Sveagatan Wäggenring!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Jormungandr 18 jun 2012, 23:30

för mycket volt så bränner du sönder motorerna. de får betydligt kortare livslängd om du vrider på mer. Vill du ha mer kraft så rekommenderar jag att sätta i starkare motorer, men varför du skulle behöva mer än 12 volt vet jag inte? Vi körde med 14,7V på vår ganska snabba bana, men testade att dra ner till 12V. resultatet blev faktiskt lägre varvtider eftersom man inte spann så mycket och bilarna blev mer lättkontrollerade. Sätt i 25.000 varvs motorer på NSR om de du har är för slöa ;-) tänk dock på att snabbt är inte lika med roligt. tät rejsing med jämna heat och långa fighter = roligt :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 18 jun 2012, 23:40

Meningen var snarare att kunna sänka spänningen än öka, men då den är ställbar mellan 8-20V så vore det dumt om någon råkade fippla med knapparna. Såhär i efterhand hade nog den mindre varianten passat än bättre. 6-18v 2A. Men men...man lär så länge man lever ;)
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 18 jun 2012, 23:49

Tyckte det verkade lite skumt å kollade en snabbis på nincoshop. På deras sida står faktiskt att den större modellen som jag köpte skulle ge 6-18V 3A medan den mindre billigare ger 8-20V 2A. Nu när jag tänker efter så beställde jag faktiskt den nyare/större modellen dels för att den gav mer A, och dels för att den gick att ställa på LÄGRE V så att ungarna skulle få det lättare att hålla sig på banan. Jag fick den nyare/större modellen, men den är ändå på 8-20V...känns lite surt då det trots lägsta V gick lite väl fort i våra ögon... Lite surt!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Pyspunka 19 jun 2012, 00:09

Det går att sänka spänningen genom att seriekoppla valfritt antal dioder på matningen. Varje diod tar ner spänningen cirka 0,6 volt, så det är bara att prova sig fram till önskad sprutt. Lite pyssel och löda, men rätt enkelt egentligen. Och billigt. Närmsta elektronikbutik kan hjälpa dig.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 04 aug 2012, 23:03

Har inte uppdaterat mycket här. Men bygget har inte stått helt still.

Skivan för banan börjar byggas!
bildweb.jpg
bildweb.jpg (159.68 KB) Visad 30795 gånger


Skivan klar!
bild (2)web.jpg
bild (2)web.jpg (131.52 KB) Visad 30771 gånger


Den färdiga designen är klar och banan provbyggts!
bild (3)web.jpg
bild (3)web.jpg (152.14 KB) Visad 30807 gånger


Håller på å skära till lite "gräs"!
bild (4)web.jpg
bild (4)web.jpg (154.17 KB) Visad 30803 gånger


So far so good........men......
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Lasp 04 aug 2012, 23:08

Ser riktigt prydligt ut!
Kan bli många spännande rejs serier där!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Lasp 04 aug 2012, 23:10

Vad mycket det gör med lite grönt. Hoppas du klämmer in lite byggnationer också som kulisser.
Det finns mycket i papper som pdf. Det kommer ungarna att gilla som pyssel.

Här kan Ni börja http://slotcarhotrod.com/scenery.html

Jag vet fler!
http://slotcar.zanzaman.com/billboards/ ... E_full.jpg Längst bak.

http://www.132er.de/frame1.html
Senast redigerad av Lasp 04 aug 2012, 23:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 04 aug 2012, 23:19

Målade hela skivan svart med en oljebaserad färg. 3v senare hade banan ännu inte torkat ännu. Fick på färgaffären tyckte dom jag skulle ha garagedörren öppen eller ställa in nån fläkt för att få elendet att torka.
Att ha garaget öppet utan översyn funkade inte då den vetter mot gatan utan att an ser garageporten från huset. Känns inte så säkert ut stöldsynpunkt...även om det inte är mycket stölder i vårt lilla samhälle.

Satte istället igång en liten "bordsfläkt från typ jula eller så. En liten vit rackare som legat i en låda å skräpat. Slog på den å stängde garaget...

Idag behövde jag en skruvmejsel och öppnade garageporten...STANK!!!

Gick in i garaget och vad ser man!? Det är sotigt och stinker av smält plast!!! Helvete...fläkten har av någon anledning blivit överhettad eller kortsluten. Har fattat eld och tänt på vissa saker i garaget. Allt har hänt under natten.

Rent flyt att inte hela garaget brann ner...och även boningshuset som står en dryg meter från garaget. Tyvärr är garaget helt sotigt....allt måste saneras!

Tyvärr låg banan nerpackad i ett par kartonger utan lock bara någon meter från där fläkten brunnit. Har inte rotat för mycket eftersom jag vill att någon försäkringsman skall få se hur det såg ut när jag öppnade garageporten i förmiddags, men kunde snabbt kunna konstatera att troligen har alla mina 14st 40cm-rakor + startskenan blivit förstörda. Såg ut som att även de 9 halvrakorna är förstörda...kurvorna kan ha klarat sig...men de är sotiga och säkert inte så fresha. Många borders och räcken är förstörda....ev är nincobågen och mitt ställbara ninco-nätagg kaputt. En bil såg jag och den såg sotig ut...den andra såg jag inte just då. Resten av bilarna fanns inte i garaget.

Man blir ju ganska less faktiskt.... :(

Bara att hoppas att Folksam är vänliga och ersätter det skadade...samt att de sanerar garaget...gör de inte det vet jag vad jag har att göra kommande veckor...fy faan... Till råga på allt börjar jag jobba på måndag...taskig tajming.

Så nu står bygget ordentligt still!!!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Nico 05 aug 2012, 09:54

Du fan, testa och lägg hela serpentin-partiet med sladdzoner. Kommer att bli ljuvligt att köra magnetlöst där. Utmaningen liksom, vem kan hålla sig kvar i en fair fight utan att knuffa av den andre.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav GranTurismo 05 aug 2012, 11:54

Så otroligt trist för dig! Hoppas allt löser sig. Det känns alltid lite otäckt när man hör såna här historier om en liten elektrisk pryl (som man har huset fullt av) som kortsluter och bränner ner ett helt hus. Nu hade du tur i oturen och ska väl vara glad att ingen blev skadad det inte blev värre skador på fastigheten, men förstår att det måste kännas riktigt surt vad gäller alla prylar man har i ett garage.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 05 aug 2012, 16:49

GT: Jo, visst är det läskigt. Inte tror man väl att en vanlig bordsfläkt skall kunna brinna. En annan som hållt på med saltvattensakvarier ett antal år är ju van vid att ha sådana fläktar som ibland kan stå på i veckor då värmen är som värst. Nu handlade det bara om en natt...

Nico: Ja, det vore ju helt klart fräckt. Tyvärr är det ju upp till försäkringsbolaget om det kommer bli en bana eller ej då jag inte (så vitt jag såg) längre har varken startskena eller rakor kvar... Sen hade jag inte mycket borders kvar (dessutom verkar dom ha smält...) så det hade inte räckt. Kanske nån hemmabyggd historia med en lagom tjock skiva av något slag som skulle kunna aggera sladdzon...

Bara å hoppas att jag kan få tag på försäkringsbolaget, och att dom är lika medgörliga som de varit med vår vattenskadade gästtoa.

För att spä på elendet ligger man nerbäddad i soffan med hosta och 38c i feber....blä....
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 05 aug 2012, 18:44

Orkade till slut ta mig upp ur soffan å passade på att gå ut i garaget och fota lite i garaget...

Här ligger alla bandelarna. Den bortre kartongen med kurvorna tycks ha klarat sig. Den främre med rakorna är dock illa däran.
bild (5)web.jpg
bild (5)web.jpg (223.1 KB) Visad 30666 gånger


ALLA 40-rakorna ärkass...inkl. startskenan. I framkant syns bara ståldelarna som är kvar av kortrakorna (20, 10 och 5cm).
bild (6)web.jpg
bild (6)web.jpg (182.44 KB) Visad 30636 gånger


Lite smälta borders...
bild (7)web.jpg
bild (7)web.jpg (208.47 KB) Visad 30554 gånger


Lite staket som delvis mest liknar färgglad spaghetti..
bild (8)web.jpg
bild (8)web.jpg (218.83 KB) Visad 30602 gånger


En sotig bil som kanske klarat sig, samt en nincobåge som saknar luckan...
bild (9)web.jpg
bild (9)web.jpg (167.59 KB) Visad 30668 gånger


Mitt nästan nya, sotiga ställbara nincoagg med smälta kablar:(


Men som sagt...garaget...OCH boningshuset KUNDE ju ha brunnit ner...dock känns en vägghängd bana långt fram i tiden just nu!
Bilagor
bild (10)web.jpg
bild (10)web.jpg (218.1 KB) Visad 30671 gånger
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav mINdAt3z 05 aug 2012, 19:52

Fy fasiken. :( Men jösses vilken tur att det ändå inte tog mer och spred sig.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Lasp 05 aug 2012, 20:08

Jag beklagar verkligen. Men ur detta kan något positivt komma!

När man har gått i mål!
Kan det vara värt att starta racet en gång till, med de erfarenheter man har med sig ;-)
Det är ju ändå bara materiella ting! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Aramis 06 aug 2012, 01:02

Jag beklagar verkligen det tråkiga som hänt! Att en simpel fläkt ska ta eld är väl knappast vanligt och jag tycker verkligen att du ska kontakta butiken där du köpte den, om du kommer ihåg var vill säga. Vi har en stor fläkt hemma som vi använder vid balkongdörren nattetid då lägenheten blir varm på sommaren men nu får den vara avstängd... Dotterns rum ligger närmast balkongen och gud bevare om fläkten skulle fatta eld mitt i natten!! 8-o

Hoppas det ordnar upp sig för dig med försäkringsbolaget. Förhoppningsvis får du tillbaka inspirationen och börjar på ett nytt banbygge i framtiden.

Lycka till! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster