Banbygge - Kullenring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav L Kongo 08 jan 2013, 13:52

Hosianna, jubel & lovsång!
MYYYYYCKET tjusigt!
En parentes; för länge sedan fanns en kartbana utanför Höganäs, där man härjade på sjuttiotalet.
Om banan hette exakt Kullenring har jag glömt, men klubben hette Kullens MS...
Som snorgärs till junior, kollade man storögt när de stora grabbarna fightades.
Lill-Lövis, Lasse Forsman, Anders Olofsson, Thorbjörn Carlsson med flera.... :)
Och när Hasse Zäta brakade in i husvagnen där tävlingsledningen huserade..
Minnen.. :thumb:
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav L Kongo 08 jan 2013, 13:56

Kullen skrev: Var på Eurohobby i Helsingborg och inhandlade lim och gräs och fick ovärderlig hjälp :thumb:

Samma här. Rekommenderas å det grövsta. Där finns allt man behöver,
inte minst ovärderlig kunskap. :thumb:
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2013, 15:29

Man lär sig något nytt precis varje dag. Konerna... vilket smäck! Det går ju inte få det lättare och snyggare. :) Den stjäl jag rakt av också. :D

Underbar bana du fått till!

:thumb:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Nico 08 jan 2013, 15:54

Ähmen vad fan, man blir förbannad för mindre! Riktigt fint rakt igenom. Och det dom där dumheterna med spår som får det att se ut som att bilarna touchar kerb'en vid kurvans apex.... brilliant!!

Drick något starkt, det är du värd!

:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Borgis 08 jan 2013, 19:50

Så otroligt prydligt. Vilken grym detaljnivå. Bland det tjusigaste jag sett.
Törs man fråga vad du jobbar med annars?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav thekop 08 jan 2013, 20:55

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
Bra jobbat.
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav GranTurismo 08 jan 2013, 21:53

Fortsätter hyllningskören. Imponerande rakt igenom. Beundrar viljestyrkan att sätta sig och forma koner i en pennvässare istället för att köpa nåt färdigt plastkrafs. Och sen att inte nöja sig med banan utan också göra förarstationen tipp topp är så att jag faktiskt tappade hakan ett tag.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 08 jan 2013, 22:03

Lasp skrev:Otroligt kul att se hur det har vuxit fram.
Hoppas att ni får många kul race.
Vad har du planerat för tidtagningssystem?

Räcken som finns i depån är det vanliga Scalextric! Har letat som en tok efter något som kan duga.
Bra att du tog dig i mål. beundrar hur du måste krypa däruppe för att komma åt, för du kan väl inte skicka jäntan på att göra allt där inne! Plantera granar och slikt!


Just nu kör jag med webkamera och "Zonetrigger" i kombination med "PC Lapcounter". Går himla snabbt att rigga upp men det störiga är att man får hålla in magen så att man inte triggar ett varv :) Det andra är att man måste ha ZoneTrigger Pro för att kunna få till tillräckligt med zoner (eller om det är typ av zon). Jag hittade Z..... T....P.. i ett mörkt hörn av internet, blink blink, men för info så är det är inte helt problemfritt.

Arbetsställningen har mer att önska precis som du listat ut :D

Staketen är Scalextrics och de funkar bra tycker jag. Däremot har det varit strul hur jag skulle fästa dem. Behövs fyra armar och någon annan som håller i limmet. Men det brukar var i de frustrerande stunderna som de bra idéerna kommer. Borrade ett hål i botten på staketets "stolpe" och trädde igenom ovan nämnda mässingsspik och fäste med varmlim. Sedan borrade jag ett hål i banan/MDF'en för spiken.

Bild
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 08 jan 2013, 22:35

GTA skrev:Skitsnyggt! Kan inte annat än bara ge berömm. smarta lösningar på allting. Kon-dén kommer kopieras rakt av :thumb:


Tackar och kopiera på bara!

fightfireman skrev:Snyggt jobbat, verkligen imponerande med många bra lösningar.
Ser fram emot att betrakta ditt verk IRL någongång samt tycker jag som Largasso, att du är hjärtligt välkommen till Hbg när säsongen drar igång igen.

Vi kanske skall annordna en rundtur i västra skåne till sommarn...besöka alla slotcarbanor....från Malmö i söder till Kullen i norr....räcker en vecka???

:thumb:


Tackar och självklart ska vi försöka få till en bilbaneturné, jag e på :thumb:

L Kongo skrev:Hosianna, jubel & lovsång!
MYYYYYCKET tjusigt!
:thumb:


Tackar för lovsången!

mINdAt3z skrev:Man lär sig något nytt precis varje dag. Konerna... vilket smäck! Det går ju inte få det lättare och snyggare. :) Den stjäl jag rakt av också. :D

Underbar bana du fått till!

:thumb:


Tackar och det verkar som jag startat en konepedemi :D

Nico skrev:Ähmen vad fan, man blir förbannad för mindre! Riktigt fint rakt igenom. Och det dom där dumheterna med spår som får det att se ut som att bilarna touchar kerb'en vid kurvans apex.... brilliant!!

Drick något starkt, det är du värd!

:thumb:


Skål! :beer: Men kurva 5 ska Lala ha cred för, det var nämligen hans idé för att jämna ut spårlängden.

Borgis skrev:Så otroligt prydligt. Vilken grym detaljnivå. Bland det tjusigaste jag sett.
Törs man fråga vad du jobbar med annars?


Vilket beröm man får nästan så man har svårt att hantera :red: Jobbar med försäljning och där har man inte så stor glädje av lim på fingrarna…i alla fall inte i min bransch.
Men jag har byggt några såna här och då blir man lite störd om man tävlar eftersom det i den klassen fanns en bedömning på hur lik modellen var originalet.

Bild

thekop skrev::thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
Bra jobbat.


Tack!

GranTurismo skrev:Fortsätter hyllningskören. Imponerande rakt igenom. Beundrar viljestyrkan att sätta sig och forma koner i en pennvässare istället för att köpa nåt färdigt plastkrafs. Och sen att inte nöja sig med banan utan också göra förarstationen tipp topp är så att jag faktiskt tappade hakan ett tag.


Visst är det sjukt att det kan vara kul att sitta och vässa rundstav. Inte bara det, nästa tanke är att man utan vidare lägger 500:- för en bil och sedan gör koner som man skulle kunna köpa mängder på ebay för en hundring. Men hemvävt e tillfredställande ;-) Tankarna flög så långt under denna meditation att jag tänkte …..f.. jag skulle haft en sån där vässare med vev som man hade i plugget då kunde jag gjort dubbelt så många på samma tid :D
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Borgis 08 jan 2013, 22:44

GranTurismo skrev:Och sen att inte nöja sig med banan utan också göra förarstationen tipp topp är så att jag faktiskt tappade hakan ett tag.


Måste bara kommentera det där också. Jag blev så imponerad att jag bara satt och fånskrattade
av lycka. Sambon undrade vad det var med mig. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 08 jan 2013, 23:03

Borgis skrev:
GranTurismo skrev:Och sen att inte nöja sig med banan utan också göra förarstationen tipp topp är så att jag faktiskt tappade hakan ett tag.


Måste bara kommentera det där också. Jag blev så imponerad att jag bara satt och fånskrattade
av lycka. Sambon undrade vad det var med mig. :D


Härligt att få skratta lite :D
Ibland är det en last att ha mottot, "Varför dra i skruven halvvägs när det är gängat hela vägen" :D
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav GranTurismo 08 jan 2013, 23:05

Angående Zone trigger. Jag köpte en egen licens på standardversion för 45$. Det är inga problem att sätta upp flera hot spots för att detektera fler spår med standardversionen så du behöver inte köpa pro. Om du ställer om känsligheten på hot spoten kan du röra dig väldigt fritt i närheten utan att den detekterar rörelsen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Aramis 08 jan 2013, 23:09

Att banan är så autentisk en riktig racerbana är det som jag anser vara det finaste med ditt arbete! För min personliga smak så skulle jag inte placera ut för mycket rekvisita längs med banan i det här läget. Då blir det för plottrigt och det där genuina går förlorat. Men för nu har du redan fem burnouter av fem möjliga!! 8-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 09 jan 2013, 08:57

GranTurismo skrev:Angående Zone trigger. Jag köpte en egen licens på standardversion för 45$. Det är inga problem att sätta upp flera hot spots för att detektera fler spår med standardversionen så du behöver inte köpa pro. Om du ställer om känsligheten på hot spoten kan du röra dig väldigt fritt i närheten utan att den detekterar rörelsen.


Aha, det var bra info. Jag fick uppfattningen att man inte kunde köra "Single pattern spots" i light versionen av Zonetrigger. Använder single spots till depå.
Du får gärna dela med dig av dina inställningar på känsligheten ;-)
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: Banbygge - Kullenring

Inläggav Kullen 09 jan 2013, 08:59

Aramis skrev:Att banan är så autentisk en riktig racerbana är det som jag anser vara det finaste med ditt arbete! För min personliga smak så skulle jag inte placera ut för mycket rekvisita längs med banan i det här läget. Då blir det för plottrigt och det där genuina går förlorat. Men för nu har du redan fem burnouter av fem möjliga!! 8-)


Tackar, ska ha dina kommentarer i åtanke när det kliar i fingrarna att "pynta" banan :)
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster