Sveagatan Wäggenring!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Nico 06 aug 2012, 06:50

Men äsch... vilket arlse man är :sceptic:
Jag satt och läste på första sidan av tråden och tyckte din bana såg härligt ut. Postar en kommentar och sedan kommer min son och ska visa pappa sina duplobitar varpå jag avviker från datorn. Och nu sitter jag med en kopp morgonkaffe och :o :o :o :o ...inser att jag missade sidan två när jag satt och läste.

Tråkigt som fan. Men tack och lov begränsat till materiella ting i garaget. Hoppas det blir ordning på det hela. Tyvärr har jag inte kvittot kvar på min Ninco mastertrack som jag gladeligen hade kopierat och brevat till dig då jag är av den bestämda uppfattningen att försäkringsbolagen skall paya'up ordentligt när skadan inträffar.

Hoppas allt löser sig!

// Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 06 aug 2012, 11:40

Hehe...ingen fara!

Dom skall skicka ut papper där jag fyller i allt skadat. Så idag skall jag ta mig ut i stanken och inventera lite. Återstår att se hur mycket som klarat sig...sen skall jag räkna!

Förhoppningsvis får man tillbaka såpass att man får ihop en ny bana.
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Nico 06 aug 2012, 12:44

Datate78 skrev:Återstår att se hur mycket som klarat sig...sen skall jag räkna!


"Ingenting har klarat sig" alla bandelar och bilar har tagit skada.... 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 06 aug 2012, 13:15

Haha...man har ju god lust...men har inga kvitton och dom vill gärna att man skickar in bilder...å kartongen mad kurvor tycks ha klarat sig. Kommer ut en besiktningsman imorgon eftermiddag. Skall ut å inventera i stanken snart...så får vi se vad som är skadat. Även bandelar som blivit lite böjda av värmen och sotskadade lär ju vara "förstörda"...
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 19:40

Det gör ont i själen. O inte bara för allt som förstördes - utan för att du får så mycket extrastrul istället för lugn, ro & bilbanebyggande. Men som du själv säger, man får vara glad att inte huset brann ner eller att ngn blev skadad..

Hoppas du får så att det täcker självrisk mm

Lood Guck!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 09 aug 2012, 18:24

Jaha...nu har försäkringsbolaget varit här och kollat läget och som det låter så kommer dom troligtvis fullvärdesåterbetala vad det kostar mig att skaffa allt som är skadat.
Har trodde inte att det skulle bli något värdeminskningsavdrag att tala o då sakerna var så "nya"...tack å bock!

Blir det så så kommer det bli en hel del bra pengar att leka bilbana med.

Skivan är förbrukad, då färgen ännu inte var helt torr (var ju därför fläkten ställdes dit) och det är ett tunnt lager med sot och aska på den....men andra ord är det lönlöst att ens försöka få den ok igen.
Blir till att kapa den i bitar och köra den till soptippen.

Istället har jag å sambo kommit överens om att bygga banan i ett fd kontor/tonårsrum som är byggt i bakdelen på garaget. Det har senaste åren använts för att förvara påsar med kartong i väntan på att köras till återvinningen, pantflaskor, vinterkläder och trädgårdsdynor...typ...
Istället är tanken att det skall bli en bana där istället. Då behöver den inte vara uppvikbar/upphöjbar eller nedmonterbar.
Har skissat lite på en bana som skulle få plats...gillar bansträckningen, men tyvärr blir ena spåret 1,7m kortare än det andra...

Garagerum Ny2-web.jpg
Garagerum Ny2-web.jpg (61.06 KB) Visad 28891 gånger



Har även funderat på om man skulle skaffa en NincoDigital-sats, men det verkar ju funka sådär när man läser om det, och jag vet ju inte hur mycket jag får från försäkringsbolaget ännu...
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 09 aug 2012, 18:47

Lite förklaring till banskissen jag ritat på...

Vänstra och långa rakan skall upp på väggen för å få lite nivåskillnader. Serpentinslingan i nedre vänstra hörnet är till för klättring uppåt. Vet att många inte förespråkar tunnlar och broar, men jag tycker att det brukar se så läckert ut i de trådar med banor som har dessa.

Kruxet är att jag skulle vilja ha en bana som dels har snabba partier och dels lite trix-delar så man inte baka kan köra fullgas genom banan.
Utöver det får den gärna vara lång. Den jag skissat på blir runt 20meter på det långa spåret och drygt 18m på det korta.

