Banbygge - Neue Kesselraumring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 09 mar 2011, 22:58

När jag kom hem från jobbet väntade detta trevliga paket ifrån Tyskland. :w00t:

Bild


Avsändaren var http://www.nincoshop.de så innehållet var följande trevligheter. En Master track och några extra bitar för att kunna genomföra ett nytt banbygge!

Bild

Butiken kan verkligen rekommenderas. Bra priser, låg fraktkostnad, bra kontakt och riktigt snabb leverans på bara 2 dagar.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 09 mar 2011, 23:13

Här är banan som ska byggas och ersätta tidigare Kesselraumring som ni kan läsa om här.

Bild

Tanken är att det från nedre vänstra hörnet ska börja en stigning ända bort till övre högra. Därifrån ska den sen ringla ner till innerplan. Det blir ett rejält projekt med lite mer bygge av stommar till berget och sedan naturligtvis betydligt mer att agera landskapsarkitekt än på den förra.

Tanken är också att med ett mindre handgrepp kunna föra till en löstagbar/fällbar platta i nedre höga hörnet och kunna koppla in vändslingorna. Har saknat möjligheten att köra två och med denna lösning kan jag med ett lätt handgrepp göra båda. Anledningen till att jag ej kan göra den permanent är att det där finns en dörr till källaren där som emellanåt kan behöva användas.

Bild


Bygget kommer dessvärre inte att starta med en gång. Först har jag planerat att renovera själva rummet med lite trevlig färg för att göra det lite behagligare att vistas i. Bordet kommer också behöva göras större för att rymma banan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 09 mar 2011, 23:18

Kunde naturligtvis inte hålla mig helt och hållet. En liten testbana fick byggas.

Bild

Bild


Blev lite rejsande också. Min sjuåriga dotter skötte kameran och jag tyckte denna "in action"-bild blev riktigt bra.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Nico 09 mar 2011, 23:35

hahaaaa, underbara bilder!!! Du vet att jag menar väl när jag säger att du ser ut som ett barn på julafton!!!
Lycka till med nya layouten.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 10 mar 2011, 16:26

Maffigt bygge det blir! Nu när du ska köra med Ninco-delar behöver du knappast några boosterkablar då kontakterna är av mycket bättre kvalisort och det är ju ett plus.

Här är Toni Ponces rallybana som han har i sin butik i Las Palmas:


Kanske kan finnas nån inspiration att hämta? :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 13 mar 2011, 21:59

Helgen har bjudit på en testbyggnad av banan i dess hela längd. Min fru har en yogastudio i källaren där hon håller klasser men nu i helgen har hon varit snäll och låta mig provbygga där.

Bild

Hörnet längst upp till höger fick en liten omdesign gentemot ritning. Det blir R2 in och R1 ut istället för tvärtom. Med R1:an först blev det det ideliga uråkningar. Det nya förslaget gör det mer körbart men kanske kan det bli en källa för irritation, speciellt när man kör med kidsen. Måste säga att innerspåret på R1-kurvan är rätt tight och det blir lätt avåkning.

Bild

Blev glad att upptäcka att de nödvändiga måtten stämde precis. Banan mäter 325 x 185 cm och det är precis så brett bordet går att göra i rummet den ska byggas i. Att köra bilbana på golv är annars ganska värdelöst. Har nu ganska ont i knäna... och bilarna drog åt sig otroliga mängder damm. Utan sladdzoner och med staket tätt intill är inte heller nån höjdare. Provbyggnaden har gett lite att fundera på.

Annars måste jag säga att det var riktigt trevligt att köra Nincobana. Skönt att inte bilarna slog i skarvarna och gick jämt och fint. Greppet kommer ta en tid att vänja sig vid, Har varit van vid att bilarna glider runt på tvären genom kurvorna och så var det inte på Nincobanan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 11 apr 2011, 20:43

Nu börjar det närma sig med att börja kunna bygga banan.

Rummet har genomgått en förvandling och blivit mycket ljusare och trevligare att vara i. Målningen blev klar förra helgen. Funderade på att fixa golvet också men då det knappt kommer synas pga av bordet och mattor så besparade jag mig det jobbet denna gång.

Före.
Bild
Bild

Efter.
Bild
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 11 apr 2011, 20:54

Nu i helgen satte jag upp hyllor för min Bburagosamling runt hela rummet. Sen har jag börjat med bordet. Har ställt ut pingisbordets ramar med ben. Grundskivan blir lite av ett lapptäcke med olika skivor för att få till den rätta storleken. Kommer kräva lite extra stöttning undertill och lite uppstagning här och där.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Nico 12 apr 2011, 09:24

Vad fint det blev. Mysigt att ha ett sådant utrymme till övers i källaren, lite lyxigt! :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 17 apr 2011, 20:54

Trots det fina vädret hanns det med lite testbyggande. La ut banan i dess fulla längd. Det lite tight först och jag fick flytta ut bordet lite från innerväggen. Hade varit lite för optimistiskt i hur mycket avloppsröret som går längs väggen skulle påverka. När jag bygger stigningen ska jag se till att bygga den intill väggen inte ha nån avgrund på banans baksida då jag vill undvika att bilar far ner bakom och under bordet i framtiden.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 17 apr 2011, 20:58

Ville även testa lite hur jag ska göra med rallykonverteringen. Hittade en inte tillräckligt stor skiva och la ut slingorna. Lödde på en Ninco powerbase på en koverteringsskena och sen var det bara att köra. Fast det gällde att ta det lite försiktigt vissa partier....

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 23 apr 2011, 20:50

Skönt att ha några lediga dagar över påsken att bygga på banan med. Det fina vädret har gjort att jag kunnat ha sågverkstad ute och jobbat på banan med öppen källardörr. Gårdagen ägnades åt att såga till skivorna. Kunde inte hålla mig på kvällen utan började expremintera lite med själva stigningen.

Bild

Bild

Började med att bygga ett stöd ca 45 cm högt för den högsta punkten och lyfte med viss möda upp banan för att vila på det. Som synes använde jag sedan ett par 30 cm djupa hyllplan för att staga upp det andra hörnet. Tillverkade några till stöd och gjorde en provisorisk uppställning.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 23 apr 2011, 21:00

Idag blev det lite byggande också. Mest tillverkning av fler stöd och se till att det är stabilt utan att det sviktar nånstans. Känns bra och stabilt tyckte jag innan vi gick på påskmiddag men nu ska jag sova på saken och eventuellt sätta dit nåt mer imorgon om jag tycker det behövs. Hoppas kunna lägga ut banan igen och provköra snart. Tycker stigningarna verkar bra men inget går upp mot att få prova om det är ok och se om nåt behöver ändras.

Bild

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 25 apr 2011, 19:48

Igår la jag ut banan! Det blev i stort sett som jag avsett. Köpte för säkerhets skull när jag beställde delarna en liten 5 cm skarvbit som som jag misstänkte skulle behövas nånstans på banan. Det intressanta är att när jag varje gång byggt upp banan enligt ritning satt denna på olika ställen. Nu blev det på mittennivån för att kurvan som svänger inåt inte skulle gå ut i luften (eventuellt en liten felräkning av mig) men det intressanta är att det stämmer överallt.

Bild

Som synes är det en liten puckel mitt på övre rakan. Resultatet av att det är en skarv där med en kortare skiva. Var rädd att det skulle kunna bli ett "hopp" men det verkar inte påverka negativt i någon större utsträckning. Fick en bil att lätta och fara rakt in väggen. Det ser lite charmigt ut tycker jag men ska fundera om jag ska åtgärda det innan jag går vidare.

Bild

När jag väl började köra visade det sig att jag var tvungen att ta itu med de håligheter som bilar kunde åka igenom. Lyckades två gånger skicka bilar ner i betonggolvet genom glipan mellan andra och övre våningen. Finns som nämnt tidigare en glipa på ca 1 dm mellan bordet och väggen. Har haft en överbliven gipsskiva som stått i vägen ett tag i källaren så denna skar jag till i lämpliga bitar och stoppade in på behövliga ställen igår kväll. Dessa får bli kvar som grund att bygga scenery på

Nästa steg blir att ta itu med sladdzonerna! Körde lite i eftermiddag och det är verkligen ett skriande behov efter dessa. I övrigt känner jag mig nöjd, det är ungefär som jag tänkt mig. Skulle naturligtvis önska mig lite längre rakor men det går naturligtvis inte pga rummets utseende.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Janne L 25 apr 2011, 21:18

Kul nu börjar banan ta form, ska bli roligt att se sceneryt växa fram. Känner igen situationen när bilar flyger av den halvfärdiga banan rakt ner i golvet :-\ , men när allt börjar komma på plats går det ju inte att avstå från att köra.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster