Sida 1 av 5

Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 14:28
av Kullen
Hej Alla

Det här är mitt första inlägg på det här forumet och jag får tacka er för all inspiration man får här. Jag har egentligen ingen större erfarenhet av bilbana förutom någon mindre plastbana när man var grabb på 70-talet. Så då förstår ni att jag inte är junior längre ;-)
Jag har byggt en del radiostyrda flygplan under åren men det byggandet ligger på hyllan och nu kliar det i fingrarna att göra något annat. Så då har lusten att göra något kul fallit på bygget av en träbana. Som så många andra så är det svårt att hitta det perfekta utrymmet att bygga banan på. Jag har lyckats förhandla mig till :) ett utrymme på övervåningen där jag skulle kunna bygga på 3 MDF skivor vilket skulle ge 2400(djup) x 3600(bredd). Förarna kommer att stå på långsidan framför start/mål/depå. Problemet är att det är ”snetak” så jag kommer inte kunna gå runt banan. Får väl bli en plockare eller något annat att förlänga armen med.
Avståndet är 90mm mellan spåren och till innerkant. Sladdzoner är planerade att kunna vara minst 140mm från ytterspår. Eftersom det blir svårt att nå kurva 3 och 4 funderar jag på att dosera dessa för att minimera avåkningar. Är det en bra idé eller blir det ännu fler avåkningar då farten säkert blir högre?
Sedan har jag dragit in inner- och mittspår i kurva 2 och 5 för att få ner längden på dessa spår men nu funderar jag på om det kanske har motsatt effekt då kurvorna blir tvärare? Även om jag inte räknat på det så tror jag att det är ganska stor skillnad mellan inner och ytterspår i längd. Men jag misstänker att det inte är längden som avgör varvtiderna.
Eftersom det är första fräsningen så tänkte jag ha så lite ”frihands” fräsning som möjligt och bara hålla mig till ”passare-kurvor”.
Jag hade varit tacksam om ni kunde hjälpa mig att titta på min skiss på banlayouten och komma med lite kommentarer.
Kullenring.JPG
Kullenring.JPG (63.21 KB) Visad 45751 gånger

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 14:50
av Lasp
Kul att du ser två saker, minst! Dels att det krävs yta för att få till en bra bana, dels att frifräst känns bäst.
Men varför fyra (4) spår, det känns mycket! Banan är förövrigt känslomässigt väldigt lika Largasso Raceway, och den är bra.
Men spårlängden har ju ingen större betydelse eftersom man kör ett race som omfattar alla spåren.
Nu vet jag inte hur du kommer att utnyttja denna men som sagt 4 spår tycker jag är lite mycket! Satsa hellre på avvikande layout!
Men jag är också rätt ny på detta med slot, och vacklar mellan formerna fortfarande!
Är det 1:24 eller 1:32?
Har du funderingar på att digitalisera?
Tidtagningsaspekten?
Koppar eller aluminium eller braids!

Nu finns det ju både Kullen och Kinnekulle och säkert en hel del kullar till! Men var skall denna bana ligga fysiskt?

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 14:52
av Jormungandr
Ser riktigt nice ut, med depå och allt. :thumb:

Ett tips när du fräser eget så kan du variera kurvradien helt fritt även i en kruva och därför är du inte låst med skarpa in och utgångar ur kurvor. det blir lättare och bättre flyt om man börjar med en större radie som senare nyper till en hårnål. jag tänker speciellt på de kurvor som ligger genast efter en längre raksträcka. missar man en bromspunkt där med bara någon centimeter så blir det antingen att man förlorar alldeles för mycket fart och nästan stannar eller att bilen far av banan, alternativt en stoppsladd som blockerar alla spåren.

Att låta ytterspåret ta en liten genväg borde fungera ganska bra som equilizer. men eftersom kurvan lätt blir väldigt snäv så kommer olika bilar att tjäna olika mycket beroende på hur bra de kan ta en hårnål. Du kan ju även testa och göra innerspåret lite yvigare ibland.

Jag gillar att inga spår stör varandra på hela varvet. ibland kan det vara kul med tighta sektioner, men det kan även väldigt lätt leda till olyckliga skador. Med separata spår som inte stör varandra så kan man ladda för fullt hela varvet runt och verkligen kämpa om placeringarna. :thumb: tänk på att det faktiskt går att spackla igen och fräsa ett nytt spår om man inte blir nöjd med en viss kurva eller vill testa något nytt. 8-)

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 14:56
av Jormungandr
Lasp skrev:Kul att du ser två saker, minst! Dels att det krävs yta för att få till en bra bana, dels att frifräst känns bäst.
Men varför fyra (4) spår, det känns mycket! Banan är förövrigt känslomässigt väldigt lika Largasso Raceway, och den är bra.
Men spårlängden har ju ingen större betydelse eftersom man kör ett race som omfattar alla spåren.
Nu vet jag inte hur du kommer att utnyttja denna men som sagt 4 spår tycker jag är lite mycket! Satsa hellre på avvikande layout!
Men jag är också rätt ny på detta med slot, och vacklar mellan formerna fortfarande!
Är det 1:24 eller 1:32?
Har du funderingar på att digitalisera?
Tidtagningsaspekten?
Koppar eller aluminium eller braids!

Nu finns det ju både Kullen och Kinnekulle och säkert en hel del kullar till! Men var skall denna bana ligga fysiskt?



Jag får det till 3 spår :suspect: jag tror du räknat kanten på banan :-D=

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 15:12
av Kullen
Här var det snabb respons :thumb:
Många linjer blir det :D precis som Jormungandr kommenterat så är det tre spår som gäller.
Jag hade tänkt att det skulle bli 1:32 bilar på banan och tidtagning är med i planeringen. Koppartejp hade jag tänkt mig om jag bara hittar en leverantör men det löser väl sig med lite tålamod och hjälp ifrån er ;-)
Banans geografiska placering är i Laholm och namnet kommer ifrån att jag heter Kull i efternamn och de flesta kallar mig för "Kullen". Alla andra som är födda på slutet av 60-talet heter Peter så jag har nästan aldrig blivit kallad vid förnamn :D

Så om jag ska ändra något så är det att nypa åt 4 i utgången?

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 18:40
av Kullen
Innan jag ändrar radien på någon av kurvorna så skulle jag vilja höra vad ni säger om doserade kurvor eller rent av karuseller. Går det helt bort? Om inte hur mycket bankning kan man tänka sig? Vad är för och nackdelar?

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 19:50
av largasso
Som Lasp skrev så påminner den väldigt mycket om largassoRaceway
en bana som jag fortfarande är nöjd med efter 5 år! :thumb:
och som du förövrigt är välkommen att gästa när du vill !!
Skriv ett PM så får du adress och telefon.
Det tar ju faktiskt mindre än en timme att köra från dej. 8-)

Problemet är att du inte når riktigt att banvakta i Kurva 2 och 5 (icke att förglömma kurva 3b !!
(även en liten knix kan välta bilar när farten blir hög)
Som Jormungandr skriver skulle du kunna ekvalisera lite mellan spåren, kurva 5
skulle vara perfekt för detta (låta det vara ca 25 cm mellan spåren. (Räkna)
Typ:
Bild

Lycka till !!!

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 22 aug 2011, 21:34
av Kullen
largasso skrev:Som Lasp skrev så påminner den väldigt mycket om largassoRaceway
en bana som jag fortfarande är nöjd med efter 5 år! :thumb:
och som du förövrigt är välkommen att gästa när du vill !!
Skriv ett PM så får du adress och telefon.
Det tar ju faktiskt mindre än en timme att köra från dej. 8-)

Problemet är att du inte når riktigt att banvakta i Kurva 2 och 5 (icke att förglömma kurva 3b !!
(även en liten knix kan välta bilar när farten blir hög)
Som Jormungandr skriver skulle du kunna ekvalisera lite mellan spåren, kurva 5
skulle vara perfekt för detta (låta det vara ca 25 cm mellan spåren. (Räkna)

Lycka till !!!


Kanske inte så konstigt att den blivit lik Largasso Raceway, den har ju varit en stor inspirationskälla. "Steel with pride share with joy" :D
Jag ska ge mig tillbaka till ritbordet med lite justeringar på T5.
Stort tack för inbjudan! PM är på väg.

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 23 aug 2011, 11:44
av jomol22
Kurvorna du har tänkt dig är ganska lika varandra. En av de största finesserna med att göra egna spår är att du kan göra mycket större kurvradier.

Bild
Bild
Den här är fyrspårig. En trespårig variant kunde göra att man kan gå in i mitten.
Som synes ändrar kurvorna radie mest hela tiden. Man bromsar bara ordentligt en gång per varv, in i högern efter startrakan.
Måtten är ca 240 X 360 cm.

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 23 aug 2011, 12:04
av Kullen
jomol22 skrev:Kurvorna du har tänkt dig är ganska lika varandra. En av de största finesserna med att göra egna spår är att du kan göra mycket större kurvradier.

Bild
Bild
Den här är fyrspårig. En trespårig variant kunde göra att man kan gå in i mitten.
Som synes ändrar kurvorna radie mest hela tiden. Man bromsar bara ordentligt en gång per varv, in i högern efter startrakan.
Måtten är ca 240 X 360 cm.

Tack för din kommentarer :thumb: nu fick jag lite mer att fundera på.
Jag håller med om att radierna känns väldigt lika på den layouten som jag gjort. Den layouten som du föreslår känns bra men frågan är om jag vill offra depån mot att kunna gå in i mitten. Det tål att fundera på.....

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 23 aug 2011, 14:45
av jomol22
Jag menade inte att direkt föreslå, men visa på alternativ. Det var ju uppenbart att du tänker bygga en bana med samma mått som min/vår första bana. Jag byggde den 1991 och har hunnit köra en hel del på den. Dock är det så att en antal medlemmar hatar den, pga de ständigt skiftande kurvradierna.
Det är också något att ta i beaktande: du bör tycka om att köra på det färdiga resultatet. Ska det tävlas eller är det viktigaste att den är rolig? En nackdel med denna banan är att det skiljer ganska mycket i varvtider på de olika spåren. Å andra sidan är det en aspekt i tävlandet; på spår 1 bör du vinna om du ska ha nåt med totalsegern att göra. Det har sin charm. Tycker jag. Andra, som sagt... :-P
Lycka till!

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 31 aug 2011, 18:48
av Kullen
Jaha, då har man varit nere i Helsingborg hos Largasso och blivit inspirerad och och en hel del avundsjuk också :D
Stort tack för gästfriheten och testrundorna! Hade inte dottern stått och dragit mig i armen, för hon tyckte att det var tid att åka hem, så hade jag stått kvar än :)
Nu har jag bara kört gamla plastbanor med magnet så de första varven blev jag lite chockad över hur försiktigt man måste ta det på en träbana innan man får in känslan. Men samtidigt kände jag också hur kul det är när det är en utmaning. Riktigt skön avvägning i banansträckningen mellan de olika partierna på banan.
Det var riktigt bra att få testköra och bilda mig en uppfattning hur mycket utrymme jag kommer att få på 3 skivor jämfört med de 5 som Largasso har. Efter lite funderande så har jag gjort en hel del ändringar på min skiss och försökt öppna upp lite så man kan krama handtaget lite mer :) Planen är att få upp underredet så att jag kan rita i full skala på skivorna för att få en känsla för hur det blir.
Men först måste jag rensa ut all skit som jag lyckats samla på mig i det utrymmet som jag bygga i :(

Fortsättning följer..... ;-)

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 31 aug 2011, 22:54
av racefun
Det vigtige er ikke at sporene er lige lange, men de skal være lige snabbe, det er vigtigt.

og man skal kunne få fat i bilerne uden at bruge forlænger arme, det skal jo gå snabt når en falder af.

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 01 sep 2011, 11:33
av Kullen
racefun skrev:Det vigtige er ikke at sporene er lige lange, men de skal være lige snabbe, det er vigtigt.

og man skal kunne få fat i bilerne uden at bruge forlænger arme, det skal jo gå snabt når en falder af.


Få tag i bilarna utan "forlænger arme" blir svårt på den platsen jag har att bygga på. En avåkning på den här banan kommer straffas lika hårt som IRL racing :D och det är helt okej det kan jag leva med.

Re: Banbygge - Kullenring

InläggPostat: 25 sep 2011, 19:21
av Kullen
Nu har jag äntligen kommit igenom allt skrot som stod förvarat i utrymmet. Underredet är på plats och de första linjerna är ritade.