Scalextric Bana för att vinna tid

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav mINdAt3z 06 feb 2012, 22:53

Hej,

Målet är en fräst träbana i garaget som sträcker sig på en yta av ungefär 5.5 x 3.3 meter. Men då jag inser att det kommer vara ett projekt som med arbete och andra måsten som tränger sig på, kommer att ta tid, så kommer jag även att bygga en semi-permanent Scalextric bana. Materialet för borden till detta är på ingång i veckan, men innan jag sätter igång och skruvar upp ramar och annat så ville jag göra en koll med er på forumet.

Banan kommer säkerligen att leva kvar under 2012 samtidigt som jag jobbar i andra delen av garaget på den mera permanenta banan, men längre än så är banan inte tänkt att leva, så scenery och annat kommer vara sparsamt. Jag kommer dock att fixa sladdzoner i 8mm MDF runt merparten av banan då jag gillar att köra utan magneter och behöver lite mer utrymme än Scalextric erbjuder. Målet är också att enkelt kunna växla mellan digital och analogt, så sparsamt med växlar. Har aldrig varit mer än 4-stycken samtidigt på Scalextric banan hemma, så det blir säkert max även på denna bana.

Då jag sålt min gamla pit-stop, för att köpa ett pit-lane-pro kit på sikt, så planerar jag nu även för detta. Den kommer inte att ramla in tills om ett par månader då plånbok tillåter det, då jag redan nu maxar min Slot-Car budget på material och att fräsha upp garaget så att det i alla fall är hjälpligt roligt att köra i.

Jag har försökt att trycka in så mycket av mina nuvarande bandelar i layouten som möjligt, utan att pressa ihop banan och göra den till ett tivoli.

Tankar, ideer och kreativ kritik mottages jättegärna. Vet ju vilken samlad erfarenhet som finns här och tar gärna del av era tankar.

Utan Pit-Stop - Steg 1
Bild

Med Pit-Stop (inklämd på enda platsen jag kunde lista ut) - Steg 2

Bild

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav mINdAt3z 06 feb 2012, 23:03

Kan ju tillägga att powerbasen kommer att flyttas, slängde bara in den så att jag hade något att utgå från. Förmodligen så kommer den inte ligga så nära växeln, då jag misstänker att det kan bli problem.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav thekop 06 feb 2012, 23:49

Ser bra ut. Det du kan tänka på är väl "det gamla vanliga". Var man placerar Xlc:er. I slutet på en raka. Minst en hel raka före osv.
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav mINdAt3z 07 feb 2012, 00:23

Bra tänkt. Jag hade först en XLC på pit-stop rakan, men den fick flytta på sig lite. Dels måste jag ju ge bilarna möjligheten att växla spår innan pit-stop (tja... blev kurvan innan, men vad tusan... :D), och dels så fick den helt enkelt inte plats. Känns som att det alltid är det man kämpar med... platsbrist.

Jag satt och körde layouten i huvudet lite nu på kvällen. Lite tråkigt att man inte har utrymme nog att dra ut rakorna mer så att man kan maxa ur bilarna lite. Sen känns det som en kompromiss att bara ha R4, R3 och (mest) R2. Jag är inte en jättefan av R1:orna, men ett par tighta och lite svårare kurvor är aldrig fel. Kanske en R2+R1 kombo någonstans.

Och om man ändå inte kan maxa på rakorna, kanske man skall ta med sig det och dra in en R1 + Raka + R1 kombo istället.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 19:53

Hur blev banan (banorna)?
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav mINdAt3z 06 aug 2012, 21:03

Den blev inte ens så semi-permanent som jag räknat med och inget blir som man tänker sig när man ritar. Jag byggde upp en bana i garaget på lite skivor som levde i 3-4 månader, men ändrades ungefär en gång var annan vecka. Sen har jag varit förlorad i att städa garaget, måla och planera inför fräst bana, så intresset att köra på plast har inte funnits och jag har sålt av rätt mycket av SSD delarna.

Men nu rackarns så är garaget urstädat, de flesta väggarna har fått lite färg, elektronik är inköpt, ett gäng skivor och 2"2 ligger och väntar, fräsen är laddad, OldSlotRacer´s lexanlinjal inköpt och 300 meter koppartejp ligger på hyllan.

Så nu har jag snart inga ursäkter kvar för att få till min permanenta bana. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 00:44

Håll oss uppdaterade :up:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav largasso 07 aug 2012, 00:54

mINdAt3z skrev:
Så nu har jag snart inga ursäkter kvar för att få till min permanenta bana.


Du behöver inte ursäkta dej 8-o
Sätt fart på fräsen och ha lite kul istället !

:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Scalextric Bana för att vinna tid

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 12:54

Har du bestämt dig för tracklayout?
Ska du bara köra analogt? (manuella växlar) eller har du ngn avancerad plan? Berätta, min bilbanehjärnlob är som en torr svamp som längtar efter kunskapsfukt B-|
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 141 gäster