Oavsett hur försäkringsbolaget räknar så kommer jag få råd med både ny nincobåge, den Montmelo Pro Series-bana (16m) jag planerar att skaffa och div extra bandelar.
Betala de fullt utan avdrag så kan jag om så behövs även skaffa en mastertrack och lite roliga bilar samt scenarioprylar osv osv...men som sagt. Vi väntar å ser.

Har någon några åsikter om banan, eller tips på annan bansträckning som ger både fart och teknik på den yta jag har att leka med.
Ytan är lite svår att se, men vänstra kortsidan är ca 2.4m lång. Långsidan är ca 3.8m. Kortsidan till höger kan vara mellan 1-1.20m (ju större ju mindre yta att stå och köra på). Kortsidan nere till vänster kan vara mellan 1.20-1.80m men med 1.8m behövs fler skivor och det blir bökigt att nå bilar som kör ur...

Tacksam för tips!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Kristian 09 aug 2012, 20:37

Skippar du den "andra" bron så blir spåren mer lika, det kommer säkerligen fortfarande diffa lite men betydligt mindre.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav GranTurismo 09 aug 2012, 21:38

Skönt att det verkar lösa sig!!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 09 aug 2012, 21:44

Det verkar så...men det blir en del jobb å rengöra allt. Men men...bara vi får in bilen i garaget till vintern så ;)
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 22:23

Vad är det för fel på ninco digital? Jag var nära att köpa den, men det blev ssd till slut.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 10 aug 2012, 00:25

Har inte prövat själv, men har läst mycket om att bilarna skall kännas som om man har sämre kontroll över dom, samt att banan skall vara mycket känsligare vad gäller kontakt osv. Dessutom saknar (vad jag förstått) Ninco digital många av de funktioner som SSD har. Pitgames, ghostcars osv....men jag kan ha fel. Dessutom läste jag nått om att SSD-bilar kan köras på analog bana med Ninco-digital måste modifieras för att köras analogt.

Kan ha missat en massa...med detta ihop med att Nincos digitala system har dyrare delar har gjort att jag inte tittat så mycket.

Började tidigare ikväll läsa lite om oXigen...sen läste jag mer...å mer...å mer...å nu inser jag att det varken är SSD eller N-Digital man skall satsa på utan man bygger klart sin analoga Ninco-bana å skaffar sig O2.... Sen skaffar man några växlar å så...å vipps har man en analog bana som vid önskan fungerar som digital...med alla inställningar och varvtider i datorn!

Låter ju underbart...sen hur det funkar i praktiken är ju en annan femma. Intressant oxå att lokala bilbanekrängaren funderar på att sälja oXigen framöver....
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 10 aug 2012, 00:36

Satt å spånade lite å så slog det mig... Varför göra en helt ny bansträckning då jag faktiskt hade en ganska bra layout innan...
Så jag tog den gala layouten å byggde vidare på den. Nu var den inte den roligaste banan jag testat då den gick att köra mer eller mindre tokfort förutom 2 kurvor...inte mycket till teknikbana direkt. Så jag la till lite olika branta kurvor och tänker i mitt huvud att den skall bli kuperad lite här och var.

Vet inte riktigt vilken som känns bäst. Har gjort 2 varianter på samma tema men en med bro och en utan...

Den gamla banan ed en påbyggnad
garageroom_web.jpg
garageroom_web.jpg (100.95 KB) Visad 28865 gånger



Den gamla banan med påbyggnad och lite ändrad bansträckning
Garagerum ny+gammal.jpg
Garagerum ny+gammal.jpg (88.21 KB) Visad 28781 gånger
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 10 aug 2012, 00:42

Med dessa banlayouter blev dessutom spåren lika långa...på den med bron är båda spåren 17.95m långa!

Dessutom. Med den banan så saknas endast 3st quarter-rakor och 5st R3-kurvor utöver det som klarade sig i branden + den Montmelo-satsen jag planerar att köpa. Sen går det naturligtvis å 1 eller flera 5cm-rakor för att få allt att stämma... Detta gör att kostnaden för bandelar hålls nere under 3000kr totalt!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Val Solo 10 aug 2012, 02:16

Datate78 skrev:Med dessa banlayouter blev dessutom spåren lika långa...på den med bron är båda spåren 17.95m långa!

Dessutom. Med den banan så saknas endast 3st quarter-rakor och 5st R3-kurvor utöver det som klarade sig i branden + den Montmelo-satsen jag planerar att köpa. Sen går det naturligtvis å 1 eller flera 5cm-rakor för att få allt att stämma... Detta gör att kostnaden för bandelar hålls nere under 3000kr totalt!


Som Stenmark sa, de e bare å åk!

Tycker din ide låter sketabra. Oxigen e mycket intressant!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster