Sida 1 av 2

Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 14 jun 2009, 17:44
av Stirling Moss
Herr Moss har under svåråtkomliga lediga stunder försökt få till en liten träbana.
Banan är trespårig och ytterformatet på hela härligheten är tänkt att bli 2446x1226 mm.
Jag försöker bygga lättvikt, tanken är banan skall kunna ställas upp mot en vägg när den inte används(.. och hanteras av 1 person).
Banan är i princip gjord i ett stycke ( av 1 skiva), eftersom jag korsar spåren i olika plan på ett ställe måste jag dock skarva in en bit där.
Banan är till 75% fräst, förhoppningsvis kan jag fräsa klart under kommande vecka.
När man skall få in 3 spår på en relativt liten yta får man givetvis kompromissa en del, det är väl främst sladdutrymet på ytterspåren som man gärna skulle villja haft lite större.
Eftersom den kommer att vara stationerad på Turbovägen 40 i Ingvallsbenning,
har den fått arbetsnamnet "TURBOVÄGEN 400"
Bilder kommer så småning om.

Stay tuned.

Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 19 jun 2009, 01:00
av Stirling Moss
Jag har utlovat lite bilder
Här är de så gott som färdigfrästa banan.
Som synes är den inte gjord i MDF utan i "masonite" för att spara vikt. Eftersom masonite-skivan är tunn ( ca 3 mm ) har ribbor limmats fast på undersidan innan fräsningen påbörjades annars hade det inte blivit någon bilbana utan ett pussel pga att fräsen går rätt igenom skivan.
Det är tänkt att den inre slingan skall sänkas nedåt och luta svagt nedåt till höger för att passera under kurvan för att sedan gå relativt brant uppåt på den korta raksträckan nere till höger. En rak skarvbit skall tillverkas för att gå under viadukten och anslutningarna på banan justeras för bra passning.

Bild

Målning
Bild
Givetvis fanns det vissa som inte kunde hålla sig utan fick lova att testa direkt.
Bild
Här har den röda Jaggan varit och vänt och är på väg ner i sänkan.
Bild
Testade med ett par dm koppartejp
Bild
Även Hot rod-killarna visade intresse för den nya banan
Bild

Bild

Fortsättning följer, stay tunded

Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 04 jul 2009, 01:20
av Stirling Moss
Några bilder till från det pågående arbetet, men nu får projektet vila till mitten på augusti

Moss

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 16 jul 2009, 23:13
av DagaZ
Härligt med lite inspiration. :thumb:

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 23 jul 2009, 17:25
av Stirling Moss
DagaZ, du får väl sadla mopeden och komma hit när jag fått igång det hela så kan vi ha en högtidlig invigning med efterföljande race. kanske kan du plocka upp "A. Färsking" efter vägen.


Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 25 jul 2009, 15:22
av DagaZ
Stirling Moss skrev:DagaZ, du får väl sadla mopeden och komma hit när jag fått igång det hela så kan vi ha en högtidlig invigning med efterföljande race. kanske kan du plocka upp "A. Färsking" efter vägen.


Moss


Absolut! :thumb:

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 24 dec 2009, 03:52
av Stirling Moss
Det har inte gått så mycket framåt, men det har inte stått helt still heller under hösten,
här är några bilder:

Bild
Bild
Bild


Som synes lämpar sig bäst banan bäst för mindre 1:32 bilar pga begränsat sladdutrymme.
När man nu har långledigt och gott om tid är projektet 16mil härifrån... tråkigt !

Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 24 dec 2009, 15:45
av Nico
Vilken trevlig bana du håller på att få till :up: Jag gillar att banan ser tight ut, NICE!!!!

Antingen missade jag det i texten eller så stod det inget om det. Men hur är det tänkt att den skall förvaras? Hänga i tak, vikas ner från vägg eller stå i garaget?

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 25 dec 2009, 21:10
av Stirling Moss
Men hur är det tänkt att den skall förvaras?


Tanken är att den skall rullas i bakom den möbel som den står lutad emot( kombinerad högsäng/skrivbord/bäddsoffa) när den inte används. Det syns på någon av de äldre bilderna att det finns hjul monterade på ena långsidan, så kallade ottoman-rullar inköpta för några kronor/styck hos Clas.
Man får helt enkelt vinkla ut möbeln och så rullar man in banan bakom och ställer allt tillrätta.
Eftersom den finns placerad i mitt veckoboende, en liten lägenhet utanför Hedemora så finns det inte så ofta behov att ställa undan den pga att jag vistas där ensam för det mesta.När familjen kommer på besök och skall sova över måste den dock ställas undan.
Det skall även tillverkas några snabbt monterbara ben eller bockar så att den kommer upp från golvet.
Jag har även gjort iordning en belysning som skall hängas upp över banan när den står upställd, tre stycken silvergrå armaturer som suttit monterade över en gammal hockeyrink ( det satt givetvis många sådana lampor över rinken ). I dessa har jag monterat 40W spotlightar, tanken är att de skall ge ett bra och bländfritt ljus.

Vad som ligger närmast att göra är att fixa klart banan under viadukten, montera koppartejpen så att man kan testa om banan är körbar samt att montera "armco"-räcken.

De sandfärgde ytorna målades först gröna men det blev inte snyggt, det gjorde även att den grå banan såg blåaktig ut.
Så värst mycket "scenery finns det inte plats för eftersom jag försökt att utnyttja plattan maximalt, så några betande kor kommer inte att finnas. Kanske blir det några buskar och något träd som går lätt att ta bort, givetvis skall det upp lite reklamskyltar.


Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 11 jun 2010, 11:30
av Stirling Moss
Efter att ha klickat på den här länken blev ni lika besvikna som jag !
Intet nytt under solen, varför blir det så här ? :-?
Den lilla skarvbiten under bron skall göras klar, sen är det ju bara att tejpa och provköra...

Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 11 jun 2010, 11:57
av Nico
hahaha... Jag blev påmind om vilket cleant och fint bygge du pysslade med!

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 11 jun 2010, 12:01
av snugged
Stirling Moss skrev:Den lilla skarvbiten under bron skall göras klar, sen är det ju bara att tejpa och provköra...


jaaaa, komigennudå! vi vill se actionbilder från invigningen det här året! ;-) :D 8-) :Yg: :Ys: :Yb: :checkeredflag:

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 11 jun 2010, 16:23
av Nico
Jag igen bara... 8-)

Innan du förmodligen förseglar baksidan på ditt bygge kan du väl fota och visa underarbetet. Skulle vara riktigt intressant att se hur du har arbetat dig fram med ribborna under och även hur du har höjt upp banan osv.

Ditt lättviktsbygge är sjukt inspirerande. Har ett utryme på min arbetsplats som chefen inte kan säga något om utifall jag tar det i anspråk. Som på gamla goda JLS-tiden...

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 23 mar 2012, 13:47
av Stirling Moss
Undrens tid är ännu inte förbi !
Efter ett stillestånd på ca två år fick plötsligt Masonite- Moss för ca en månad sedan tummen ur… ja ni vet.
Banan baxades fram, den lilla bit som fattades skarvades i , koppartejpen rullades ut, P-list staketet tejpades upp och slutligen kopplades strömmen på.
Banan byggdes under mottot ”så mycket bana som möjligt på en standard byggskiva”. Ett dåligt koncept enligt vissa. Jag måste dock säga att jag är mycket nöjd med själva layouten det går att få ett bra flyt i körningen.
Solen är inte utan fläckar ej heller herr Moss, backkrönet blev lite för skarpt, långa bilar vill gärna spåra ur , men det går att åtgärda med ett par snitt i masoniten. Banan är fräst ur en skiva förutom viadukten där det måste in en skarvbit. Herr Moss måste drabbats av hjärnsläpp när han beslutade att göra den undre biten som en skarvbit, det gjorde det mycket knepigare att få in denna på ett bra sätt, det blev inte så snyggt men det fungerar.
Eftersom banan ställs upp mot en vägg ( på högkant ) när den inte används är den helt befriad från betande kor, träd och liknande detaljer av mindre betydelse
Mina gamla bilder har försvunnit pga att sidan där de låg har lagts ned.
Här är dock några nya bilder att beskåda.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

http://i1053.photobucket.com/albums/s47 ... VI/vy3.jpg

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 23 mar 2012, 14:10
av Jormungandr
skönt bygge :thumb: Snacka om att få ut maximal banlängd på en begränsad yta! Men du vet väl att det finns norska ko-raser som klarar riktigt svåra lutningar på fjällsidorna ;-)