSC_0107 - Kopia.JPG
DSC_0107 - Kopia.JPG (65.86 KB) Visad 18016 gånger
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav jomol22 29 jan 2009, 10:52

Borgis skrev:Destillerat vatten ska funka. Det leder ingen ström. :)

Farsan skrev:Fräckt, när du skriver vattenhinder/2 mm vad avser du då, menar du verkligen VATTEN, går det?

...får ju en tanke på att bilar som ibland finns som weathered verkligen skulle kunna bli weathered...med smutsigt vatten...har inte tänkt tanken mer än en film från YouTube jag har i åminne då dom körde ute med en Scalextricbana och den fungerade bra - tills dom kom i första pölen, sedan var det en neverendingstory...färdigkört!

Skall bli kul att följa, håller själv på att lära mig allt vad gäller mitt kommande scenery!


http://www.srsowo.se/r-old.htm

Du verkar ha olika tejp på spåren, koppar och aluminium?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 29 jan 2009, 13:45

jomol22 skrev:Du verkar ha olika tejp på spåren, koppar och aluminium?


Ja det stämmer bra, jag köpte först aluminiumtejp, men pappa beställde en rulle koppartejp så vi körde ett spår av varje för att se om det var någon skillnad. Det ända man kan märka nu efter ett år är att det är lite mer motstånd/friktion mellan aluminiumtejpen och bilens flätor. Men att det skulle påverka körningen/varvtid tror jag inte.

/Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga bana - Rally - Rallye Rapido

Inläggav Martin_M 30 jan 2009, 01:11

Go kväll!

Har varit nere i lokalen idag och slipat och förstärkt banan, fick ju även tejpa upp den o provköra den o de kunde ju inte bli bättre funka hur bra som helst. Prova lite olika 4x4 bilar i olika lutningar o dom orkar ganska rejäla sluttningar. Nice Nice. Under helgen kommer den att målas o kanske hinner jag börja med bergsgrunden. Jag ska ta med bättre kamera då.

Trodde jag tog fler foton än vad jag gjorde så det blir bara en bild.

DSC03681.JPG
DSC03681.JPG (50.99 KB) Visad 17866 gånger
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 75 gäster