Banbygge - Neue Kesselraumring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 05 jul 2011, 21:27

Köp en stor burk med vit vattenbaserad väggfärg och sen en liten burk svart dito så kan du blanda alla gråskaliga färger du vill (i ett separat tråg). Börja med att måla allt med en "mellangrå" och fyll sen i med mörkare grå i fördjupningar (sprickor) och lite ljusare på vissa utstickande ställen. När du väl får på lösgräs, träd och buskar blir det hur snyggt som helst!! Vissa landskapsbyggare blandar i rött i det gråa för att få fram den typen av stensort men jag tycker att det verkar svårt att få det att se naturtroget ut.

Ska bli kul att följa!! :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Janne L 06 jul 2011, 09:35

Enklast men också dyrast är att använda bergsfärger från dom stora lanskapsfabrikanterna, Noch,Faller, Woodland.
I annat fall använd vattenbaserad färg och börja med en nästan vitgråfärg. När grunden är torr lägg på washer av mörkare grå nyanser (färg utspådd till vattnig konsitens) arbeta från ljust till mörkt. Avslute med en tunn svart wash som får rinna ner i sprickor och fördjupningar. Vill du ha roströda toner i berget så använd en färg med nyansen burnt umber (bränd umbra). Som avslutning kan du torrborsta utstickande kanter med en vitgrånyans.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 06 jul 2011, 17:52

Tack för tipsen. Jag ska inte måla bara sten utan det ska ju också till flera partier med gräs där jag skurit till slätare ytor. Vad är lämpligast att ha som grund till gräset? Brunt eller grönt? Upplevde på förra banan att det blev så supergrönt med både grön grundmålning och strösslet ovan på det. Eller ska man köra lite både och?

Nåväl, städade upp banan igår kväll och satte ihop den då jag fick en liten försändelse bilar idag som måste provköras. Om ni vill kan ni njuta :sceptic: av fler bilder på fogskum och frigolit som jag försökt göra till sten, kullar och slänter. Kommer nog testa att kladda med lite gipsbinda på de ställen som ska vara släta men just nu känns det som det inte kommer hända mer under juli månad @-).

Övre höger hörn. Längst in sten med gräs uppe på som ska övergå i grässlänt åt vänster och höger. Sedan kommer kullen mitt i bli gräsbeklädd med växtlighet. Stenigt ner mot banan.

Bild

Stora berget blir en gräsbeklädd slänt med träd och sedan klippor neråt.

Bild

Tror det kan bli bra med klippväggen längs vägen när den får färg och lite annan behandling. Den helt släta gipsskivebiten har jag tänkt klä med nån papp som ser ut som sten d banan ligger så tight in på. Har tänkt nån liknande behandling för den stora tomma väggen till höger på banan. Frågan är bar var man får tag i nån tillräckligt stor som ser bra ut? De som finns till modelltågen förefaller vara rätt små. Tips?

Bild

Bild

La även ut skumpluttar lite här och där mellan spåren för att få till ett lite mer böljande landskap.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Trampled_Underfoot 06 jul 2011, 18:25

Jag använde brunt lim där det skulle vara "jord" under gräset. Blev riktigt bra tycker jag. Limmet blev matt när det torkat. Har för mig att det var Faller som är tillverkaren.
Jag tycker du fått till det riktigt bra :thumb: . Ser fram emot progressen.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Janne L 06 jul 2011, 19:23

Jag brukar grundmåla med en mörkgrön vattenbaserad färg från Panduro hobby. Den är dryg så jag doppar penseln i vatten mellan färgdoppningarna.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Mr Magoo 06 jul 2011, 20:02

Har själv inte byggt någon permanet bana med landskap och dylikt Än. Men borde inte vanliga vattenfärger funka bra dom blir ju ganska matta och skiftande i kulör,vad gäller stenar och bergsknallar kan men väl använda riktig sten? Såg föresten att Cheapy säljer frigolitblock för isolering och ljuddämpning i olika tjocklek till en hyfsat billig pennig dom har även gips i påse som borde räcka till en stor bana. När man går i byggtankar så ser man byggmaterial överallt och går sen och funderar på om det funkar. Skrev ut oljefatsdekor på carrera for fun och kom på att ett PVCrör har lämplig storlek så nu kan jag göra hundratals oljefat om jag vill.
Mr Magoo
Kurvvakt
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jan 2010, 23:31
Ort: Motala

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 20 aug 2011, 22:22

Senaste veckan har det rullat på lite grann.

