Uppfällbar Scalextric digital

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav thekop 19 dec 2011, 23:17

Tänk på att en "depå del" är lika lång som spårväxeln. Blir svårt att få dit powerbasen då.
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 19 dec 2011, 23:53

Ja, att den inte går att ha på rakan närmast kanten har jag också kommit fram till, den kommer få sitta någonstans längre in på banan och sedan får kablarna gå i ramverket under. Lika bra att vänta på alla delar innan man fortsätter fundera, "trial and error" är min nya melodi. :w00t: :w00t: :w00t:
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 21 dec 2011, 22:27

Idag kom den nya powerbasen och depådelarna. Efter lite funderande så bestämde jag mig för att plocka bort hela gamla banan och börja om från början med layouten.
Så här blev det efter ett tag. Jag tänkte göra en ram runt skivan som sticker upp ungefär 50 mm så där sladdzonerna sticker ut så tänkte jag skära av utsticket. Alternativet är att strunta i scalextrics färdiga sladdzoner och plocka de rödvita innerdelarna samt att fräsa ner dessa ett par millimeter i 8 mm:s plyfan som kommer mellan banddelarna. Blev en lång och avancerad mening där men jag tror jag vet själv vad jag menade i alla fall. :D

Bandelar bortplockade:
Bild

Nystart:
Bild

Ny layout:
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav thekop 21 dec 2011, 23:10

Ser bra ut. :thumb:
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav obrut 31 dec 2011, 01:38

hur många "växlar" vill man använda sig av??

ska man köra och känna att inner och ytter är "nästan" lika snabb eller hur ska man tänka när man bygger en digitel bana?????
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
Användarvisningsbild
obrut
Braidsbytare
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2006, 21:59
Ort: Umeå

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 31 dec 2011, 14:42

Ingen aning på dina frågor, detta är mitt första bilbanebygge.
Har varit lite ur form sista tiden så bygget har inte direkt rört på sig.
Idag blev det i alla fall ett par timmar. Lyckades även inkludera lite barnarbete. Svår balansgång mellan att involvera och acceptera att det kommer färg överallt, men det gick rätt hyfsat i alla fall. Sista uppgiften att måla kapade VP-rör som ska bli "däckbarriärer" höll dock på att knäcka dem. Tanken var att prova limma ihop vartannat omålat med vartannat målat och sen göra någon typ av topp på det översta.
Det har även blivit ett högre staket runt banan för att förhindra svartåkare nattetid när banan är stängd. :cuckoo:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav ricard 07 jan 2012, 19:30

Väldigt roligt att läsa din tråd Pelle! Är i lite samma sits att jag köpt en bilbana åt sonen. Försöker hitta en vettig design och har 245x150 på mig. Jag kör också plastbana och vanlig analog så .. jag menar, min son kör analogt och din tråd är till inspiration! Tack! :)
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2012, 17:00

Hej Pelle,

Du ger verkligen en Scalextric plastbana de bästa förutsättningarna för att glänsa och prestera! Bra hantverksarbete, ser helt underbart ut och det är jättekul att följa din tråd.

Ser inte att någon har svarat på dina frågor om APB och att koppla in det till PC. Såg att du redan köpt en, men jag svarar ändå.

Du är helt rätt ute med Advanced PowerBase (APB) till din Scalextric bana. Den ger 15v/4amp till varje spår om du har två power adaptrar, vilket ger dig möjligheten att köra även riktigt intressanta bilar som t.ex. NSR och Slot.It racers med kraftigare motorer. Du kan ju även växla mellan analog/digital racing, vilket kan vara kul om du vill köra analoga bilar utan chip (tycker fortfarande om det själv). Då ställer man bara spårväxlarna (och kanske sätter en bit tejp), ställer in analogt läge på APB och kör på... busenkelt och kul med omväxling mellan digitalt / analogt då det ju är två helt separata strategier för körning.

Helt rätt att du enkelt kan koppla in din bana till en dator, och gör det med en gång! Racing upplevelsen är 10 gånger häfftigare när du är uppkopplad till en dator och en schyst programvara...

SSDC:
http://ssdc.jackaments.com/

Speciellt skrivet för Scalextric. Lite billigare, lite enklare, funkar bra... men har lite småbuggar till och från och lite sämre rapporter och statistik än nedanstående.

Kika dock på fliken "Cables", där har du länkar till hur du beställer en USB/Serie kabel till din dator från RikoRocket från SlotForum. Helt underbar kille som är ett totalt geni på elektroniken runt omkring Scalextric och han levererar på ett par dagar och är aktiv i allt som rör elektronik och ger support och bra tankar. Denna kabel funkar med SSDC och PC Lap Counter.

http://www.pclapcounter.be/

PC Lapcounter är något dyrare, lite mer avancerat att hålla reda på, men har mycket fler funktioner och känns, rent spontant lite mindre buggigt. Förmodligen då det utvecklats under längre tid än SSDC.

Något som båda programmen erbjuder och som är apkul, är simulerad bränslehantering i bilarna. Det lyfter hemma racen till helt nya nivåer när man är tvingad att gå in i depå och fylla på bränsle.

Mitt tips är, beställ kabeln... sen testar du båda programmen och ser vilket du gillar mest innan du betalar för dem. SSDC tror jag är tidsstyrd på "test". PC Lapcounter tror jag är helt öppet, men låst till 10-varvs race om man inte betalar för programmet (riktigt schyst sätt att prova alla funktioner utan att betala).

Åter igen... bra jobbat! Dundersnygg Scalextric bana. Hoppas du fortsätter att posta bilder och beskrivningar av hur du går vidare.

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 09 jan 2012, 20:35

Tackar för infon om APB:n. Kabel är beställd sedan någon dag så sen blir det test av programmen. Fick hjälp igår att bära in banan från verkstaden till sin slutgiltiga plats. Den står fortfarande på pallbockar, men den ska fällas upp mot snedtaket. Så nästa steg i projektet är att göra själva uppfällningsanordningen så att lilleman får tillbaka lite lekyta på sitt rum. Vill dock göra något rejält så han inte får den i huvudet. Det var rätt tight med utrymme när den skulle på plats för jag har bara lämnat 10 mm på var sida mot rummet, det fanns alltså inget vrid-utrymme alls.
Sen är tanken att göra finlir och resterade landskap när den hänger på plats.

Experiment med "däckbarriärer" av VP-rör
Bild
Bild

Banan äntligen inomhus (Och testkörd)! :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Lasp 09 jan 2012, 21:08

Snygg och härlig patina på bandelen.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav ricard 09 jan 2012, 21:22

Får jag ställa lite rockie-frågor? Jag testar! B-|

- har du figursågat ut mellanrummet mellan bandelarna från annan skiva och lagt emellan eller hur har du fått samma nivå på skivan som banan? (som man kan se spår av i denna bild): Bild

- i din hårnålskurva har du originalstaget som du böjer rätt rejält precis före däckbarriären. Har du borrat rätt i plyfan?

- "gräset" och "jorden" är det sådant man kan köpa på hobbyaffär? Är som sagt rockie på alla tänkbara sätt, vilket väl märks på dessa mina tarvliga frågor ...

Jättefint hur som helst!
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav GranTurismo 09 jan 2012, 21:32

Jag kan annars tipsa om de "däcktravar" av rörisolering och röd och vit tejp som jag gjort. De blir mjuka och gör faktiskt ett bra jobb på att ta upp stötar på riktigt. Lite pyssligt, men jag fick till ca 50 till innan tejpen tog slut. Då fanns det också lite kvar av den 1 meter rörisolering jag köpte för 7 kr. De två tejprullarna kostade 15 kr styck så jag måste säga att jag tycker det är väldigt prisvärt scenery. Skulle säga att jag tog 2-3 timmar i anspråk för att göra alla.

Du kan också se dem utplacerade på de banor jag byggt.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 09 jan 2012, 22:17

Här kommer lite försök till svar Ricard.

1. Lyfte på banan och la 8 mm (Tror jag) plyfa under, sedan var det bara att rita längs bankanterna och ta ner plyfan och såga. Blir visserligen lite spill.

2. I princip samtliga staket så har jag borrat med typ ett 8 mm borr i den upphöjd plyfan där orginalstaketens pinnar går ner. Sen smältlim i hålen och dit med staketen. Staketen sitter ofta längre ut än bankanten, d.v.s jag har spacklat och målat den upphöjda plyfan svart för att få lite sladdutrymme i kurvorna. Så staketen sitter alltså inte i "Scalextrics"-bankanten, utan borrade och smältlimmade i den upphöjda plyfan.

3. Lite både och. Det gröna är pulver som man köper till modelljärnvägar. Sanden har jag tagit vanlig sand från typ sandlådan och silat lite för att bli av med större sandkorn. Sen vitlim (trälim) på ställena det ska vara på och sedan strössla sanden ovanpå. Vill man ha tunnare skikt så funkar det bra att spä limmet med vatten.
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav ricard 10 jan 2012, 01:08

Hej och tack för utförliga och lättbegripliga svar! Lärorikt. Laddar på med ny fråga:
- du har valt att inte ha några höjdskillnader, varför?
- dina bandelar är inte svarta längre, är det ett val eller resultatet av allt mekande?
- ovanför ditt originalstaket har du ett "nätliknande" staket som fortsätter upp längs sargkanten. Vad är det för nät?
exv. på denna fina bild (har själv en 5-årig son och 7-årig dotter! :) )
Bild
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 10 jan 2012, 22:28

Hej igen Ricard!
Här kommer lite svar:
1. Främsta anledningen till att jag inte har några höjd skillnader är att banan ska fällas upp på längs snedtaket och jag vill inte att den ska bygga ner för mycket uppfälld. Har gjort en sarg runt som är 6-7 cm ungefär, det är maxhöjden på det som ska få finnas inne på banan för att inte ta i taket när den fälls upp.

2. Första layouten jag gjorde så maskerade jag bandelarna för att där inte skulle komma spackel och färg på dem, men andra (förhoppningsvis slutgiltiga :rolleyes: ) så gjorde jag inte det för att jag tänkte att det blir en mindre tydlig linje där plastbanan övergår till sladdzon om man låter bli. Har använt helmatt svart färg och efter att ha penslat sladdzoner etc. så tog jag en svamp med färg på och drog runt över banan för att dölja gränserna och få lite patina på "asfalten".

3. Nätet är vanligt svetsnät, tror jag det heter, för att armera innan man putsar på fasader etc. Problemet är väl att man köper det på typ 1 meters x 25 meters rulle, men jag hade en rulle hemma. Tror Harald Nyborg o liknande säljer, men som sagt, det är stora rullar.

Granturismo!
Hur tunn rörisolering ungefär är det du fått tag på?
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron