Banbygge - Rockymountain raceway

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 28 nov 2010, 21:54

Hej alla....
Jag är ny här och helt ny inom ämnet så ha tålamod med mig :D

Vårt (familjens) byggprojekt bygger på scalextric sport bandelar..... (analog)
Allt började för 1månad sedan med en startsats som var rolig knappt en vecka.
Efter att letat runt på nätet efter en butik i Skåne som kan tillhandahålla delar,bilar osv.. så hittade jag Slotcar 4fun.
Eftersom deras tillhåll ligger nära Lund där jag jobbar så försökte jag få till en tid för ett besök... Tyvärr (mest för dom) hade dom inte tid att öppna upp för mig så det fick bli Toys R us i stället då jag vill känna och klämma på prylarna när jag skall storhandla 8-)
En ny startsats,ett gäng rakor och R2 kurvor samt en hel del bilar blev det där.
Väl hemma började pusslet med att få till en rolig bana på golvet men insåg snabbt att en bana med enbart R2 kurvor suger. Provade än en gång att få till ett besök på Slotcar 4fun men samma resultat :rolleyes: Så det fick bli Toys R us igen.. och runt 4k fattigare... :D
Provade en hel del olika bantyper (på golvet) innan jag/vi hittade en vi fastnade för.
Men hur kul är det att ligga på golvet och köra!! :rolleyes:

Så i går börjades bygget på allvar.

Så här långt kom vi i helgen :)
Bild
Första "bordet" börjar ta form.
Bild
Andra och tredje "bordet"
Bild
Klippigabergen börjar få sin form
Bild
Bild
Nästan hela banan
Bild
Hårnålen på "lilla höjden" man ser även bakljuset på en testbil :)
Bild
"lilla höjden och dalen"
Bild
"Dalen"
Bild
Nedanför "lilla höjdens hårnål"
Bild

Återstår en hel att fixa till runt och omkring höghöjden innan layouten stämmer med tankarna.

Material som använts till stomme är 28x70, 45x70 till ben och 7mm samt 10mm plywood till banytan.

Så nu dom stora frågorna!! är jag rätt på det så här långt? Var shoppar man lämplig färg? osv...........

Alla tips är välkomna!!
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nico 29 nov 2010, 09:32

Jag tycker att allt ser förträffligt ut, en liten myshörna på övervåningen.
I like it!!!....
Det roligaste med att bygga sånt här är att man lär sig mycket när man genomlider alla "trials n errors".
Keep us updated.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav GranTurismo 29 nov 2010, 21:37

Du verkar inte behöva mycket hjälp med idéer och sånt. Häftigt att du går ut hårt med eleveringar och mycket kurvor. Ser ut att bli en kul och utmanande bana att köra.

På en av dina bilder ser jag dock att du har två powerbases på banan. Du har väl inte ström på båda då det kan bli överbelastning?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 30 nov 2010, 00:22

Kul att läsa att jag är rätt på det :thumb:
Ideèr har jag många....men dålig koll på vad man använder till natur ytorna, färger osv...samt var man shoppar det....tips???

Angående power bases så stämmer det att jag har 2st men endast 1 används till ström, men matas med 2 nätadapters. Är det fel??
Hur som så är den ena power basen bara tillfällig.......

Kvällen mål var att få till "höghöjden" men tyvärr fastnade jag här på nätet med att leta bilar till banan 8-)
Har hittat ett 30-tal bilar som bara måste inhandlas :red:
Någon som kan tipsa om en bra "fysisk" butik i Skåne som har mycket bilar och banprylar ??

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nico 30 nov 2010, 01:07

Nonne skrev:Har hittat ett 30-tal bilar som bara måste inhandlas :red:


hahaaaaa.... Varmt välkommen in i gemnskapen Nonne

*haven't we all been there* 8-)
Det värsta är att jag köpte dom där "30 som bara måste inhandlas" ... men det tog inte slut där *S*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Jormungandr 30 nov 2010, 01:09

Jag har för mig att det finns/fanns en leksaks affär i centrala Helsingborg som hade en väldans massa bilbanebilar. det var ett par år sedan jag var där., men de hade mycket Fly bl.a. har för mig att den låg straxt nedanför Maria Kyrkan.. :-?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav largasso 30 nov 2010, 02:09

Den Jormungandr nämner är HobbyCenter som är importör för bl.a Slot.it dessa finns i lager plus
allt annat Slot.it, numera ligger "butiken" i gamla postenhuset på Stortorget ingång via N.Storgatan
tel 042-131848.
Hemsida HobbyCenter HBG

Han har även en del annat om man rotar runt lite, och när du är i faggorna så passa på
och hälsa på hos largasso rejsway och kör lite träbana :thumb: Tomas på HobbyCenter
har mitt telnr om du är sugen.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Azran 30 nov 2010, 09:00

Jag tycker att det ser väldigt bra ut. Har du fäst delarna på underlaget på något sätt?

Lycka till.
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Martin_M 30 nov 2010, 20:31

Även Leif på slotcar4fun tar emot hemma i ''butiken'', bara att konsultera en tid. Finns MASSOR av grejor. /Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 01 dec 2010, 00:00

largasso: HobbyCenter låter som ett hett tips!! Först HobbyCenter... sen direkt till largasso rejsway och testa bilarna som shoppats :up: Tackar ödmjukast för erbjudandet!! Har aldrig provat träbana så det är något att se fram mot :-D=

Azran: mesta delarna ligger löst än så länge.... men kommer att fixera dom efter hand.... finns stor risk att layouten ändras en aning på resans gång ;-) känner redan att en egendesignad bro hägrar ....

Martin_M: Jag har försökt få till en tid hos Leif 2 gånger men han hänvisade till webbshopen då han inte hade tid från nästa år..... ELLER HUR!!! jag vill shoppa loss nu :D
Skall jag beställa i en webbshop så blir det England eller Ebay så får jag 3 bilar i stället för 1 8-)

Nico: Tack!! Blir lätt ett shopping beroende ;-)

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 02 dec 2010, 21:50

Är pappaledig några dagar så då hinner man med lite bygge... :)

Tanken var att banan skulle bestå endast av berg och dalar men det tyckte helt plötsligt inte mina söner :rolleyes:
-Pappa var skall depån vara?
-vilken depå????
-Den där alla bilar skall bo när dom inte kör!!!
-Jaha den :-(( har vi plats med den då??
-Det fixar du pappa!!
- japp det gör jag :-?

Som tur var tittade bonden Sven och hans drängar över precis när jag kände att jag nog lovat lite för mycket till mina söner....
Så efter lita snack med Sven så lovade han att dom skulle fixa och dona medan jag drack en kopp kaffe...
Sagt och gjort så gick jag ner och tog en kopp och några mackor.....tog väl någon timme då jag råkade somna till :red:
Vaknade med ett ryck "he###te" jag somnade visst! Sprang upp på övervåningen och mötte Sven och drängarna som höll på att packa ihop all bråte efter sig......

så här blev resultatet!
Bild

När Sven och a drängarna var på väg att lämnat oss så passade vi på att ta ut F1 bilarna på en sväng....
Bild

Vi hann bara köra halva banan innan det höll på att gå åt pipsvängen :-x det visade sig att en grizzlybjörn hade hittat ner från bergstopparna för att jaga fartdårar :rolleyes: men som tur var klarade vi oss ;-)
Bild

Med grizzlyn i tankarna så vågade vi inte chansa på ett varv till, utan gick in i depå.......
Bild

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 03 dec 2010, 21:10

I dag har det handlats Färg,penslar, gips,nät och lite annat smått och gott.... helgen räddad!! 8-)

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 05 dec 2010, 00:31

Vid middagstid bestämde jag och sönerna att vi skulle bygga vidare men till vår förvåning hade det redan byggts en del :w00t:
Jo då det var bonden Sven och drängarna som var i farten igen :)
Precis när vi kom upp till banan höll dom på att packa ihop prylarna vid klippiga bergen för att fortsätta vid "hårnålen på lilla höjden".....

Lastning av överblivet byggmaterial vid klippiga bergen...
Bild

Bonden sven övervakar som en hök!
Bild

Här har dom städat undan...
Bild

Eftersom skånska bönder inte är särskilt vana vid berg och dess höjd, bestämde sig bonden Sven att dom skulle fortsätta på samma höjdförhållande.
Givetvis "hårnålen på lilla höjden"....

Bonden Sven övervakar när drängen Jöns rullar bort ett block "sprängsten"
Bild

Jöns är ganska lat av sig så bonden Sven får övervaka honom hela tiden så han inte smiter undan och tar en tupplur..
Bild

Mitt i allt arbete kom en sporthoj förbi susande så till nästa arbetsdag blir det till att sätta upp avspärrningar så ingen olycka sker!!
Bild

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Kenth 06 dec 2010, 12:55

kul :D var får man tag i bonde figurerna?
Kenth
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 sep 2009, 14:56

Re: Banbygge - Rockymountain raceway

Inläggav Nonne 06 dec 2010, 15:22

Kenth skrev:kul :D var får man tag i bonde figurerna?


Figurerna kommer från barndomen.... lekte och samlade på Britains traktorer och i samlingen fans figurerna....
Många leksaker är gjorda i skala 1:32 tex: nämnda Britains samt Siku, som fortfarande finns i välsorterade leksaksaffärer.....
Att det just blev Bonden Sven samt Jöns och dom andra drängarna som hjälper oss i byggandet beror enbart på mina kreativa pojkar som tycket att dom skulle passa in .....Sen att det är rätt skala är ett stort + 8-)

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron