Jormungandr Productions Presenterar!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Jormungandr Productions Presenterar!

Inläggav Jormungandr 26 jul 2009, 17:51

Denna bytte jag till mig av en viss Scalex härom dan. Bilen är skala 1:28 enligt kartongen, men jag gissar mer på 1:24-25 någonstans. den är dock så pass liten i verkligheten att den är precis lagom stor för en konvertering för 1:32 bilbana.

Bild

kunde inte vänta utan var tvungen att börja provmontera och fila på den lite.

Bild

Bild

Bild

Den är gjorde för en liten mabuchi batteri motor på 1,5V så en finna plats för drivlinan i denna vagn.
Bytte dock ut plasten mot lite NSR

Bild

för framvagnen tog jag ett slot.it HRS2 pickupp och axel fäste som limmades direkt på botten plattan. ska fästa mer ordentligt efter att allting utprovats.

Bild

jag har fått klyva delar av karossen för att få en bil med kaross som kan tas av på normalt sätt. skruvfästen i karossen gjorde jag av plastramen från byggsatsen. jag limmade ihop dem 4 och 4 och trädde en lagom stor bricka omkring. sedan sågade jag och filade dem till rätt storlek innan jag filade till ett litet hål i mitten. borde fungera fint sen när jag fäst dem ordentligt med epoxy.

Bild

Det är dock ganka mycket jobb kvar... ska försöka få den så trogen som möjligt om det går..

Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Borgis 26 jul 2009, 17:58

Otroligt ful, men grymt cool! Det blir kul att följa ditt bygge. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Scalex 26 jul 2009, 18:18

Det klart sjukaste som gjorts på 4 hjul. Ta en lite förstorad gokart och släng i en 8Liters V8 8-o , hitta en :cuckoo: chafför sen jävla blir det åka av :D Men tillförlitligheten var nog inte 100

Tror den kommer att göra sig bättre på scalextric banan. Keep up the good work Marcus :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav snugged 26 jul 2009, 19:50

sååå vansinnigt cool.
alla tummar upp från mig. :up: :up:
lycka till med byggandet!
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 27 jul 2009, 00:45

Jag har setat och filat lite medan vi såg på tv under kvällen... Jag gjorde mig ett par backspeglar ur lite överbliven plast och så har jag sågat bort kåpan över drivlinan. det sitter inget sådant på den riktiga och nu syns den växellåda de bemödat sig med att göra i bilen. Jag har dessutom sågat av de tunna avgasrören och ersatt med en litet tjockare grövre bit. Tanken är att efter målning i matt svart tejpa dem med frystejp för att imitera isoleringen som ska vara lindad där. Jag har även bytt plats på höger och vänster grenrör för att få dem att gå ihop till mitten.

Bild

Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Nico 28 jul 2009, 10:28

hohooo va häftigt!!
Den där skulle man ha fyra stycken av och bygga ihop så man hade ett lite fräckt startfält!!!! :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 01 aug 2009, 01:26

Jag har målat lite i motorrum och på delar av chassiet. Lite tråkigt att allting ska vara svart eller mattsvart, men jag vill ha så troget originalet som möjligt.
Bild

Bild

Idag provade jag med lite vanlig isolering kring avgasrören (frystejp) och jag tycker nog att det ser ganska bra ut. jag ska klippa till lite tunnare remsor att linda runt och göra om det mer ordentligt.

Bild

Jag har även skurit bort en tunn kil ur båda sidorna (de är skarvade på mitten) för att sänka fronten något och få mindre luft mellan däck och hjulhus:

Bild

Bild

Jag är ganska nöjd, men vill nog ha ner den litet till. Problemet blir dock att få pickupen att få plats under den tämligen låga fronten.. kanske får jag flytta hela litet längre in i bilen, men då får jag bygga om ganska mycket i fronten. annars börjar den bli så sakterliga färdig i skälva karossen.

Jag har även ett annat kul projekt som jag jobbar på. En gammal byggsats jag satte ihop när jag var kanske 8 år som visade sig vara 1:32. Jag ska fixa litet snyggare lack och dekaler till den för att få den mer lik orginalet. Karossen sitter på ett HRS2 chassie och möjliggjorde attd det mesta av inredningen är intakt. Dock fick baksätet skäras bort för motorn.

Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Aramis 17 aug 2009, 23:35

Nu har det gått 2 veckor sen senaste rapporten. Har utvecklingen av bilen avstannat?? :-D=
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 18 aug 2009, 11:48

jo lite är det så. Shadowen's kaross är så gott som klar. men jag behöver lite grejer innan jag kan gå vidare och limma fästen för skruvar och liknande. sedan ska den målas bara. Samma med Trans Am:en Grejer är på ingång, men i semestertider du vet.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav jomol22 19 aug 2009, 11:29

Jormungandr skrev: Problemet blir dock att få pickupen att få plats under den tämligen låga fronten.. kanske får jag flytta hela litet längre in i bilen,

I skala 1:1 hade föraren problem med att få plats med fötterna. De fick vinklas utåt rejält. Plats fanns inte att flytta fötterna, så kopplingspedalen fick ersättas med ett handtag. Detta blev ett ganska stort praktiskt problem. Man fick släppa ratten för att växla. :drunk:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 04 sep 2009, 15:25

Jag fick faktiskt kapa förarens fötter för att få in honom i bilen, så det är nästan som på riktigt. Scalex var vänlig och donerade en 1:24 förare anno 1966 från en gammal Revell bil han hade, samt ett par gamla Scalextric navkapslar från Porsche 962. Det gör ganska mycket för helhetsintrycket. Jag ska bara måla dem i rätt färger nu också..

Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 10 sep 2009, 23:37

Rättelse, det är en MONOGRAM gubbe och inget annat som tidigare angivits i tråden. :D Fälgar och däck från Slot.it är på ingång, men i slutändan så blir det nog Vanquish däck och fälg här. Vill ha de där riktigt feta bakdäcken som de gör. 21x14 blir lagom fläskigt! :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Modellpularn 31 okt 2009, 18:35

Va hände sen....?
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 01 nov 2009, 22:17

Projektet väntar på nya delar från England. Det beställdes i början av oktober men har ännu inte dykt upp. :-| säljande firma skyller på poststrejker i hemlandet. Jag behöver en 7,5mm 12 tooth NSR pinion för att få ihop drivlinan, sedan ska den bara målas. vill ha det mekaniska klart först ifall jag måste bygga om kaross eller chassie innan den är körbar.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: AVS Shadow Chevrolet Mk1

Inläggav Jormungandr 23 nov 2009, 16:16

Projektet har stått still en tid p.g.a. tidsbrist och saknad av vitala delar. Nu har delarna kommit och jag fick en stund över så jag kunde pilla en stund.

Motorn är nu i position så den driver bakaxeln! *äntligen* det var mycket mer jobb än jag först trott. lagren sitter så tätt att pinionen inte når till bakdrevet. Jag fick köpa hem NSR's anglewinder pinion som är 7,5mm i diameter istället för vanliga sidewinder pinionen på 6,5. sedan fick jag ändå fila bort en dryg mm på lagret på vänster sida och i chassiet på höger sida för att kunna lägga motorn i en lätt vinkel (ca 5° och nu når det precis. Jag har även epoxylimmat fast lagren bak och framaxelfästet.
Bild

Passade även på att förstärka karossen med lite epoxy i skarvar och ömtåliga punkter.
Bild

Nu ska bara sladdarna lödas dit och pickupen på, så ska den nog kunna köras inom en snar framtid. sedan återstår lakering och kladdandet med dekaler!
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster