Sida 2 av 2

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 23 mar 2012, 19:42
av largasso
:thumb: :thumb: :thumb:

Det tog sin tid.....men den som väntar..................

Mycket tjusigt bygge med go böljande sträckning !

Nu saknas bara lite........... betande kor, träd och liknande detaljer av betydelse.

:beer:

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 27 apr 2012, 11:56
av Lasp
Visst kan man ha tillägg även på en sådan bana, ser snygg ut tycker jag.
Och ko-raser stavas vä Co-Racer i denna sport?
Förövrigt kanske man skall ha flera banor, en sådan här för att bara rasta av sig så att säga. Skall fundera! :thumb:

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 12 apr 2013, 10:38
av Stirling Moss
Herr Moss har problem med tejp-släpp på sin bana, dels att den lossnar av sig själv samt att sladdande bilar river upp den.
En orsak till att den sitter dåligt kan givetvis vara den matta färg som banan är målad med.

Tacksam för tips hur jag får den att sitta kvar.

Har funderat på att lägga kontaktlim under som får halv-torka innnan jag lägger ny tejp men tveksam till hur lim mot lim funkar.
Eller kanske måla om under tejpen med en blank färg.

Jag kör med orginal gummidäck på bilarna och tycker det funkar bra mot den matta färgen

Hur göra ??

Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 12 apr 2013, 11:07
av Lasp
Jag har erfarit en viss utvidgning av tejpen, som då skrynklar sig lite. En direkt och första åtgärd har då varit att medelst en plastspackel helt enkelt tryck ner tejpen.
Det verkar fungera!

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 12 apr 2013, 11:07
av Lasp
Jag tror inte att blank eller matt färg är boven i dramat. Tryck ner tejpen.
Att efterlimma tar säkert mer tid än att dra loss tejpen och slipa lite samt applicera en ny tejp.

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 12 apr 2013, 11:34
av fightfireman
Jag tror att det är något man får leva med, att tejpen skrynklar sig. Eller så får man göra som järnvägsrallarna gör, ha lite distans mellanrum så kopparn kan röra sig.....men vem vill ha en massa skarvar och extra tråddragnings arbete???

Är man noggrann när man sätter tejpen och låter den få sätta sig, så minimerar man tejpsläppet....sen tror jag att det kan skilja på de olika fabrikaten. Jag köpte min tejp ifrån en fönsterfirma i Stockholm och den håller sig kvar utan att skrynkla eller släppa för mycket.

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 12 apr 2013, 13:07
av jomol22
Vi har haft problem med detta, särskilt på banor som står i fuktiga utrymmen.
En god hjälp är att måla en gång efter att du tejpat. försök komma så nära tejpen som möjlgt, så att du får en lite vall med färg mot tejpen. Har hjälpt betydligt för oss.
Köp en riktigt smal roller som går emellan spåren så går det ganska snabbt att måla.

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 13 aug 2013, 20:51
av Stirling Moss
Gjorde ett limtest på en lackad träplatta:
strök ut lite kontaktlim som fick halvtorka,tryckte fast en bit koppartejp.
tryckte fast en koppartejp bredvid där det inte fanns något lim.
väntade 24 tim.
Den limmade tejpbiten satt betydligt bättre.

Rev därefter bort all tejp från banan och jobbade mig runt alla spår med lim och ny tejp.
Därefter följde jag rådet från jomol22 enligt ovan, och målade mellan spåren.

Tejpen verkar nu sitta kvar mycket bättre ,
inget spontansläpp än så länge och tejpen har inte rivits loss av sladdande bilar.

Moss

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 14 jun 2016, 21:22
av Nico
Moss,

Hur gjorde du med ribborna på undersidan?
Skulle vara supernice att få se en bild eller så.
Satte du dit ribborna vartefter du fräste genom masoniten?

Re: Tre-spårigt & trä-spårigt

InläggPostat: 20 jun 2016, 19:18
av Stirling Moss
Hej

Först ritades spåren upp på masoniten,
Ribborna måste på plats innan fräsning eftersom fräsen går rakt igenom masoniten. Annars fräser man även i underlaget och dessutom blir det alldeles för sladdrigt med lödsa masonitremsor.Dessutom går ju fräsen ned lite i ribborna eftersom masoniten bara är 3mm tjock.
Jag började med ribbor längs med skivans ytterkanter,
på raksträckorna limmades ribbor med "lämpligt" avstånd från varandra.
I kurvorna limmades ribborna i solfjäderform.
Det blev dock lite luddigt i frässpåret så jag fick putsa efter med slippapper. jag använde frässtål med ett skär kanske blir det bättre med dubbla skär.
Jag har även använt masoniteremsor som sarg runt hela banan samt som staket i kurvorna. Sågade upp en hel skiva i ca 10cm breda remsor, det visade sig att när jag böjde dessa och använde som staket i kurvor så stagade de upp hela konstruktionen bra. På dessa har jag sedan limmat grå tätningslist vilket syns bra på bilden med Mustangen, det förhindrar att repor på bilarna.
Jag skall försöka fixa någon bild på baksidan, dock har banan vilat sig ett tag, stått upprest mot väggen senaste året. Det är dock inga större problem att hantera den på en person. den har dessutom otomanhjul på ena kortsidan så man behöver inte bära den.

Moss