Ny trespårig träbana under konstruktion...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav ZeeJay 27 apr 2008, 19:05

Helt klart är att Bastumannens bana har fått det perfekta hemmet och en kanon banägare!!

Gillar matchande gardiner....om än i circles....;-) :thumb: :thumb:

Vid tillfälle får du ordna en liten youtube snutt på ett par varv runt banan... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 27 apr 2008, 19:18

largasso skrev:Fattar inte att det kvinnliga könet har så svårt att uppskatta en så vacker "möbel"

Nu är jag i och för sig särbo, men min flickvän gillar banan. Dock inte att köra på den. :)
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 27 apr 2008, 19:19

ZeeJay skrev:Gillar matchande gardiner....om än i circles....;-)

Gardinerna är en kvarbliven rest från den tiden det var vardagsrum där. De ska bytas ut. Någon gång. Typ. :-\
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 27 apr 2008, 19:25

DagaZ skrev:Säg till någon gång när du tar emot besök så ska jag ta mig de 8.2 km dit och provköra. Snyggt arbetat!

Du kunde ju kommit hit i helgen som precis gått, och hjälpt till att anlägga gräsmatta. *pust*
Jag är hemma av och till. Jobbar hemma halva tiden, reser andra halvan. Tyvärr är halvorna ganska ostrukturerade, så det är svårt att boka något.
I morgon åker jag och lånar en Oakley Design-byggd Porsche GT3 (i fullskala), så då får nog bilbanan vila ett par dagar... 8-) På fredag åker jag till Gotland Ring, en något större variant på bilbana. Men jag är hemma över valborg, i alla fall.
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 23 maj 2008, 14:13

En liten update.
Pysslandet har stått still ett tag, men nu i veckan gjorde jag ett ryck.

Bild
På den här delen av banan har det inte hänt så mycket mer än att det blivit lite extra vegetation.

Bild
Bortre änden har fått ett helt nytt utseende. Bastumannens gamla blåa pappskiva satt kvar in i det längsta, men nu har ett nytt berg skulpterats upp i frigolit och gips.

Bild
Bild
Bild
Vyer över hela anläggningen. Som jag nämnt tidigare står den i vardagsrummet, så det är lite trångbott. Tanken var att banan skulle få flytta till ett eget rum så fort grannrummet var renoverat, men nu har den blivit så komplicerad att flytta så framöver blir det nog vardagsrummet som får byta plats...
Här syns också fronten som byggts. Direkt till höger om bilhyllan är dörren som ger tillgång till banans undersida. Råkade ut för en serie knasiga elfel för ett tag sedan, då är det skönt att allt är lättillgängligt.

Bild
Bild
Hyllorna har fått speglar i bakkant. Håller på och letar efter någon lämplig diodlösning för belysning av hyllorna.

Bild
Tangentbordet till tidtagningen är utdragbart sedan Bastumannens tid, bara lite mer inbyggt nu. Utrymmet mellan banytan och regelverket var tidigare bara tomrum. Det har nu fyllts ut med byggskum.

Bild
Bokhyllan fick tjäna som rumsavdelare. För att baksidan inte skulle se så jädrans trist ut spikades en skiva på som sedan tapetserades. Bakom tv-bänken byggdes en fortsättning av bokhyllan som binder ihop tv-bänk och hylla samtidigt som den tjänstgör som avlastningsyta. Gör även intrycket lite solidare från vardagsrumsdelen sett. Eftersom bilbanan står i blickfånget när man sitter och tittar på tv så kändes det viktigt.

Bild
Bild
Bild
Har man tre likadana bilar blir det svårare att skylla på materialet när det inte går bra...

Bild
Bild
Gamla rallybilar får mig nästan tårögd. Onödigt vetande: För några år sedan låg mitt garage bara några hundra meter från Björn Waldegårds residens.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ninco-Moslern köptes begagnad på nätet, och är väl allt annat än original. Kanske finns ursprunglige ägaren här? Snabb rackare. NSR-Moslern är helt standard och ganska annorlunda att köra, ändå är de tämligen jämnsnabba. Lustigt nog är de väldigt olika i storlek, trots att skalan ska vara samma.

