Banbygge - Neue Kesselraumring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 13 feb 2014, 23:49

Så då har träden fått sig en omgång med strössel. Använde ett spraylim som jag köpt på Jula för att se hur det är att jobba med. Lite omplacering av träden har gjorts då jag nu inväntar en större laddning träd införskaffade på Ebay.

Bild

Blir lite omplaceringar av figurer också. Häst och kopojk får bo här på slänten i den nyuppsatta hagen.
Bild

Och fåren får flytta till den bakre kullen. De inväntar också någon som tar hand om dem.
Bild

Ny omgång strössel över innerplanen, nu fäst med spraylim. Verkar funka bra.

Bild

Och här ska det försöka bli en stenmur av en tunn frigolitbit. Tänkte karva ur stenbumlingar med hjälp av lödkolven.
Bild

Vad roligt det är att pyssla nu när man väl kommer igång. Får se om färgburkarna och gipset åker fram till helgen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 16 feb 2014, 00:16

En lördag med seriöst skitväder ute bjöd på tillfälle att fortsätta bilbanepysslet.

Valde att ta tag i den nya sladdzonen och blev nöjd så här långt.
Bild
Bild

Målet får bli att gipsa väggen så att den blir mer som en bergssida imorgon.

Sen har jag ristat fram "stenblock" i frigoliten som ska bli en mur.
Bild

Fick ideer till en annan och lite lägre mur här när jag skurit till den första. Kan nog bli riktigt bra tror jag.
Bild

Igår kom förresten några nya figurer. Först en fårhund att hålla koll på fåren så att de inte hoppar ut på vägen.
Bild

Hunden ingick ett set med några nya figurer av lantlig karaktär. De är från Britains bondgårdsleksaker som är i skala 1:32. De har allt möjligt scenery iform av både fordon, figurer och djur. På brittiska Ebay är det fullt av Britains och det här setet kostade drygt 60 kr inklusive frakt. Får se var de placeras ut så småningom.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 16 feb 2014, 21:07

Idag var det fram med gipset och ta sig an att göra en bergvägg av sargen. Resultatet blev ok men det blev lite struligt då jag inte hade så mycket gips hemma och blandade för mycket i första läget. Det torkar snabbt och blir då inget bra att jobba med och man får stressa för att få upp det.

Bild

Gipset behöver till imorgon att torka men jag ville komma igång med att måla och tog mig an de blivande stenmurarna som nu fått ett lager grå färg.

Bild

Den överst i bild ska jag sätta där uppe på banan där det är ett stycke vit vägg. Det låter så otäckt när plastbilar ibland slår i betongen så frigoliten ska göra det lite mjukare.

Bild

Därnere satte jag några av mina hemmagjorda däcktravar som jag flyttat från annat ställe i samma syfte.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav largasso 16 feb 2014, 23:25

:thumb: :thumb: :thumb:

Gott att se hur det växer till igen !

Nu blev man lite sugen på att kladda med gips :w00t:

Ska du ha stängsel vid gipsväggen? Ser ut som bilarna kan få en del plåtskador där annars 8-o
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 16 feb 2014, 23:50

Hmm, nu gav du mig en idé som jag måste fundera på. Jag har ett gäng gamla Scalextricbarriärer som skulle kunna funka. Får se hur det skulle bli...

Som det varit tidigare har man slagit i väggen nästan hela tiden i ytterspåret. Faktum är det att det var en och annan rejäl skrotning in den gamla bergväggen av gips som fick den att slutligen rämna. Förhoppningvis gör sladdzonen det skonsammare mot både gips och bilar.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 22 feb 2014, 14:51

Lite progress nästan varje kväll. Blev glatt förvånad att de träd jag köpt på Ebay från Kina(!) bara tog 10 dagar på sig att hitta hit.
Bild

Det finns hur mycket träd som helst för modelljärnvägsbygge. Tyvärr inte så mycket i skala 1=1:32, men i skala 0 som är nånting runt 1:43 finns en hel del träd vilket innebär ca 12-15 cm för ett stort träd i den skalan. Inte riktigt så stora som jag skulle vilja ha men mycket bättre en de plutträd som det blir om man tar träd till H0 och sätter på banan. Vid sökning på Ebay fanns det en uppsjö kinesiska butiker för detta ändamål, billigt också. Det blev 30 träd för 230 kr inklusive frakt.

Första gänget planterades här där stenmuren ska ta plats.
Bild

Sen var det det här med Lalas tankar om behov av ett skyddsräcke och det blev beslut om att sätta upp det här.
Bild

Dags att fortsätta jobba på detaljerna....
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Stegeswe 22 feb 2014, 18:13

Tjenna.. Grymt bygge!!

Jag håller också på med lite scenery nu och har en liten fråga.

Vad har du för "strössel" till gräset. Alltså vad heter det.?

och var köpte du det?

MVH:S.S
Stegeswe
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 jan 2014, 16:25

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 22 feb 2014, 18:55

Tack!

Det kommer från en tillverkare som heter Noch. Jag köpte det för några år sedan i den lokala hobbyaffären som trist nog inte finns kvar. Det finns dock i alla välsorterade modelljärnvägsaffärer på nätet. Finns andra tillverkare också.

Goggla på Noch och modelljärnväg hittar du massor av återförsäljare. Det du ska ha för att göra gräsmattor är strössel, sedan finns det det som är lite tjockare och kallas "flockage" som är bra för att pynta träd, buskar, murar mm.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Stegeswe 22 feb 2014, 23:56

Tackar för snabbt svar ..
Skall google fram lite "strössel"...
btw har du adressen kvar till Kina ""ebay"" där du köpte träden dom ser kanon ut..
Stegeswe
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 jan 2014, 16:25

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 23 feb 2014, 00:05

Gå in på ebay.co.uk och sök på "model tree" i kategorin för modelljärnvägar. Du får massor av träffar, men kan avgränsa till skala 0. Säljaren jag handlade av hette "Ethersell", men det fanns flera andra kinashoppar med liknande utbud och priser.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 23 feb 2014, 12:28

Den nya låga muren på plats, men inte helt färdigpyntad.

Bild

Men den här muren får anses vara färdig. Fästad med mängder av smältlim, återstår att se om den håller för avåkningar och bredsladdar.

Bild

Nya kurvan klar. Har fått en känsla att jag "over did it" med för mycket gräs runt själva räcket, men nu är det som det är.

Bild

Det lilla skjulet fick ta plats här liksom en av de nya gubbarna.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 23 feb 2014, 16:23

Eftersom det går sådär för Sverige i OS-hockeyn kan jag lägga upp några nya foton istället. Lite finputsning på vissa grejer och sedan städning så börjar det snart bli dags att lägga ut spåren igen.

Lilla stenmuren pyntad. Pilsnerdrickaren får bo i skuggan av de nya träden.
Bild

Fåren fixerade och vaktas av den nya bonden.
Bild

Utplacering av diverse gubbar. Lite glest i åskådarleden men utforskar just nu "figurmarknaden" så tillskott lär komma vad det lider. Det är inte så svårt att hitta fina gubbar om man lägger manken till, Preiser och Le Mans miniatures har riktigt fina grejer. Men de är dyra och väger de mellan ett par nya bilar tar jag hellre dem. Finns en del på Kinamarknaden också så nåt mer lär det bli.
Bild

Bild

Den här skyddsmuren är också på plats för att bespara bilarna som kör ur här emellanåt.
Bild

Återstår att fixa innerplanen när skenorna är utlagda.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 02 mar 2014, 22:55

Efter lite finputsning åkte bandelarna ut igen tidigare i veckan. Här ett par översiktsbilder på resultatet. Banan i rallykonfiguration som synes.
Bild
Bild

En rallyskoda i den "nya hörnan" av banan.
Bild

Det blev lite nya träd och en något annorlunda uppställning på innerplanen.
Bild
Bild

Nu väntar jag bara på 28 nya gubbar och några bänkar ifrån Kina som ropats in på Ebay så blir det lite mer publik också.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 03 mar 2014, 01:59

Det ser RIKTIGT BRA UT GT!! Med den realistiska sceneryn vore det ju snyggt att även måla den svarta banplasten i någon snygg asfaltskulör även om det både är krångligt och gör körningen sämre. Men det vore ju verkligen snyggt... Inspirerande bygge! :): :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 03 mar 2014, 21:29

Tack Aramis, värmande ord från en mästare på att måla bilar!

Jo, det där med att måla bandelarna har jag funderat på både en och två gånger. Det vore läckert. Men om jag går tillbaka till när jag köpte Nincobanan så var målet att jag skulle försöka "vårda min investering" och och göra så lite åverkan som möjligt på bandelarna (till skillnad mot mina gamla Scalextric). Sedan vill jag undvika att måla in mig i ett hörn (bokstavligt och bildligt) vad gäller banans utseende. Skulle jag gå på rallyspåret och göra grusväg eller som du föreslår en lagom patinerad asfaltsbana, eller nåt där emellan??? Finessen med färg är ju förvisso att man alltid kan måla om om man inte är nöjd, men det blir svårt att ångra sig.

Samtidigt blir jag lite nyfiken. Nån som har erfarenhet av att måla Nincobana? Måste vara lite knepigt att få det bra med den skrovliga ytan. :-;
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 87 gäster