Banbygge - Kullenring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Aramis 25 sep 2011, 23:11

Det här kommer vi följa med spänning!! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 16 okt 2011, 17:34

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här vad som händer. Fräsningen är i full gång. Det blev en fräs från Biltema och ett frässtål från Toolbox.se. Frässtålet kostade nästan mer än fräsen :sceptic: Fräsen har fungerat bra till det här arbetet. Gick och klurade lite på hur jag skulle göra för att kunna justera längden enkelt när jag skulle fräsa kurvor. Blev två M8 gängstänger och ett träblock i centrum med två skruvar som klämmer fast stången. Den lösningen funkade fint. För de riktigt stora radierna var det bara att förlänga med ytterligare två stänger som klämdes fast med två slangkämmor. "Man tager vad man haver..." :)
Bilagor
fräs större radie.JPG
fräs större radie.JPG (35.92 KB) Visad 38142 gånger
centrum.JPG
centrum.JPG (44.57 KB) Visad 38154 gånger
fräs.JPG
fräs.JPG (39.83 KB) Visad 38132 gånger
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 16 okt 2011, 17:39

Har nästan fräst allt som ska fräsas :) har bara depåutfarten kvar. Jag önskar att jag klurat lite mer på att göra ett bättre anhåll när jag fräser rakt för det blev en hel del missar när jag skulle fräsa mellan kurvorna. Så nu blir det till att laga med kemiskt trä.
Bilagor
vänst1.JPG
vänst1.JPG (61.13 KB) Visad 38150 gånger
mitt1.JPG
mitt1.JPG (50.45 KB) Visad 38165 gånger
höger1.JPG
höger1.JPG (53.05 KB) Visad 38105 gånger
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 16 okt 2011, 17:58

Spackla är ju så otroligt tråkigt :-x så jag har sysselsatt mig med lite annan terapi i väntan på att lusten kommer tillbaka med spacklingen. Var på Ikea och fick tag i lite hobby färg. Nu när röksäsongen är över för min del så tyckte jag att spånen kunde göra bättre nytta som gräs :D Man kunde ju haft bättre tålamod när det gäller torkprocessen :) stoppade in den färgade "gröten" i varmluftsugnen på 100 grader. Funkade fint fint förutom att frun blev galen på lukten. Blött och varmt rökspån luktar inget vidare :D
Bilagor
oregano.JPG
oregano.JPG (63.34 KB) Visad 38140 gånger
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav largasso 16 okt 2011, 20:06

Ser ju häftigt ut ! :thumb:

Har du gjort någon uppdaterad spårplan du skulle kunna lägga in en bild på ?

Försök få så lite korsade spår som möjligt inne i depåområdet,
eftersom man kör betydligt långsammare där är det lättare att fastna.
Bättre då att korsa spåren ut på banan igen.

Nästa gång du snabbtorkar gräs så prova att "krydda" med basilika, oregano eller
dragon, fast då undrar kanske familjen om maten är klar 8-o

:beer: :beer: :beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Lasp 16 okt 2011, 20:23

Tycker att depådelen ser mycket snygg ut, Jag antar att du tänker dig detta som en helt analog trespårsbana!
Gillar dina stor kurvor! Är nog rätt mycket för kurvor själv :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 16 okt 2011, 20:52

largasso skrev:Ser ju häftigt ut ! :thumb:

Har du gjort någon uppdaterad spårplan du skulle kunna lägga in en bild på ?


Det finns bara den skissen som är den sista som jag postade här och den är utan spår. Sista versionen är den som ritades på mdf:en ;-)

largasso skrev:Försök få så lite korsade spår som möjligt inne i depåområdet,
eftersom man kör betydligt långsammare där är det lättare att fastna.
Bättre då att korsa spåren ut på banan igen.

Det börjar lukta mer kemiskt trä 8-o. Spåren korsar en hel del i depå som det är nu..... får fundera på om jag kan göra det annorlunda.

largasso skrev:Nästa gång du snabbtorkar gräs så prova att "krydda" med basilika, oregano eller
dragon, fast då undrar kanske familjen om maten är klar 8-o

:beer: :beer: :beer:

Det är ingen risk att de förväntar sig mat av mig. I alla fall ingen som går att äta ;-)
Tack för inputsen :thumb:
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 16 okt 2011, 20:55

Lasp skrev:Tycker att depådelen ser mycket snygg ut, Jag antar att du tänker dig detta som en helt analog trespårsbana!
Gillar dina stor kurvor! Är nog rätt mycket för kurvor själv :)

Det kommer bli en analog bana. Jag tyckte också att depån blev bra ända tills Largasso gjorde mig uppmärksam på att bilarna faktiskt måste ha ström även i depå 8-)
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Lasp 16 okt 2011, 20:58

Om man lägger tejpen heltäckande in till depån och klipper den på rakan och utfarten kan man nog klara av det!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 23 okt 2011, 16:17

Fräste om depån för säkerhets skull. Fick ner det till 4 korsningar i depå i stället för 6 som det var tidigare. Dessutom blir "triangeln" innan depå 1 (längs till vänster) lite större så nu tror jag inte att det ska vara några problem. Tack för alla inputs :thumb: Har fräst depåutfarten färdig så nu återstår bara en hel del spackling innan det kommer hända något mer.
Bilagor
depå3.JPG
depå3.JPG (51.88 KB) Visad 37960 gånger
pitexit.JPG
pitexit.JPG (53.76 KB) Visad 37967 gånger
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 07 jan 2013, 23:11

Man kan ju inte påstå att man är direkt aktiv på forumet när det är över ett år sedan man postade senast :D Men ibland blir inte prioriteringarna som man tänkt sig. Man som man är så kunde man ju inte låta bli att köpa några bilar på nätet. Det gjorde jag nog för ett år sedan :) Lite trist bara att inte ha något att köra på.....sagt och gjort för två månader sedan hittade jag lite sport plast på blocket. Då började det hända grejer med motivationen inte minst för att dottern tyckte det var kul. När jag packat upp och ner banan så bestämde jag mig för att jobba undan så att jag skulle kunna lägga koppar under mellandagarna.

Jag har försökt att dokumentera efterhand så att jag kan visa vad jag gjort med all inspiration jag fått här på forumet.

Tror det var Lala som i en tråd skrev något i stil med att "det var besluten som tog tid och inte byggandet" så j... sant. vet inte hur mycket tid jag spenderat på att sitta och titta på växlarna till depå utan att få något gjort :-; nu är det i alla fall färdigtänk och växlarna är på plats.
Så här blev min lösning.
Bild

Pointmotorn monteras på undersidan. Själva flippern sätts på uppifrån så vill jag justera flippern så så kan jag ta loss den ovanifrån.
Bild
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 07 jan 2013, 23:23

Sen kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle ha sceneriet helt platt eller om jag skulle lyfta upp marken på några ställen :-; men av en händelse så kom jag på att jag hade en hel del cellplast liggande i garaget någon stans. Sagt och gjort så var jag igång med att limma på den. Att vanlig cellplast skulle smula och damma hade jag koll på men jag skulle ju bara testa lite :D shit va mycket smulor det blir och det tar aldrig slut. jaja nu slapp jag i alla fall åka till brädgården.

I ett svagt ögonblick köpte jag en cellplastskärare. Underlättar en hel del :thumb: värt sitt pris......tveksamt.....impuls köp? ja nu igen :D för att få form så körde jag med en mouse och grovt slippapper för att få till lite mjuka former. Både ljudfritt och dammfritt precis vad resten av familjen gillar......not.

Bild

Bild

Bild

Var nere i färgaffären och köpte några färgprover för att hitta en grå nyans som jag gillade. De kom väl till pass för att "täppa" till cellplasten så att det slutade damma :D .
Bild
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 07 jan 2013, 23:26

Sedan var det dags att måla.
Körde med vanlig halvmatt latex väggfärg. Tror glansen ligger på 7 eller 10 om jag minns rätt. Spåren fick två strykningar med pensel och resten 3 strykningar med korthårig roller. Måla spåren är inte kul :down:
Bild
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 07 jan 2013, 23:35

Det måste ju vara kantlinjer som markerar banan. Klurade på hur jag skulle göra linjerna och hittade till sist ett tips på Slotcar Illustrated som föll mig i smaken.

Drog maskeringstejp runt hela banan där det var tänkt att bli linje.
Bild

Sedan byggde jag en "släde" med styrpinne under och en justerbar hållare för en hobbykniv. Sen var det bara att köra runt banan och skära två snitt. Det som tog längst tid var att bygga själva hållaren till kniven. Resten gick ganska fort.

Bild

Bild

Och nu började junior förstå att det var på gång så nu fick hon fart att hjälpa till med målningen. Sånt gillar vi :thumb:
Bild

Sen gjorde jag curbsen med samma princip.
Bild

Bild
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Aramis 07 jan 2013, 23:39

Åh, det är ju bara så härligt att se när det kommit såhär långt! Mycket mycket snyggt!! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron