Uppfällbar Scalextric digital

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 18 jan 2012, 21:37

Idag kom fäst anordningarna för att kunna ha banan i uppfällt läge på plats. Tanken är att det ska bli några täckskivor på undersidan också för att dölja den fula undersidan i uppfällt läge, men lätta att ta bort för eldragning etc.
Det får nog bli ett litet hänglås i mitten också så inte sonen gör några försök på att fälla ner banan själv med konsekvensen att han blir platt. Eftersom den är rätt tung så satte jag två "haspar" på sidorna också ifall man blir lite tankspridd och lossar låset i bjälken utan att ta emot banan.
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav thekop 18 jan 2012, 21:38

Snyggt jobbat :thumb:
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav largasso 18 jan 2012, 23:51

:thumb: :thumb: :thumb:

Riktigt snyggt, kanske en stor bild på byggmästaren på undersidan 8-o
eller varför inte en racingaffisch.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 28 jan 2012, 19:38

Idag kom början till bilgarage på plats. Det blev även en liten panel till att styra belysning i garaget och runt banan. Tanken var att sätta upp lite lampor runt banan men jag har inte kommit på någon bra lösning än eftersom de får bara vara runt 9 cm höga för att inte ta i väggen i uppfällt läge.
Tänkte även göra röda/gröna ljus på ett par ställen för att visa när träningen är slut och det är uppställning vid starten. Tänkte Malte gillar knappar att trycka på, han tröttnar snabbt på att köra. Han har insett att bilarna bara går runt runt hela tiden. :cuckoo:
Nästa steg får bli att pimpa garage och bana med gamla reklamskyltar

Garage, (Kameran överdriver både den blå färgen och intensiteten på ljuset)
Bild

Bild

Misslyckat försök till att göra "papp-skarvar", färgen sögs ut på kanterna.
Bild
Bild

Början på ljuskontroll
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav thekop 28 jan 2012, 20:50

Ser väldigt bra ut. Väldigt prydlig panel till belysningen. :thumb: :thumb:
Fortsätt lägga ut bilder.
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Nico 28 jan 2012, 22:07

Snygg optimering av yta, och fräscht bygge! Gillar det som sjutton!!
:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 28 jan 2012, 22:54

Tackar, största problemet nu är att yttervarvet går 0,2 s långsammare. Blir trångt i innerspåret och man kan inte växla ut till yttern för att köra om eftersom den är 2 tiondelar långsammare.
Rätt fräckt med 6 bilars powerbasen för när vi körde race satte vi en "spökbil" som körde någon sekund långsammare på innervarvet, tog en bil med magneter så den kunde hålla samma fart över hela banan. Sen tog vi en "spökbil" och satte lite snabbare men som byte bana random. På så sätt kunde man fastna bakom på innerspåret och bli omkörd på yttern.
Får bli uppkoppling till dator med bränsleförbrukning och depåstopp.

På banan så kör vuxna bilar utan magnet och 50% effekt, ungarna har magneter och 75% effekt. Då går det att köra race mot varandra. Det har varit lite utveckling på bilbanorna jämfört med den jag hade när jag var liten.
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Lasp 28 jan 2012, 23:13

Tack för den beskrivning av det digitala. Det är sådana möjligheter som jag såg när jag började kolla in bilbaneköret.
Men så verkar det vara lite för mycket inkompatibilitet och en rätt dryg tröskel att ta sig över.
Men kul att ni har fått det att fungera bra.
Och tack för all input eller Output måste man ju kalla det säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 04 feb 2012, 18:54

Fortsatt el och belysning. Har fortsatt lite smått i veckan med att montera el under banan. Det blev två transformatorer till banan samt en till belysning. Första brytaren till garagebelysningen är inkopplad.
Det blev även lite tillverkning av strålkastare som ska sitta längs banan för 24 h race. Provade först med persiennsnöre enligt en annan tråd men eftersom maxhöjden är ungefär 9 cm såg det rätt konstigt ut. Det blir istället modell typ "byggstrålkastare" av kopparplåt och bromsrör till bil. Hårdlödade ihop dessa och körde sedan dem i blästerskåp. Jag var lite skeptisk till att göra för klena grejer eftersom banan fälls upp och ner. Strålkastarna blev riktigt stabila så de tål nog även en direkt träff av en bil.
Bild

Början till undersida
Bild

Prototyp tillverkning
Bild

Serie tillverkning
Bild
Bild
Bild
Bild

Första färdig för målning
Bild

Det blev även en Ford inhandlat till mig själv då sonen inte längre lånar ut sina bilar, men han ska låna min ändå???
Bild
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav mINdAt3z 05 feb 2012, 15:00

Supersnyggt. Hur fick du till det där lite väderbitna utseendet på dina strålkastare? Nyfiken då det stämmer rätt bra med vad jag vill åstakomma själv lite senare. Tror nog de håller för en smäll från en bil, frågan är om bilen håller. :D Ser ut som rejäla grejer.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 11 feb 2012, 20:37

Då var första strålkastarna installerade. Fler är under tillverkning. Har kommit på att när det börjar bli serietillverkning så är det inte lika roligt. 8-o
Bild
Bild
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 12 feb 2012, 23:21

Idag testade jag att ladda hem 30-dagars versionen av SSDC. Tog hem en App till Ipaden som förlänger laptopens skrivbord så man kan ha Ipaden till att visa pågående resultat medan inställningar och racestatistik m.m sköts på en laptop. Funkade smidigt med överföring via Wifi. Nu ska jag bara fatta alla inställningar i SSDC. Får inga grafer från racen men misstänker att det kanske beror på att jag bara lagt in förare och inte bilar ännu.
Tanken var att filmen skulle visa upplägget, lite pundigt filmat men principen är där i alla fall. 8-o
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Lasp 12 feb 2012, 23:32

Tack pelleplutthundra. Det behövs mer inspiration av vad vi och andra har gjort.
Jag har efterlyst mer erfarenheter av tidtagningssystem.
Tyvärr har jag själv varit dålig på att redovisa dem. Men det kommer.
Så lite levande bilder ger ett bättre sammanhang.

Var ute och testkörde lite på svågerns bilbana (11m) idag,
men känner att banan bör vara bredare och att det inte skall vara magneter, men det har jag ju sagt tidigare ;-)

Hur lägger man in film på detta sätt då?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 12 feb 2012, 23:42

Man får skapa ett youtube konto sen är det precis samma princip som för att lägga in bilder. Alltså klicka på knappen "youtube" ovanför texten när man skriver inlägg och sen klistra in länken till klippet där markören blinkar.
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 15 dec 2012, 23:02

Då var det ny vinter och bilbanan åkte ner för någon helg sedan med lite körning. Monterade upp resten av mina lampor idag. Nästa projekt får bli lite reklamskyltar och landskap.
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 71 gäster

cron