Lite mer info om och bakgrund till bilen jag lät påskina var en orginal Slot.it bil i "min nya bil"-tråden.
Jag skaffade en vit Slot.it Porsche 956 som jag hade tänkt att att måla i något roligt fantasi-livery:
Men fantasilösheten är stor och när jag upptäckte att 956:an hade funnits i Marlboro-livery som Slot.it inte givit ut (ännu), plus att Stefan Johansson hade kört bilen, då var det inte snack om något påhittat livery längre nu var det trogen skalamodell som gällde!
Googles bildsök är smått fantastiskt och någon timmes sökning med olika sökord gav 3 högupplösta bilder av bilen från början av loppet och ett flertal mindre bilder av bilen senare i loppet plus modeller som andra gjort. Jag hittade även två olika dekalark.
Den enskilt viktigaste bilden när jag målade och dekalerade modellen var denna (men i högre upplösning):
Samma fotograf hade även en annan mycket bra bild, men tyvärr verkar han ha tagit bort den bilden helt och hållet samtidigt som han tog bort den mer högupplösta versionen av ovanstående bild!
Tyvärr valde jag att beställa det sämre av de två dekalarken (detta var innan jag hittat de högupplösta bilderna) så när jag väl kom till dekaleringsstadiet så hade jag med de fotografier jag hittat på nätet tillverkat 2/3 av dekalerna själv i photoshop!
Men det känns som att göra egna dekaler gav lön för mödan. Det är ingen modell som skulle vinna någon modellbyggartävling, men gott och väl i klass med det bilbanebil-tillverkarna presterar om jag får säga det själv.
Texten på displayboxen är för övrigt också en hemmasnickrad vattendekal tillverkad i Photoshop.
Det är bara en sak jag känner att jag saknar och som vore pricken över i:et, är det någon som vet hur Lill-lövis hjälm såg ut på den tiden???
Som kuriosa kan nämnas att bilen började loppet som en "lang heck" men avslutade loppet som en "Kurtz heck"!
Tittar man närmare på en av de bilder som finns på racing sports cars: http://www.racingsportscars.com/photo/1983/Le_Mans-1983-06-19-008a.jpg så ser man att både fronten och aktern är utbytt, aktern dessutom mot KH varianten med kortare/högre bakvinge och en lite annan variant av Marlboro liveryt (använt på Monza 2 månader tidigare) så de röda fälten på bakdelen matchar inte riktigt de röda fälten på karossidan. Man har dessutom lagat karossidan med tape!
Någon för det återuppståndna Fly att titta på ifall man funderar på att göra en 956:a i "chequered flag" serien.