Bild
Bild
Corvette-trippel. C6:an känns inte riktigt skalenlig.

Bild
Bild
Bild
Bild
Camaron och Mustangen har hängt med från första Scalextric-banan och är nog minst fem år gamla. Trots att sonen gjort sitt yttersta för att avliva dem under åren är de fortfarande problemfria och snabba.

Bild
På allmänhetens åkning är variationen i vagnmaterial stor.

Bild
Berget saknar fortfarande ett par träd, sedan får det räcka. Att komma åt inne i hörnet är ett helvete, men hela banan går att dra ut från väggen även om det inte görs i onödan.

Bild
Bild
Bild
Här tog färden tidigare abrupt slut i ett gjutjärnselement från 40-talet om man råkade åka av. Nu är avåkningszonerna lite trevligare mot materialet. De höstfärgade buskarna har sprayats med färg som blev kvar när jag lackade en motorcykel (Kawasaki Z500) för en massa år sedan.

Bild
Willie har inget till övers för Grupp B-bilarnas olåt. För hans del var det en seger när de förbjöds i rally-VM.

Bild
Emanuel Desperados lurar i vegetationen. Busken består av lokalproducerad vitmossa och överbliven väggfärg från källarens mörkare domäner.

Bild
BP-pysslingen är märkbart irriterad över att både Shell, Esso och Gulf är representerade på banan, men inte BP.
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav pryzze 23 maj 2008, 15:27

Vilken bana du har. Verkligen kul att se dina fina bilder.

Det ser inte ut som om man flyttar på banan utan problem.
Så jag förstår att du flyttar på vardagsrummet.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Niak 23 maj 2008, 15:51

Verkligen fint jobbat!

Synd bara att en annan får dåligt samvete som aldrig kommer att komma upp i samma klass!

Alltid färsking skrev:
Bild
Har man tre likadana bilar blir det svårare att skylla på materialet när det inte går bra...
.


Det finns alltid utrymma att skylla på materialet :beer:
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 23 maj 2008, 16:00

Niak skrev:Synd bara att en annan får dåligt samvete som aldrig kommer att komma upp i samma klass!

Sådär känner jag också. När man ser en del figurers byggen så skäms man för att lägga ut bilder på sitt egna taffliga karvande. Men huvudsaken är ju att man har kul! :thumb:
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav JensaPson 23 maj 2008, 19:52

En riktigt fin bana som har hög standard och ser kul ut att köra. :up:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Borgis 23 maj 2008, 20:07

Jag är helt tagen av dina foton. Underbara kameravinklar. Det syns att du är proffs. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav TurboTurtle 23 maj 2008, 22:57

Jäkligt snygga bilder! :up:
Man blir LITE avundsjuk......
/TurboTurtle
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 25 maj 2008, 14:27

Äntligen en video, om än lite väl mörk...
Sonen visar runt på banan. :w00t:
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav ZeeJay 25 maj 2008, 20:36

:klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa:

Sjukt bra gjort - både bana, bilder & video!!

ME LIKE!!!
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 25 maj 2008, 20:41

Första gången jag håller i en videokamera sedan 1991, i princip. Hittade ett sniket originalinstallerat redigeringsprogram och testade lite. Tyvärr var det lite väl mörkt. Fick täcka fönstren för att inte få utfrätta reflexer i banan, och ena bygglampan är trasig så jag hade bara en bygglampa som jag riktade rakt upp i taket.
Men det var ju rätt kul ändå. Nu skulle jag vilja göra en film med fler bilar. :D
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav God is Back! 25 maj 2008, 21:15

ZeeJay skrev:
Sjukt bra gjort - både bana, bilder & video!!



Indeed, förbannat bra musik till videon oxo :up:
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 119 gäster

cron