Plockade bort alla skenor och har kladdat på med gips,gipsbinda och vanligt väggspackel. Vanligt väggspackel i små mängder funkar bra att täcka upp hålen i det porösa fogskummet. Detta för att målandet ska gå bättre sen.

Bild

Bild

Ett riktigt drygt arbete och jag har fortfarande hela "övervåningen" kvar. Bygger bergvägg av gips men det tog slut. Trodde ett kilo skulle räcka men imorgon får det bli en 5 kilos förpackning så att jag är säker på att det räcker.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 24 aug 2011, 20:29

Känns som jag postar samma bilder hela tiden, men det är faktiskt ganska stor skillnad på dem.Igår och idag har jag städat upp allt och gjort några små justeringar här och där. I det stora hela ser jag mig nu klar med gips och spackel börjar förbereda mig för nästa fas som är målningen.

Stora bergväggen gjord av gips.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade först tänkt att sätta nån typ av kartong med murmönster eller liknande men blev så nöjd med den stora väggen att jag gjorde denna sargkant till en bergsida också.

Bild

Har haft mycket huvudbry vad gäller färgen. Både vad jag ska måla med och kvantitet. Väljer nu att grundmåla allt med denna gråa färg från Biltema. Färgen heter Granit så jag tror den kan bli bra. Lite ljus kanske så det blir nog lite svart för att ändra tonen emellanåt. Sen blir det nån billig grön och brun färg för grundarbetet och utifrån tänkte jag nog prova med ett Woodland Scenics earth color kit för finliret.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 24 aug 2011, 21:03

Det är nu det börjar bli intressant!! Ska bli kul att se när det växer fram sten och växtlighet!

Lycka till!! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 05 sep 2011, 21:19

En grå värld.

Bild

Grundmålningen med grått i mängder är klar. Har införskaffat en grön och brun grundfärg som ska ut härnäst.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 11 sep 2011, 21:26

Bilderna får tala lite för sig själva. Har kluddat lite nästan varje kväll med brun och grön bas. Tack vare ett lägligt regnväder i morse kunde jag ägna en bra stund vid banan istället för att klippa gräset :-P . Sen blev det Formel 1 och simskola med barnen, men jag är nöjd med utvecklingen.
Bild

Bild

Sen började jag följa Jannes tips om svart och brun washer för att få till stenen. Provade i ena hörnet och måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Några förbättringar här och där kanske och sedan ska ju strössel på så tror jag det blir bra.

Bild
Bild
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 13 sep 2011, 22:28

Har nu gått över hela alltet med washer, mest av svart färg men även lite i brun ton. Känner mig mycket nöjd med resultatet.
Bild

Bild

Gjorde det mesta av jobbet igår kväll. Satt och studerade banan i säkert 5 minuter idag och bara lät intrycken smälta in. Hittade några ställen som jag bättrade på och ska ta en titt igen imorgon om det är nåt mer jag ska förbättra. Är sugen på att komma igång med strössel nu när resultaten av arbetet syns på en gång.

Bild

En annan anledning att komma vidare med projektet och få ut bandelarna igen var en liten trevlig leverans från reabacken i en engelsk webshop. Provkörning lockar.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 14 sep 2011, 00:50

Det blir urläckert! Lite buskar och träd sen är det bara att smacka ihop banan och njuta!! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 17 sep 2011, 22:22

Fint väder gjorde det nödvändigt att ta itu med klippning av 20 m berberishäck idag. Men det blev lite nu ikväll iallafall.

Bild

Började med denna del av banan där jag kunde arbeta stående. Blandade tapetklister som är rejält utspätt. Började med att pensla ut klister som grund och strösslade på det. Sen har jag sprejat på med en blomsprayflaska som jag har limblandning i. Får se om det sitter fast i morgon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen har jag försökt mig på lite renovering av de gamla träden och har så smått börjat bestämma var de ska placeras ut.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Dexter 17 sep 2011, 22:32

Måste få säga att man blir ju väldigt sugen på att fixa till en egen bana när jag tittar på din skapelse :thumb:
En liten fråga har jag åxå. Är det en Nissan R32 som skymtas på sista bilden den blåa?
Dexter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 aug 2011, 20:38

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster