Ny trespårig träbana under konstruktion...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav bastumannen 03 maj 2005, 16:32

Började bygga på min nya träbana för några veckor sedan, och tänkte att någon kanske kunde vara intresserad att se lite bilder under bygget. Jag designade banan i Pro-E (cad program) och här är en bild på hur det kommer att se ut:
Bild

Här är en bild på ramverket som banan byggs på (nästan klart), det är i två delar så att banan ska gå att flytta:
Bild

Så där ja nu börjar serpentindelen ta form:
Bild
Bild

Här börjar man ana helheten:
Bild
Bild

Som synes är det fortfarande tre sektioner som skall skruvas fast och passas in. Efter detta kommer jag att skruva av sektionerna igen för att fräsa spåren. Denna konstiga ordning valde jag för att få bästa möjliga passform mellan de olika sektionerna, hade varit onödigt om man haft en platt bana, men med all höjdskillnad och viss lätt dosering i flera kurvor tyckte jag att det var bäst att montera innan fräsning för att se att allt passar. Max höjdskillnad är 26 cm och jag har använt mig av 10mm MDF skivor för banan, totalt 3st 2400x1200 plattor gick åt för banan och ca 28m 45x21 profil till ramverket. Jag har införskaffat en 3mm fräsbit från maskinboden.se (affärer i Malmö och Göteborg), men jag har ännu ingen koppartejp, så om någon har något tips på var man hittar det så vore det uppskattat. Jag hittade 6mm tejp efter en lätt sökning på google, men jag skulle föredra 5mm eller kanske även 4mm om det finns.
Landskapstema för banan kommer att vara Targa Florio och alp-inspirerat, det känns ju ganska naturligt när man har serpentinkurvor och fet höjdskillnad. Jag hade ett par andra designer på g innan, men jag valde denna trots att det inte finns plats för depå eller liknande eftersom jag ville ha så mycket bana som möjligt utan att det ser ut som en salig röra av väg överallt. Kändes naturligt att gå på höjden då :) , och i alperna finns ju de mest underbara vägsträckningarna.
Namn på banan har jag funderat lite på också, först tänket jag använda något med vårt bostadsområdesnamn Vildanden i, men det passar liksom inte med banans layout kände jag, så jag gick på Targa temat och kombinerade med mitt efternamn så det blev "Targa Lestrell" rätt och slätt. Känns inte helt bra än men det får duga som arbetsnamn så länge i alla fall.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Stirling Moss 03 maj 2005, 17:39

jag köpte 12 rullar a 33m (totalt 396 m) koppartejp av en snubbe i Australien
pris totalt inkl frakt ca kr 500:-
någon bana har det inte blivit än , men än är det inte för sent.
jag har också tänkt gör 3-spårigt

http://stores.ebay.com.au/Stuff-n-Slots ... eZl2QQtZkm


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav bastumannen 03 maj 2005, 18:02

Tack för tipset Moss! Han var ju riktigt billig måste man ju säga! Men hur lång tid tog det att få hit tejpen? Jag skulle behöva just 3st rullar (ca 90m) så det låter ju perfekt med ett kit därifrån, dessutom ser förpackningen mycket lik ut, den som jag använde mig av sist jag byggde bana, när jag bodde i Melbourne. Den var ju bra, så är det samma så är det ett riktigt kap. Har du testat tejpen föresten, om den fäster bra osv?

/Tobbe
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 03 maj 2005, 18:19

Tjena Tobbe!
Det är en riktigt tjusig bana du har på gång där! Har spanat på de olika banförslagen du hade tidigare och det ser ut att kunna bil riktigt trevligt. Valet av Targa Florio/alperna som scenery-tema tror jag också kan göra att det blir en bana som sticker ut och som man kan göra mycket kul med. Höjdskillnader är något jag också skulle vilja utnyttja i större utsträckning för jag tror de både tillför mycket körtekniskt men även scenerymässigt. men är det inte mer än 26 cm som skiljer topp och botten? Det ser ut att vara mer på bilderna. I den layout jag skissar på för fast bana med scenery kommer det definitivt finnas med en kuperad del.

Tips om inköp av tejp har även dryftats tidigare på forumet. Exempelvis i denna tråd. Dock kommer de lokala alternativen inte ner i sama pris som det Australienska alternativet...

Lycka till!

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav knut_jr 03 maj 2005, 19:41

Snyggt bygge, ser bra ut. :thumb:
fet höjdskillnad
här kan du kolla höjdskillnad :wink:
http://www.fogelin.se/fsf

/ Rickard
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav bastumannen 03 maj 2005, 19:54

:beer: Jo, i jämförelse med den så är ju min Skåne platt... :P . hrm...
Grym bana ni har byggt där i Finnspång, grabbar! :thumb: Den ser mycket trevlig ut! Jag önskar att man hade lite mera plats också, men man får vara glad för det man har :wink:
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 20:06

Ett tips är att göra banan kuperad, alltså med svackor och pucklar. Kolla Archer! Eller det kanske du redan gjort.
Vår stora bana har rätt ordentlig höjdskillnad och en grym backe. Men det tänker man inte på särskilt mycket, för det bär uppåt och så åker man där, tills det går neråt igen. Ingen dramatik alls egentligen. Däremot på nedre delen finns ett krön med sväng som ger betydligt mer känsla av höjdskillnad. Kolla kurvan som "sticker ut" till vänster om pallen.
Bild
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav bastumannen 03 maj 2005, 20:29

Jo archer har man kollat flitigt under åren, kollade även mycket på eran sida då den uppdaterades oftare, tack för inspirationen måste jag säga :) . Angående svackor och pucklar så har jag inga större variationer planerade, förutom en sänka just under bron och lite böljningar längs rakan längst upp, annars har jag lite doseringar i flera kurvor också. Men jag kan ju fortfarande krydda till med lite extra stigning i serpentindelen, och hela nedfarten genom den stora sveparen och ner till under bron är inte fastsatt än, så där kan man ju också skoja till det lite extra med dessa förslag. Tack för tipsen! Jag tyckte att jag hade en hel del höjdskillnad ändå, men mer är ju oftast bättre :beer: . Det är första gången som jag byggt bana med höjdskillnad och endast andra banan totalt sett (länk till min första: http://www.slotforum.com/forums/index.php?act=module&module=gallery&cmd=user&user=370&op=view_album&album=12, så man har ju mycket kvar att lära, och det lär ju bli några banor till med åren hoppas jag :D.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav knut_jr 04 maj 2005, 11:08

Måste ju medge att det är Örebro-Malmgatan Autodrom som har inspirerat vårat bygge i Finspång.
En väldigt trevlig bana det att köra på.
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav Stirling Moss 04 maj 2005, 12:31

"Men hur lång tid tog det att få hit tejpen?

"Har du testat tejpen föresten, om den fäster bra osv?

/Tobbe[/quote]"


Leveranstid:
jag minns inte riktigt men det var max 14 dagar från betalning


Tejptest:
jag vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig
men jag tycker den fäster ganska bra , men det beror väl också på ytan den skall fästa mot.
Den sitter inte så hårt så att den går sönder när jag drar loss den.


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav bastumannen 04 maj 2005, 14:06

Tack för tipset Moss, nu får det bära eller brista :D Jag har redan beställt tre rullar och totalpriset stannade på ca 205 SEK med frakt. Tyckte att det var ett kap faktiskt, speciellt om det är samma tejp som jag hade sist.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Nico 04 maj 2005, 17:00

Häftiga nivå-skillnader i alla fall. Ser riktigt nice ut!!...
Blir det bergigt landskap också eller gröna kullar? Det finns ju två riiiiiktigt snygga banor i bergsmiljö på archers hemsida!!...

:beer:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav bastumannen 12 maj 2005, 20:21

Jodå, Nico. Det blir bergigt och alpinspirerat med mycket frigolit som bergsväggar :) .
Jag kan för övrigt också meddela att koppartejpen kom idag!!! Mycket snabb leverans måste jag säga, och tack igen till Moss för tipset :thumb: .
Här kommer lite bilder till på läget just nu:

Bild
Bild
Bild

Blev inga extrema höjdskillnader denna gång, men tror nog att det blir nice ändå...
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Stirling Moss 08 jun 2005, 13:39

Hur har det gått,
Några nya bilder ?

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav bastumannen 23 jun 2005, 20:24

Jodå, det har hänt en del nu, men jag har tyvärr även jobbat en massa sedan tentorna avslutades. Banan är nu körklar och premagnet var här förra veckan och smygtestade lite i samband med att vi fick en leverans från Tyskland. En Spirit 205:a och en Pink car 250 GTO samt två 1:24 plastmodeller var min skörd och pre fick sig ett gäng svarta inner borders och en Corvette på rea.
har lite ont om tid att lägga upp bilder här nu men titta in på http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=8247 där la jag upp lite bilder på den klara banan. Ja utan scenery än förstås, men jag hoppas komma igång med det snart om jag nu kan slita mig från att köra hela tiden... :) Jag kan intyga att banan är riktigt nice att köra på :D
Mer updateringar lär följa här och kanske vi kunde ha en liten ban invigning sen också med medlemmar från trakten, om intresse finns.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster

cron